Formula 1: Έρχεται «πέλεκυς» για δύο ομάδες λόγω παραβίασης των κανονισμών του budget cap

Κώστας Παστρίμας
Formula 1: Έρχεται «πέλεκυς» για δύο ομάδες λόγω παραβίασης των κανονισμών του budget cap
Γερμανικά δημοσιεύματα αναφέρουν ότι Red Bull Racing και Aston Martin F1 ξεπέρασαν το όριο δαπανών το 2021.

Μέσα στις επόμενες ημέρες αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα των ελέγχων της FIA για την τήρηση από τις ομάδες της Formula 1 του ορίου δαπανών (budget cap) για τη σεζόν του 2021. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Auto Motor und Sport, η έκθεση αυτή θα προκαλέσει μεγάλη αίσθηση, έως «σεισμό» στο σπορ. Ο λόγος είναι ότι σύμφωνα με το γερμανικό περιοδικό, υπάρχουν δύο ομάδες που έχουν ξεπεράσει το όριο των 148,6 εκατομμυρίων δολαρίων που ορίζουν οι κανονισμοί – η μία από τις δύο μάλιστα κατά πολύ.

aston martin f1

Το ρεπορτάζ αναφέρει ότι οι δύο αυτές ομάδες είναι η Red Bull Racing και η Aston Martin F1, χωρίς να προσδιορίζεται ποια από τις δύο είναι εκείνη που έχει κάνει τη μεγάλη υπέρβαση. Το μέγεθος της υπέρβασης έχει μεγάλη σημασία, γιατί αν είναι μέχρι 5 εκατ. δολάρια θεωρείται μικρή παράβαση και δεν θα τιμωρηθεί αυστηρά, ενώ αν είναι μεγαλύτερη από 5 εκατ. τα πράγματα γίνονται πολύ πιο σοβαρά.

Οι ποινές

Το πρόβλημα είναι ότι βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά όσον αφορά την εφαρμογή του budget cap και τυχόν υπερβάσεις του ορίου δαπανών από τις ομάδες. Στους Οικονομικούς Κανονισμούς του 2022 οι ποινές για παράβαση του κανονισμού χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες: «Minor Sporting Penaltiy» (μικρή ποινή) και «Material Sporting Penalty» («ουσιαστική», μεγάλη ποινή).

Στην περίπτωση του «Minor Sporting Penalty» οι προβλεπόμενες ποινές είναι:

- Επίπληξη
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα στάδια ενός αγωνιστικού 3ημέρου (όχι από τον αγώνα)
- Περιορισμοί σε αεροδυναμικές ή άλλου είδους δοκιμές
- Μείωση του ορίου δαπανών

Στην περίπτωση του «Material Sporting Penalty» οι προβλεπόμενες ποινές είναι:

- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αφαίρεση βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών της χρονιάς που έγινε η παράβαση
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα στάδια ενός αγωνιστικού 3ημέρου (όχι από τον αγώνα)
- Αποκλεισμός από ένα ή περισσότερα αγωνιστικά 3ημέρα (συμπεριλαμβανομένου του αγώνα)
- Αποκλεισμός από το πρωτάθλημα
- Περιορισμοί σε αεροδυναμικές ή άλλου είδους δοκιμές
- Μείωση του ορίου δαπανών

«Στα κάγκελα» Mercedes και Ferrari

Οι... προσεισμοί έχουν ήδη αρχίσει να ακούγονται στα πάντοκ της Σιγκαπούρης. Στη Mercedes-AMG, που ήδη αισθάνονται αδικημένοι από το πώς εξελίχθηκε η περσινή σεζόν και από τον τρόπο που έχασαν το Πρωτάθλημα Οδηγών στον τελευταίο αγώνα στο Αμπου Ντάμπι, θεωρούν ότι η Red Bull υπερβαίνοντας το όριο δαπανών απέκτησε αθέμιτο πλεονέκτημα στη μάχη του τίτλου. Αν όταν δημοσιευτούν τα αποτελέσματα του ελέγχου της FIA συμφωνούν με το δημοσίευμα του AmuS, σίγουρα θα υπάρξουν μεγάλες αντιδράσεις από το Μπράκλεϊ.

horner, binotto, wolff

Αλλά και η Scuderia Ferrari θεωρεί ότι η Red Bull απέκτησε αθέμιτο αποτέλεσμα. Η Red Bull ήταν η τελευταία ομάδα που πέρυσι άρχισε να αφιερώνει την προσοχή της στο μονοθέσιο του 2022 αλλά παρ' όλα αυτά στο ξεκίνημα της φετινής σεζόν εμφανίστηκε έτοιμη και ανταγωνιστική. Σύμφωνα με τους ανθρώπους της Ferrari, ακόμα και τα πέντε εκατομμύρια δολ. υπέρβασης στις δαπάνες μπορεί να μεταφραστούν σε κέρδος έως και μισού δευτερολέπτου στην πίστα. Επομένως, αναμένονται «πυροτεχνήματα» και από το Μαρανέλο.

Φήμες για υπερβάσεις και φέτος

Όλα τα προηγούμενα αφορούν το budget cap του 2021, αλλά ανάμεσα στους αντιπάλους της Red Bull κυριαρχεί η αντίληψη ότι η αυστριακή ομάδα έχει ξεπεράσει το όριο δαπανών και φέτος. Θεωρούν ότι οι πολλές και μεγάλες αναβαθμίσεις που έχει φέρει η RBR φέτος δεν δικαιολογούνται από τα χρήματα που είχε στη διάθεσή της να ξοδέψει. Οι Ferrari και Mercedes, για παράδειγμα, δεν έχουν βάλει στα μονοθέσιά τους αρκετές από τις αναβαθμίσεις που έχουν σχεδιάσει γιατί το κόστος κατασκευής τους θα τις έφερνε πάνω από το όριο.

Το γεγονός παραμένει ότι το τοπίο σχετικά με το budget cap, την εφαρμογή και τον έλεγχό του παραμένει ομιχλώδες. Οι κανονισμοί επιτρέπουν αρκετά «παραθυράκια» και οι ομάδες υπολογίζουν και δικαιολογούν διαφορετικά ποιες από τις δαπάνες τους συμπεριλαμβάνονται στο όριο και ποιες όχι. Ακόμα κι αν η έκθεση της FIA -που αναμένεται να δημοσιευτεί την επόμενη εβδομάδα- όντως αναφέρει παραβάσεις, το θέμα δεν θα τελειώσει εκεί. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν κάποιες ομάδες τιμωρηθούν θα προσφύγουν στα πολιτικά δικαστήρια. Ο ασκός του Αιόλου είναι έτοιμος να ανοίξει και η συνέχεια είναι απρόβλεπτη.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!