Ούτε έγκλημα μα ούτε τιμωρία

Ούτε έγκλημα μα ούτε τιμωρία
Ο Πάνος Σεϊτανίδης σχολιάζει τη σύγκρουση Χάμιλτον-Φερστάπεν που άλλαξε τη ροή του GP Μ. Βρετανίας αλλά και όλου του πρωταθλήματος

Χαμός στα social media, πόλεμος δηλώσεων στο κυνήγι των εντυπώσεων και κάπως έτσι, το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 πήρε για τα καλά φωτιά. Αρκούσε μία φάση, ένα συμβάν. Το έλεγα στα τελευταία Instagram F1 Live πως έχουμε φτάσει πολύ βαθιά μέσα στη σεζόν και παρότι έχουμε ξεκάθαρη ανηλεή κόντρα ανάμεσα σε δύο μαχητικούς, σχεδόν αδίστακτους οδηγούς, ήταν παράδοξο να μην έχουμε κανένα παρατράγουδο. Αυτό ήρθε στον δέκατο αγώνα της σεζόν και ήρθε με τέτοιο τρόπο που θα μας απασχολεί για καιρό.

Προτού αναλύσω το συμβάν, θέλω να σημειώσω πως 24 ώρες νωρίτερα, είχαμε πάρει μία ιδέα του τι να περιμένουμε. Θυμάστε τον πρώτο γύρο του αγώνα σπριντ; Πως φαγώνονταν ρόδα με ρόδα ο Μαξ Φερστάπεν με τον Λούις Χάμιλτον; Και όταν στο τέλος του πρώτου γύρου κάθισε η σκόνη από τη μάχη, ο Ολλανδός έφυγε μπροστά και game over. Όμως είναι τέτοια η χάραξη του Σίλβερστον, με τη συνεχή ροή και τις καμπές υψηλών ταχυτήτων, που αυτός ο ένας γύρος φάνταζε σα κόντρα δίχως αύριο. Όπως αποδείχθηκε, ήταν απλά μία πρόγευση.

Lewis Hamilton Max Verstappen

Με τη βοήθεια του VAR

Πάμε να δούμε παρέα, στροφή προς στροφή, όσα έγιναν στον πρώτο γύρο. Στον αγώνα εκκίνησαν αντίστροφα σε σχέση με τον σπριντ, με τον οδηγό της Red Bull Racing στην pole αλλά τον ομόλογό του στη Mercedes να έχει καλύτερη αντίδραση όταν έσβησαν τα κόκκινα φώτα. Βρέθηκαν δίπλα-δίπλα στην Άμπεϊ την πρώτη δεξιά στροφή, με τον Φερστάπεν να πατά και λίγο εκτός αλλά να μπαίνει μπροστά για τις καμπές Φαρμ, Βίλατζ, Λουπ και Άιντρι. Εκεί ο Χάμιλτον είχε καλύτερη έξοδο και κόλλησε πίσω από την RB16B στο ξεκίνημα της ευθείας Ουέλινγκτον.

Σε αυτή ο Ολλανδός κινήθηκε απότομα αριστερά, για να μη του δίνει tow αλλά και για να πλασαριστεί καλύτερα στην αριστερή στροφή Μπρούκλαντς. Προσεγγίζοντάς τη, ο Χάμιλτον είναι μισό μονοθέσιο μπροστά, ακουμπούν αλλά ο Max έχει βάλει στο στόχαστρο την κορυφή της στροφής και την πετυχαίνει, την ώρα που ο αντίπαλός του έχει ανοιχτή τροχιά.

Έτσι ο 23χρονος περνάει από τις Λούφιλντ και Γούντκοουτ έχοντας ξανά τα ηνία. Όπως και το Σάββατο, ο Φερστάπεν ξάκρισε στην έξοδο της Γούντκοουτ αλλά αυτή τη φορά, η συνέχεια ήταν διαφορετική. Ενώ στον αγώνα σπριντ ο πρωτοπόρος της βαθμολογίας τοποθετήθηκε δεξιά και πήρε το apex, στον αγώνα χώθηκε εκεί ο Χάμιλτον. Μαζί όρμησαν στη στροφή Κοπς, μία συγκλονιστική δεξιά καμπή όπου τα σύγχρονα μονοθέσια περνούν με 280 χιλιόμετρα την ώρα.

Ένστικτο επιβίωσης

Θυμάμαι την πρώτη μου εμπειρία από το σπορ, το 2002, σε δοκιμές εξέλιξης στην πίστα του Νορθάμπτονσιρ. Η συμβουλή που είχα από τον συνάδελφο, Τάκη Πουρναράκη, ήταν να πάω να σταθώ ακριβώς εκεί, στην Κοπς, για να καταλάβω τι θα πει F1. Τότε περνούσαν ακόμα με 6η σχέση στο κιβώτιο, αρκετά πιο αργά σε σχέση με σήμερα αλλά και πάλι, ήταν εξωπραγματικό το πως τα μονοθέσια καρφώνονταν στο οδόστρωμα.

Είναι ένα σημείο στο οποίο η τηλεοπτική κάλυψη αδικεί τα μονοθέσια, κρύβει την αληθινή τους ταχύτητα, αποδυναμώνει την αδιανόητη κατευθυντικότητά τους. Ένα σημείο ενστικτωδών αντιδράσεων, όχι τακτικής. Γι’ αυτό κι επειδή μιλάμε για τον πανικό του πρώτου γύρου, ειδικά η πρώτη μου ανάγνωση έδινε ελαφρυντικά στον Λούις. Έχοντας δει το συμβάν ξανά και ξανά, από κάθε διαθέσιμη λήψη, επιμένω πως δεν υπήρξε κάποιο έγκλημα από την πλευρά του Βρετανού. Είναι τουλάχιστον αστεία όποια σύγκριση με την θρυλική σύγκρουση Άιρτον Σένα-Αλέν Προστ στη Σουζούκα το 1990, όταν ο Βραζιλιάνος είχε κάνει μία από τις πιο βρώμικες και επικίνδυνες κινήσεις στην ιστορία του σπορ.

Το σκεπτικό της απόφασης

Εδώ, ότι συνέβη ακροβατεί ανάμεσα σε αγωνιστικό συμβάν και σύγκρουση με ευθύνη. Και η δεύτερη προέκυψε βάσει κάποιον συγκεκριμένων στοιχείων. Ποια είναι αυτά; Ο Χάμιλτον σε κανένα σημείο της φάσης (σε αυτά τα μετά βίας δύο δευτερόλεπτα) δεν σημαδεύει το apex. Στέκεται ξεκάθαρα ενάμιση μέτρο μέσα. Δεν κάνει κάποια κίνηση προς τα αριστερά, δεν προκαλεί σύγκρουση αλλά η τοποθέτησή του δεν βοηθάει. Είναι η γνωστή τοποθέτηση που έχει πάντα σε τέτοιου είδους μάχες, δεν είναι η πρώτη φορά που «θύμα» της είναι μία Red Bull. Ούτε είναι η πρώτη φορά που τιμωρείται για τέτοιου είδους τοποθέτηση. Απλά είναι η πρώτη φορά που έγινε σε σημείο με τόσα χιλιόμετρα στο κοντέρ.

Βλέποντας σχολαστικά τον πρώτο γύρο του Σαββάτου, όπου στην εσωτερική είναι ο Φερστάπεν, εκείνος κυνηγά με ευλάβεια την κορυφή της στροφής και γι’ αυτό δεν έχουμε επαφή. Ή ακόμα κι αν γυρίσουμε το χρόνο, περίπου 500 μέτρα πριν τη σύγκρουση, στο τέλος της Ουέλινγκτον, ο Φερστάπεν διατηρεί κι εκεί την επιθετικότητά του, την περιορίζει όμως σε τροχιά που σημαδεύει την κορυφή. Ο Χάμιλτον δεν το έκανε και αυτός είναι ο λόγος που τιμωρήθηκε.

«Το μονοθέσιο 44 ήταν σε γραμμή που δεν έπιανε την κορυφή της στροφής, έχοντας διαθέσιμο χώρο προς τα δεξιά. Όταν το μονοθέσιο 33 έστριψε, το μονοθέσιο 44 δεν απέφυγε τη σύγκρουση», ανέφερε χαρακτηριστικά η ανακοίνωση των αγωνοδικών. Ποιοι ήταν αυτοί; Ο έμπειρος Νις Σέτι, ο Ντένις Ντιν ο Λοϊκ Μπακουελέν, με τοπικό αγωνοδίκη τον Έρικ Κάουσιλ και εκπρόσωπο των οδηγών τον Εμανουέλε Πίρο.

Διαφωτιστική είναι και μία ματιά στην αντίστοιχη μονομαχία με τον Σαρλ Λεκλέρκ, που έκρινε τον αγώνα. Στην ίδια στροφή, πάλι στο όριο αλλά αυτή τη φορά με τον Χάμιλτον να τοποθετεί τη W12 τουλάχιστον ένα μέτρο πιο δεξιά. Σημαδεύοντας το apex, εκεί ακριβώς που έπρεπε έχοντας πάρει την εσωτερική.

Κι αν κρίνει τον τίτλο;

Ευθύνη λοιπόν βρέθηκε, έγκλημα όχι. Τι έγινε όμως με την τιμωρία; Ο παγκόσμιος πρωταθλητής έλαβε ποινή 10 δευτερολέπτων την οποία εξέτισε στο pit stop του. Τη δεύτερη πιο ήπια διαθέσιμη. Ήταν αυτή που άρμοζε σε ότι συνέβη; Εδώ θα διαφωνήσω. Προφανώς θεωρώ κωμική την έκκληση του επικεφαλής του αγωνιστικού προγράμματος της Red Bull, Χέλμουτ Μάρκο, να τιμωρηθεί με ποινή αποκλεισμού από ένα Grand Prix ο Χάμιλτον. Όμως τα 10 δευτερόλεπτα, όπως αποδείχθηκε, δεν επηρέασαν ιδιαίτερα τον αγώνα του 36χρονου.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, θαρρώ πως πρέπει να συνυπολογίζεται και το αντίκτυπο ενός συμβάντος. Παρότι δεν είδα πρόθεση, οι συνέπειες της επαφής η οποία έβγαλε νοκ άουτ τον ένα διεκδικητή, μπορεί στο τέλος του δρόμου ακόμα και να κρίνουν τον φετινό τίτλο!

Θα έπρεπε λοιπόν, αφού οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να τιμωρήσουν τον Χάμιλτον, να του δώσουν μία πιο αυστηρή ποινή. Μία ποινή που να επηρεάζει περισσότερο τον αγώνα του, όπως για παράδειγμα stop/go 10 δευτερολέπτων, την οποία θα έπρεπε να εκτίσει ανεξάρτητα από το pit stop του. Πάλι στο βάθρο θα ήταν, αφού στο Σίλβερστον η χρονική απώλεια μέσα στο pit lane ορίζεται στα 19 δευτερόλεπτα. Αλλά τότε, θα έμοιαζε πως έχει πληρώσει κάποιο τίμημα για το συμβάν. Τώρα όχι.

Υ.Γ. Όσοι αβίαστα κατηγορούν τον Χάμιλτον για εγκληματική ενέργεια, πρέπει να αναλογιστούν πως καθαρά από τύχη δεν μοιράστηκε με τον Μαξ τον προστατευτικό τοίχο από ελαστικά, καθαρά από τύχη άντεξαν τα ψαλίδια της δικής του ανάρτησης.

Φωτογραφίες: Mercedes-AMG Petronas, redbullcontentpool.com

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.