Η FIA αναζητά έναν… influencer για να αντικαταστήσει τον Μάσι

Πάνος Σεϊτανίδης Πάνος Σεϊτανίδης
Η FIA αναζητά έναν… influencer για να αντικαταστήσει τον Μάσι
Ο Πάνος Σεϊτανίδης σχολιάζει το νέο χαμό στα social media για όσα συνέβησαν στον τελικό του 2021 στο Άμπου Ντάμπι.

Τα social media αποτελούν μία πολυσυλλεκτική πλατφόρμα. Μπορείς να τα χρησιμοποιείς αποκλειστικά για επαγγελματικούς σκοπούς, μπορείς να τα διατηρείς απλά για να έχεις επαφή με ανθρώπους που νοιάζεσαι, μπορεί να τα αγαπάς μόνο για το κουτσομπολιό ή ακόμα και να τα ανάγεις σε ευαγγέλιο.

Το τελευταίο θαρρούσα πως ήταν ατυχές γνώρισμα μεγαλύτερων σε ηλικία ανθρώπων και μη εξοικειωμένων με αυτόν το νέο, ψηφιακό κόσμο. Όσων θεωρούσαν πως κάτι ισχύει «επειδή το διάβασαν στο ίντερνετ». Μη του πω «στο ιντερνέτ».

Κάποιος είπε πως...

Τα παραδείγματα σε αυτόν τον τομέα, την τελευταία διετία δοκιμασίας του παγκόσμιου πληθυσμού από την πανδημία της Covid-19 είναι αμέτρητα. Από τον Δόκτωρα Τρεχαγυρευόπουλο μέχρι τους Πετράκους αυτού του κόσμου, ο καθένας παρουσιάζει τη δική του αλήθεια στα social media και το ακροατήριο αποθεώνει απλά επειδή.

Grand Prix Άμπου Ντάμπι

Δυστυχώς, το ίδιο πράγμα συμβαίνει ξανά και ξανά και στη Formula 1. Με το που ήρθε μία σεζόν ντέρμπι, με το που άρχισε να καίει η μπάλα και οι «διαιτητικές αποφάσεις» να παίζουν ρόλο, τα social media οργίασαν. Επί 15 χρόνια αποτελούν βασικό κομμάτι της δουλειάς μου, πρώτη φορά συνάντησα τέτοιο χάος. Ο καθένας να παρουσιάζει τη δική του πραγματικότητα, το αμαθές ή χειρότερα ημιμαθές ακροατήριο του να την αποθεώνει, να την αναπαράγει και να προκαλεί διαδικτυακούς «πολέμους».

Τα πράγματα έγιναν με «χ» τρόπο επειδή το είπε κάποιος - κάποιος άγνωστος, τυχαίος. Η ιδιότητα του λίγη σημασία έχει. Στην πραγματικότητα για πολλούς δεν έχει σημασία ούτε καν το τι έγινε. Απλά το αδηφάγο κοινό αναζητά μία ακόμα αφορμή για αντιπαράθεση. Και πάμε πάλι από την αρχή, σε ένα φαύλο κύκλο.

Grand Prix Άμπου Ντάμπι

Το Άμπου Ντάμπι σε repeat

Αν νόμιζες λοιπόν πως το σίριαλ του Άμπου Ντάμπι τελείωσε, πλανάσαι πλάνην οικτρά. Τι κι αν ο Λούις Χάμιλτον επέστρεψε διαλύοντας κάθε τεχνητό σύννεφο σχετικά με τις προθέσεις του ενόψει της σεζόν του 2022; Τι κι αν η FIA έχει εδώ και καιρό ανακοινώσει την έναρξη έρευνας για όσα συνέβησαν εκεί, με στόχο να εντοπίσει παθογένειες και λάθη, τροποποιώντας διαδικασίες και ενισχύοντας δομές με στόχο να κάνει αλεξίσφαιρο τον τρόπο λειτουργίας της τις κρίσιμες ώρες;

Έρχεται ένας fan ενός οδηγού (!), να ανακαλύψει την Αμερική τρομάρα του και να αποδείξει (;) πόσο αρρωστημένα λάθος λειτουργούν τα social media. Τι έκανε λοιπόν ο F1_Jordan; Απομόνωσε ένα ηχητικό απόσπασμα από τις συνομιλίες στις κρίσιμες στιγμές του αγώνα στα Εμιράτα, το δημοσίευσε με πιασάρικη λεζάντα κι άφησε το φαινόμενο να γιγαντωθεί με γεωμετρική πρόοδο. Μαζεύοντας μερικές χιλιάδες followers.

Όσο οι απόψεις του ευρύτερου κοινού διαμορφώνονται από τέτοιες «ανακαλύψεις», όσο τα social media αντικαθιστούν τις διαδικασίες έρευνας και το ρόλο των δικαστών, όσο η Σούλα από το Παγκράτι και ο Θόδωρας από το Μπρίστολ είναι σε θέση να κατευθύνουν την κοινή γνώμη, είμαστε καταδικασμένοι.

Η αλήθεια πίσω από τον ντόρο

Πάμε να το δούμε στην ουσία το πρόβλημα, χρησιμοποιώντας το επίκαιρο παράδειγμα. Ο συγκεκριμένος οπαδός του Χάμιλτον δεν εντόπισε κάτι άγνωστο, δεν αποκάλυψε μία κρυφή πραγματικότητα, δεν ανακάλυψε τον τροχό. Απομόνωσε ένα ηχητικό απόσπασμα από video που η Formula 1 έχει δημοσιεύσει και είναι διαθέσιμο προς όλους από τις 16 Δεκεμβρίου!

Το έχουν δει ήδη σχεδόν 2 εκατομμύρια άνθρωποι και ανάμεσα σε αυτούς και η Παγκόσμια Ομοσπονδία, που χρειάστηκε να επιβεβαιώσει το αυτονόητο: πως το υλικό αυτό είναι στη διάθεσή της στο πλαίσιο της έρευνας που είναι εν εξελίξει.

Άρα λοιπόν δεν είναι «νέο video», δεν είναι «υλικό που αποκαλύφθηκε», είναι κάτι διαθέσιμο προς όλους εδώ και δύο μήνες. Απλά τώρα το είδε ο συγκεκριμένος fan. Κλασικό φαινόμενο social media. Κάποιος σχολιάζει ένα άρθρο βασιζόμενος στον τίτλο, χωρίς να έχει διαβάσει καν το κείμενο. Κατηγορεί τον αρθρογράφο πως ποτέ δεν λέει τα πράγματα όπως εκείνος νομίζει πως είναι, τον στολίζει δίχως δεύτερη σκέψη. Ο αρθρογράφος του απαντά παραθέτοντας τα κείμενα που επιβεβαιώνουν πως έχει πολλάκις πει/γράψει αυτά που ο αναγνώστης ήθελε να έχουν ειπωθεί. «Αυτά δεν τα είχα δει», απαντά ο αναγνώστης που έχει σχηματίσει άποψη, δημιουργήσει εντυπώσεις, προσβάλλει, θίξει, κατηγορήσει, δίχως να έχει διαβάσει τίποτα απ’ όσα λέει ο αρθρογράφος. Ή όπως το χαρακτήρισα νωρίτερα, ένα «καθημερινό φαινόμενο στα social media».

Υπάρχει κάτι μεμπτό στη συνομιλία;

Πάμε και στην ουσία. Ακούσαμε όλοι τη συνομιλία του αλυτάρχη Μάικλ Μάσι με τον team manager της Red Bull Racing, Τζόναθαν Ουίτλι. Εκεί ο Βρετανός, προτρέπει τον Αυστραλό τα μονοθέσια που είναι ανάμεσα στους Χάμιλτον-Φερστάπεν, να μη κάνουν όλο το γύρο της πίστας για να παραταχθούν στην ουρά του κονβόι, ώστε να υπάρξει χρόνος για να γίνει αγώνας. Πιθανότατα, την ίδια ώρα η άλλη πλευρά ζητούσε το αντίθετο.

Τζόναθαν Ουίτλι

Όπως περίτρανα αποδείχθηκε φέτος, τέτοιου είδους συνομιλίες υπάρχουν αμέτρητες κατά τη διάρκεια των αγώνων. Και όλες οι ομάδες προτείνουν, ζητούν, ενίοτε απαιτούν να γίνουν τα πράγματα βάσει των δικών τους συμφερόντων. Άλλοτε οι αποφάσεις της FIA εναρμονίζονται με αυτά, άλλοτε όχι. Γιατί η αλήθεια κάθε ομάδας, δεν είναι απαραίτητα η γενικότερη αλήθεια. Ίσως θυμάστε τις αντίστοιχες επικοινωνίες στο Μπακού ενώ φυσικά έχουμε και το φαινόμενο της Τζέντα, με τις δήθεν «διαπραγματεύσεις» ανάμεσα στις ομάδες και τους αγωνοδίκες - που δεν ήταν όμως αγωνοδίκες αλλά ποιος ασχολείται με λεπτομέρειες.

Θα μου πείτε και σωστά: «Από τη στιγμή που οι μισοί δημοσιογράφοι που σχολίαζαν δεν ήξεραν ποιος κάνει τι, ποιοι είναι οι ρόλοι και οι αρμοδιότητες, τι επιτρέπεται και τι όχι, πως απαιτείς να το ξέρει το κοινό»;

Δεν το απαιτώ αλλά μετά από εκείνο το δημοσιογραφικό φιάσκο (όπου έπρεπε να γεμίσουν τα social συγνώμες προς τους αναγνώστες για την παραπλάνηση), περίμενα πως το κοινό θα είναι πιο υποψιασμένο. Πως δεν θα καταπίνει αμάσητο κάθε ποστάρισμα. Θα αμφισβητεί, θα το ψάχνει λίγο παραπάνω, θα τσεκάρει τι γράφουν και οι 5, 3, 2 αρθρογράφοι που εμπιστεύεται.

Λούις Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν

Ειδικά για το Άμπου Ντάμπι, αν βγει μία αντίστοιχη επικοινωνία του Ρον Μίντοους της Mercedes με τον Μάσι για όσα έγιναν στον πρώτο γύρο, εκεί όπου δεν απαιτήθηκε από τον Χάμιλτον να δώσει πίσω τη θέση στον Φερστάπεν όταν έκοψε δρόμο μέσω Ντουμπάι, σημαίνει πως οι αποφάσεις προέκυψαν επειδή το ζήτησε ο Μίντοους; Ή πως στη συγκεκριμένη περίπτωση κρίθηκε πως αυτό ήταν το σωστό;

Επίσης ακούσαμε 3 επικοινωνίες του Ουίτλι με τον Μάσι για εκείνο το συμβάν. Κι εκεί ο Ουίτλι, καθώς αυτό είναι μέρος της δουλειάς του, ζητά συγκεκριμένα πράγματα. Ειδικά στο team radio που ακούστηκε στον γύρο 7. Αν λοιπόν ο έμπειρος manager μπορούσε να επηρεάσει καταστάσεις λες και μιλάμε για ποδοσφαιρικό αγώνα στο Β’ τοπικό, εκεί γιατί απορρίφθηκε κατηγορηματικά το αίτημά του;

Είναι αστείο και συνάμα εξαντλητικό να εξηγούμε ξανά και ξανά τα ίδια πράγματα αλλά όσο «αφεντικό» είναι τα social media, θα πρέπει να παραθέτουμε και καμιά πραγματικότητα για να ισορροπεί τις «ανακαλύψεις» του κάθε f1_jordan. Εκτός κι αν αποφασίσουμε πως πρέπει να αφήσουμε τις τύχες της Formula 1 σε social media και influencers…

Μάικλ Μάσι

Υ.Γ. Όλα τα παραπάνω, δεν ακυρώνουν ούτε στιγμή το γεγονός πως οι επιλογές του φινάλε ουσιαστικά καθόρισαν το αποτέλεσμα του αγώνα των Εμιράτων. Αλλά αυτό είναι μία άλλη συζήτηση.

Φωτογραφίες: Alpine F1, Red Bull Content Pool, Getty Images

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.