ΔΕΙΤΕ ΤΑ LIVE
Ευρωπαϊκά σενάρια για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων

Ευρωπαϊκά σενάρια για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων

Η απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων επανέρχεται στο προσκήνιο.

Η οικονομική κρίση εξαιτίας του κορονοϊού και η δραματική πτώση στις πωλήσεις αυτοκινήτων φούντωσε τις φήμες περί επαναφοράς του μέτρου της απόσυρσης σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.  

Η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται σε εξαιρετική δυσμενή θέση λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και ήδη έχουν αρχίσει οι συζητήσεις για την επόμενη μέρα, για τους τρόπους δηλαδή που θα επιτευχθεί η πολυπόθητη ανάκαμψη.

Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές αγορές είναι πραγματικά απογοητευτικές, καθώς τον Μάρτιο μειώθηκαν οι ταξινομήσεις κατά 86% στην Ιταλία, 72% στη Γαλλία, 69% στην Ισπανία και 38% στη Γερμανία. Οι πωλήσεις και στο Ενωμένο Βασίλειο τον ίδιο μήνα ήταν εξαιρετικά μειωμένες, κατά 44%, παρότι σχεδόν όλο το Μάρτιο η χώρα λειτουργούσε κανονικά.

Διεθνείς αναλυτές κάνουν λόγο για μια μείωση σε επίπεδο έτους, σε σχέση με το 2019, η οποία μπορεί να φτάσει και το 30%. Αυτό μεταφράζεται σε εκατομμύρια χαμένες πωλήσεις και δισεκατομμύρια χαμένους τζίρους.

Η δανειακή κρίση του 2008, η οποία οδήγησε σε μεγάλη πτώση τις πωλήσεις, αντιμετωπίστηκε από πολλές ευρωπαϊκές χώρες με προγράμματα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων, για την τόνωση της αγοράς.

Επιτυχημένη συνταγή η απόσυρση

Αυτό το μέτρο επανέρχεται στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, μαζί φυσικά με άλλα μέτρα, όπως για παράδειγμα η παράταση της ισχύος του νέου κανονισμού εκπομπής CO2 κατά WLTP.

Η απόσυρση είναι ένα μέτρο που έχει λειτουργήσει πολύ θετικά σε όσες αγορές είχε εφαρμοστεί κατά το παρελθόν -και δεν είναι διόλου λίγες.

Πίσω στο 2008, η Γερμανία, η Ιταλία, η Γαλλία και το Ενωμένο Βασίλειο, είχαν ξεκινήσει προγράμματα απόσυρσης τα οποία τόνωσαν σημαντικά τις πωλήσεις. Στις παραπάνω χώρες η απόσυρση διήρκεσε έως και το 2010, σε ορισμένες από αυτές και στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από προγράμματα χρηματοδότησης αγοράς οχημάτων μηδενικών ή πολύ χαμηλών ρύπων.

H απόσυρση θα ωφελήσει μεταξύ άλλων και το περιβάλλον.

Στη χώρα μας, το τελευταίο πρόγραμμα απόσυρσης παλαιών αυτοκινήτων ξεκίνησε το 2010 και ολοκληρώθηκε το 2015, βοηθώντας την καθημαγμένη ελληνική αγορά να ανακτήσει μια δυναμική, από το κατώτατο όριο των 58.482 ετήσιων ταξινομήσεων που είχε κατρακυλήσει το 2012.

Γηρασμένος ο στόλος των αυτοκινήτων

Εκτός από την τόνωση της αγοράς νέων αυτοκινήτων, το μέτρο της απόσυρσης βοηθά επίσης και στην ανανέωση του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων, την οποία έχει μεγάλη ανάγκη τόσο η ευρωπαϊκή, όσο –ακόμη περισσότερο- και η ελληνική αγορά.

Στην Ευρώπη ο μέσος όρος ζωής των επιβατικών αυτοκινήτων έχει ανέβει τα τελευταία χρόνια στα 10.8 έτη, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων. Στην Ελλάδα τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα, καθώς ο στόλος των επιβατικών αυτοκινήτων ξεπερνά σε μέσο όρο ηλικίας τα 15 έτη και οι τάσεις παραμένουν έντονα αυξητικές.

Με τα παραπάνω δεδομένα είναι περισσότερο από προφανής η ανάγκη ανανέωσης των οχημάτων. Μάλιστα, θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι προς το τέλος του 2019, η ελληνική κυβέρνηση είχε επισήμως εξαγγείλει ότι εντός του 2020 θα δίνονταν κίνητρα για την αγορά “καθαρών” αυτοκινήτων, δηλαδή υβριδικών και ηλεκτρικών. Ωστόσο δεν είχε γίνει εξειδίκευση των κινήτρων αυτών, ούτε είχε δοθεί ένας συγκεκριμένος χρονικός ορίζοντας θεσμοθέτησης και διάρκειας.