Ποδόσφαιρο ήταν κάποτε...

Παναγιώτης Παλλαντζάς
Ποδόσφαιρο ήταν κάποτε...

bet365

Η Γιουβέντους αλλάζει σήμα και το gazzetta.gr γράφει για το πώς ο Ανιέλι φωνάζει αυτό που όλοι ξέρουμε: Τα πάντα είναι business πλέον!

Οταν έχεις αράξει στον καναπέ, είσαι όπως πρέπει και ξαφνικά βλέπεις ότι η Γιουβέντους αλλάζει σήμα και παρουσιάζει αυτό το πράγμα, το παθαίνεις το σοκ. Η κατάσταση στην οποία βρίσκεσαι, βέβαια, δεν σου επιτρέπει να σκεφτείς όσο καθαρά ή τετράγωνα θες και πρέπει. Ετσι, η πρώτη σκέψη είναι ο... Λάπο Ελκαν. «Πάλι εξάσκησε την μύτη του ο τρελός και σχεδίασε ό,τι του κατέβηκε», λες. Επειδή, όμως, το σοκ είναι τόσο μεγάλο, αρχίζεις να ξενερώνεις σιγά-σιγά και βλέπεις το... φως το αληθινό. Για να το δεις, όμως, πρέπει να γυρίσεις στο 2006. Και από εκεί να πας ακόμη πιο πίσω. Στο 1993...

Την άνοιξη του 2006, λίγες εβδομάδες πριν ξεσπάσει το Calciopoli, ο τότε εκτελεστικός διευθυντής της Γιουβέντους και πιο σημαντικό μέλος της Triade, ο Αντόνιο Τζιράουντο, παραχωρούσε μια συνέντευξη στη La Repubblica. Ενα απόσπασμα αυτής, είναι το ακόλουθο...

- Κύριε Τζιράουντο, θα μείνετε πράγματι στη Γιουβέντους;
«Είναι το όνειρό μου. Θέλουμε να την κάνουμε το πιο σημαντικό κλαμπ στον κόσμο, σύμφωνα με ένα συγκεκριμένο αθλητικό και βιομηχανικό μοντέλο, που δεν υπάρχει όμοιό του στο χώρο του ποδοσφαίρου. Μόνο στη Φόρμουλα 1 υπάρχει κάτι παρόμοιο, όπως αυτό της Ferrari».

- Το συμβόλαιό σας λήγει στις 30 Οκτωβρίου: με λίγα λόγια, η οικογένεια Ανιέλι το επιβεβαίωσε. Αλλά για να γίνει ένας γάμος, πρέπει να συμφωνήσουν και οι δύο πλευρές.
«Θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ένα σημαντικό πράγμα. Αυτούς τους μήνες γράφτηκε, διαβάστηκε και ειπώθηκε οτιδήποτε θέλετε για το πρόσωπό μου. Ότι για παράδειγμα θα ήθελα να κάνω διαφορετική δουλειά. Είναι ξεκάθαρο ότι όταν υπάρχουν λήξεις συμβολαίων, υπάρχουν πάντα προτάσεις από έξω που μπορεί να είναι και πολύ καλύτερες απ’ αυτές που έχουν να σου προσφέρουν οι δικοί σου. Αυτός είναι ο νόμος της αγοράς. Αλλά το δικό μου όνειρο είναι να μείνω για πολλά χρόνια ακόμα στη Γιουβέντους, πάντα στη βάση της λογικής που υπήρχε και πριν από δώδεκα χρόνια, όταν και είχαμε μιλήσει με τους Τζιοβάνι και Ουμπέρτο Ανιέλι».

- Τι προέβλεπε εκείνη η λογική, εκείνη η επιχειρηματολογία;
«Ότι η Γιουβέντους θα γινόταν ο πρώτος σύλλογος στον κόσμο. Είχαμε αρχίσει να μιλάμε στη διάρκεια των διακοπών των Χριστουγέννων το 1993. Και από τους δύο διαφαινόταν πάντα ένα μεγάλο πάθος για το ποδόσφαιρο και για τη Γιουβέντους, της οποίας ήταν μεγάλοι οπαδοί».

- Θέλετε να μας πείτε ότι κάποια βήματα είχαν γίνει;
«Τα δύο από τα τρία. Τώρα απομένει το πιο σημαντικό, πάνω στο οποίο θα ήθελα να συνεχίσω να εργάζομαι».

- Ας μιλήσουμε για τα δυο πρώτα...
«Αρχικά ξεκινήσαμε την επέμβασή μας στον προϋπολογισμό και έπειτα στόχος μας ήταν πάντα το χτίσιμο μιας γερής ομάδας. Έπειτα, κινηθήκαμε για τη χρηματοδότηση του συλλόγου, μέσω χειρισμών που μας έφεραν στην ποσόστωσή μας στο Xρηματιστήριο και στο στάδιο της ιδιοκτησίας που μας επιτρέπει την πραγματοποίησης ενός πρότυπου αθλητικού κέντρου το οποίο θα εγκαινιάσουμε σύντομα. Οι εργασίες για το γήπεδο-κόσμημα, θα ξεκινήσουμε μετά το τέλος του πρωταθλήματος. Αυτές είναι πρωτοβουλίες που θα παραμείνουν, με σκοπό να δημιουργήσουμε διαφορετικές απολαβές και πρόσοδα από τα τυπικά των ποδοσφαιρικών ομάδων».

- Φτάνουμε στην τρίτη φάση: Αυτή, που όπως καταλαβαίνουμε, από την οποία εξαρτάται η παραμονή σας στη Γιουβέντους.
«Πρέπει να την ετοιμάσουμε πολύ γρήγορα. Εγώ το ονομάζω «το μοντέλο Ferrari», γιατί είναι αυτό από το οποίο εμπνεόμαστε. Ή αλλιώς, μια μεγάλη βιομηχανία που παράγει κέρδος για μια εκπληκτική ομάδα στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Το ίδιο πράγμα θα πρέπει να συμβεί και με τη Γιουβέντους. Αυτή ήταν, επαναλαμβάνω, η σκέψη του Τζιοβάνι και του Ουμπέρτο Ανιέλι».

- Η Γιουβέντους σήμερα, σε σύγκριση με εκείνο το μοντέλο, τι είναι;
«Υπάρχει μόνο το δεύτερο μέρος, το αθλητικό. Λείπει το πρώτο, το βιομηχανικό. Δηλαδή το συστατικό που θα φέρει επιπλέον έσοδα μέσω των επενδύσεων που έχουμε βάλει ως στόχο».

- Αν καταλάβαμε καλά, μια Γιουβέντους που ενεργεί και παράγει ακόμα και εκτός του ποδοσφαιρικού χώρου;
«Μια Γιουβέντους που να μπορεί να λειτουργεί σε τομείς όπως αυτός της διασκέδασης, ή των ξενοδοχείων μέσω της αγοράς ξενοδοχειακών αλυσίδων. Ή ίσως στον τομέα των ακινήτων, ή των media μέσω ενός εκδοτικού γκρουπ. Κάτι παρόμοιο με το γκρουπ «L’ Espresso», μιας που μιλάω και με την «La Repubblica». Γιατί όχι;».

- Θεωρείτε πως αυτό θα ήταν αρκετό για να είστε οι πιο ανταγωνιστικοί στον κόσμο, και πως αυτό είναι προφανές για την Ιταλία;
«Όχι, πιστεύω πως δε θα έφτανε μόνο αυτό. Γιατί, από τη στιγμή που λύσεις το οικονομικό πρόβλημα, πρέπει να αποκτήσεις περισσότερο πολιτικό βάρος στο επίπεδο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Για τη Γιουβέντους τώρα τα πράγματα δεν είναι έτσι. Μερικοί από τους αντιπάλους μας είναι κάτοχοι μέσων ενημέρωσης και εκδοτικών οίκων και αυτό μετράει πολύ».

Με λίγα λόγια, για να καταλαβαίνουμε τι μας γίνεται, το 2017 βλέπουμε τον Αντρέα Ανιέλι να εκτελεί αυτό που έλεγε ο Τζιράουντο το 2006 ότι εμπνεύστηκαν οι Τζάνι και Ουμπέρτο Ανιέλι το 1993! Η οικογένεια, αν μη τι άλλο, έχει πλάνο.

Βασικά η οικογένεια Ανιέλι, όπως έχει διδάξει η ιστορία, ξέρει πολύ καλά να κάνει ένα πράγμα: Να βγάζει χρήμα. Πολύ χρήμα. Αμέτρητο. Αυτό κάνουν σε όλες τις επιχειρήσεις τους, φτάνοντας στο σημείο να ελέγχουν κάποια στιγμή το 40% του Χρηματιστηρίου του Μιλάνο, αυτό θέλουν να κάνουν τώρα και στη Γιουβέντους. Η οποία Γιουβέντους, είναι αποκλειστικό δημιούργημα τους. Οταν η οικογένεια την αγόρασε, ήταν το 1923 και στην τροπαιοθήκη των Μπιανκονέρι είχε μόνο ένα πρωτάθλημα. Αυτό αγόρασαν και την έκαναν πλέον αυτό που είναι. Και τώρα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, ήρθε η ώρα η Γιούβε να... απογαλακτιστεί. Να σταματήσει να εξαρτάται από τους Ανιέλι, από την τσέπη τους, από την όρεξη τους.

Ο πρόεδρος, άλλωστε, ήταν σαφής το καλοκαίρι του 2013, όταν είχε ερωτηθεί γιατί οι Μπιανκονέρι δεν κάνουν μεταγραφές δεκάδων εκατ. ευρώ, όπως οι αντίπαλοι τους στην Ευρώπη. «Επειδή δεν έχει ακόμη τα λεφτά για να το κάνει. Αν βάλω το χέρι στην τσέπη μου, το ξέρετε όλοι, αγοράζω μέσα σε λίγα λεπτά όποιον θέλω. Το θέμα, όμως, είναι η Γιούβε να αγοράζει όποιον θέλει βασιζόμενη στην δική της τσέπη. Και θα φτάσει σε αυτό το σημείο». Ο Ανιέλι δεν είπε ότι θα είναι... αναίμακτη η πορεία προς αυτό. Είπε ότι θα φτάσει. Και για να φτάσει, θα πρέπει να πάψει να θεωρείται (μόνο) ένα ποδοσφαιρικό κλαμπ.

Τα σημάδια, άλλωστε, υπήρχαν εδώ και καιρό... Το J-Stadium, μετά το J-Museum, ακολούθησε το J-Medical και φυσικά υπάρχει το μεγάλο project του J-Village. Αυτό θα αρχίσει να μπαίνει σε εφαρμογή σε λίγους μήνες, όταν θα γίνουν τα πρώτα εγκαίνια. Η Γιουβέντους έχει αγοράσει από τον δήμο του Τορίνο όλη την περιοχή της Continassa όπου βρίσκονται αυτά που προαναφέραμε και εκεί χτίζει την... πολιτεία της. Κάποια είναι ήδη έτοιμα και θα εγκανιαστούν το καλοκαίρι, κάποια θα χτιστούν στην πορεία. Και κάπως έτσι, η Γιούβε δεν θα είναι απλά ένα ποδοσφαιρικό κλαμπ αλλά ένας... οργανισμός. Στα πρότυπα του ΝΒΑ, για παράδειγμα.

Οπως συμβαίνει εκεί, έτσι θέλουν οι Ανιέλι να συμβαίνει και στο Τορίνο. Την ώρα που θα παίζει η ομάδα και θα έχει 40.000 στις εξέδρες, άλλοι τόσοι θα είναι στον περιβάλλοντα χώρο. Αλλοι στα J-Hotels που θα χτιστούν, άλλοι στα J-Πάρκα με τα παιδιά τους, άλλοι στους J-Κινηματογράφους, άλλοι στα J-Εστιατόρια, άλλοι στο J-Medical για εξετάσεις ή επεμβάσεις (ήδη γίνεται αυτό και τα λεφτά πάνε στη Γιούβε), άλλοι στο J-Museum για μαθήματα ιστορίας, άλλοι θα απολαμβάνουν τις συναυλίες που θα γίνονται ταυτόχρονα σε ειδικά διαμορφωμένα σημεία, άλλοι θα είναι στις μπουτίκ του κλαμπ ή στα J-Εμπορικά κέντρα.

Με λίγα λόγια, το καθαρά ποδοσφαιρικό κομμάτι, θα είναι ένα μέλος του οργανισμού και όχι ο ίδιος ο οργανισμός. Αυτό, άλλωστε, έγινε ήδη σαφές με την παρουσίαση του νέου σήματος, το οποίο ουσιαστικά ήταν η παρουσίαση του νέου πρότζεκτ: «Black and White and More». Αυτό το «and More» κάνει όλη τη διαφορά...

«Το ποδόσφαιρο είναι όλο και περισσότερο μια παγκόσμια γλώσσα και ένας παγκόσμιος τομέας, στον οποίο για να διαδραματίσεις ηγετικό ρόλο πρέπει να προβλέπεις τους αθλητικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς μετασχηματισμούς. Η Γιουβέντους στοχεύει στο να δώσει στο brand της μια πιο ευρεία και βαθύτερη έννοια, μετατρέποντας το σήμα της σε μια πραγματική ταυτότητα και ένα πραγματικό στυλ. Σε συμφωνία πάντα με τις αξίες της, η Γιουβέντους θα προσφέρει μοναδικές εμπειρίες για την καρδιά του παθιασμένου κοινού της, τους τιφόζι, οι οποίες όμως θα σχετίζονται με ένα ευρύτερο ακροατήριο. Αυτό θα επιτρέψει στο club την αθλητική, εμπορική και πολιτιστική ανάπτυξη του.

Το Black and White and More είναι ένα ολοκληρωμένο πλάνο με στόχο να αξιοποιήσει την φιλοσοφία της, την επιδίωξη της αριστείας χωρίς συμβιβασμούς, σε πρωτοβουλίες, projects και εμπειρίες ριζικά καινοτόμες, την οποίων το ποδόσφαιρο θα είναι πάντα η πηγή, αλλά όχι και τα σύνορα. Ολόκληρη η εταιρική και αθλητική οργάνωση του κλαμπ θα συμμετάσχει για να καταστεί το Black and White and More μια απτή πραγματικότητα, την οποία οι τιφόζι και το κοινό σε διεθνές επίπεδο, θα μπορούν να ζήσουν καθημερινά.

Το Black and White and More θα χωρίσει τον «τρόπο του να είσαι» Γιουβέντους, τις αρχές και τις αξίες του κλαμπ, σε διαφορετικές και καινοτόμες εμπειρίες, οι οποίες θα απευθύνονται τόσο στους παθιασμένους Μπιανκονέρι οπαδούς όλου του κόσμου, όσο και σε αυτούς που είναι λιγότερο κοντά στον κόσμο του ποδοσφαίρου. Δεν θέλουμε ο κόσμος να βλέπει μόνο τις εμφανίσεις μιας ομάδας, αλλά να μπορεί να ζει το βαθύτερο πνεύμα του κλαμπ».

Αυτά αναφέρονται στην ανακοίνωση που έβγαλε η Γιουβέντους. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερο μυαλό για να καταλάβει κάποιος ότι οι Μπιανκονέρι δεν απευθύνονται πλέον μόνο στους οπαδούς τους. Απευθύνονται σε όλους, ακόμη και σε αυτούς που δεν είναι (τουλάχιστον ακόμη) οπαδοί, που δεν γουστάρουν 100% το ποδόσφαιρο. Με λίγα λόγια, ο στόχος είναι στο ταμείο να ρέει συνεχώς χρήμα. Ολο και περισσότερο. Από παντού. Η Γιούβε, άλλωστε, έχει μια... ευχή και κατάρα: Στην εποχή που ο καπιταλισμός σαρώνει, τα αφεντικά της είναι οι απόλυτοι καπιταλιστές!

Η δουλειά που έχει γίνει μετά την καταστροφή του Calciopoli -το οποίο απέτρεψε το να τα κάνει όλα αυτά η Κυρία ούσα πανίσχυρη αγωνιστικά και οικονομικά απέναντι σε ένα Μιλάνο που κατέρρεε καθώς οι Μοράτι και Μπερλουσκόνι άρχισαν να κουράζονται- είναι εκπληκτική. Η Γιουβέντους παρουσιάζει θετικούς ισολογισμούς, έχει φτάσει στα έσοδα της στα 380 εκατ. ευρώ και για το 2017 προβλέπεται να ξεπεράσουν τα 400. Για να κυριαρχεί στην Ιταλία, φτάνουν και περισσεύουν. Για την Ευρώπη, όμως, όχι. Οσο οι Μπιανκονέρι είναι στα 400 εκατ. ευρώ και οι Ρεάλ-Μπαρτσελόνα-Μπάγερν στα 700, οι Τορινέζοι δεν θα μπαίνουν ως φαβορί στο Champions League αλλά ως δυνατό αουτσάιντερ. Για να αλλάξει αυτό, θα πρέπει τα έσοδα να εκτοξευτούν. Και σε αυτό στοχεύουν με το «Black and White and More».

«Για να φτάσεις σε νέους στόχους, όχι μόνο αγωνιστικούς αλλά και στην ανάπτυξη του brand Γιουβέντους σε όλους τους τομείς, όχι μόνο στον καθαρά ποδοσφαιρικό, χρειάζονται αλλαγές. Είδαμε ότι μπορούμε να έχουμε ανάπτυξη σε πολλούς τομείς με αυτό το νέο σήμα, νομίζω πως είναι ένα πολύ σημαντικό παράδειγμα, ένα πολύ σημαντικό άνοιγμα προς έναν άλλο κόσμο. Είναι ένα σήμα που δίνει φρεσκάδα, πολύ μεγάλη διάθεση, θέληση να πάμε μπροστά στον κόσμο της digital πραγματικότητας και των social media. Νομίζω πως είναι πραγματικά ένα βήμα εμπρός», είναι η άποψη του αντιπροέδρου Πάβελ Νέντβεντ.

Από τα λόγια του, καταλαβαίνει ο καθένας τι πλύση εγκεφάλου έχει να πέσει πλέον στα καταραμένα social media. Ο στόχος είναι απλός: Πρέπει το J να ταυτιστεί με τη Γιουβέντους. Να βλέπει ο άλλος, σε όποιο σημείο του πλανήτη κι αν βρίσκεται, το J και το μυαλό του να πάει στη Γιούβε. Οπως βλέπεις το F και σκέφτεσαι τη Ferrari ή το NY και λες «Νέα Υόρκη». Αυτοί που έχουν αποφασίσει να ζουν σε μια εικονική πραγματικότητα, σε αυτή των social media, είναι η συντριπτική πλειοψηφία πλέον και αυτοί είναι ο στόχος. Οι υπόλοιποι, οι φυσιολογικοί που αντιστεκόμαστε ακόμη, θα χτυπιόμαστε όταν ο Ντιμπάλα χάνει το τετ α τετ στη Φλωρεντία στο 89'...

Σε αυτή τη νέα εποχή που θα μπει από τον προσεχή Ιούλιο η Γιουβέντους, λοιπόν, ο στόχος είναι η ανάπτυξη του brand και ειδικά σε αγορές όπως αυτή της Κίνας και γενικά της Ασίας. Οι Κινέζοι και οι Ιάπωνες άλλωστε, καλώς ή κακώς, είναι τόσοι πολλοί ώστε να φτάνουν για όλους (παρένθεση: Σε ένα από τα προσεχή άρθρα, θα ασχοληθούμε με την συμμαχία Ανιέλι-Κινέζων). Και επειδή κάθε είσοδος σε μια νέα εποχή, ειδικά όταν σε αυτή ποντάρει τόσα πολλά το κλαμπ, πρέπει να γίνεται πανηγυρικά, μάλλον δεν έχουν άδικο οι Ιταλοί δημοσιογράφοι που εκτιμούν ότι το καλοκαίρι θα πέσουν πολλά λεφτά στις μεταγραφές. Δεν χρειάζονται πλέον μόνο καλοί ποδοσφαιριστές. Χρειάζονται και καλοί σταρ. Αλλους θα τους δημιουργήσει η Γιουβέντους (Ντιμπάλα), άλλους θα πρέπει να τους αγοράσει (Βεράτι;).

Οι Ιταλοί δημοσιογράφοι βέβαια, προϊδέαζαν καιρό για όλο αυτό. Αν είσαι Γιουβεντίνος και θέλεις να καταλάβεις πώς πάει ο άνεμος, δεν πρέπει να διαβάζεις (μόνο) αθλητικά Μέσα. Πρέπει να διαβάζεις κυρίως πολιτικά, για να δεις τι γίνεται με την οικογένεια Ανιέλι. Και αυτό που γίνεται είναι ένα... ντου από παντού. Αγοράζουν τα πάντα. Επιχειρήσεις, ασφαλιστικές εταιρίες, μεγάλους εκδοτικούς οίκους εντός και εκτός Ιταλίας (τα έλεγε ο Τζιράουντο το 2006...), κυνηγούν μέσω του Ντόναλντ Τραμπ -με τον οποίο έχουν άριστες σχέσεις- μια μεγάλη συγχώνευση της FIAT με την General Motors, η οποία θα τους φέρει στην 1η θέση της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

«Η περίοδος οικονομικής κρίσης, γεννάει πάντα τις μεγαλύτερες ευκαιρίες και η νέα γενιά των Ανιέλι το ξέρει πολύ καλά αυτό γιατί είχε τους τέλειους δάσκαλους. Η οικονομική τους πολιτική είναι πλέον επιθετική. Τα θέλουν όλα και δεν θα σταματήσουν μέχρι να τα πάρουν», έγραφε η La Repubblica -πάντα έγκυρη σε θέματα της οικογένειας- το περασμένο καλοκαίρι. Η Γιουβέντους, επομένως, είναι μια εταιρία που πρέπει να αναπτυχθεί, να γίνει ένα παγκόσμιο brand, για να πετύχει η οικογένεια Ανιέλι και σε αυτόν τον τομέα αυτό που θέλει: Πολύ χρήμα και πολλές επιτυχίες εντός και -κυρίως, από εδώ και πέρα- εκτός Ιταλίας.

Και αν το πετύχουν, όλοι θα είναι χαρούμενοι στο τέλος. Οι οπαδοί γιατί η ομάδα θα νικάει, τα αφεντικά γιατί η επιχείρηση θα σαρώνει. Και όσοι ζουν ακόμη στο συννεφάκι τους και νομίζουν ότι το ποδόσφαιρο είναι απλά ένα σπορ και ότι όσοι ασχολούνται με αυτό, από τους ποδοσφαιριστές και τους προπονητές μέχρι τους επιχειρηματίες και την UEFA, το κάνουν μόνο επειδή είναι χόμπι και πάθος, ας κατέβουν στην πραγματικότητα.

«Είναι ένα σήμα εξελιγμένο με τις αρχές με τις οποίες μπορούμε να οικοδομήσουμε μια παγκόσμια εικόνα σε αυτή την εποχή: Ικανή, δηλαδή, να "μιλήσει" δυνατά σε οποιοδήποτε φυσικό ή ψηφιακό πλαίσιο. Πάνω από όλα, είναι ένα σήμα που αφήνει πίσω με θάρρος τον κομφορμισμό των ποδοσφαιρικών σημάτων», καταλήγει η ανακοίνωση της Γιουβέντους. Σαν να λέει, ότι τα επόμενα χρόνια θα ακολουθήσουν κι άλλοι.

Τουλάχιστον, μέσα σε όλο αυτό το σοκ, δίνεις έναν πόντο στους Μπιανκονέρι. Σε αντίθεση με άλλους, που επιμένουν να πουλάνε ιδεολογία ενώ έχουν ξεφτιλίσει τα πάντα, αυτοί στο λένε χύμα: Γινόμαστε μια επιχείρηση, η οποία πρέπει να γίνει Νο1. Και οι Ανιέλι συνήθως πετυχαίνουν αυτό που θέλουν. Θα αποτύχουν τώρα;

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

 

SERIE A Τελευταία Νέα