Πού πηγαίνει η αγορά; To μέλλον διαγράφεται -με το ζόρι- «ηλεκτρικόν»!

Γιώργος Βαρίνος Γιώργος Βαρίνος
Πού πηγαίνει η αγορά; To μέλλον διαγράφεται -με το ζόρι- «ηλεκτρικόν»!

bet365

Ζούμε σε μια περίεργη εποχή. Ποτέ άλλοτε οι επιλογές καυσίμων δεν ήταν τόσες πολλές, με αποτέλεσμα να μην ξέρει κανείς τι πρέπει να αγοράσει. Ας δούμε τις επιλογές που έχουμε και τι πρέπει ο μέσος αγοραστής να προσέξει στην επιλογή αυτοκινήτου.

Η επιλογή αυτοκινήτου αυτή την εποχή είναι ένας τρομερός πονοκέφαλος. Πιο παλιά είχαμε μόνο μία επιλογή. Βενζίνη και τέλος. Αργότερα μπήκε στη ζωή μας και το ντίζελ. Άρα είχαμε δύο επιλογές. Αν κάποιος χρησιμοποιούσε πολύ το αυτοκίνητό του και έκανε περισσότερα από 15-20.000 χλμ. το χρόνο, άξιζε να πάρει ντίζελ για περισσότερη οικονομία και μεγαλύτερη αυτονομία ανάμεσα σε κάθε γέμισμα... Αυτό σήμερα είναι μια μακρινή ανάμνηση.

Λίγη ιστορία

Η Toyota με το Prius άνοιξε το δρόμο του εξηλεκτρισμού στα αυτοκίνητα μαζικής παραγωγής το 1997 και έδειξε σε όλους έναν διαφορετικό δρόμο. Σήμερα σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν ένα ή περισσότερα υβριδικά-ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη γκάμα τους, με βασικό καύσιμο την βενζίνη. Και είναι λογικό. Με την βενζίνη ταιριάζουν απόλυτα οι ηλεκτρικοί κινητήρες. Ένα υβριδικό βενζίνης χρησιμοποιεί έναν μικρό ηλεκτρικό κινητήρα (με την μεγάλη ροπή από μηδέν στροφές) για την εκκίνηση του και ο βενζινοκινητήρας αναλαμβάνει όταν η ροπή του φτάσει σε ικανοποιητικά επίπεδα, δίχως να χρειάζεται να καταναλώσει περισσότερο καύσιμο. Μεγαλοφυές. Το σκέφτηκε πρώτη η Toyota και πλέον όλα τα υβριδικά αυτοκίνητα διαθέτουν αυτή τη διάταξη σε μεγάλη ποικιλία διαμορφώσεων.

Τι επιλογές έχουμε σήμερα

Εκτός από την βενζίνη και το ντίζελ, σήμερα έχουμε ακόμα πολλές άλλες επιλογές. Έχουμε LPG, υγραέριο σε υγρή μορφή ως βασικό καύσιμο, που επίσης λειτουργεί σε συνεργασία με την βενζίνη. Δηλαδή, έχουμε αυτοκίνητα που διαθέτουν δύο τεπόζιτα, ένα βενζίνης και ένα υγραερίου, συνήθως στο χώρο της ρεζέρβας, ώστε να μην αλλάζει κάτι στη χρήση του αυτοκινήτου σας. (Εκτός από το ότι δεν θα έχετε ρεζέρβα ακόμα και αν θέλατε.) Αυτά τα αυτοκίνητα υπάρχουν ως εργοστασιακά αλλά κυρίως εκ μετατροπής από αυτούς που έψαχναν για περισσότερη οικονομία.

Βεβαίως σχετικά πρόσφατα, μπήκε στη ζωή μας και η επιλογή του CNG. Του φυσικού αερίου. Το φυσικό αέριο είναι τρομερά οικονομικό στο αυτοκίνητό μας, αλλά δεν αποθηκεύεται σε υγρή μορφή αλλά σε αέρια υπό πίεση και έτσι προσφέρεται μόνο ως εργοστασιακή επιλογή, με τις δεξαμενές του (για την αποθήκευση του αερίου) σε διάφορα κρυφά σημεία του αυτοκινήτου. Το CNG ως βασικό καύσιμο, επίσης λειτουργεί σε συνεργασία με την βενζίνη. Δηλαδή, έχουμε αυτοκίνητα που διαθέτουν εκτός από το/τα τεπόζιτα CNG και ένα μικρό τεπόζιτο βενζίνης. Αυτή η επιλογή είναι για την ώρα η πιο οικονομική σε κόστος ανά χλμ. αλλά έχει το πρόβλημα πως δεν υπάρχουν αρκετά βενζινάδικα που να προσφέρουν φυσικό αέριο. Ο λόγος είναι, όπως είπαμε παραπάνω πως το CNG δεν αποθηκεύεται σε υγρή μορφή και έτσι τα βενζινάδικα χρειάζεται να κάνουν επενδύσεις σε κατάλληλο εξοπλισμό αποθήκευσης του CNG που εκτός από μεγάλο κόστος χρειάζονται και μεγάλο χώρο και γι αυτό λίγα βενζινάδικα αποφασίζουν να προχωρήσουν σε αυτή την επένδυση.

Εξηλεκτρισμός!

Το Dieselgate που έπληξε τις γερμανικές εταιρείες και περισσότερο την Volkswagen, δημιούργησε απότομα μια ευαισθησία σε περιβαλλοντολογικά θέματα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντέδρασε με τις ντιρεκτίβες Euro 5, Euro 6 και Euro 7 (που έρχεται με φόρα το 2025) και φόρτωσε με πρόστιμα όλες σχεδόν τις εταιρίες για το αποτύπωμα ρύπων της γκάμας τους. Γι αυτό άλλωστε εξαφανίστηκαν τα πολύ μικρά αυτοκίνητα. Τα πολύ μικρά αυτοκίνητα υπήρχαν ως επιλογή γιατί ήταν πολύ φτηνά. Με τα πρόστιμα των 3-4.000€ που έχουν σε κάθε αυτοκίνητο πλέον, ακόμα και το πιο μικρό αυτοκίνητο δεν είναι πλέον φθηνό.

Η επιλογή ηλεκτρικών αυτοκινήτων μηδενικών ρύπων ήταν μονόδρομος. Γι αυτό οι κατασκευαστές έπεσαν με τα μούτρα στην παραγωγή 2-3 ακόμα και 4 ηλεκτρικών μοντέλων στη γκάμα τους. Για να πέσει ο μέσος όρος του αποτυπώματος ρύπων και να μην έχουν τα αυτοκίνητά τους πρόστιμα.

Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε άλλη μια επιλογή για τους καταναλωτές, πριν περάσουμε στα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα υβριδικά plug-in. Αυτά είναι υβρίδια ηλεκτρικού κινητήρα και κινητήρα βενζίνης. Μπορούν να λειτουργήσουν ως αμιγώς ηλεκτρικά, ως αυτόματα υβριδικά (δηλαδή ο οδηγός να μην εμπλέκεται στην επιλογή κινητήρα) και να αποφασίζουν μόνα τους ποιον κινητήρα θα εμπλέξουν ανάλογα τις συνθήκες ή εντελώς βενζινοκίνητα όταν η μπαταρία αδειάσει εντελώς. Συνήθως έχουν μικρές μπαταρίες και μικρή ηλεκτρική αυτονομία 25-75 χλμ. αλλά από την άλλη μεριά, συνήθως φορτίζουν εύκολα και γρήγορα οπότε είναι συμφέρουσες λύσεις για συγκεκριμένες διαδρομές σπίτι-γράφειο κ.λπ.

Και τέλος έχουμε τα αμιγώς ηλεκτρικά που χωρίζονται άτυπα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, Αυτά που συμπληρώνουν μια οικογένεια μοντέλων που διαθέτει και άλλες επιλογές καυσίμων και αυτά που δημιουργήθηκαν εξ αρχής ως ηλεκτρικά.

Εδώ, πρέπει να σας μεταφέρω την εμπειρία μου. Όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ξεκούραστα και απολαυστικά στην οδήγηση τους. Όλα._ Το πρόβλημα που έχουν είναι η εξωπραγματική για την εποχή μας τιμή αγοράς και η δυσκολία (για την ώρα) γρήγορης φόρτισης.

Το μέλλον

Αξίζει να κυριαρχήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Ναι, αξίζει. Αλλά...

Είναι φθηνότερη η χρήση τους; Kατηγορηματικά όχι. Εκτός από την πολύ μεγάλη τιμή αγοράς, υπάρχει πρόβλημα και στα κοστολόγια της φόρτισης; Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που το φορτίζεις σπίτι σου με κόστος κιλοβατώρας 0.06€ για 75kW μπαταρία έχει κόστος 4.5€ που είναι πολύ χαμηλό αλλά είναι αδύνατον να το φορτίσεις στην πρίζα γιατί θέλει 30 ώρες. Αν έχεις φορτιστή 7.5 kW θέλει 10 ώρες, αν έχεις 22 kW φορτιστή θέλει 3.5 ώρες και οι φορτιστές έχουν κόστος απόκτησης που προστίθεται στο κόστος αγοράς. Για να το φορτίσεις σε ένα λογικό χρόνο θέλει φορτιστές 150kW και πάνω (όπως αυτούς που θα τοποθετήσει η ΔΕΗ σε πολλά σημεία σε όλη την Ελλάδα), ώστε να φορτίσει σε λιγότερο από μία ώρα ή 250kW για μισή ώρα ή 350kW (που ανακοίνωσε η Tesla) για φόρτιση ενός αυτοκινήτου 75kW σε 12 λεπτά από εντελώς άδειο. Δηλαδή κάθε 3 λεπτά θα φορτίζει για 100 χλμ. Μια χαρά. Αλλά... όταν τους δούμε. Επίσης για την ώρα τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την ώρα ΔΕΝ ΦΟΡΤΙΖΟΥΝ ούτε καν με φορτιστές 150kW που είναι ένα πρόσθετο πρόβλημα. Και επίσης ΤΡΟΜΕΡΟ πρόβλημα είναι τα κοστολόγια κιλοβατώρας σε εξωτερικούς φορτιστές που κυμαίνονται από 0.25€ έως και 075€!!! Δηλαδή για ένα αυτοκίνητο 75kW χρειάζεται σε κάθε «γέμισμα» ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΤΕ από 19€ έως 56€!!!

Επίσης μεγάλη συζήτηση έχει ξεκινήσει αν πραγματικά έχουν μηδενικούς ρύπους εφόσον για 75kW ρεύμα χρειάζονται κάπου 175 κιλά CO2 δηλαδή περίπου 350 γραμμάρια το χιλιόμετρο αν κάνουμε αναγωγή, αν τελικά το ρεύμα δεν προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.

Αν ξεπεράσουμε το θέμα των «πραγματικών ρύπων» όπου και αν αυτοί παράγονται και επικεντρωθούμε στο θέμα της χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου δημιουργούνται πολλά προβλήματα. Πολλές γειτονιές της Αθήνας έχουν παλιές πολυκατοικίες του 1960. Εκατομμύρια κάτοικοι λοιπόν αποκλείονται από την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου εφόσον δεν έχουν τρόπο να το φορτίσουν στο σπίτι τους, μόνο στη δική μας πρωτεύουσα, ενώ το ίδιο συμβαίνει και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες μεγαλουπόλεις της Ελλάδας. Επίσης το να βγαίνω κάθε μέρα, να ανοίγω το χώρο αποσκευών, να βγάζω τα καλώδια, να τα βάζω στην πρίζα, δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Μόνο αν έχεις φορτιστή σε σκεπαστό γκαράζ κάπως το πράγμα σώζεται.

Πότε θα πάρουμε ηλεκτρικό;

Πρέπει να υπάρξουν ριζικές αλλαγές στα προσφερόμενα αυτοκίνητα και στον τρόπο φόρτισής τους. Κατ' αρχάς θα πρέπει να χαμηλώσουν οι τιμές αγοράς. Επίσης να επιτρέπουν φόρτιση με μεγάλους φορτιστές. Κάτι που σήμερα δεν συμβαίνει. Πρέπει με κάποιο τρόπο, να υπάρξει επαγωγική φόρτιση στο κάτω μέρος του αυτοκινήτου, ώστε να μην χρειάζεται να βγαίνει κανείς από το αυτοκίνητό του για να φορτίσει και θα πρέπει να υπάρξει κάποιος εξορθολογισμός στα τιμολόγια πώλησης ηλεκτρικού ρεύματος ώστε να μην πρέπει να χαλάς 100€ τη βδομάδα σε αγορά ρεύματος για το αυτοκίνητό σου σε εξωτερικούς φορτιστές.

Αν και οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ορίζει το 2030 ως ημερομηνία στην οποία θα σταματήσουν να προσφέρουν θερμικούς κινητήρες στο κοινό, εγώ κρατάω μικρό καλάθι. Θα πάρει 5-10 ή και 15 χρόνια παράταση αυτός ο σχεδιασμός, καθώς οι πωλήσεις των ηλεκτρικών θα αυξάνονται μεν, αλλά είναι αδύνατον μέσα σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα να αλλάξει ολόκληρη η βιομηχανία. Εφόσον θέλει νέα σπίτια, νέες υποδομές, νέα φιλοσοφία, καταστροφή των εταιρειών καυσίμου, καταστροφή της βιομηχανίας ανταλλακτικών και τμημάτων θερμικών κινητήρων και ριζική αλλαγή νοοτροπίας όλων μας. Αν θέλετε βάζουμε και στοίχημα πως αυτό δεν θα γίνει πριν το 2050 και αν...

Ακολουθήστε την σελίδα του InMotion στο Facebook!

Γιώργος Βαρίνος
Γιώργος Βαρίνος