«Η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να υπάρξει μόνο αν ο οδηγός εμπιστεύεται την τεχνολογία»

«Η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να υπάρξει μόνο αν ο οδηγός εμπιστεύεται την τεχνολογία»

«Η αυτόνομη οδήγηση μπορεί να υπάρξει μόνο αν ο οδηγός εμπιστεύεται την τεχνολογία»
Ο Ματίας Στρουκ, μηχανολόγος και εκπρόσωπος της Mercedes-Benz στους τομείς της Αυτόνομης Οδήγησης και της Ασφάλειας, μιλά αποκλειστικά στο Gazzetta για το παρόν και το μέλλον των μετακινήσεων με αυτόνομα οχήματα.

Η επέλαση της τεχνολογίας αλλάζει ταχύτατα τον τρόπο που οδηγούμε ή μάλλον τον τρόπο με τον οποίο μετακινούμαστε με το αυτοκίνητο. Παράλληλα με τη στροφή προς την ηλεκτροκίνηση, η Mercedes-Benz είναι μία από τις μάρκες που επενδύει συστηματικά στην αυτόνομη οδήγηση. Τον περασμένο Μάιο η μάρκα από τη Στουτγάρδη έλαβε έγκριση από τις αρχές της Γερμανίας για να λανσάρει την τεχνολογία επιπέδου 3 στη χώρα.

Το σύστημα DRIVE PILOT επιτρέπει στον οδηγό υπό συγκεκριμένες συνθήκες να μην κρατά το τιμόνι ούτε να κοιτάζει το δρόμο. Θα πρέπει πάντως να είναι σε θέση να αναλάβει άμεσα τον έλεγχο του οχήματος, σε περίπτωση ανάγκης. Προς το παρόν, το DRIVE PILOT είναι διαθέσιμο στη Γερμανία ως έξτρα εξοπλισμός για την S-Class (τιμή 5.000 ευρώ) και την ηλεκτρική EQS (τιμή 7.430 ευρώ, καθώς προστίθεται και το σύστημα Driver Assistance Package Plus).

Οι οδηγοί έχουν το δικαίωμα ενεργοποίησης του DRIVE PILOT σε ορισμένα σημεία των αυτοκινητοδρόμων, σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης και σε ταχύτητες έως 60 χλμ/ώρα. Το σύστημα διατηρεί το αυτοκίνητο στο κέντρο της λωρίδας κυκλοφορίας, ελέγχοντας παράλληλα την ταχύτητά του και την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα. Παράλληλα μπορεί να αντιδράσει σε περίπτωση ανάγκης, κάνοντας π.χ. κίνηση αποφυγής εμποδίου εντός της λωρίδας. Από την πλευρά του, ο οδηγός μπορεί να χαλαρώσει, να παίξει ηλεκτρονικά παιχνίδια στην οθόνη του αυτοκινήτου ή να παρακολουθήσει την αγαπημένη του σειρά στο κινητό.

Πώς όμως λειτουργεί το DRIVE PILOT, τι φέρνει το μέλλον της αυτόνομης οδήγησης και πώς θα αποφασίζει ένας υπολογιστής σε ηθικά διλήμματα, όπως αν θα στρίψει το τιμόνι του αυτοκινήτου προς μία στάση λεωφορείου προκειμένου να αποφύγει έναν πεζό;

Ματίας Στρουκ Mercedes-Benz

Σε αυτές και αρκετές ακόμα ερωτήσεις του gMotion απάντησε ο μηχανολόγος Ματίας Στρουκ. Με 20ετή προϋπηρεσία στην Mercedes-Benz (σε τομείς όπως η εξέλιξη των αερόσακων ή των προηγμένων συστημάτων ασφαλείας), ο Στρουκ κατέχει πλέον τη θέση του επικεφαλής εκπροσώπου της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην Αυτόνομη Οδήγηση, την Ασφάλεια Οχήματος και τις Συνολικές Λειτουργίες του Οχήματος.

Τον περασμένο Μάιο η Mercedes-Benz λάνσαρε το DRIVE PILOT στη Γερμανία, ως στοιχείο του προαιρετικού εξοπλισμού στις S-Class και EQS. Ποια είναι τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος αυτόνομης οδήγησης και ποια είναι η αντίδραση του κοινού;

Το καθοριστικό στοιχείο είναι ότι ο οδηγός επιτρέπεται να κάνει – νόμιμα – κάποιες άλλες δραστηριότητες όσο το DRIVE PILOT είναι ενεργό. Αναπτύξαμε μία καινοτόμο τεχνολογία στα οχήματά μας, η οποία προσφέρει στους πελάτες μία μοναδική και πολυτελή οδηγική εμπειρία και τους παρέχει αυτό που μετρά περισσότερο: χρόνο για πιο σημαντικά πράγματα. Έτσι απαντά στις απαιτήσεις της αγοράς προκειμένου να απαλλάξει τον οδηγό από το βάρος της οδήγησης, όπως σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης, π.χ. κατά τη διάρκεια της καθημερινής μετακίνησης προς και από το χώρο εργασίας.

Στη Γερμανία, κατά τη διάρκεια της αυτόνομης – υπό προϋποθέσεις – οδήγησης, το DRIVE PILOT επιτρέπει στον οδηγό να επικεντρωθεί σε ορισμένες δευτερεύουσες δραστηριότητες, όπως να επικοινωνεί με τους συναδέλφους του μέσω του via In-Car Office, να περιηγείται στο διαδίκτυο ή να χαλαρώνει βλέποντας μία ταινία.

Θα πρέπει να θυμόμαστε ότι η νομική αποδοχή των δραστηριοτήτων αυτών εξαρτάται από τη νομοθεσία κάθε χώρας. Η υπό προϋποθέσεις αυτόνομη οδήγηση (επίπεδο SAE 3) σημαίνει ότι η λειτουργία αναλαμβάνει ορισμένα καθήκοντα. Ακόμα και έτσι απαιτείται παρουσία οδηγού, ο οποίος θα πρέπει να είναι έτοιμος κάθε στιγμή για να πάρει τον έλεγχο του οχήματος, όταν του ζητηθεί από το σύστημα. Τα όσα μας λένε οι πελάτες μας για την λειτουργία του DRIVE PILOT είναι μέχρι τώρα πολύ θετικά.

Mercedes-Benz Driver Pilot

Τι συμβαίνει σε περίπτωση που δυσλειτουργήσει κάποιο από τα υποσυστήματα του DRIVE PILOT;

Tα αυτοκίνητα που εξοπλίζονται με το DRIVE PILOT διαθέτουν δευτερεύοντα συστήματα διεύθυνσης και πέδησης, καθώς και δευτερεύον ηλεκτρικό σύστημα ώστε αφενός να παραμένουν ικανά για οδήγηση ακόμα και αν κάποιο από αυτά τα συστήματα δυσλειτουργήσει και αφετέρου να εξασφαλίσουν την ασφαλή μετάβαση στον οδηγό. Το DRIVE PILOT βασίζεται στην τεχνολογία αισθητήρων του πακέτου Driving Assistance για τον περιβάλλοντα χώρο και περιλαμβάνει επιπλέον αισθητήρες, τους οποίους η Mercedes-Benz θεωρεί απαραίτητους για την ασφαλή αυτόνομη οδήγηση υπό προϋποθέσεις. Σε αυτούς περιλαμβάνονται το LiDAR (Light Detection And Ranging), μία προηγμένη κάμερα με δύο φακούς στο παρμπρίζ, μία κάμερα πολλαπλών λειτουργιών στο πίσω τζάμι και μικρόφωνα, κυρίως για να αντιλαμβάνονται το μπλε φάρο και άλλα ειδικά σήματα από οχήματα έκτακτης ανάγκης (π.χ. ασθενοφόρα), καθώς και έναν αισθητήρα υγρασίας στους θόλους των εμπρός τροχών.

Τι απαιτείται όμως να υπάρχει και από την πλευρά των υποδομών για να είναι ασφαλής η αυτόνομη οδήγηση με το DRIVE PILOT;

Οι απαιτήσεις από τις υποδομές περιορίζονται σε τομείς όπως καλές συνθήκες στο δρόμο, με ευδιάκριτη διαγράμμιση, να μην υπάρχουν σήραγγες (στη Γερμανία υπάρχουν περίπου 100 τούνελ στους αυτοκινητοδρόμους) και οδικά έργα, όπως επίσης να είναι διαθέσιμοι υψηλής ευκρίνειας χάρτες των αυτοκινητοδρόμων. Επιπλέον, μια σύνδεση υποστήριξης πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμη μέσω mobile internet, παρόλο που οι προσωρινές διακοπές μπορούν να αποθηκευτούν.

Διαβάστε όλη τη συνέντευξη του Ματίας Στρουκ στο τεύχος 91 του gMotion

Mercedes-Benz Driver Pilot

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!