Ψεύτες, ανεύθυνοι και επικίνδυνοι: Η μεγάλη απάτη με τα διπλώματα των ηλικιωμένων

Κώστας Παστρίμας Κώστας Παστρίμας
Ψεύτες, ανεύθυνοι και επικίνδυνοι: Η μεγάλη απάτη με τα διπλώματα των ηλικιωμένων
Παραπληροφόρηση για την ανανέωση διπλωμάτων οδήγησης - Η αλήθεια πίσω από τους τίτλους που τρομοκρατούν τους οδηγούς άνω των 65 ετών.

Δεν υπάρχει τίποτα πιο άθλιο και επικίνδυνο στη δημοσιογραφία από την εσκεμμένη παραπληροφόρηση. Τα τελευταία χρόνια, ανεύθυνοι, άσχετοι και ξεδιάντροποι «δημοσιογράφοι» έχουν γεμίσει το ελληνικό ίντερνετ με άρθρα-σκουπίδια, που εκμεταλλεύονται την άγνοια του κόσμου για να τρομοκρατήσουν και να αποσπάσουν κλικ.

Τίτλοι όπως «Τέλος η οδήγηση για τους 70χρονους», «Απαγορεύεται η οδήγηση τη νύχτα», «Καταστροφή για τους ηλικιωμένους οδηγούς», είναι το προϊόν μιας κακοστημένης απάτης που έχει έναν και μόνο στόχο: να πανικοβάλει τους πολίτες και να τους αναγκάσει να μπουν να διαβάσουν το άρθρο, μόνο και μόνο για να βρουν ότι πρόκειται για ανυπόστατες ανοησίες.

Αυτή η κατάπτυστη τακτική δεν είναι απλώς μια μορφή «επιθετικού clickbait». Είναι παραπληροφόρηση, είναι ανήθικο, και είναι επικίνδυνο.

Η αλήθεια για τα διπλώματα των άνω των 65 ετών

Ας τελειώνουμε με τα ψέματα:

 
  • Οι οδηγοί άνω των 65 ετών ΔΕΝ χάνουν το δίπλωμά τους.
  • Δεν υπάρχει απαγόρευση οδήγησης τη νύχτα.
  • Δεν τους αφαιρείται η άδεια αυτόματα όταν φτάσουν σε μια ηλικία.

Τι ισχύει στην πραγματικότητα

  • Από τα 65 και μετά, οι οδηγοί πρέπει να ανανεώνουν την άδεια οδήγησής τους κάθε τρία χρόνια, αφού περάσουν ιατρικές εξετάσεις από παθολόγο και οφθαλμίατρο.
  • Μετά τα 80, η ανανέωση γίνεται κάθε δύο χρόνια, με επιπλέον εξετάσεις από ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο.

Η διαδικασία αυτή δεν διαφέρει από αντίστοιχες πρακτικές σε πολλές χώρες της Ευρώπης, όπου εφαρμόζονται έλεγχοι για την ικανότητα οδήγησης των ηλικιωμένων, χωρίς όμως να υπάρχει καμία «καθολική απαγόρευση».

Αυτή η διαδικασία δεν είναι μέτρο τιμωρίας. Είναι μια λογική πρόβλεψη ώστε να διασφαλίζεται πως οι ηλικιωμένοι οδηγοί παραμένουν ικανοί να οδηγούν με ασφάλεια.

Οι απατεώνες της ενημέρωσης και η βιομηχανία του τρόμου

Ο πραγματικός κίνδυνος δεν είναι οι 70χρονοι οδηγοί, αλλά οι αδίστακτοι «δημοσιογράφοι». Όταν παραπληροφορείς συνειδητά ένα κοινό που δεν έχει άμεση πρόσβαση στην επίσημη πληροφόρηση, δεν κάνεις απλώς κακή δημοσιογραφία. Είσαι επικίνδυνος.

Αυτοί που διαδίδουν ψευδείς ειδήσεις γύρω από τις άδειες οδήγησης των ηλικιωμένων ανήκουν σε τρεις κατηγορίες:

  • Ασχετοι και ανίδεοι, που δεν κάνουν τον κόπο να ελέγξουν ούτε τα στοιχειώδη.
  • Εσκεμμένα παραπλανητικοί, που ξέρουν ότι γράφουν ανοησίες, αλλά δεν τους ενδιαφέρει.
  • Επαγγελματίες τρομολάγνοι, που ζουν από το να σπέρνουν φόβο και να τρέφουν την ανασφάλεια του κόσμου.

Όλοι αυτοί είναι μέρος του ίδιου προβλήματος.

Το χειρότερο; Δεν έχουν καμία συνέπεια για τη ζημιά που προκαλούν. Δεν ανασκευάζουν ποτέ τα άρθρα τους, δεν αναλαμβάνουν ευθύνη για τον πανικό που δημιουργούν, δεν ενδιαφέρονται καθόλου αν χιλιάδες ηλικιωμένοι οδηγοί αγχώνονται χωρίς λόγο.

Σταματήστε να τρώτε το κουτόχορτο του φόβου

Αν δεις ξανά τίτλο που σου φαίνεται υπερβολικός, που μοιάζει πολύ δραματικός για να είναι αληθινός, σκέψου πριν τον πιστέψεις.

Η ενημέρωση είναι όπλο. Και όταν χρησιμοποιείται λάθος, γίνεται όπλο εναντίον σου.

Οι οδηγοί άνω των 65 ετών δεν έχουν κανέναν λόγο να πανικοβάλλονται. Το κράτος δεν τους αφαιρεί το δίπλωμα αυθαίρετα, δεν τους απαγορεύει την οδήγηση, δεν τους αποκλείει από τον δρόμο. Αυτοί που πρέπει να αποκλειστούν είναι όσοι διακινούν ψεύδη και φόβο για λίγα παραπάνω κλικ.

Υ.Γ.: Δεν είναι τυχαίο ότι, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η εμπιστοσύνη των πολιτών στον Τύπο βρίσκεται στο... αστρονομικά χαμηλό ποσοστό του 8%. Όταν ειδησεογραφικά μέσα, υποτίθεται «έγκυρα», αναπαράγουν παραπλανητικούς τίτλους, διαστρεβλώνουν γεγονότα και καλλιεργούν τον πανικό, το κοινό παύει να τα θεωρεί αξιόπιστες πηγές ενημέρωσης.

Η ενημέρωση είναι ευθύνη και όχι εργαλείο εκμετάλλευσης. Όσο η δημοσιογραφία θυσιάζει την αλήθεια για λίγα παραπάνω κλικ, τόσο θα χάνει την αξιοπιστία της. Και το κόστος αυτής της κατάρρευσης, δυστυχώς, το πληρώνει ολόκληρη η κοινωνία.

Φωτογραφία: Unsplash

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.