H πράσινη φανέλα του «θρύλου»

H πράσινη φανέλα του «θρύλου»

bet365

Ο Κώστας Ασημακόπουλος σχολιάζει την πράσινη φανέλα που θα φοράει ο λίμπερο στα ευρωπαϊκά παιχνίδια Ολυμπιακού, έπειτα από απόφαση της CEV.

«Αυτή μέχρι μουστάκι θα σε βάλει να ξυρίσεις». Η ατάκα του Γιάννη Βογιατζή (Μεμάς) στον Φαίδων Γεωργίτση (Φώτη) στην ελληνική κινηματογραφική ταινία «Οι θαλασσιές οι χάντρες» έχει περάσει στην ιστορία. Όπως στην ιστορία θα περάσει και η πράσινη φανέλα του λίμπερο της ομάδας του Ολυμπιακού για τις ανάγκες του Τσάμπιονς Λιγκ. «Η CEV μέχρι πράσινη θα σου φορέσει», που θα έλεγε κι ένας άλλος.. Μεμάς σε έναν άλλο... Φώτη στο μεγάλο λιμάνι.

Το θέμα της πράσινης φανέλας που θα φορέσει ο λίμπερο του Ολυμπιακού, δηλαδή, ο Γιώργος Στεφάνου - που στο παρελθόν έχει αγωνιστεί στον Παναθηναϊκό - έχει έναν άκρως συμβολικό χαρακτήρα και στιγματίζει τη νέα εποχή όπου ακόμα και ο «κύρης του σπιτιού» γίνεται «μουσαφίρης». Η διοίκηση ενός συλλόγου δεν ορίζει τις φανέλες της ομάδας που διοικεί επενδύει και οι οπαδοί πηγαίνουν στο γήπεδο για να δουν ένα θέαμα που τους... εξοργίζει. Σημεία των καιρών και τέρατα του μέλλοντος ενός αθλήματος που ποτέ δεν άκουσε τη μάζα και κρατούσε αποστάσεις από τις επιτυχημένες αλλαγές των άλλων εμπορικών ομαδικών αθλημάτων...

Κι επειδή τίποτα δεν γίνεται τυχαία κι επειδή όλα έχουν την εξήγηση τους θα πάμε να κάνουμε μία βόλτα από τον Πειραιά, το Λουξεμβούργο που είναι η έδρα της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας (CEV) και στη συνέχεια θα «πεταχτούμε» στην Ιαπωνία στο κέντρο των αποφάσεων για πολλά από τα Ολυμπιακά αθλήματα μεταξύ αυτών για το βόλεϊ και για το μπιτς βόλεϊ.

Στον Πειραιά τα μαντάτα είχαν φτάσει από την κλήρωση των ομίλων του Τσάμπιονς Λιγκ στη Βιένη τον περασμένο Ιούνιο όταν στην παρουσίαση της νέας μπάλας του βόλεϊ ο πρόεδρος της CEV Αντρέ Μέγιερ κάτι ψέλλισε για αλλαγές κανονισμών στο λίμπερο. Στα όσα είπε τότε ο Μέγιερ δεν έδωσε κανείς μεγάλη σημασία. Για την ακρίβεια και η αντιπροσωπεία του Ολυμπιακού στη Βιέννη πίστεψε πως ο σκόπελος θα ξεπεραστεί και ο Ολυμπιακός θα εξαιρεθεί από τον συγκεκριμένο κανονισμό ο οποίος που αναφέρει πως τα λίμπερο όλων των ομάδων θα φορούν πράσινη φανέλα με εξαίρεση των ομάδων που όλοι οι παίκτες φορούν πράσινο χρώμα φανέλες οπότε σε αυτή την περίπτωση ο λίμπερο θα φοράει κίτρινο. Για κόκκινο ή για μαύρο ή για άλλο χρώμα για το Τσάμπιονς Λιγκ δεν γίνεται λόγος.

Η διοίκηση του Ολυμπιακού μόλις έλαβε στα χέρια της τη «βίβλο» με τις υποχρεώσεις της στο Τσάμπιονς Λιγκ «σκάλωσε» στο θέμα της φανέλας όχι μόνο γιατί θα πρέπει ένας παίκτης του Ολυμπιακού να φορέσει για πρώτη φορά στην ιστορία του συλλόγου πράσινο χρώμα, αλλά γιατί στην ουσία η διοίκηση του συλλόγου δεν ορίζει την επιλογή των χρωμάτων που προβλέπονται από το ιδρυτικό καταστατικό. Έτσι ο Μιχάλης Κουντούρης πολύ σωστά έστειλε επιστολή στον πρόεδρο της CEV Αντρέ Μέγιερ και του εξηγούσε τα καθέκαστα...

Στη CEV αν δεν... μηδίασαν σίγουρα θα απόρρησαν διότι αυτό που κάποιοι θεωρούν «ιδέα» στην Ελλάδα, στα γραφεία του Ευρωπαϊκού βόλεϊ είναι απλά μια ελληνική ιδιοτροπία που φυσικά απορρίφθηκε με συνοπτικές διαδικασίες και χωρίς περιττές εξηγήσεις. Πως είναι δυνατόν ένας Λουξεμβούργιος πρόεδρος και οι συνεργάτες του που δεν έχουν καμία επαφή με το άθλημα να αντιληφθούν τον πρόεδρο ενός ελληνικού συλλόγου;

Εάν το είχαν καταφέρει αυτό ο Μέγιερ και η παρέα του τότε θα είχαν κάνει προ πολλού πολλά περισσότερα πράγματα για το ευρωπαϊκό βόλεϊ και το Τσάμπιονς Λιγκ δεν θα ήταν μία ξεπερασμένη, πανάκριβη και ελιτίστικη διοργάνωση ξεπερασμένης δεκαετίας.

Και να υποθέσεις πως οι ομάδες του Τσάμπιονς Λιγκ ή το άθλημα έχουν κανένα χειροπιαστό όφελος από αυτόν τον κανονισμό του λίμπερο να πεις κομμάτια να γίνει... Ούτε και υπάρχει σοβαρός λόγος. Απλά είναι η πινελιά μιας πειθαρχημένης καμπάνιας που όμως δεν έχει κανένα απολύτως νόημα.

Στην πραγματικότητα πρόκειται για το σήμα κατατεθέν μιας πολυεθνικής που την τελευταία διετία νίκησε και πάλι κατά κράτος όλους τους αντιπάλους της και επιβάλλεται με τον πλέον ηγεμονικό τρόπο.

Η ιαπωνική Mikasa μετά την αποχώρηση του Ρούμπεν Ακόστα από την ηγεσία της Παγκόσμιας ομοσπονδίας του βόλεϊ (FIVB) αμφισβητήθηκε από τους άλλους δύο ανταγωνιστές της, τη Molten και τη Gala χωρίς εν τέλει να καταφέρουν να της πάρουν τα ηνία. Ακόμα και ο σημερινός πρόεδρος της FIVB, ο Βραζιλιάνος Άρι Γκράσα λίγο πριν θέσει υποψηφιότητα στην FIVB πόζαρε στους φωτογραφικους φακούς με μπάλες Gala. Όταν, όμως, εκλέχθηκε πρόεδρος της FIVB κι ανέβηκε στον προεδρικό θώκο οι γιαπωνέζοι του εξήγησαν το... όνειρο.

Εδώ και δεκαετίες οι Ιάπωνες κρατούν τα ηνία στο Παγκόσμιο βόλεϊ και οι πολυεθνικές τους τζιράρουν αστρονομικά ποσά σε τηλεοπτικά και αγωνιστικά δικαιώματα καθώς και σε υλικό όπως μπάλες, παπούτσια, εμφανίσεις, στιλοβάτες, δάπεδα, ηλεκτρονικό εξοπλισμό κλπ. Υπολογίστε τι σημαίνει αυτό για το αθλητικό μάρκετινγκ και τα ποσά που παίζονται. Παράλληλα επενδύουν εκατομύρια σε μελέτες, σεμινάρια αλλά και στη διοργάνωση τεράστιων διοργανώσεων όπως παγκόσμια πρωταθλήματα και κύπελλα.

Έτσι ο Γκράσα «ξέχασε» ότι κρατούσε την Γκαλά και μέρα παρά μέρα ρίχνει και μία φωτογράφηση με τη Mikasa έτσι για να το εμπεδώσουμε πως η Mikasa είναι το αφεντικό.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της CEV Αντρέ Μέγιερ. Ακόμα και στην κλήρωση του Τσάμπιονς Λιγκ που έγινε στη Βιέννη οι γιαπωνέζοι έκαναν αυτοκρατορική εμφάνιση παρουσιάζοντας το νέο μοντέλο μπάλας βόλεϊ αποκλειστικά για το ευρωπαϊκό Τσάμπιονς Λιγκ με τον κωδικό MVA 200. Αντί για μπλε – κίτρινο χρωματισμό που είχαν οι προηγούμενες μπάλες του βόλεϊ, η MVA 200 έχει πράσινο και κίτρινο. Κάποιοι μάλιστα είπαν πως ήταν η... «ανταπόδοση» της Mikasa στον βραζιλιάνο πρόεδρο της FIVB που θέλει να αυξήσει την επιρροή του στην Ευρώπη καθώς ο νέος συνδυασμός χρωμάτων παραπέμπει στα εθνικά χρώματα της Βραζιλίας.

Πέρα από τους πολλούς συμβολισμούς αλλά και τα επιχειρήματα του μάρκετινγκ η αλλαγή στο χρωματισμό βρήκε σύμφωνους και τους αθλητές αλλά και τους εκπροσώπους των ΜΜΕ. Όπως υποστήριξαν οι ιάπωνες στα τεστ που έγιναν πριν βγάλουν τη μπάλα στην αγορά, οι αθλητές υποστήριξαν πως έχουν καλύτερη και γρηγορότερη αντίληψη της μπάλας στα χαώδη στάδια με εκτυφλωτικό φωτισμό, ενώ μελέτες έδειξαν πως η νέα μπάλα με πράσινο – κίτρινο «γράφει» καλύτερα στον τηλεοπτικό και φωτογραφικό φακό.

Έτσι, λοιπόν, η CEV θέλοντας να υποστηρίξει την Mikasa και να υποστηρίξει τη νέα τεράστια επένδυση που έχει κάνει συνδύασε την παρουσία της νέας μπάλας με τον χρωματισμό των δύο λίμπερο σε πράσινο και κίτρινο.

Και φτάσαμε στο «ψητό» απαντώντας και στην ερώτηση γιατί επιλέχθηκαν να επιβληθούν οι συγκεκριμένοι χρωματισμοί στις φανέλες των λίμπερο και όχι σε κάποια άλλη θέση αθλητή ή σε άλλο σημείο εντός του αγωνιστικού χώρου.

Διότι το τελευταίο διάστημα από τη βαλκανική, τη Ρωσία αλλά και την Ιταλία έχει ξεκινήσει μια πολύ σοβαρή κουβέντα γύρω από την χρησιμότητα του λίμπερο και συγκρούονται δύο διαφορετικοί κόσμοι. Όσοι επικρίνουν τη θέση του λίμπερο υποστηρίζουν πως λειτουργεί αρνητικά στη δημιουργία ολοκληρωμένων βολεϊμπολιστών. Για παράδειγμα ο κεντρικός πριν από 20 χρόνια έβγαζε φοβερή υποδοχή ή ο ακραίος που ήταν πιο ολοκληρωμένος και ο πασαδόρος πιο κινητικός δεν υπάρχουν πια. Το άθλημα δεν έχει πλέον «σταρ» και «προσωπικότητες» αλλά ίδια «γρανάζια» μιας μηχανής.

Από την άλλη, οι γιαπωνέζοι και γενικότερα οι ασιάτες βλέποντας πως δε μπορούν να ακολουθήσουν τα ύψη και τη δύναμη των Ρώσων αλλά και των άλλων υπερδυνάμεων, επέβαλαν και υποστηρίζουν το λίμπερο. Έχουν και πολλά επιχειρήματα υπέρ τους όπως καλύτερη υποδοχή, περισσότερες άμυνες και άρα μεγαλύτερες φάσεις σε διάρκεια. Από την άλλη όμως οι ρόλοι των υπολοίπων παικτών εντός της ομάδας ατόνησαν. Η μεγάλη ειδίκευση έφερε την «ανωνυμία» εντός της ομάδας και οι παίκτες «σταρ» εξαφανίστηκαν.

Κάπου εκεί έρχεται και η πράσινη φανέλα στο μεγάλο λιμάνι αλλά και η δυσκολία του να κατανοήσει ο απλός φίλαθλος του Ολυμπιακού την «σκληρή» πραγματικότητα. Ίσως για αυτό και η διοίκηση του Ολυμπιακού προτίμησε να δημοσιοποιήσει το θέμα εγκαίρως ώστε να μην έχουμε «εμφράγματα» στο Ρέντη την ημέρα του αγώνα.

Σάμπως περίμενε κανείς τη Λίβερπουλ με πράσινα ή τον Ολυμπιακό με μαύρα στο Τσάμπιονς Λιγκ του ποδοσφαίρου;

«Όλα είναι μία ιδέα» αλλά «όλα έχουν και μία τιμή» λένε οι αμερικάνοι μόνο που στην περίπτωση του ευρωπαϊκού Τσάμπιονς Λιγκ του βόλεϊ το ζήτημα είναι ότι ο Ολυμπιακός δίνει πολλά και παίρνει λίγα....

* Στη φωτογραφία ο πρόεδρος της CEV Aντρέ Μέγιερ και ο Νταϊσούκε Ακιγιάμα της Μikasa με τη νέα MVΑ 200 με πράσινο και κίτρινο χρώμα στην κλήρωση του Τσάμπιονς Λιγκ

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

Κώστας Ασημακόπουλος
Κώστας Ασημακόπουλος

Τον Νοέμβριο του 1989 και σε ηλικία 22 ετών πέρασα το κατώφλι της εφημερίδας «Φίλαθλος» με ρεπορτάζ ποδοσφαίρου και από το τέλος της χρονιάς ανέλαβα… τυχαία και το βόλεϊ. Από τότε «μπλέχτηκα» στο φιλέ με ένα ατελείωτο ρεπορτάζ που αισίως έκλεισε 20ετία. Δέκα χρόνια στον «Φίλαθλο», τρία στο «Βήμα» και από το 2002 στο «Goal News». Οι τηλεοπτικοί σταθμοί SΤΑR, ΑΝΤ1, Μακεδονία, Alpha Digital και Channel 9 ήταν πάντα το… χόμπι, αλλά η αμεσότητα των ραδιοφωνικών εμπειριών σε Sprint Fm, Alpha Σπορ, Champions 89.2, Σούπερσπορ FM και τώρα στον Σέντρα FM 103,3 δεν συγκρίνονται με τίποτα.

Καλό σερβίς, λοιπόν για να πάει καλά η μέρα…