GP Βελγίου: Παρωδία ή αναγκαιότητα ο αγώνας;

Γιώργος Βαρίνος Γιώργος Βαρίνος
GP Βελγίου: Παρωδία ή αναγκαιότητα ο αγώνας;
Ο απόηχος του πιο σύντομου «αγώνα» στην ιστορία της Formula 1 δεν έχει κοπάσει ακόμα και οι σκληροπυρηνικοί οπαδοί του σπορ είναι έξαλλοι με την απόφαση των διοργανωτών για την τεχνητή ολοκλήρωσή του, δίχως πραγματικό ανταγωνισμό στην πίστα. Μπορούσε όμως να γίνει κάτι διαφορετικό;

Ο Μάικλ Μάσι, ο Αλυτάρχης του αγώνα και απόλυτος άρχων των αγωνιστικών θεμάτων στην Formula 1 ήταν αυτός που αποφάσισε τελικά ο αγώνας να ολοκληρωθεί «τεχνικά», πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας και να μετρήσει με τους μισούς βαθμούς, ακολουθώντας κατά γράμμα τους κανονισμούς (ISC Διεθνή Αθλητικό Κώδικα) που έχει θεσπίσει η FIA. Κανονισμούς που ακολουθεί επίσης απαρεγκλίτως η Liberty Media ως ιδιοκτήτης του θεσμού «Formula 1».

Έπρεπε να γίνει απονομή και να δοθούν βαθμοί, έστω οι μισοί βαθμοί; Σύμφωνα με τους κανονισμούς, ναι.

Έπρεπε να διακοπεί ο αγώνας καθώς για 3η φορά τα αυτοκίνητα ξεκίνησαν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας; Σύμφωνα με τους συνθήκες που επικρατούσαν και την απουσία ορατότητας, σίγουρα ναι για την ασφάλεια των οδηγών. Ας μην ξεχνάμε πως το τελευταίο θύμα σε αγώνα της Formula 1 υπήρξε ο Ζυλ Μπιανκί, ο οποίος έχασε τη ζωή του μετά από ατύχημα σε τέτοιες ακριβώς συνθήκες.

Τότε γιατί υπάρχει όλη αυτή η συζήτηση, για το αν έπραξε καλά ή όχι ο Αλυτάρχης, αν δέχθηκε πιέσεις και αν τελικά είχε περιθώρια, βάσει των κανονισμών να κάνει κάτι διαφορετικό; Μήπως γιατί οι θεατές και οι τηλεθεατές ήθελαν να δουν αγώνα, λίγο πολύ όπως οι θεατές στην αρχαία Ρώμη ήθελαν να βλέπουν του μονομάχους να σφάζονται μπροστά στα μάτια τους;

Γιατί σε αυτές τις συνθήκες ήταν σίγουρο πως θα γινόταν σφαγή. Το ατύχημα του Λάντο Νόρις στο Q3 έδειξε πως ακριβώς θα πήγαινε ο αγώνας, ενώ και ο Σέρχιο Πέρεζ που βγήκε 30 λεπτά πριν την εκκίνηση και οδήγησε προσεκτικά, δεν απέφυγε τον τοίχο...

Το σημείο κλειδί του αγώνα ήταν φυσικά ο καιρός. Ο καιρός στα δάση των Αρδεννών είναι ευμετάβλητος, απρόβλεπτος και άστατος. Έχουν γίνει πολλοί αγώνες στο Σπα, όπου σε κάποιο ή κάποια σημεία της τεράστιας πίστας έβρεχε και σε κάποια άλλα σημεία η πίστα ήταν στεγνή ή ακόμα χειρότερα είχε ήλιο!!! Δεν ήταν ωστόσο οι συνθήκες του αγώνα του 2021, παρόμοιες με αυτές που είχαμε ποτέ ξαναζήσει. Ο καιρός ήταν βαρύς με πολύ χαμηλή ορατότητα και έβρεχε σε όλη την διάρκεια του αγώνα και ας κράτησε αυτός ο «αγώνας» σχεδόν 4 ώρες...

Ο καιρός ήταν απρόβλεπτος και οι αγωνοδίκες και ο Αλυτάρχης είχαν συνεχή επαφή με τον επίσημο πάροχο καιρού που τους διαβεβαίωνε πως υπήρχε ένα παράθυρο καλυτέρευσης του καιρού και πως έπρεπε να περιμένουν. Και έτσι έκαναν. Ανά 10 λεπτά έδιναν μια προειδοποίηση, ελπίζοντας πως αυτό το παράθυρο βελτίωσης του καιρού θα ερχόταν και θα μπορούσαν να ξεκινήσουν τον αγώνα. Σε αυτό είχαν συμφωνήσει και όλες οι ομάδες. Ο ίδιος ο Μάικλ Μάσι ανέφερε στις δηλώσεις του «Σε συννενόηση με τις ομάδες που τις είχα ενημερώσει, περιμέναμε αυτό το παράθυρο καλυτέρευσης του καιρού αλλά στη συνέχεια ο καιρός χειροτέρεψε και δεν μπορούσαμε να κάνουμε τίποτε...».

Η αλήθεια είναι πως όλοι όσοι βρίσκονταν στο Σπα προσπάθησαν για την διεξαγωγή του αγώνα. Ακόμα και οι θεατές δεν έχασαν το κουράγιο τους και έμειναν μέσα στο κρύο και την βροχή.

Και η αλήθεια είναι πως δυστυχώς ο καιρός τους κέρδισε όλους.

Πίσω από τη Formula 1 υπάρχουν τεράστια οικονομικά μεγέθη, που δεν δέχονται αλλαγές στο πρόγραμμά τους ούτε μερικών λεπτών. Σίγουρα στις τηλεοράσεις όλου του κόσμου που μετέδιδαν τον αγώνα δημιουργήθηκαν προβλήματα αλλαγής του προγράμματός τους και σίγουρα χτες χάθηκαν πολλά χρήματα...

Την Κυριακή μετά τον αγώνα ήταν προγραμματισμένη η αναχώρηση όλων των ομάδων και του εξοπλισμού τους για τον επόμενο αγώνα στην Ολλανδία. Αν ο αγώνας μεταφερόταν την Δευτέρα τότε θα υπήρχε θέμα αν θα προλάβαιναν οι ομάδες να στήσουν το πάντοκ και τα πιτς για τον αγώνα της Ολλανδίας που... σημειώστε γίνεται για πρώτη φορά στην σύγχρονη εποχή: Αυτό σημαίνει πως κανείς δεν ξέρει από προηγούμενη εμπειρία τι πρέπει να κάνει, που πρέπει να πάει, που πρέπει να στήσει αυτοκινούμενα, υποστηρικτικά οχήματα και εξοπλισμό.

Είναι πολύ εύκολο να ψάχνουμε αποδιοπομπαίο τράγο και να πιστεύουμε πως ο Μάικλ Μάσι φταίει που δεν είδαμε αγώνα. Αλλά επίσης είναι καλό να σκεφτούμε αν από τις αποφάσεις του Μάικλ Μάσι βλέπαμε κάποιον οδηγό του σημερινού grid να βρίσκεται στη θέση του Ζυλ Μπιανκί, τότε τι θα γινόταν;

Ο Μάικλ Μάσι πήρε τη σωστή απόφαση δεδομένων των συνθηκών και σωστά έκαναν οι οργανωτές -ακολουθώντας κατά γράμμα τους κανονισμούς- και έδωσαν κατάταξη και βαθμούς στους οδηγούς. Έτσι λέει ο κανονισμός έτσι έπραξαν όλοι._

Εσείς αν βρισκόσασταν στη θέση των αρχόντων του αγώνα τι θα κάνατε;

Ακολουθήστε την σελίδα του InMotion στο Facebook!

Γιώργος Βαρίνος
Γιώργος Βαρίνος