Η συμφωνία Red Bull-Porsche δεν είναι όσο δεδομένη νομίζουμε

Κώστας Παστρίμας Κώστας Παστρίμας
Η συμφωνία Red Bull-Porsche δεν είναι όσο δεδομένη νομίζουμε
Η ανακοίνωση της συνεργασίας αργεί γιατί δεν φαίνεται να υπάρχει ομοφωνία στους «ταύρους».

Λίγο μετά την οριστικοποίηση των τεχνικών κανονισμών για τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 και έπειτα, ήρθε και η ανακοίνωση από την Audi ότι θα εισέλθει -επιτέλους- στο σπορ. Η εμπλοκή του Ομίλου Volkswagen είναι κάτι που συζητιέται στο χώρο της Formula 1 εδώ και δεκαετίες και πλέον οι συνθήκες είναι ώριμες για να κάνουν οι Γερμανοί το μεγάλο βήμα.

Όπως γνωρίζουμε εδώ και καιρό, μάλιστα, όχι μία αλλά δύο μάρκες του Ομίλου VW θα εκπροσωπηθούν στη Formula 1: η Porsche και η Audi. Η πρώτη έχει συνδεθεί με τη Red Bull και η δεύτερη φημολογείται ότι θα εξαγοράσει τη Sauber (που φέτος τρέχει ως Alfa Romeo).

audi f1

Με βάση τις δημοσιογραφικές πληροφορίες και τις διαρροές από το Μαρόκο, γνωρίζουμε τις βασικές παραμέτρους του σχεδίου: η Porsche θα εξαγοράσει το 50% της Red Bull Technologies, της εταιρείας που σχεδιάζει και κατασκευάζει τα μονοθέσια της Red Bull Racing και τα εξαρτήματα που επιτρέπουν οι κανονισμοί να «αγοράζει» η AlphaTauri.

Διαφορετικοί δρόμοι

Όλοι πιστεύαμε ότι η συμφωνία ανάμεσα σε Porsche και Red Bull ήταν «τελειωμένη» και το μόνο που απέμενε ήταν η τυπική ανακοίνωσή της. Η Audi όμως «σήκωσε μερικά φρύδια». Κι αυτό γιατί δεν ήταν η Audi αυτή που περιμέναμε να ανακοινώσει πρώτη την είσοδό της στη Formula 1.

Όπως δείχνουν τα πράγματα, το σχέδιο της Audi είναι κάπως πιο ξεκάθαρο. Οι μονάδες ισχύος θα σχεδιάζονται και θα κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Νόιμπουργκ, κοντά στην έδρα της στο Ίνγκολσταντ, και το μονοθέσιο θα φτιάχνεται στο Χίνβιλ στην Ελβετία όπου βρίσκεται το εργοστάσιο της Sauber. Το τελευταίο δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα, αλλά όλα δείχνουν προς τα εκεί, όπως η διακοπή της συνεργασίας της Sauber με την Alfa Romeo στο τέλος του 2023.

Αντίθετα, οι κινητήρες της συνεργασίας ανάμεσα σε Red Bull και Porsche θα σχεδιάζονται και θα κατασκευάζονται στις εγκαταστάσεις της νεοσύστατης Red Bull Powertrains, που ιδρύθηκε για αυτόν ακριβώς το σκοπό και βρίσκεται στο Μίλτον Κέινς, δίπλα στο εργοστάσιο της Red Bull Racing.

Πάθος για ανεξαρτησία

Αμφότερα τα σχέδια δείχνουν απολύτως εφικτά και εφαρμόσιμα. Γιατί όμως να «κολλάει» η συμφωνία της Porsche με τη Red Bull; Ακούγεται όλο και πιο έντονα ότι η «ισχυρή τριάδα» της αυστριακής ομάδας, δηλαδή οι Χέλμουτ Μάρκο, Κρίστιαν Χόρνερ και Άντριαν Νιούι, δεν έχει ακόμα πειστεί.

red bull

Η Red Bull Racing είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση αγωνιστικής ομάδας. Παρότι έχει στη διάθεσή της πρακτικά απεριόριστους πόρους, στη δομή και στη λειτουργία της είναι μια ανεξάρτητη ομάδα. Είναι μια ομάδα που οι τρεις προαναφερθέντες έφτιαξαν ουσιαστικά από τον μηδέν και την έκαναν να είναι μια από τις κορυφαίες στην ιστορία του σπορ.

Η παρουσία της Porsche ως συνιδιοκτήτη θα σήμαινε ότι οι επικεφαλής της δεν θα έχουν την ίδια ελευθερία κινήσεων και θα πρέπει να λογοδοτούν αντί για τον ιδιοκτήτη της Red Bull, τον Ντίτριχ Μάτεσιτς, σε ένα απρόσωπο Διοικητικό Συμβούλιο κάπου στη Στουτγάρδη. Και αυτό είναι κάτι που δεν το θέλουν.

Το γεγονός όμως είναι ότι τις συνομιλίες με την Porsche τις ξεκίνησε και τις χειρίζεται προσωπικά ο Μάτεσιτζ. Ο Αυστριακός δισεκατομμυριούχος, που έχτισε την αυτοκρατορία της Red Bull, είναι πλέον 78 ετών και δεν είναι διόλου απίθανο να έχει δρομολογήσει τις εξελίξεις για τον καιρό που θα έχει πλέον αποσυρθεί από όλα αυτά. Κι εκεί μπορεί να εντοπίζεται ένα «δίπολο» μέσα στην ομάδα.

mateschitz

Παρένθεση: με βάση το παραπάνω, μπορούν να γίνουν μερικές εύλογες συνδέσεις. Κατά καιρούς εμφανίζονται φήμες ότι η δεύτερη ομάδα της Red Bull (που παλιά λεγόταν Toro Rosso και πλέον AlphaTauri) είναι προς πώληση. Προσφάτως οι φήμες αυτές έχουν φουντώσει ξανά. Ταυτόχρονα, ο Χέλμουτ Μάρκο φέρεται να ενδιαφέρεται για τον Αμερικανό Κόλτον Χέρτα και να θέλει να τον φέρει στην ομάδα. Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ο Μάικλ Αντρέτι ψάχνει διακαώς να βρει τρόπο να μπει στη Formula 1 – κάτι που μπορεί να κάνει αγοράζοντας μια υφιστάμενη ομάδα. Κλείνει η παρένθεση.

Ο παράγων Honda και η «αυτεπάρκεια»

Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμα περισσότερο αν βάλουμε στην εξίσωση τη Honda. Οι Ιάπωνες φαίνεται ότι κατάλαβαν νωρίς το λάθος τους να αποχωρήσουν (ξανά) από τη Formula 1 και ψάχνουν για τρόπους να επιστρέψουν. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται το γεγονός ότι θα διατηρήσουν το branding στους κινητήρες της Red Bull μέχρι το 2025, παρότι αρχικά είχαν απλώς πουλήσει τα πνευματικά δικαιώματα στην αυστριακή ομάδα. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η με τη Honda η Red Bull επέστρεψε στα πρωταθλήματα πέρυσι με τον Φερστάπεν, και όπως όλα δείχνουν και φέτος.

red bull honda

Το ακριβές επίπεδο της εμπλοκής που επιθυμούν οι Ιάπωνες είναι ακόμα άγνωστο, ωστόσο. Οι φήμες λένε ότι δεν ενδιαφέρονται να είναι πάλι απλώς προμηθευτές μονάδων ισχύος αλλά καλοβλέπουν συνολική παρουσία, αγοράζοντας μία από τις ομάδες του grid.

Υπάρχει επίσης και κάτι άλλο. Όταν η Red Bull δημιούργησε τη Red Bull Powertrains και άρχισε να τη στελεχώνει, το πλάνο της ήταν να σχεδιάζει και να κατασκευάζει τις μονάδες ισχύος που θα χρησιμοποιεί στις ομάδες της εσωτερικά. Τότε δεν υπήρχε στην εικόνα ούτε η Honda ούτε η Porsche. Αυτήν τη στιγμή αριθμεί προσωπικό περίπου 300 ατόμων, οι οποίοι ήδη εργάζονται ανεξάρτητα πάνω στις μονάδες ισχύος του 2026. Πριν από λίγες ημέρες μάλιστα έβαλαν μπροστά τον πρώτο κινητήρα που έφτιαξαν μόνοι τους.

Απρόβλεπτες επιπτώσεις

Προς το παρόν δεν υπάρχει τίποτα συγκεκριμένο που να υποδεικνύει ότι η συμφωνία Red Bull-Porsche μπορεί να «χαλάσει». Ταυτόχρονα, όμως, δεν δείχνει πλέον να είναι όσο αυτονόητη νομίζαμε τον τελευταίο καιρό. Αν τελικά δεν ευοδωθεί, η Porsche βρίσκεται σε δύσκολη θέση γιατί δεν έχει τις εγκαταστάσεις, τους πόρους και -κυρίως- την πολιτική βούληση να ξεκινήσει ένα δικό της project, όπως κάνει η Audi. Αντίθετα, θα πρέπει να βρει άλλο συνεργάτη σε κάποια από τις υπάρχουσες ομάδες.

porsche headquarters

Οι επιλογές δεν είναι πολλές και σε αυτό το σημείο μόνο η Williams φαντάζει ως πιθανός προορισμός. Και παρότι στη Williams θα υπέγραφαν και με τα δύο χέρια μια τέτοια συμφωνία, δεν έχουν -και δεν είχαν ποτέ- δικές τους εγκαταστάσεις για σχεδιασμό και παραγωγή μονάδων ισχύος. Άρα, αδιέξοδο και εκεί.

Ούτε χρόνος υπάρχει για ατελείωτες διαπραγματεύσεις. Υπάρχει προθεσμία μέχρι τα μέσα Οκτωβρίου για να εγγραφούν οι κατασκευαστές μονάδων ισχύος εάν θέλουν να έχουν δικαίωμα ψήφου σε θέματα κανονισμών για το 2026. Αν η Porsche δεν έχει βρει την άκρη μέχρι τότε, το μόνο που θα μπορεί να κάνει θα είναι να βάλει το όνομά της σε κάποιον από τους κινητήρες που θα έχει κατασκευάσει κάποιος άλλος - κι αυτό είναι κάτι που υποθέτω ότι δεν θέλουν ούτε να το σκέφτονται.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Κώστας Παστρίμας
Κώστας Παστρίμας

Ο Κώστας Παστρίμας μπήκε στο χώρο της δημοσιογραφίας λίγο πριν από την αλλαγή του αιώνα ως επιμελητής κειμένων σε ημερήσιες εφημερίδες. Λίγο αργότερα πέρασε «μπροστά» από τα κείμενα, γράφοντας κυρίως για αυτοκίνητα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα σπορ και όλα τα σχετικά με αυτά. Από νωρίς πίστεψε στη δύναμη του διαδικτύου, την εποχή που δεν ήταν ούτε κατά διάνοια όσο διαδεδομένο είναι πλέον, «χτίζοντας» τα μέσα που ήταν οι πρωτοπόροι της εποχής τους. Ανήκει στο δυναμικό της Liquid από το 2021.