Η «SUV-οποίηση» του κόσμου
- Η τρέλα του ύψους και το κέρδος των εταιρειών
- Τα θύματα της «SUV-οποίησης»
- Το μέλλον είναι... ψηλό και πλαστικό
Κάποτε οι δρόμοι μας είχαν σχήματα και χρώματα. Sedan, hatchback, station wagon, ακόμα και minivan! Τώρα, ζούμε σε έναν ωκεανό από ψηλές, πλαστικοποιημένες μάζες που μοιάζουν όλες ίδιες. Τι στο καλό συνέβη και γιατί κανείς δεν αντιστάθηκε;
Αν βγείτε έξω στον δρόμο σήμερα, είναι σαν να κοιτάτε μέσα σε έναν καθρέφτη που δείχνει το ίδιο, λίγο-πολύ, αυτοκίνητο να περνάει ξανά και ξανά. Όχι, δεν είναι deja vu. Είναι απλώς η απόλυτη κυριαρχία του SUV. Από μικρά, αστικά «κάτι-σαν-SUV» μέχρι θηριώδη 7θέσια, το σχήμα είναι πλέον το ίδιο, σαν να έχει λυσσάξει ο κόσμος με την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και τα πλαστικά προστατευτικά. Και το ερώτημα είναι: γιατί;
Η τρέλα του ύψους και το κέρδος των εταιρειών
Η απάντηση, φυσικά, δεν είναι απλή, αλλά έχει δύο βασικούς πυλώνες: την τρέλα του καταναλωτή και την απληστία των κατασκευαστών.
Ο καταναλωτής, κάποτε λάτρης του λιτού, του αποτελεσματικού hatchback ή του κομψού sedan, ξαφνικά «είδε το φως» της ψηλής θέσης οδήγησης. «Νιώθω πιο ασφαλής», «βλέπω καλύτερα», «είναι πιο πρακτικό», λένε. Πιο πρακτικό να κουβαλήσεις το παιδί στο σχολείο ή να παρκάρεις στο κέντρο της πόλης; Μάλλον όχι. Το «ασφαλές» είναι μια ψευδαίσθηση. Η πραγματική ασφάλεια βρίσκεται στο πόσο καλά οδηγεί κανείς και πόσο καλά είναι σχεδιασμένο ένα αυτοκίνητο για να απορροφά ενέργεια, όχι πόσο ψηλά κάθεσαι. Αλλά η μόδα είναι μόδα, και η μόδα λέει SUV.
Από την άλλη, οι κατασκευαστές, που δεν είναι χαζοί, είδαν τα νούμερα. Τα SUVs έχουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Είναι πιο εύκολο να τα πουλήσουν σε υψηλότερες τιμές, να χρεώσουν παραπάνω για πλαστικά, για λίγα παραπάνω χιλιοστά ύψους. Γιατί να φτιάχνεις ένα όμορφο, ισορροπημένο sedan όταν μπορείς να πάρεις ένα υπάρχον πάτωμα, να του βάλεις ψηλότερες αναρτήσεις, λίγο φθηνό πλαστικό cladding στα φτερά και να το πουλήσεις με 5.000 ευρώ παραπάνω; Το χρήμα μίλησε, και η ποικιλία σιώπησε.
Τα θύματα της «SUV-οποίησης»
Ας δούμε λοιπόν τι χάσαμε:
- Το τέλος των μεσαίων Sedan και Wagon: Θυμάστε το Ford Mondeo; Το Opel Insignia; Κάποτε ήταν οι βασιλιάδες των μεσαίων δρόμων. Κομψά, άνετα, με τεράστιους χώρους αποσκευών (ειδικά στις wagon εκδόσεις). Τώρα; Αντικαταστάθηκαν από κάτι ψηλό, με ογκώδη σχεδίαση, που απλώς... δεν είναι το ίδιο.
- Η μεταμόρφωση των μικρών και compact: Το αγαπημένο μας Ford Fiesta ST (ας αναπαυθεί εν ειρήνη) και το απλό Fiesta; Δίνουν τη θέση τους σε ένα Ford Puma. Το Toyota Yaris; Βγάζει πλέον το Yaris Cross. Το VW Golf; Έχει δίπλα του το T-Roc που πουλάει σαν τρελό. Γιατί να αγοράσεις ένα compact hatchback που οδηγιέται υπέροxα, όταν μπορείς να έχεις ένα... ψηλότερο compact hatchback με πλαστικά;
- Η εξαφάνιση των Minivan: Πού πήγε η πρακτικότητα; Πού είναι τα Renault Scenic και τα Citroën C4 Picasso με τους απίστευτα ευέλικτους εσωτερικούς χώρους; Τα αντικατέστησαν 7θέσια SUV, που είναι μεν ψηλά, αλλά συνήθως λιγότερο ευρύχωρα, με μικρότερες πόρτες και πιο άβολη πρόσβαση στην τρίτη σειρά καθισμάτων. Αλλά είναι SUV, οπότε... εντάξει.
- Η «SUV-οποίηση» των πάντων: Ακόμα και τα σπορτίφ ή τα premium μοντέλα, ακόμα και τα αμιγώς ηλεκτρικά, είναι σχεδόν υποχρεωτικά SUVs. Η BMW μάς έδωσε τη Σειρά 4 με την τεράστια μάσκα της, αλλά μετά έβγαλε και το iX. Η Mercedes έχει μια πληθώρα ηλεκτρικών SUV. Τα «κουπέ-SUV» (BMW X4/X6, Mercedes GLC/GLE Coupe), μια «πρωτοτυπία» στη διαφορετικότητα (κάποιοι λένε ααχήμια), είναι η απόλυτη επιβεβαίωση ότι η λογική έχει πάει διακοπές.
Το μέλλον είναι... ψηλό και πλαστικό
Λοιπόν, πού μας οδηγεί όλο αυτό; Σε έναν κόσμο όπου η ποικιλία είναι νεκρή. Σε έναν κόσμο όπου ο σχεδιασμός είναι υπαγορευμένος από μια μόδα που δεν έχει κανένα ουσιαστικό νόημα πέρα από την ψυχολογία της μάζας και το κέρδος. Οι δρόμοι μας θα είναι γεμάτοι με οχήματα που μοιάζουν μεταξύ τους, με τον οδηγό να κάθεται ψηλά, κοιτώντας τους άλλους ψηλά, σε μια ατέρμονη αλυσίδα.
Αν ψάχνετε για κάτι διαφορετικό, για ένα πραγματικό sedan, ένα πρακτικό station wagon, ένα ωραίο οδηγικά hatchback, ίσως να πρέπει να κοιτάξετε προς την αγορά μεταχειρισμένων. Γιατί στο μέλλον, το μόνο σχήμα που θα βλέπετε θα είναι αυτό, και όποιος δεν το θέλει... ας πάρει ένα ηλεκτρικό πατίνι. Θα έχει και αυτό αυξημένη απόσταση από το έδαφος, στο τέλος.
Το άρθρο πρωτοδημοσιεύτηκε στο τεύχος 113 του ηλεκτρονικού περιοδικού gmotion
Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!