Η εβδομάδα που θα αλλάξει τη Formula 1

Η εβδομάδα που θα αλλάξει τη Formula 1
Την αποκάλυψη της όψης των μονοθεσίων του 2022 θα διαδεχθεί η παρθενική διεξαγωγή αγώνα sprint, με τη νέα μορφή του αγωνιστικού τριημέρου να διχάζει

Διανύουμε μία πολύ σημαντική εβδομάδα για την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μία εβδομάδα δοκιμών, ένα πραγματικό test event για όσα θα φέρει το μέλλον. Αρχής γενομένης από το απόγευμα της Πέμπτης (15/7) όταν και η Formula 1 θα αποκαλύψει σε κανονική πλέον κλίμακα ένα μονοθέσιο εναρμονισμένο με τους τεχνικούς κανονισμούς του 2022.

Τα μονοθέσια αλλάζουν άρδην όψη, απλοποιούνται σε ότι αφορά στις φιοριτούρες που συνεισφέρουν στην αεροδυναμική απόδοση και την παραγωγή κάθετης δύναμης αλλά ενισχύοντας ταυτόχρονα το στοιχείο του εντυπωσιασμού στην εμφάνισή τους. Με διαφορετικές αεροτομές, την εισαγωγή των μεγαλύτερων τροχών 18’’ κι άλλα στοιχεία που συνεπάγονται πως το σπορ αλλάζει σελίδα. Κι όλα αυτά με την υπογραφή του δικού μας, Νικόλα Τομπάζη, που εκτελεί χρέη τεχνικού διευθυντή μονοθεσίων στην Παγκόσμια Ομοσπονδία Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (FIA).

Βέβαια εδώ, έχουμε να κάνουμε με μία σφυγμομέτρηση αντιδράσεων του κοινού και τίποτα περισσότερο. Οι κανονισμοί είναι μπετόν αρμέ, τύπου σε όποιον αρέσουνε για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε. Οι ομάδες προφανώς τους γνωρίζουν εδώ και πολύ καιρό και παρότι αυτό που θα δούμε στο περιθώριο του Grand Prix στο Σίλβερστον θα βασίζεται στο αρχικό γράμμα του νόμου, είμαστε σίγουροι πως κάθε ένα από τα δαιμόνια μυαλά σχεδιαστών θα έχει σκεφτεί και κάποια ιδιαίτερη λύση για να διευρύνει το πνεύμα και την ερμηνεία των κανονισμών.

Οι λάτρεις της στατιστικής τραβάνε τα μαλλιά τους

Εδώ το πράγμα σοβαρεύει. Ομολογώ πως δεν περίμενα να δούμε τέτοιους πειραματισμούς στη Formula 1. Να δοκιμάζουμε ένα format σε 3 από τα 23 αγωνιστικά τριήμερα, να δούμε αν μας κάνει. Το σπορ μας είχε μάθει σε αλλαγές make or break, σε αποφασιστικές κινήσεις – άσχετα αν κάποιες φορές αυτές είχαν αποδειχθεί άστοχες.

Grand Prix Spain

Φωτογραφία: Mercedes-AMG Petronas

Προτού εμβαθύνω σε λεπτομέρειες σχετικά με το τι θα δούμε αυτό το τριήμερο, θα σταθώ στο εξής. Παρότι και οι 20 μονομάχοι θα αγωνιστούν με τους ίδιους όρους, δεν μου κάθεται καλά το να παίζουν ένα παιχνίδι, οι κανονισμοί του οποίου αλλάζουν στην πορεία. Και σαν γνήσιος αριθμολάγνος (που αποδέχθηκα με βαριά καρδιά την τελευταία αλλαγή στη βαθμολόγηση της F1), ξενερώνω που για πολλοστή φορά, τα νούμερα σε ότι αφορά στα στατιστικά θα μπολιαστούν με ασυμβατότητα και αναξιοπιστία. Πως είναι δυνατόν να μετράμε ως pole position, το αποτέλεσμα μίας διαδικασίας που δεν αφορά το κυνήγι του γρήγορου γύρου αλλά την επικράτηση σε μία αγωνιστική μάχη;

Μαραθώνιος την Κυριακή, σπριντ το Σάββατο

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σωστή τους σειρά και να δούμε, τι θα δούμε αυτό το τριήμερο και τι φέρνουν οι αγώνες σπριντ. Την Παρασκευή έχουμε κανονικά την πρώτη περίοδο ελεύθερων δοκιμών, όμως αντί της δεύτερης έχουμε κατατακτήριες δοκιμές. Στην κλασική μορφή τους, μόνο που από εκεί δεν θα προκύπτει η πραγματική pole position αλλά η σειρά εκκίνησης του αγώνα σπριντ. Ειδικά για τη Μεγάλη Βρετανία, μία ξεχωριστή ιδιαιτερότητα είναι πως θα διεξαχθούν αργά το απόγευμα (20.00 Ελλάδας).

Grand Prix Great Britain

Φωτογραφία: Pirelli

Το Σάββατο αρχίζει με μία ακόμα περίοδο ελεύθερων δοκιμών και στη συνέχεια, αντί των κατατακτήριων έχουμε έναν αγώνα σπριντ! Κανονικό grid, με τα μονοθέσια να καλύπτουν 100 χιλιόμετρα, δηλαδή το ένα τρίτο της κανονικής διάρκειας του Grand Prix. Μετά από 30 και κάτι λεπτά, θα προκύπτει από αυτόν τον αγώνα σπριντ, ο κάτοχος της pole position για τον κανονικό αγώνα!

Ιδιαίτερη σημασία στην οικονομία του πρωταθλήματος έχει πως οι πρώτοι 3 στον αγώνα σπριντ, εκτός από ευνοϊκή θέση στο grid του κανονικού αγώνα, θα κερδίζουν και βαθμούς (3 ο νικητής, 2 ο δεύτερος, 1 ο τρίτος). Υπάρχει λοιπόν ξεκάθαρο δέλεαρ για τους διεκδικητές του τίτλου κι όχι μόνο. Υπάρχει όμως και παγίδα.

Πόσο διατεθειμένος θα είναι ένας οδηγός να ρισκάρει μία σύγκρουση ή μία έξοδο στον αγώνα σπριντ, που θα τον καταδικάσει στην ουρά του grid του κανονικού αγώνα; Ελάχιστα θαρρώ, όμως αυτό μένει να αποδειχθεί στην πράξη.

Nikita Mazepin

Ο διάβολος είναι στις λεπτομέρειες

Πέραν από τις επικεφαλίδες, καλό είναι να ρίξουμε μία ματιά και στα ψιλά γράμματα, τα οποία όμως είναι υψίστης σημασίας για τις ομάδες. Για παράδειγμα: τι αλλάζει με τα ελαστικά; Τόσο στον αγώνα sprint όσο και στο κανονικό Grand Prix, οι οδηγοί θα έχουν ελεύθερη επιλογή, θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη γόμα της αρεσκείας τους.

Καθώς πλέον έχουμε καθεστώς parc ferme από την Παρασκευή (μετά τις κατατακτήριες της Παρασκευής), οι ομάδες θα έχουν λιγότερο χρόνο δουλειάς πάνω στα μονοθέσια και λιγότερο χρόνο να βρουν το ιδανικό set-up για τις επίσημες διαδικασίες.

Λεπτομέρειες σχετικά με το πότε μπορεί να αντικατασταθεί και τι, θα μας απασχολήσουν όταν αρχίσουν να απασχολούν συγκεκριμένες ομάδες και οδηγούς αλλά στεκόμαστε στο ότι αλλάζει όλη η κοσμοθεωρία προσέγγισης του αγωνιστικού τριημέρου. Ενώ πρέπει να σημειωθεί πως σε μία σεζόν που λόγω ορίων στους προϋπολογισμούς οι ομάδες ξαφνικά άρχισαν να κόπτονται ακόμα και για μικροζημιές στα πατώματα μετά από περάσματα πάνω σε κερμπ, η FIA τις απάλλαξε από πονοκεφάλους. Για κάθε GP με αγώνα σπριντ, έχουν το δικαίωμα να προσθέσουν 600.000 δολάρια στο συνολικό budget της χρονιάς άρα… λεφτά υπάρχουν.

Mick Schumacher

Φωτογραφία: Haas F1 Team

Η ετυμηγορία

Παρότι στο πρώτο άκουσμα των παραπάνω το ευρύ κοινό σχεδόν… εξαγριώθηκε, η θέση μου ήταν διαφορετική. Περισσότεροι αγώνες, περισσότερες μάχες, περισσότερο θέαμα, σε ένα θεωρητικά άχαστο τρίπτυχο. Σωστά;

Αμ δε. Έκτοτε αυτά τα δύο διαγράμματα ακολουθούν εκ διαμέτρου αντίθετο μοτίβο. Ενώ σταδιακά το κοινό άρχισε να πείθεται όλο και περισσότερο για τη συναρπαστική διαφορετικότητα στην οποία στοχεύουν οι αγώνες σπριντ, εγώ άρχισα να προβληματίζομαι για το πραγματικό θέαμα που θα προσφέρουν αυτοί. Βρίσκω πολύ μικρό το βαθμολογικό δέλεαρ του Σαββάτου και φοβάμαι πως ομάδες/οδηγοί, θα τα βάλουν όλα σε μία ζυγαριά και θα παίρνουν μηδενικά ρίσκα, διότι θα καταλήξουν στο ότι θα έχουν περισσότερα να χάσουν, παρά να κερδίσουν.

Το Gazzetta θα έχει LIVE σχολιασμό όλων των επίσημων διαδικασιών του GP Μ. Βρετανίας:
Παρασκευή 15/7, 19:45 Κατατακτήριες δοκιμές
Σάββατο 16/7, 18:15 Σπριντ
Κυριακή 17/7, 16:45 Αγώνας

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.