Μετρό, Γραμμή 4: Κατεβήκαμε στο σημείο που σκάβει ο μετροπόντικας (vid)

Μετρό, Γραμμή 4: Κατεβήκαμε στο σημείο που σκάβει ο μετροπόντικας (vid)
To Gazzetta επισκέφθηκε τη σήραγγα που κατασκευάζεται για τη Γραμμή 4 του Μετρό και είδε τον μετροπόντικα σε λειτουργία.

«Δυστυχώς το ανθρώπινο μάτι δεν μπορεί να δει όσα συμβαίνουν κάτω από τη γη», μας λένε τα στελέχη της εταιρείας AVAX, που έχει αναλάβει την κατασκευή της γραμμής 4 του Μετρό. Το Gazzetta είχε την ευκαιρία να επισκεφθεί το Φρέαρ Βεΐκου και να κατέβει σε βάθος 35 μέτρων, εκεί όπου ο ένας από τους δύο μετροπόντικες κατασκευάζει τη σήραγγα μήκους άνω των 12 χλμ.

Ο μετροπόντικας «Νίκη» (ή ΤΒΜ - Tunnel Boring Machine, όπως είναι το επίσημο όνομά του) έχει διανοίξει ήδη 1,4 χιλιόμετρα. Έχει περάσει από τα σημεία όπου θα βρίσκονται οι σταθμοί Άλσος Βεΐκου και Γαλάτσι και κατευθύνεται προς το σταθμό Ελικώνος. Στα τέλη του του 2026 θα φθάσει στο σταθμό Ευαγγελισμό και θα συναντήσει τον μετροπόντικα «Αθηνά» που ξεκίνησε από το Φρέαρ Κατεχάκη και ήδη έχει κατασκευάσει πάνω από 3 χλμ, από τα 5 χλμ. που έχει ως αποστολή.

Στα 35 μέτρα κάτω από την επιφάνεια

Αφού ο Νίκος Σπυριδωνάκος, διευθυντής έργου, μας παρουσίασε τα χαρακτηριστικά της Γραμμής 4 του Μετρό και ενημερωθήκαμε για τα μέτρα ασφαλείας, φθάσαμε στον ανελκυστήρα που μας κατέβασε στο Φρέαρ Βεΐκου. Εκεί, 35 μέτρα κάτω από το επίπεδο της λεωφόρου Βεΐκου στο Γαλάτσι, συναρμολογήθηκε ο μετροπόντικας «Νίκη» και άρχισε την αποστολή του.

 

«Ζυγίζει 1.500 τόνους και φθάνει σε μήκος τα 110 μέτρα. Σε κάθε βήμα του, το TBM σκάβει 1,5 μέτρο και χτίζει το αντίστοιχου μήκους “δαχτυλίδι”, το οποίο είναι ολοκληρωμένο τμήμα της σήραγγας. Ο μετροπόντικας προχωρά περίπου 15 μέτρα κάθε μέρα και δουλεύει 24 ώρες το 24ωρο», μάς εξηγεί ο εργοταξιάρχης Στέλιος Μούσκος. «Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι ότι το υπέδαφος της Αθήνας αλλάζει συνέχεια. Αυτές οι απότομες εναλλαγές είναι που μας δυσκολεύουν. Υπάρχουν υπόγεια ύδατα στην Αθήνα, όμως ο συγκεκριμένος μετροπόντικας έχει τη δυνατότητα να τα απωθεί και δεν επιτρέπει την εισροή τους στη σήραγγα».

Ο πιλότος του μετροπόντικα

Στη συνέχεια μπήκαμε στο ειδικό όχημα και διανύσαμε τα 1,4 χλμ. της σήραγγας που έχουν ήδη κατασκευαστεί και φθάσαμε έως το σημείο όπου ο μετροπόντικας σκάβει το έδαφος, αυτή τη στιγμή. Κάτω από την οδό Γλυκερίας, λίγο πριν το σταθμό Ελικώνος.

Κάθε μία από τις τρεις βάρδιες στον μετροπόντικα αποτελείται από 20 άτομα. Στην αίθουσα χειρισμού του μετροπόντικα συναντήσαμε τον Φώτη Μαρκάτη. Είναι ο πιλότος της «Νίκης» για τη συγκεκριμένη βάρδια και χειρίζεται το τεράστιο μηχάνημα. Έχει τεράστια εμπειρία από χειρισμό ΤΒΜ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. «Έχω διανοίξει σήραγγες Μετρό σε αρκετές χώρες, όπως η Δανία, η Ινδία και το Ισραήλ», μάς λέει.

Μετρό

Πριν πάρουμε το δρόμο της επιστροφής προς το Φρέαρ Βεΐκου, μπήκαμε στο θάλαμο διάσωσης (διαφυγής αναφέρεται στην ορολογία των εργοταξίων). Ένας χώρος που σε περίπτωση πυρκαγιάς μπορεί να εξασφαλίσει την επιβίωση επί 24 ώρες για τους 20 εργαζομένους της βάρδιας στον μετροπόντικα. Προσφέρει τα απαραίτητα, όπως οξυγόνο, κλιματισμό, ξηρά τροφή και τουαλέτα.

Μετρό

Η Γραμμή 4 του Μετρό σε αριθμούς

Λόγω των καθυστερήσεων από προσφυγές, αρχαιολογικές έρευνες και άλλα απρόοπτα, η παράδοση της γραμμής 4 του Μετρό θα καθυστερήσει 20-30 μήνες σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Άρα δεν θα είναι έτοιμη πριν το 2031-2032, όμως θα βελτιώσει σημαντικά την εικόνα στους κορεσμένους δρόμους της Αθήνας.

  • 15 σταθμοί (Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή)
  • 85.000 τετραγωνικά μέτρα αναπλάσεων
  • 300 δέντρα έχουν ήδη μεταφυτευθεί τους πρώτους πέντε μήνες των εργασιών και εκκρεμεί η μεταφύτευση περίπου 1.000 δέντρων επιπλέον, σε θέσεις (φυτώρια, πλατείες, παρτέρια κλπ) που υποδεικνύουν οι δήμοι Αθηναίων, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.
  • Το αστικό πράσινο θα αυξηθεί συνολικά κατά 3.000 επιπλέον δέντρα
  • 1,5 με 2 χρόνια διαρκεί η εκσκαφή ενός σταθμού Μετρό
  • 2 μετροπόντικες θα κατασκευάσουν τις σήραγγες της Γραμμής 4
  • 15-18 μέτρα την ημέρα σκάβουν οι μετροπόντικες
  • Σε 30 μέτρα βάθος κατά μέσο όρο και τοπικά μέχρι 75 μέτρα βάθος οι σήραγγες της Γραμμής 4
  • Σε βάθος από 20 μέτρα (Άλσος Βεϊκου) μέχρι 36.5 μέτρα (Ελικώνος) οι σταθμοί της Γραμμής 4
  • 318 λιγότεροι τόνοι CO2 και 53.000 λιγότερα ΙΧ ημερησίως
  • 20 αυτόματοι συρμοί χωρίς οδηγό
  • 2 κόμβοι μετεπιβίβασης, με τη Γραμμή 3 στον σταθμό Ευαγγελισμό και με τη Γραμμή 2 στο σταθμό Ακαδημία (Πανεπιστήμιο)
  • Άλσος Βεΐκου- Δικαστήρια σε 5 λεπτά
  • Άλσος Βεΐκου- Γουδή σε 17,5 λεπτά.
  • Άλσος Βεΐκου- Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά.

Photo Credits: Gazzetta

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!