Ενα δημοψήφισμα χωρίς καμιά ουσία στην Σαλαμίνα

Την Κυριακή οι κάτοικοι της Σαλαμίνας οδηγούνται στις κάλπες. Το γιατί είναι ενδιαφέρον: οι Σαλαμινιώτες καλούνται να αποφασίσουν υπέρ ή κατά της υποθαλάσσιας ζεύξης του νησιού τους με το Πέραμα.

Ενα δημοψήφισμα χωρίς καμιά ουσία στην Σαλαμίνα

Μια απόφαση που επί της ουσίας... δεν επηρεάζει τίποτα, αφού η συναίνεση ενός δήμου σε ένα δημόσιο έργο είναι μεν ευπρόσδεκτη, αλλά όχι απαραίτητη. Οσο για το ίδιο το έργο; Βρίσκεται σε ημιθανή κατάσταση εδώ και αρκετά χρόνια, με τους υπουργούς Υποδομών να το «ανασταίνουν» για μερικούς μήνες και μετά να το εγκαταλείπουν, πληρώνοντας βέβαια εξωτερικούς συμβούλους για τη διαχείρισή του.

Σήμερα το μόνο μεγάλο νησί στη χώρα μας που είναι συνδεδεμένο με την ηπειρωτική χώρα –με δύο σταθερές γέφυρες– είναι η Εύβοια, ενώ και η Λευκάδα εξυπηρετείται με κινητή γέφυρα λόγω της μικρής της απόστασης από την απέναντι ακτή. Η σύνδεση της Σαλαμίνας μέσω γέφυρας με το Πέραμα είναι μια ιδέα που διατυπώνεται ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’70, πήρε όμως συγκεκριμένη μορφή στα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας. Το έργο προκηρύχθηκε προεκλογικά από τον υπουργό Υποδομών Μάκη Βορίδη το 2012, χωρίς στην πραγματικότητα να έχει καμία πιθανότητα να προχωρήσει – μάλιστα ο ίδιος ο υπουργός έδωσε την πρώτη αναβολή στον διαγωνισμό προκειμένου να εξεταστούν οι έντονες τοπικές αντιδράσεις.

Συνεχείς αναβολές

Το έργο συνέχισε να παίρνει αναβολές με αιτία το μειωμένο ενδιαφέρον του κατασκευαστικού κλάδου – είχε άλλωστε ξεκινήσει η οικονομική κρίση. Ομως αυτό δεν απέτρεψε το υπουργείο να πραγματοποιήσει το 2013 διαγωνισμό για την πρόσληψη ειδικού συμβούλου για το έργο, διαθέτοντας περί τις 450.000 ευρώ. Από το 2014 οι αναβολές άρχισαν να παίρνουν «επώνυμο», με την επίσημη αιτιολογία να μεταβάλλεται σε «τεχνικές διευκρινίσεις» προς τις εταιρείες που εξέφρασαν ενδιαφέρον (ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ, ΜΕΤΚΑ), καθώς η διαδικασία πέρασε στο στάδιο του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Πριν από λίγες ημέρες λοιπόν, ο Δήμος Σαλαμίνας ανακοίνωσε την πραγματοποίηση του περίφημου δημοψηφίσματος. Η περιφέρεια, διά του αντιπεριφερειάρχη Νήσων Παν. Χατζηπέρου, έσπευσε να συμπαρασταθεί, καλώντας τους πολίτες «να επιδείξουν τη μέγιστη δυνατή υπευθυνότητα, να συμμετάσχουν μαζικά με την ψήφο τους σε αυτό το τόσο κρίσιμο ζήτημα και να προσέλθουν μαζικά στη διαδικασία».

Μόνο που... κανείς δεν γνωρίζει επακριβώς τι ψηφίζει, ούτε καν ο δήμος. «Δεν γνωρίζουμε το ακριβές φυσικό αντικείμενο, μόνο ότι περιλαμβάνει την παράκαμψη της πόλης του Περάματος, την υποθαλάσσια σήραγγα και τη σύνδεση με τη Σαλαμίνα», λέει η δήμαρχος Ισιδώρα Παπαθανασίου - Νάννου.«Δεν μπορεί όμως να μείνουμε αμέτοχοι σε ένα έργο που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία του νησιού, μετατρέποντάς το σε προάστιο του Πειραιά. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θέλουμε να ευαισθητοποιήσουμε τον κόσμο και να ασκήσουμε πίεση προς το υπουργείο Υποδομών, για να δοθούν αντισταθμιστικά οφέλη στο νησί μας. Δεν γνωρίζουμε τον σκοπό για τον οποίο γίνεται το έργο. Δεν πιστεύουμε ότι είναι το να εξυπηρετήσει τους κατοίκους της Σαλαμίνας, αφού το νησί εξυπηρετείται με τα φέρι-μποτ. Ούτε γνωρίζουμε πόσο ακριβά θα είναι τα διόδια, ή αν η ζεύξη θα γίνει “διπλή”, δηλαδή θα συνεχιστεί έως την πίσω πλευρά του νησιού και από εκεί με τα Μέγαρα, ώστε να γίνει πέρασμα για τον εμπορευματικό λιμένα προς την Αττική Οδό και την Πελοπόννησο».

Οι απολύτως ξεκάθαροι πολέμιοι του έργου στο νησί είναι δύο: οι ιδιοκτήτες των φέρι-μποτ και οι (πολυάριθμες) οικογένειές τους. Και η δημοτική παράταξη «Λαϊκή Συσπείρωση», που κατηγορεί τη δήμαρχο ότι «ως θηλυκός Πόντιος Πιλάτος πετάει δήθεν το μπαλάκι στους δημότες καλώντας τους σε ”“μαϊμού” δημοψήφισμα» και υποστηρίζει ότι κριτήριο για τον σχεδιασμό του έργου είναι «οι ανάγκες των επιχειρηματικών συμφερόντων και όχι βέβαια οι ανάγκες του λαού, των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων».

Πάντως, η δήμαρχος Σαλαμίνας υποστηρίζει ότι το δημοψήφισμα δεν θα κοστίσει ούτε ένα ευρώ: «Τα ψηφοδέλτια τυπώθηκαν με χορηγίες, ενώ στα εκλογικά κέντρα (σ.σ. δηλαδή το δημαρχείο και τα παλιά κοινοτικά γραφεία) θα εργαστούν αφιλοκερδώς δημοτικοί υπάλληλοι». Το «δωρεάν» και το «αφιλοκερδώς» έχουν μεγάλη σημασία, καθώς ο Δήμος Σαλαμίνας χρεοκόπησε επισήμως τον Νοέμβριο του 2015 και εντάχθηκε σε πρόγραμμα εξυγίανσης...

 

Πηγή: kathimerini.gr

Best of internet