Τα χαρτάκια που λατρέψαμε!

Τα χαρτάκια που λατρέψαμε!

Με... φόντο το Χριστουγεννιάτικο δέντρο, δύο συντάκτες του G-Weekend ανασύρουν από πατάρια και αποθήκες, «θησαυρούς» από αυτοκόλλητα χαρτάκια μίας άλλης εποχής. Συγκινηθείτε ελεύθερα. Panini, Kαρουζέλ και ό,τι άλλο χωράει η ψυχή σας.

Κάθε σελίδα και μία ιστορία. Οι αναμνήσεις ξαναζωντανεύουν αφήνοντας μια γλυκιά γεύση νοσταλγίας.

Τα αυτοκόλλητα χαρτάκια παραμένουν αθάνατα. Άφθαρτα στον χρόνο. Αναπόσπαστο κομμάτι της παιδικής ηλικίας.

Ποιος μπορεί να ξεχάσει την ανυπομονησία που τον διακατείχε προκειμένου να σκίσει το φακελάκι ή την μυρωδιά των αυτοκόλλητων;

Τα χαρτάκια της Panini έκαναν την εμφάνιση τους στην ελληνική αγορά το 1978, με το παγκόσμιο Κύπελλο εκείνης της χρονιάς. Το φακελάκι κόστιζε πέντε δραχμές. Δύο χρόνια αργότερα η ιταλική εταιρία κυκλοφόρησε για πρώτη φορά άλμπουμ αφιερωμένο στο ελληνικό πρωτάθλημα.

Η απάντηση στην φημισμένη Panini ερχόταν λίγα χρόνια αργότερα από την ελληνική Καρουζέλ. Ανοίγοντας τα άλμπουμ εκείνης της εποχής στη σελίδα 1 των πολυτελών άλμπουμ το πρώτο πράγμα που διέκρινες μεταξύ άλλων ήταν ο πρόλογος της εταιρίας που είχε έδρα στο Περιστέρι.

Στο ποδοσφαιρικό άλμπουμ του 1989 μεταξύ άλλων αναφέρεται:

«Η Καρουζέλ, επί 23 χρόνια σας παρουσιάζει το ελληνικό ποδόσφαιρο. Φέτος για πέμπτη χρονιά έχουμε τα αποκλειστικά δικαιώματα από το σωματείο του ΠΣΑΠ και είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας δώσουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε γύρω από το ελληνικό ποδόσφαιρο. Οι φωτογραφίες μας είναι σε μπούστο μεγάλο μεγέθους 7Χ10 και με πλαστικοποίηση μετά την εκτύπωση.

Το δε άλμπουμ μας κατ'εξαίρεση φέτος είναι με σπιράλ με 112 σελίδες λόγω πληθώρας ύλης, σημειωτεόν ότι παρόλο το μεγάλο κόστος, των 200 δραχμών το ένα, σας το προσφέρουμε 100 δραχμές». Παράλληλα όπως κάθε χρόνο υπενθυμίζονταν πως δεν υπάρχουν σπάνια νούμερα.

Στο ιλουστρασιόν εξώφυλλο φιγουράρουν οι Ντέταρι, Σαραβάκος, Χένρικ Νίλσεν και Γιώργος Σκαρτάδος. Το συγκεκριμένο άλμπουμ έγραψε ιστορία και έγινε ανάρπαστο, καθώς περιελάμβανε όλους τους ποδοσφαιριστές και των τριών επαγγελματικών κατηγοριών!

Στα σχολεία οι ανταλλαγές μεταξύ μαθητών δίνουν και παίρνουν. Ανυπομονούσαμε να χτυπήσει το κουδούνι, ώστε στο διάλειμμα να παίξουμε «πλακωτό», «τειχάκι», η «αεροπορικό», όπου κέρδιζε όποιος το πετούσε πιο μακριά το χαρτάκι.  Βέβαια υπήρχε και το παιχνίδι με τους αριθμούς, όπου το χαρτάκι με το καλύτερο άθροισμα ή το χαρτάκι με το υψηλότερο λήγοντα, κέρδιζε την παρτίδα.  

Προσπαθούσαμε να ξεφορτωθούμε το χαρτάκι με τον Γκαϊτατζή το οποίο είχαμε πενταπλό προκειμένου να βρούμε εκείνου το Αγκίρε που αγωνιζόταν στον Ολυμπιακό. Και φυσικά ποιος θα ξεχάσει το γεγονός που η τσέπη του μπουφάν φούσκωνε από τα «διπλά και τρίδιπλα» τα οποία ήταν καλά τυλιγμένα με... διπλό λαστιχάκι.  Απορία προκαλεί το εξώφυλλο του άλμπουμ της σεζόν 1985/86, όπου απεικονίζεται ποδοσφαιριστής της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ μολονότι αφορούσε αποκλειστικά στο ελληνικό ποδόσφαιρο. Από τις... μορφές στα χαρτάκια ήταν επίσης ο τερματοφύλακας Συρίγος ο οποίος ήταν στο ρόστερ του Απόλλωνα Αθηνών στο άλμπουμ του 1986/87, ενώ από τα χαρτάκια που... δέσποζαν στα «διπλά» ήταν και αυτό του Πιστόλη στο Αιγάλεω. 

Στο άλμπουμ του 1987, το οποίο εξέδωσε η Καρουζέλ, δεν θα ξεχάσουμε την φωτογραφία του Σάββα Κωφίδη με κοντό μαλλί, αλλά και του Δημήτρη Νταλάκα της Παναχαϊκής που βρισκόταν στο εξώφυλλο από κοινού με τους Σαραβάκο, Αναστόπουλο, Μανωλά, Κούη, Βαλαώρα, Αλαβάντα, Βλαστό μολονότι η ομάδα του αγωνιζόταν στη Β΄ Εθνική.

Στο άλμπουμ του 1988 του οποίου το εξώφυλλο κοσμεί ο Δημήτρης Σαραβάκος υπάρχει η εξής καινοτομία: Οι φωτογραφίες είναι ολόσωμες και οι διαστάσεις σχεδόν διπλάσιες. Στον Άρη αγωνίζεται ο Γκονζάλες, στη Βέροια δεσπόζει η μορφή του Μάκη Τερζόπουλου, στον Εθνικό διαπρέπει ο Ιλούνγκα, ενώ στο section του Ολυμπιακού στη φωτογραφία του Τάσου Μητρόπουλου έχει γίνει τυπογραφικό λάθος και διακρίνεται και το έμβλημα της Παναχαϊκής.

Χαραυγιακός, Αχαρναϊκός, Νάουσα, μετέχουν στη Β΄ Εθνική. Πλέον χάρη στα χαρτάκια γνωρίζεις και τα ρόστερ των ομάδων που δεν πρωταγωνιστούσαν στα μεγάλα σαλόνια. Ειδική μνεία θα πρέπει να γίνει και με τα αυτοκόλλητα της Γ΄ Εθνικής τα οποία κυκλοφορούν σε ομαδική φωτογράφιση, αλλά και τα χαρτάκια με συγκεκριμένες φάσεις από τα ματς του πρωταθλήματος. Αν μη τι άλλο, καινοτομία που άρεσε.

Σπάνιος αρκετά ήταν και Χένρικ Νίλσεν της ΑΕΚ, ειδικά τη δεύτερη σεζόν του στην Ενωση και αφού είχε αναδειχθεί πρώτος σκόρερ της Α' Εθνικής. Μάλιστα όποιος τον είχε «πετύχει» στο φακελάκι, έμοιαζε με τον... άρχοντα του χωριού. Και μιας και αναφέραμε το φακελάκι. Υπήρχε καλύτερη αίσθηση από τη στιγμή που έδινες 15-20 δραχμές (ή 50 δραχμές πιο μετά) για τον... θησαυρό της εποχής; Η μισή χαρά στη συλλογή που έκανε κάποιος ήταν η στιγμή που άνοιγε το φακελάκι και έβγαζε από μέσα τα χαρτάκια. Συνήθως περιείχε πέντε μέσα, αν και σε αυτά της Carousel με το ελληνικό πρωτάθλημα ήταν τρία ή τέσσερα. 

Στη δεκαετία του '90 και για παράδειγμα στο άλμπουμ του 1992, η ποιότητα δεν βρίσκεται στα ίδια επίπεδα. Η έκδοση δείχνει να υπολείπεται σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Την αμέσως επόμενη σεζόν διακρίνεται στο εξώφυλλο, ο ελληνικός χάρτης με το αστέρι της Βεργίνας να δεσπόζει. Το άλμπουμ είναι σε μεγαλύτερες διαστάσεις, αλλά ούτε τούτη τη φορά θυμίζει τις ένδοξες εκδόσεις της δεκαετίες του '80.

Το 1994 επανακάμπτει η Panini αποκτώντας τα δικαιώματα για τα αυτοκόλλητα του ελληνικού πρωταθλήματος με τον Βραζιλιάνο Ιβάν του Άρη, να έχει επιλεγεί στο εξώφυλλο σε φάση με αντίπαλο τον Ολυμπιακό. New entry... η γιγαντοαφίσα της Εθνικής Ελλάδας, η οποία εκείνη την εποχή έκανε την παρθενική της εμφάνιση σε τελική φάση Μουντιάλ.

Παράλληλα με την Panini και την Carousel και το περιοδικό Μπλεκ έκανε κάθε χρόνο τη δική του προσπάθεια για το πρωτάθλημα της Α' Εθνικής. Βέβαια δεν παρείχε αυτοκόλλητα, αλλά χαρτάκια με τους παίκτες τους οποίους έκοβες με ψαλίδι και τους κολλούσες με UHU σε ένα ... χάρτινο άλμπουμ που έδινε μαζί με τη πρώτη συλλογή. Σίγουρα δεν πέρασε στην ιστορία και ούτε μνημονεύεται ιδιαίτερα, αλλά οφείλουμε να παραδεχτούμε ότι ήταν μια καλή και αξιέπαινη προσπάθεια.

Τα χαρτάκια είχαν την τιμητική τους σε κάθε μεγάλη διοργάνωση όπως ήταν η τελική φάση Euro, αλλά και Μουντιάλ. Η Panini δίνει ρέστα στο Euro '88 με την μασκότ Berni. Αυτοκόλλητα σε χρυσαφί φόντο, γήπεδα, πόλεις, φλας-μπακ σε παλαιότερες διοργανώσεις, αλλά και διαιτητές της διοργάνωσης.

Τα χαρτάκια με τις μορφές του Γκούλιτ και του Φαν Μπάστεν γίνονται ανάρπαστα, καθώς υπάρχει η υποψία πως είναι σπάνια, ενώ αντιθέτως σχεδόν σε κάθε φακελάκι πετύχαινες τον αναπληρωματικό γκολκίπερ της Εθνικής Ιταλίας, Στέφανο Τακόνι. Από τις μορφές ήταν και ο Σοβιετικός Όλεγκ Κουζνέτσοφ, ενώ ο Ερίκ Καντονά κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του με... ξυρισμένο κεφάλι!

Σε ανάλογο ύφος και το άλμπουμ του «Italia '90», όπου πολλοί βλέπουν για πρώτη φορά το εκκεντρικό λουκ του Κολομβιανού Βαλντεράμα, αλλά και τους διεθνείς του Καμερούν, όπου όμως απουσιάζει το μεγάλο όνομα των «λιονταριών»: o Ροζέ Μιλά. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στα χαρτάκια της Εθνικής Αιγύπτου, όπου δεν συμπεριλαμβάνεται ο Μαγκντί Τολμπά, ο οποίος είχε μεταπηδήσει στον ΠΑΟΚ. 

Στο Μουντιάλ του '94 συνέβη το εξής παράδοξο. Κυκλοφόρησαν δύο διαφορετικά άλμπουμ, αν και το ένα... δεν είχε καμία σχέση με το άλλο. Πάντως στο Italia '90 ήταν πολύ πολύ σπάνιο να βρει κάποιος τον Ντιέγκο Αρμάντο Μαραντόνα.. Παίζει να ήταν και το σπάνιο χαρτάκι του άλμπουμ!! Φυσικά στο άλμπουμ για το Μουντιάλ των ΗΠΑ υπήρχε για πρώτη φορά και η Εθνική μας ομάδα και ήταν από τις ομάδες που μπορούσες να συμπληρώσεις... πανεύκολα. 

Η Panini έπραξε το καθήκον της προσφέροντας μία ακόμη πολυτελή έκδοση, ενώ στο κόλπο μπαίνει και η upper deck, η οποία ειδικεύεται κυρίως στο ΝΒΑ. Η συλλεκτική μανία εκείνης της εποχής ήταν τέτοια που μας οδήγησε και σε άλλα μονοπάτια. Για παράδειγμα η Καρουζέλ εξέδωσε άλμπουμ αφιερωμένο στην επιτυχία του Ευρωμπάσκετ '87 με τις φωτογραφίες των ομάδων, φάσεις από αγώνες, αλλά και το εντελώς κωμικό, ίδιες φωτογραφίες των Ελλήνων διεθνών σε τέσσερις διαφορετικά νούμερα. 

Ουσιαστικά για να συμπληρώσεις το άλμπουμ θα έπρεπε να έχεις τον Γκάλη, σε τέσσερα αυτοκόλλητα στην ίδια πόζα, αλλά με διαφορετικό αριθμό στο πίσω μέρος. Ελληνική πατέντα! Πάντως στο συγκεκριμένο άλμπουμ υπήρχε μια καινοτομία που στερούσε τη...μισή χαρά. Στο άλμπουμ υπήρχαν σε ασπρόμαυρο φόντο (μάλλον σε... θαλασσί για την ακρίβεια) τα πρόσωπα ή οι φάσεις που περίμενες να δεις. Οπότε η μισή χαρά πήγαινε περίπατο, αφού γνώριζες εκ των προτέρων τι να περιμένεις.

 

Η Panini από την πλευρά της είχε ήδη εκτοξευθεί ανοίγοντας τα φτερά της και σε άλλες θεματολογίες.

Κυκλοφόρησαν χαρτάκια αφιερωμένα στα Στρουμφάκια και μάλιστα στα ελληνικά με τίτλο «η μεγάλη παρέλαση των Στρουμφ», αλλά και το «Σούπερ Σπορ» στα τέλη της δεκαετίας του '80 που απαρτίζονταν από τους κορυφαίους αθλητές σε ποδόσφαιρο, μπάσκετ, στίβο, ποδηλασία, πυγμαχία, σκι, τένις, αλλά και άλλα σπορ...

Επίσης η συλλογή εμπλουτίστηκε με το άλμπουμ «Auto 2000» που είχε να κάνει αποκλειστικά με μοντέλα αυτοκινήτων του 1985, από τις κορυφαίες μάρκες! Η αγαπημένη μας Panini έφτασε και στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, κυκλοφορώντας άλμπουμ αυτοκόλλητων για το NBA το 1990 με τον σπουδαίο Ολάζουον στο εξώφυλλο.

Το 1994 κυκλοφορεί συλλογή με την ελληνική Α΄1 σε απογοητευτική έκδοση δίχως μάλιστα να αναγράφεται η εταιρία...

Αφήνουμε το καλύτερο για το τέλος για τους ιδιαίτερα μυημένους. «Τα κουφά και οι Πόντιοι». Πρόκειται για άλμπουμ με αυτοκόλλητα σκίτσα που περιέγραφαν σύντομα ποντιακά ανέκδοτα! Ότι πιο cult κυκλοφόρησε ποτέ... 

Δείτε κάποια από τα άλμπουμ που σημάδεψαν τη νιότη μας!

Επόμενα Άρθρα

Το... μελαγχολικό 2016 σε στιγμές (pics)

Το... μελαγχολικό 2016 σε στιγμές (pics)

Τρομοκρατικές επιθέσεις, προσφυγικό, φυσικές καταστροφές, δολοφονίες, αλλά και μαγικές στιγμές από το Ρίο. Το... καταθλιπτικό 2016 μας αφήνει με εικόνες που σόκαραν τον πλανήτη και το G-Weekend τις θυμάται!

Το Gazzetta πάει στρατό! (pics)

Το Gazzetta πάει στρατό! (pics)

Με τη βοήθεια της BIC και τη νέα γενιά ξυριστικών με τεχνολογία Flex ξυρίζουμε τους συντάκτες και τους στέλνουμε πίσω στη μονάδα για να διηγηθούν μερικές από τις ιστορίες που θα μείνουν χαραγμένες...