F1 - Οι συντάκτες του Gazzetta δίνουν τα Όσκαρ και τα Χρυσά Βατόμουρα της χρονιάς (vid)

Πάνος Σεϊτανίδης
F1 - Οι συντάκτες του Gazzetta δίνουν τα Όσκαρ και τα Χρυσά Βατόμουρα της χρονιάς (vid)
Λίγο πριν μας αποχαιρετήσει το 2023, επιλέγουμε τα καλύτερα και τα χειρότερα μίας άκρως ενδιαφέρουσας αγωνιστικής σεζόν!

Το 2023 φεύγει και μαζί του μία σεζόν στη Formula 1 που είχε μεν συναρπαστικούς αγώνες αλλά είχε ξεκάθαρο πρωταγωνιστή. Μαξ Φερστάπεν και Red Bull Racing σάρωσαν τα πάντα στο πέρασμά τους, σε μία σεζόν που όμως πίσω τους, είχαμε πολλές αλλαγές σε ισορροπίες και δυναμική.

Οι συντάκτες του gMotion επιλέγουν στιγμές και πρόσωπα μίας χρονιάς που ήταν γεμάτη με ρεκόρ. Πάνος Σεϊτανίδης, Κώστας Παστρίμας, Κώστας Μπιτσικώκος και Στάθης Κοκκορόγιαννης διαλέγουν τον οδηγό, την ομάδα, τον μάνατζερ, την έκπληξη, την απογοήτευση αλλά και τον αγώνα της χρονιάς!

Ο οδηγός της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Μαξ Φερστάπεν
Πως να σταθείς σε έναν άλλο οδηγό όταν ο Ολλανδός έσπασε όλα τα κοντέρ; Με 19 νίκες κα 21 βάθρα σε 22 Grand Prix, τους περισσότερους γύρους στην πρωτοπορία αγώνων, τους περισσότερους βαθμούς και κυρίως, την ισοπέδωση του teammate του, ο Φερστάπεν μετέτρεψε το 2023 σε one man show.

Ο Μαξ Φερστάπεν στη Σαουδική Αραβία

Κώστας Παστρίμας: Φερνάντο Αλόνσο
Προφανώς ο οδηγός της χρονιάς είναι ο Μαξ Φερστάπεν και δεν υπάρχει καμία αμφισβήτηση περί τούτου. Για να σπάσω τη μονοτονία όμως θα τον... παρακάμψω για να δώσω τον τίτλο στον Φερνάντο Αλόνσο. Ακόμα δεν χωράει στο μυαλό μου ότι σε αυτήν την ηλικία έχει ακόμα το πάθος και την «πείνα» για να οδηγεί με αυτόν τον τρόπο.

Κώστας Μπιτσικώκος: Όσκαρ Πιάστρι
Δεν μπορούμε να βάλουμε όλοι τον Μαξ Φερστάπεν για τους ίδιους λόγους, οπότε στέκομαι στον ρούκι Αυστραλό οδηγό. Όταν η McLaren ήταν ανταγωνιστική ο Όσκαρ Πιάστρι έδειξε ότι μπορεί να είναι και γρήγορος και αποτελεσματικός. Δύο παρουσίες στο βάθρο (2ος στο Κατάρ και 3ος στην Ιαπωνία), αλλά και μία νίκη σε αγώνα σπριντ (στο Κατάρ) είναι αξιομνημόνευτες επιδόσεις. Τον αναμένω καλύτερο το 2024, αρκεί βέβαια να συνεχιστεί η βελτίωση της ομάδας του.

Ο Όσκαρ Πιάστρι στο Κατάρ

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Μαξ Φερστάπεν
Από την πρώτη στιγμή στη σεζόν, μόνο ένας στόχος ήταν στο μυαλό του Φερστάπεν: Η απόλυτη κυριαρχία. Αυτό κι έκανε εφέτος ο Ολλανδός, ο οποίος πραγματοποίησε τρομερές εμφανίσεις. Σε όλη τη σεζόν ήταν στο 100%, προσφέροντας αξιομνημόνευτες στιγμές όπως η pole position του στο Μονακό. Αυτά που είδαμε από τον Φερστάπεν, λίγοι τα έχουν κάνει στο παρελθόν.

Η ομάδα της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Red Bull Racing
Ενώ όσα έδειξαν φέτος οι Aston Martin και McLaren (στο πρώτο και το δεύτερο ημίχρονο της σεζόν αντίστοιχα) με κάνουν να ελπίζω πως ίσως αξίζουν αυτόν τον τίτλο το 2024, για το 2023 δεν μπορείς να προσπεράσεις όσα έκαναν οι «ταύροι». Με νταμπλ σκορ και βάλε, με 21 νίκες σε 22 αγώνες, με τα ταχύτερα σε σύνολο pit stop για έκτη συνεχόμενη χρονιά, με σωστές στρατηγικές και μοναδικό μελανό σημείο την έλλειψη προσανατολισμού στην πλευρά του γκαράζ που βρίσκεται το μονοθέσιο με το #11.

Τα μέλη της RBR πανηγυρίζουν στο Ζάντβορτ

Κώστας Παστρίμας: McLaren
Όπως παραπάνω, παρακάμπτω την προφανή επιλογή, που είναι η Red Bull Racing. Επιλέγω τη McLaren γιατί αυτό που έκανε στο δεύτερο μισό της σεζόν, όπου από την πιο αργή ομάδα του grid μετατράπηκε στη δεύτερη πιο γρήγορη, ανήκει στην περιοχή του θαύματος.

Κώστας Μπιτσικώκος: Red Bull Racing
Η κυριαρχία της αυστριακής ομάδας ήταν πρωτοφανής στην ιστορία της Formula 1. Η απόσταση από τους υπόλοιπους ήταν τόσο μεγάλη που ακόμα και οι περιορισμοί που τέθηκαν ως τιμωρία από την FIA για υπέρβαση του ορίου δαπανών δεν είχαν καμία σημασία. Ας ελπίσουμε ότι οι διαφορές θα μειωθούν σημαντικά το 2024, για χάρη του θεάματος και του ανταγωνισμού.

Ο Αλόνσο μονομαχεί με τον Φερστάπεν στη Σαουδική Αραβία.

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Aston Martin
Πριν ξεκινήσει η σεζόν, αρκετές ήταν οι φήμες που ακούγαμε σχετικά με μία ομάδα-έκπληξη στη σεζόν. Πράγματι η Aston Martin εξέπληξε τους πάντες δημιουργώντας το ταχύτερο μονοθέσιο για το πρώτο μέρος της χρονιάς. Σε όλη τη σεζόν πάλευε για βάθρα ενώ ένα μικρό λάθος της στέρησε νίκη στο Μονακό. Η αγωνιστική της πτώση στα τελευταία στάδια ήταν αναμενόμενη, όμως απέδειξε πως το μέλλον της ανήκει και πρόκειται για μία ομάδα που θέλει να πρωταγωνιστήσει.

Ο μάνατζερ της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Αντρέα Στέλα
Όταν ανακοινώθηκε η αποχώρηση του Αντρέας Σάιντλ θεωρούσα δεδομένη την αποσταθεροποίηση της McLaren. Λογική την εικόνα της στο ξεκίνημα της σεζόν. Το ομολογώ: δεν πίστευα πως ο Στέλα μπορούσε να ηγηθεί με τον ίδιο τρόπο. Με διέψευσε πανηγυρικά, αφού προχώρησε σε μία αποδοτική αναδιάρθρωση του οργανισμού, πήρε σκληρές αποφάσεις και έδωσε στην ιστορική ομάδα τη σωστή κατεύθυνση, μέσω αρμονικού τρόπου διοίκησης, που την έχρισε πρωταγωνίστρια στο δεύτερο μισό της σεζόν. Κι αυτή η επιτυχία, εν πολλοίς, ανήκει στον Ιταλό.

Ο Αντρέα Στέλα στο MTC

Κώστας Παστρίμας: Αντρέα Στέλα
Εδώ σταματούν οι... παρακάμψεις και πάμε κανονικά. Το προαναφερθέν θαύμα της McLaren οφείλεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό στον Ιταλό, ο οποίος ανέλαβε την ομάδα μόλις λίγες ημέρες προτού ξεκινήσει το πρωτάθλημα.

Κώστας Μπιτσικώκος: Τότο Βολφ
Η επιλογή μου έχει μάλλον... χιουμοριστική χροιά, καθώς θα πρέπει να δέχτηκε πολλή γκρίνια - για δεύτερη συνεχή σεζόν - από τον Λιούις Χάμιλτον για την έλλειψη ανταγωνιστικότητας του μονοθεσίου της Mercedes-AMG F1. Αφού άντεξε, μπράβο του.

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Τζέιμς Βόουλς
Τα τελευταία χρόνια η Williams ήταν στο σκοτάδι. Έφτασε κοντά στο «τέλος», όμως κατάφερε να επιβιώσει και τώρα αλλάζει σελίδα. Μόλις σε ένα χρόνο στο «τιμόνι», ο Τζέιμς Βόουλς απέδειξε πως είναι εκεί για να φέρει νέες δόξες στο Γκροβ. Η αγωνιστική εικόνα είχε μικρή σημασία, καθώς η μεγάλη αλλαγή γίνεται στο παρασκήνιο, στο εργοστάσιο. Ο εξοπλισμός εκσυγχρονίζεται και ο Βόουλς πάλεψε παράλληλα για να ανακτήσει πολιτική δύναμη η Williams. Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα πολλά αλλάζουν στη βρετανική ομάδα, μόνο προς το καλύτερο.

Ο Άλεξ Άλμπον στο Άλμπερτ Παρκ

Η έκπληξη της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Aston Martin
Στο video ανασκόπησης του 2022 από το gmotion by Gazzetta, τονίζαμε πως η Aston Martin είχε κλείσει τη σεζόν με τόση φόρα, που θα αποτελούσε την έκπληξη του 2023. Όπως και έγινε αν και ούτε εμείς αλλά ούτε κι αυτοί, κανένας δεν μπορούσε να προβλέψει το πόσο δυνατή παρουσιάστηκε η AMR23 στο ξεκίνημα της σεζόν. Παρά την (αναμενόμενη) βουτιά σε απόδοση όσο περνούσε ο καιρός, η βρετανική ομάδα πιστεύω πως μαζί με τη McLaren, θα μπορούν να προκαλέσουν αντίστοιχες εκπλήξεις και στο ξεκίνημα του 2024.

Κώστας Παστρίμας: Grand Prix Λας Βέγκας
Από την ημέρα που ανακοινώθηκε ο αγώνας στη «Μέκκα του τζόγου» εδραιώθηκε μέσα μου η πεποίθηση ότι αυτό το επιφανειακό κόλπο μάρκετινγκ θα αποτελέσει μεγάλη αποτυχία και θα είναι ο πιο βαρετός αγώνας της χρονιάς. Με χαρά είδα την πεποίθησή μου να διαψεύδεται και το GP Λας Βέγκας να είναι ένας ωραίος και ενδιαφέρων αγώνας. Ελπίζω να συνεχίσει έτσι.

Στιγμιότυπο από το φαντασμαγορικό GP του Λας Βέγκας

Κώστας Μπιτσικώκος: Aston Martin
Προφανώς μόνο στο πρώτο μισό της σεζόν, όταν έδειξε ότι ο συνδυασμός Φερνάντο Αλόνσο - AMR23 ήταν ικανός για 2-3 νίκες μέσα στη χρονιά. Μετά προσγειωθήκαμε όλοι απότομα.

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Λάντο Νόρις (αρνητική)
Όταν ήρθε στη Formula 1 o Νόρις είχε ήδη πολλούς θαυμαστές. Όχι φίλους του σπορ, αλλά ανθρώπους που ξέρουν πότε ένας οδηγός έχει εφόδια για μεγάλα πράγματα. Η βελτίωση της McLaren στη σεζόν μας έδωσε τη δυνατότητα να δούμε περισσότερα πράγματα από τους οδηγούς της. Ο Νόρις είναι ένας ταχύτατος οδηγός, ωστόσο απογοήτευσε σε πολλές περιπτώσεις. Παρά τα καλά αποτελέσματα δεν μπορούμε να αγνοήσουμε ορισμένα μεγάλα λάθη. Στο Σίλβερστον παρέδωσε την 1η θέση (όχι οποιαδήποτε θέση) στον Φερστάπεν «στρώνοντας» ένα κόκκινο χαλί, δίχως ο Ολλανδός να κάνει επίθεση. Στο Κατάρ ήταν η μεγάλη ευκαιρία της McLaren να διεκδικήσει και να πάρει νίκη. Τι κάνει ο Νόρις; Λάθος στις κατατακτήριες δοκιμές τόσο για το Σπριντ όσο και για το GP. Έτσι, εκτέθηκε από τον rookie teammate του, Όσκαρ Πιάστρι, ο οποίος πήρε νίκη στο Σπριντ του Κατάρ.

Ο Λάντο Νόρις στο Κατάρ

Η απογοήτευση της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Σέρχιο Πέρεζ
Θα μου πείτε και με το δίκιο σας: «Δεν ήταν δεύτερος στην τελική βαθμολογία ο Μεξικανός; Δεν θα έπαιρνε τον τίτλο αν δεν ήταν ο Φερστάπεν;». Και θα έχετε δίκιο. Όμως οι αριθμοί είναι αμείλικτοι κριτές. Ο Ολλανδός τον διέλυσε σε κάθε κατηγορία (20-2 στους αγώνες, 20-2 στις κατατακτήριες, 575-285 σε βαθμούς) και το κυριότερο: του διέλυσε την ψυχολογία όταν ο Πέρεζ όρθωσε ανάστημα και μέχρι το Μαϊάμι ονειρευόταν τίτλο. Οδηγώντας ένα μονοθέσιο με τη δυναμική της διαστημικής RB19, δεν επιτρέπεται στις μισές σχεδόν κατατακτήριες να είσαι εκτός Q3. Αυτό από μόνο του ίσως ήταν αρκετό για να μπει σε αυτή την κατηγορία ο 33χρονος.

Κώστας Παστρίμας: Alpine
H συμπαθής γαλλική ομάδα με τους επίσης συμπαθείς οδηγούς «κερδίζει» τον τίτλο της απογοήτευσης για έναν και μόνο λόγο: γιατί η παρουσία της εντός και εκτός πίστας ήταν κατώτερη από ό,τι μπορούσε, από ό,τι έπρεπε και από ό,τι όλοι περιμέναμε.

Κώστας Μπιτσικώκος: Haas
Βγήκε τελευταία, με λιγότερους από τους μισούς βαθμούς της Williams. Περίμενα περισσότερα και από το μονοθέσιο και από τους Νίκο Χούλκενμπεργκ-Κέβιν Μάγκνουσεν.

Το αγωνιστικό δίδυμο της Haas F1

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Τεχνικοί/Οικονομικοί Κανονισμοί
Όταν ξεκίνησε η νέα εποχή της Formula 1 (2022) οι υποσχέσεις που μας έδωσαν οι ιθύνοντες του σπορ (F1-FIA) ήταν πως οι αγώνες θα αλλάξουν, οι διαφορές θα μικρύνουν και οι η ζωή θα είναι όμορφη. Όχι, κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ. Όλα αυτά έκρυβαν από πίσω κινδύνους. Οι οικονομικοί κανονισμοί προβλέπουν πως οι ομάδες θα ξοδεύουν ένα συγκεκριμένο ποσό χρημάτων κάθε χρόνο για την εξέλιξη των μονοθεσίων τους. Αυτό έφερε οικονομική σταθερότητα όμως: Αν μια ομάδα είχε λάθος βάση, η χρονιά της ήταν χαμένη. Όταν λέμε βάση, εννοούμε concept όπως οι Mercedes και Ferrari. Η McLaren είναι μια διαφορετική ιστορία. Αν μια ομάδα έχει λάθος concept δεν μπορεί να αναστρέψει την κατάσταση όπως τα προηγούμενα χρόνια. Παράλληλα, αυτό μπορεί να οδηγήσει σε έλλειψη δυνατοτήτων ώστε να πιάσουν τον ανταγωνισμό σε επόμενες σεζόν, λόγω έλλειψης πόρων και περιορισμένων ελευθεριών στην αεροδυναμική.

Ο αγώνας της χρονιάς

Πάνος Σεϊτανίδης: Grand Prix Λας Βέγκας
Δίχως την παραμικρή αμφιβολία, ήταν το απόλυτο highlight της σεζόν, σε όλους τους τομείς. Στο show το οποίο πολλοί… μίσησαν, στις φαντασμαγορικές εικόνες από την «Πόλη της Αμαρτίας» και τα μονοθέσια να πηγαίνουν τέρμα γκάζι στο περίφημο Strip και φυσικά στο αγωνιστικό μέρος όπου απολαύσαμε ίσως τον συναρπαστικότερο αγώνα της χρονιάς. Με τρεις οδηγούς να κονταροχτυπιούνται για τη νίκη και τις θέσεις του βάθρου να κρίνονται στον τελευταίο γύρο. Αν δεν υπήρχαν και τα καπάκια αποστράγγισης…

Κώστας Παστρίμας: Grand Prix Σιγκαπούρης
Ήταν ο καλύτερος αγώνας της χρονιάς, με δράση από το ξεκίνημα μέχρι τον τερματισμό. Ίσως να παίζει ρόλο και ότι ήταν ο μοναδικός αγώνας που δεν κέρδισε η Red Bull. Το σίγουρο είναι ότι όσοι τον παρακολούθησαν ευχαριστήθηκαν θέαμα.

Κώστας Μπιτσικώκος: Grand Prix Σιγκαπούρης
Και μόνο που ήταν ο μοναδικός αγώνας που δεν κέρδισε η Red Bull Racing τον κάνει εξαιρετικό. Προσεύχομαι η επιλογή μου στη συγκεκριμένη κατηγορία σε ένα χρόνο από τώρα να είναι πιο δύσκολη.

Στάθης Κοκκορόγιαννης: Grand Prix Σιγκαπούρης
Κανένας άλλος αγώνας στη σεζόν δεν είχε τόση ένταση, στρατηγική και μάχες μέχρι την τελευταία στιγμή. Από την εκκίνηση με την επιλογή μαλακής γόμας στο μονοθέσιο του Σαρλ Λεκλέρ, έως την αλλαγή στρατηγικής εντός του αγώνα. Η επίθεση των Mercedes στους τελευταίους γύρους έβαλε «φωτιά» στο Grand Prix και η έκβασή του ήταν απρόβλεπτη. Μακάρι να είχαμε περισσότερους μνηστήρες για τη νίκη, όμως δεν μπορούμε να τα έχουμε όλα δικά μας.

Φωτογραφίες: Red Bull Content Pool/Getty Images, Haas F1, McLaren Racing/x, Williams, Sauber Motorsport

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!