BMW R 51/3: Άρωμα μιας άλλης εποχής

Βασίλης Ορφανός
BMW R 51/3: Άρωμα μιας άλλης εποχής
O Βασίλης Ορφανός παρουσιάζει μια μοτοσικλέτα που έχει γράψει τη δική της ιστορία: την εμβληματική BMW R 51/3.

Η μοτοσυκλέτα της παρουσίασης-δοκιμής μας, η BMW R 51/3, παρουσιάστηκε το 1951 μετά τον Β´ Παγκόσμιο πόλεμο βασιζόμενη σε προπολεμικά σχέδια. Με την άδεια των Συμμάχων, οι Γερμανοί μηχανικοί της BMW, που έθεσαν σε λειτουργία το κατεστραμμένο από τους βομβαρδισμούς εργοστάσιο, βασίστηκαν στην αξιοπιστία των δύο κυλίνδρων, του τετράχρονου, επίπεδου σε διάταξη κινητήρα των 494 κ.εκ.

bmw r51/3

Με ιπποδύναμη 24 ίππων, η R 51/3 ήταν η δεύτερη μοτοσυκλέτα 500 κυβικών μετά τον Β´ Π.Π. ακολουθώντας τη σύντομη παραγωγή του R 51/2. Η επιτυχία και η αξιοπιστία της συγκεκριμένης μοτοσυκλέτας ήταν τέτοια που η παραγωγή της συνεχίστηκε μέχρι το 1955. Σε αυτό το γεγονός βοήθησε το κλειστό σωληνωτό πλαίσιο που συνεργάστηκε άψογα με το τηλεσκοπικό πιρούνι του εμπρός συστήματος ανάρτησης, παράλληλα με την τοποθέτηση ανάρτησης με διπλά αμορτισέρ στο πίσω μέρος. Στον τομέα των φρένων τοποθετήθηκαν αντίστοιχα δύο ταμπούρα των 200 χιλιοστών, ένα σε κάθε τροχό. Αυτές οι μηχανολογικές εξελίξεις, μαζί με το πιο προηγμένο ηλεκτρικό σύστημα των 6 βολτ, έδωσαν μεγάλη ευκολία στην οδική συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας.

bmw r51/3

Συνδυάζοντας τεχνολογία και αξιοπιστία με καινοτόμες μηχανολογικές λύσεις, το συγκεκριμένο μοντέλο, με την τελική των 140 χιλιομέτρων και τα 190 κιλά βάρους (κενή) στο σύνολο της, εξόπλισε ακόμα και τους Γερμανούς τροχονόμους, για την εποπτεία των αυτοκινητοδρόμων τους, με το κλασικό πράσινο ανοιχτό χρώμα της τροχαίας, που το συναντάμε μέχρι στις μοτοσυκλέτες του σήμερα.

bmw r51/3

Η μοτοσυκλέτα που δοκιμάσαμε, ανήκει στον Κώστα Λεδάκη. Πρόκειται για μοντέλο του 1954. Στην Ελλάδα ήρθε με εισαγωγή μεταπολεμικά, με πρώτη άδεια στις 8/12/1965 και κάτοχο τον Κώστα Γεωργίου, που ασχολιόταν με τη μαναβική και ζούσε στα σίδερα Χαλανδρίου. Και από εδώ ξεκινούν καρμικά, δύο παράλληλες ιστορίες με διαφορά κάποιων χρόνων, που τις ενώνει η R 51/3 σαν σκυτάλη μέσα στον αγώνα και την πορεία της ζωής.

bmw r51/3

Ο σημερινός της ιδιοκτήτης Κώστας Λεδάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1984. Από την ηλικία των 4 χρονών οι γονείς του Κώστα, κάθε καλοκαίρι ταξίδευαν στην Κρήτη, στα Χανιά συγκεκριμένα, για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Εκεί ο Κώστας είχε ένα θείο μηχανικό μοτοσικλετών που επισκεύαζε τέτοιες μοτοσυκλέτες και τον έκανε βόλτα κάθε ημέρα με το πλαϊνό τους καλάθι. Βάλτε τη φαντασία σας τώρα να δουλέψει για το πώς φαντάζουν αυτές οι ελληνικές σκηνές με τις ομορφιές και τις μυρωδιές του καλοκαιριού σε ένα νησί σαν την Κρήτη. Ο Κώστας όχι μόνο μαγεύτηκε με αυτές τις εμπειρίες αλλά από εκεί γεννήθηκε η αγάπη του για τον «έλικα», όπως συνηθίζει να λέει και εκμυστηρεύτηκε σε εμάς. Ένας έρωτας και μια αγάπη που είναι τόσο βαθιά χαραγμένα στην ψυχή του, που τον καλούν κάθε καλοκαίρι στο ίδιο μέρος σαν σειρήνα των Ομηρικών ποιημάτων ώστε να ξαναγυρίζει εκεί.

bmw r51/3

Πώς συνδέονται όμως οι δύο ιστορίες του Κώστα Γεωργίου και του Κώστα Λεδάκη με κοινή σκυτάλη την R 51/3; Θα σας απαντήσω αμέσως. Ίσως θυμάστε τις φονικές πλημμύρες του 2013 στο Πολύδροσο Χαλανδρίου και στη Νέα Ιωνία, όπου ξεχείλισε ο Ποδονίφτης, δημιουργώντας τραγικά αποτέλεσμα με μεγάλες καταστροφές από αυτή τη φυσική καταστροφή, σε μια πόλη χωρίς σχεδιασμό στα ρέματα της. Ένας από του πλημμυροπαθείς ήταν και ο Κώστας Γεωργίου στο Χαλάνδρι, αφού πλημμύρισε το γκαράζ που είχε μέσα τη μηχανή του, καλύπτοντάς την όλη με νερό.

bmw r51/3

Στη συνέχεια προσπαθώντας να επαναφέρει τη R 51 σε λειτουργική κατάσταση, αφού είχαν περάσει τα λασπόνερα ακόμη και στα λάδια του κινητήρα της, έκανε βόλτες στη περιοχή του Χαλανδρίου για να γυρίσουν τα λάδια, ώστε στη συνέχεια να τα αφαιρέσει, κάνοντας συχνές αλλαγές λιπαντικών μαζί με τα νερά από το κινητήρα. Τότε σε αυτή τη στιγμή, εντελώς τυχαία περνώντας ο Κώστας Λεδάκης από το ίδιο σημείο βλέποντας την R 51, σταμάτησε και έπιασε την κουβέντα μαζί του. Οι μνήμες και η αγάπη του μικρότερου σε ηλικία Λεδάκη σε συνδυασμό με την αγάπη και την συμβίωση του μεγαλύτερου σε ηλικία όμως Γεωργίου, οδήγησαν σε μια φιλία που στο τέλος οδήγησε στην αλλαγή του ονόματος στην άδεια κυκλοφορίας της BMW R 51/3. Από το 2013, που ανήκει πλέον η μοτοσυκλέτα στον Κώστα Λεδάκη μαζί με το πλαϊνό της καλάθι, τον οδήγησαν τον Ιανουάριο του 2014 να εγγραφεί σαν μέλος στην Ελληνική Λέσχη Φίλων Κλασσικής Μοτοσυκλέτας. Από τότε μέχρι σήμερα ο Κώστας έχει αφιερώσει άπειρες ώρες επάνω της, ώστε να επαναφέρει σε εργοστασιακή κατάσταση την R 51 και αυτή με την σειρά της του ανταποδίδει την αξιοπιστία και την συντροφικότητά της.

bmw r51/3

«Όταν την καβαλάω αυτή τη μοτοσυκλέτα, νιώθω σαν ελεύθερο παιδί, όπως όταν ήμουν πιτσιρικάς στις διακοπές στα Χανιά», μας εξιστόρησε κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Μαζί του στη παρουσίαση και ο πατέρας του κ. Ιωάννης Λεδάκης, που μας έκανε να χαρούμε διπλά για αυτό. Άλλωστε στη σύντομη ζωή μας από αυτό τον μάταιο κόσμο, είναι κάποιες στιγμές που μας κάνουν να παίρνουμε δύναμη και κουράγιο για ό,τι κάνουμε στη συνέχεια με αγάπη και πάθος. Και η μοτοσυκλέτα το γεννάει αυτό στις ανήσυχες ψυχές.

bmw r51/3

Από το 2013 ο Κώστας έχει πάρει μέρος σε αρκετά Classic Trophy Rally της λέσχης των κλασικών σε Κρήτη, Νάξο κ.α. Ενώ το 2919 ταξίδεψε μαζί και με άλλους αναβάτες της λέσχης παίρνοντας μέρος στο Rally FIVA στην Κροατία. Παράλληλα έχει πάει και πολλούς φίλου του γαμπρούς στην εκκλησία για κρέμασμα... βάζοντας μετά τη νύφη στο καλάθι.

bmw r51/3

Οδηγώντας και εμείς με τη σειρά μας την R 51, αμέσως νιώσαμε πολύ οικεία μαζί της. Είναι εύκολη και λειτουργική στην οδήγησή της. Σου κάνει όλα τα χατήρια τηρουμένων των αναλογιών για τα χρόνια της και μπορεί να σε πάει όπου της ζητήσεις απροβλημάτιστα. Είναι φιλική, ευέλικτη, έχει ροπή, κάθεσαι με άνεση επάνω της, και διατηρώντας σε ζωντανούς ρυθμούς τις στροφές του κινητήρα της μπορείς να κινείσαι σβέλτα και με ευχαρίστηση. Οι αναρτήσεις της βοηθούν στο να μην περνούν οι ανωμαλίες στα χέρια του αναβάτη της. Μια ακόμη καινοτομία που αξίζει να αναφέρουμε κλείνοντας αυτό το κείμενο για την R 51, είναι το ταμπελάκι με αριθμό πλαισίου και κινητήρα που βρίσκεται στο λαιμό του μπροστινού της μέρος και τοποθετείται για πρώτη φορά σε μοτοσυκλέτα μαζικής παραγωγής.

bmw r51/3

Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τον Κώστα Λεδάκη για την παραχώρηση της προσωπικής του R 51/3 για την δοκιμή μας και ελπίζουμε να τα πούμε από κοντά στο φετινό Rally FIVA που θα πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι του 2022 στη Ρουμανία με συμμετοχές από όλο τον κόσμο. Β.Ο.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!