Formula 1: Αν η Red Bull απέκτησε πλεονέκτημα, ένα χρηματικό πρόστιμο δεν αρκεί

Πάνος Σεϊτανίδης Πάνος Σεϊτανίδης
Formula 1: Αν η Red Bull απέκτησε πλεονέκτημα, ένα χρηματικό πρόστιμο δεν αρκεί
Ο Πάνος Σεϊτανίδης γράφει στο blog του για το νέο μεγάλο πεδίο διαμάχης στον κόσμο της Formula 1.

Περιμέναμε πως και πως το πόρισμα της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού σχετικά με τις πιθανές παραβιάσεις των ορίων δαπανών του 2021 και αυτό που ανακοινώθηκε, το μόνο που κατάφερε ήταν να θολώσει τα νερά και να δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερες εντάσεις.

Από τη στιγμή που η FIA έδωσε παράταση στην ανακοίνωση, θα περίμενες αυτή να τα έλεγε όλα: «Εξετάσαμε αυτά, βρήκαμε αυτές τις παρατυπίες, επιβάλλουμε αυτές τις ποινές». Αμ δε!

Μοιράζει τον ίδιο χώρο στην ανακοίνωση της για να μας πει για τα διαδικαστικά λάθη της Aston Martin, τα διαδικαστικά λάθη που λύθηκαν από την πλευρά της Williams αλλά και την παραβίαση του ορίου από τη Red Bull Racing. Πάμε να δούμε κάποια σημεία που έχουν έντονο ενδιαφέρον.

Νιούι, Φερστάπεν, Χόρνερ

#1
Από τη στιγμή που η φημολογία που είχε προκύψει στα paddock της Σιγκαπούρης, εναρμονιζόταν σε μεγάλο βαθμό με την χθεσινή ανακοίνωση, τότε είναι αστείο να λέμε πως δεν υπήρξε διαρροή από πλευράς FIA. Κάποιος τα… σφύριξε, βγήκαν στην φόρα και αποτέλεσαν επικοινωνιακό ατού για όσους είχαν συμμορφωθεί με το cost cap. Δημιουργείται λοιπόν ένα εύλογο ερωτηματικό σχετικά με τη «διαδρομή» που έκανε η πληροφορία.

#2
Παρά τα memes που κάνουν το γύρο των social media σχετικά με έξοδα catering και τα ποσά για αναρρωτικές άδειες που θαρρώ πως απλά αποτελούν γαρνιτούρες στο συνολικό πρόβλημα, η βασική διαφωνία ανάμεσα στη FIA και τη Red Bull Racing φέρεται να είναι σε δύο τομείς: σε μία επιστροφή φόρου που έλαβε η αυστριακή ομάδα (και η αλήθεια είναι πως δεν θα μπορούσε να ξέρει από πριν το ακριβές ποσό) και στο αν ο Έντριαν Νιούι περιλαμβάνεται ή όχι στα 3 μέλη της ομάδας με τους μεγαλύτερους μισθούς (εξαιρουμένων των οδηγών), που με τη σειρά τους, δεν συμπεριλαμβάνονται στο cost cap. Η Red Bull τον έχει στη λίστα, η FIA τον έβγαλε, καθώς σύμφωνα με το AMuS τον θεωρεί κάτι σαν… εξωτερικό συνεργάτη. Μη με ρωτάτε, δεν έχω δει τις συμβάσεις και τα συμβόλαια, απλά μεταφέρω το ρεπορτάζ και η αλήθεια είναι πως η κατάσταση στο Μίλτον-Κινς φαντάζει δαιδαλώδης με τις Red Bull Racing, Red Bull Advanced Technologies, Red Bull Powertrains και δεν ξέρω ποια άλλη θυγατρική μπορεί να έχει προκύψει. Μιλάμε όμως για ένα πρόσωπο που αμείβεται πλουσιοπάροχα: φημολογείται πως λαμβάνει ακόμα και 10 εκατομμύρια δολάρια ετησίως! Κοινώς, μπορεί μόνο αυτή η «διαφωνία» να καλύπτει όλη την παραβίαση!

Έντριαν Νιούι

#3
Τόσο θεμελιώδη θέματα, όπως το ποιοι είναι οι τρεις πιο ακριβοπληρωμένοι, όπως το τι «μετράει» από περιφερειακά έξοδα σαν αυτά που ακούγονται, θα έπρεπε να έχουν ξεκαθαριστεί από πριν. Κι εδώ δεν ρίχνω την ευθύνη μόνο στη FIA, θα έπρεπε και η Red Bull να έχει πάρει εξ αρχής διαβεβαιώσεις πως τα «χ» έξοδα δεν μετράνε!

#4
Η ανακοίνωση της FIA είχε κάτι κομβικό που όμως μοιάζει να έχει περάσει στα ψιλά. Δεν μπήκαν τίποτα… ορκωτοί λογιστές, ούτε τίποτα ντετέκτιβ στα λογιστήρια των ομάδων να ψάχνουν. Για το 2021, τα πορίσματα προκύπτουν από τα εξοδολόγια που οι ομάδες κατέθεσαν μόνες τους στην FIA! Γι’ αυτό και η πλευρά της Red Bull έδειχνε τόση σιγουριά για τη νομιμότητα των κινήσεων της, αφού είχε η ίδια καταθέσει το σύνολο των εξόδων της – άσχετα αν μετά στη FIA άρχισαν να εξαιρούν «τιμολόγια».

Σέρχιο Πέρεζ

#5
Όλες οι ομάδες έχουν catering, όλες οι ομάδες έχουν συγκεκριμένα έξοδα. Από τη στιγμή που οι άλλοι συμμορφώθηκαν στο γράμμα του νόμου, η υπέρβαση δεν θα μπορεί να αποδοθεί σε… καλοφαγάδες. Αφού κάθε ομάδα έχει «χ» πόρους για «ψ» τμήματα, την υπέρβαση θα την «χρεώσουμε» στο κομμάτι λειτουργίας που μπορεί να δώσει πλεονέκτημα. Όπως για παράδειγμα το R & D. Όχι στην απόφαση να τρώνε σολομό στο εστιατόριο του εργοστασίου ενώ οι άλλοι τρώνε φασολάδα.

#6
Είναι τεράστιο λάθος να ανακοινώνεται υπέρβαση, δίχως ακριβή ανακοίνωση του εύρους αυτής. Ξέρουμε μόνο πως είναι «minor» επιπέδου. Δηλαδή κάτω από τα 7.5 εκατομμύρια δολάρια. Εδώ όμως, η απόσταση που υπάρχει ανάμεσα στα δύο άκρα της παρανομίας είναι τεράστια! Για παράδειγμα, μία υπέρβαση του budget κατά 100 χιλιάδες δολάρια, είναι εκ διαμέτρου διαφορετικής βαρύτητας από μία υπέρβαση της τάξης των 7 εκατομμυρίων. Η μία είναι στα όρια λογιστικού λάθους, η άλλη μπορεί να κρίνει πρωταθλήματα! Θα ήταν λοιπόν καλό να ανακοινωθεί το ακριβές ποσό της υπέρβασης.

Red Bull Factory

#7
Πάμε και στην ουσία. Αν τελικά προκύψει πως η υπέρβαση ήταν μεν «minor» αλλά στο άνω άκρο, η FIA πρέπει να πάρει σοβαρά μέτρα αλλιώς θα ακυρώσει όλο το concept των ορίων προϋπολογισμών. Όπως έλεγε και ο Λοράν Μεκίς της Scuderia Ferrari: «Tο σύστημα θα καταρρεύσει». Αν λοιπόν η RBR έχει κάνει μία υπέρβαση της τάξης των 5 εκατομμυρίων (τυχαίο νούμερο), τότε ένα πρόστιμο δεν θα είναι αρκετό. Γιατί να μη κάνουν μετά όλοι το ίδιο; Παραδοσιακά έχουμε δει πως σε ομαδικά ατοπήματα, δεν τιμωρείται ο οδηγός (βλέπε: McLaren 2007), τυχόν αφαίρεση βαθμών από το πρωτάθλημα κατασκευαστών του 2021 θα είναι επίσης ανούσια. Η Red Bull Racing δεν πήρε τίτλο άρα, τι είχαμε, τι χάσαμε.

Αν η FIA κινηθεί σε αυτές τις δύο οδούς ποινής, οι υπόλοιποι θα εξαγριωθούν και θα έχουν δίκιο. Ποια ποινή όμως θα είχε νόημα και αντίκτυπο στην πίστα; Επίσης δύο είναι οι οδοί που σκέφτομαι. Η μία αφορά στους περιορισμούς στις δοκιμές στην αεροδυναμική σήραγγα, που είναι τομέας όπου ο χρόνος είναι… χρυσός. Η άλλη είναι καθαρά οικονομικού χαρακτήρα και ίσως είναι η πιο δίκαιη: Το ποσό υπέρβασης του 2021, να αφαιρεθεί από το όριο προϋπολογισμού της επόμενης σεζόν. Αν η υπέρβαση ήταν στα 5 εκατομμύρια, το 2023 η RBR να έχει 5 εκατομμύρια λιγότερα στη διάθεσή της. Κι αν η υπέρβαση επαναληφθεί τη φετινή σεζόν (αν και είμαστε πολύ βαθιά μέσα στη σεζόν), να προστεθεί και αυτό το ποσό στις απώλειες του 2023.

Μαξ Φερστάπεν

Αφήνοντας στην άκρη παρερμηνείες και γκρίζες ζώνες. Αποδείχθηκε πως πάτησες παραπάνω γκάζι έως τώρα; Σου πατάμε παραπάνω φρένο από εδώ και πέρα. Τόσο απλά.

Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.