ΚΑΙ ΜΕ ΤΙ ΛΕΦΤΑ ΘΑ ΑΓΟΡΑΖΟΥΝ; ΤΗΣ ΜΟΝΟΠΟΛΗΣ;

Συμβουλές για τις χειμερινές εκπτώσεις

Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές.

Συμβουλές για τις χειμερινές εκπτώσεις

Τη Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016 αρχίζει η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, η οποία θα διαρκέσει έως τη Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016 και με αυτή την αφορμή, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, σε ανακοίνωσή του, σημειώνει: «Είναι ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την περίοδο των εκπτώσεων και να προμηθευθούμε προϊόντα που ενδεχομένως δεν είναι εύκολο να τα αποκτήσουμε στην αρχική τους τιμή. Αρκεί να κάνουμε προσεκτικές επιλογές και να έχουμε ενημερωθεί για τις παγίδες που μπορεί να αντιμετωπίσουμε».

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας συμβουλεύουν τους καταναλωτές τι πρέπει να προσέχουν στις εκπτώσεις, ώστε να κάνουν έξυπνες αγορές. Συγκεκριμένα:

1. Υιοθετούμε συνετή καταναλωτική συμπεριφορά

- Αγοράζουμε έχοντας υπόψη τον οικογενειακό προϋπολογισμό μας και τις οικονομικές δυνατότητές μας. Kαταρτίζουμε λίστα με τα απαραίτητα είδη.

- Δεν αγοράζουμε υπό πίεση. Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν έως τις 29-2-2016, οπότε καλό είναι να κάνουμε έρευνα αγοράς και σύγκριση τιμών και ποιότητας, σε συνάρτηση, βέβαια, με τις ανάγκες μας.

-Στην περίπτωση της αγοράς με πίστωση (πιστωτική κάρτα με δόσεις ή καταναλωτικό δάνειο), ελέγχουμε προσεκτικά τους επιμέρους όρους και λαμβάνουμε υπόψη τις χρεώσεις που συνεπάγεται και, κυρίως, τους τόκους, τον αριθμό των δόσεων κ.λπ. σε σχέση με το οικογενειακό εισόδημά μας.

2. Αποφεύγουμε τις παγίδες

-Ελέγχουμε προσεκτικά τα προϊόντα που αγοράζουμε, ώστε να μην είναι ελαττωματικά, δεύτερης διαλογής κ.λπ.. Σε περίπτωση που ένα προϊόν είναι ελαττωματικό, μπορούμε να ζητήσουμε από το κατάστημα επισκευή ή αντικατάσταση ή επιστροφή χρημάτων. Αυτό δεν ισχύει, αν η ελκυστική τιμή του προϊόντος οφείλεται στο γεγονός ότι είναι ελαττωματικό και υπάρχει σχετική ενημέρωσή μας.

-Συγκρίνουμε τις τιμές των προϊόντων και δεν παρασυρόμαστε από την τυχόν χαμηλή τιμή κάποιου μεμονωμένου προϊόντος του καταστήματος (προϊόν - κράχτης) ή από υψηλά ποσοστά εκπτώσεων που αναγράφονται γενικώς και αορίστως στις βιτρίνες και δεν αφορούν το σύνολο των προϊόντων που διαθέτει.

-Κρατάμε πάντοτε την απόδειξη αγοράς. Θα τη χρειαστούμε στην περίπτωση που το προϊόν αποδειχθεί ελαττωματικό ή ως απόδειξη για την εγγύηση.

-Επισκεπτόμαστε, εάν είναι δυνατόν, τα καταστήματα πριν από τις εκπτώσεις και εντοπίζουμε τα προϊόντα που μας ενδιαφέρουν, ώστε να ελέγξουμε αν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές και σε τι ποσοστό.

-Ρωτάμε για την πολιτική του καταστήματος για τυχόν αλλαγές, ώστε να μη βρεθούμε προ εκπλήξεως. Συνήθως, στις προσφορές τα καταστήματα δεν κάνουν αλλαγές.

3. Μαθαίνουμε τα δικαιώματά μας

- Οι πλασματικές εκπτώσεις και προσφορές είναι παράνομες. Αποτελούν μορφή παραπλάνησης του καταναλωτή και, ως εκ τούτου, απαγορεύονται.

- Το κατάστημα υποχρεούται, σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή κατά τις προσφορές, τις εκπτώσεις και τις προωθητικές ενέργειες, να αναγράφει σε όλα τα πωλούμενα είδη, τόσο την τιμή πριν, όσο και τιμή μετά την έκπτωση ή και το ποσοστό της έκπτωσης, στο ίδιο καρτελάκι, ώστε να μπορεί ο καταναλωτής να κάνει τη σύγκριση. Δεν αρκεί η αναγραφή ενός γενικού ποσοστού έκπτωσης στη βιτρίνα του καταστήματος. Το ίδιο ισχύει και για τις προσφορές.

- Ειδικά για τα καταστήματα stock ή outlet, πρέπει να αναγράφονται, για λόγους σαφήνειας και διαφάνειας, τρεις τιμές: Η αρχική, η τιμή του stock ή του outlet και, με έντονη γραφή, η τελική τιμή της έκπτωσης.

- Οι προσφορές διαφέρουν από τις εκπτώσεις: Οι εκπτώσεις αφορούν προϊόντα της εποχής (σαιζόν), που προσφέρονται σε χαμηλότερη τιμή λόγω τέλους εποχής. Οι προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από την περίοδο των εκπτώσεων, και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, συνήθως προηγούμενων σαιζόν και, άρα, με πιο μειωμένες τιμές. Δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα.

- Αν τη μειωμένη τιμή τη δικαιούται συγκεκριμένη μόνο κατηγορία καταναλωτών, π.χ. οι κάτοχοι κάρτας πελάτη του καταστήματος, αυτό θα πρέπει να αναγράφεται καθαρά δίπλα από την τιμή.

- Αν η υψηλή έκπτωση ισχύει μόνο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, π.χ. μόνο για ρούχα ή παπούτσια συγκεκριμένου μεγέθους ή χρώματος, τότε θα πρέπει αυτό να αναφέρεται σαφώς π.χ. το «προϊόν είναι διαθέσιμο και σε άλλα μεγέθη ή χρώματα αλλά χωρίς έκπτωση».

- Ο έμπορος υποχρεούται και κατά τις εκπτώσεις να ενημερώνει τον αγοραστή για την ποιότητα και την προέλευση του προϊόντος και να του δίνει κάθε σχετική πληροφορία, συμπεριλαμβανομένης της πιθανής διάρκειας ζωής του.

- Οι οδηγίες χρήσης και η εγγύηση των προϊόντων πρέπει να είναι στην ελληνική γλώσσα.

- Τα δικαιώματα του καταναλωτή (επισκευής, αντικατάστασης ή υπαναχώρησης), σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος ή έλλειψης συμφωνημένης ιδιότητας ισχύουν και στην περίοδο των εκπτώσεων.

- Σε περίπτωση αλλαγής του προϊόντος κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων και εφόσον δεν είναι ελαττωματικό, η αποτίμησή του γίνεται στην τρέχουσα, δηλαδή, στη μειωμένη τιμή.

4. Διεκδικούμε τα δικαιώματά μας

- Για παραπλανητικές πρακτικές και πλασματικές ή ανακριβείς κατά το ποσοστό εκπτώσεις αρμόδια είναι η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης καταναλωτών 1520), η οποία επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα.

- Για προβλήματα μετά από συναλλαγή μας με προμηθευτή που εδρεύει στην Ελλάδα υποβάλλουμε αναφορά στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή»: Λεωφ. Αλεξάνδρας 144 Τ.Κ. 114 71 Αθήνα. Τηλ: 210 6460612-814. Fax: 210 6460414 grammateia@synigoroskatanaloti.gr http://www.synigoroskatanaloti.gr.

- Για συμβουλές και βοήθεια αναφορικά με συναλλαγή μας με προμηθευτή που εδρεύει εκτός Ελλάδας αλλά εντός κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας και της Ισλανδίας, απευθυνόμαστε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδος. Λεωφ. Αλεξάνδρας 144 Τ.Κ. 114 71 Αθήνα. Τηλ: 210 6460284-734. Fax: 210 6460784. info@eccgreece.gr http://www.eccgreece.gr.

Πότε έχουν εκπτώσεις οι χώρες της ΕΕ

Μαζί με τις συμβουλές, ο Συνήγορος του Καταναλωτή ενημερώνει και για τις εκπτωτικές περιόδους στα υπόλοιπα κρατη της ΕΕ. Τα στοιχεία προέρχονται από το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, στο οποίο ανήκει το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας:

1. ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου και τέλος Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου.

2. ΑΥΣΤΡΙΑ: Από τον Ιούλιο έως τον Αύγουστο και από τον Ιανουάριο έως τον Φεβρουάριο.

3. ΒΕΛΓΙΟ: Από 1/7 έως 31/7 και από 3/1 έως 31/1.

4. ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ: Από τον Ιούλιο έως τον Αύγουστο και από τον Ιανουάριο έως τον Φεβρουάριο.

5. ΚΥΠΡΟΣ: Δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων.

6. ΚΡΟΑΤΙΑ: Διάρκεια έως 60 ημέρες με έναρξη από 10/8 και λήξη στις 25/8 και ίδια διάρκεια με έναρξη από 27/12 και λήξη έως τις 10/1.

7. ΔΑΝΙΑ: Από την αρχή του Ιουνίου έως το τέλος Αυγούστου και από την αρχή του Ιανουαρίου έως το τέλος Φεβρουάριου (μερικά καταστήματα από 27/12).

8. ΙΣΠΑΝΙΑ: Μεταξύ 1/7 και 31/8, ανάλογα με την περιοχή. Μεταξύ 7/1 και αρχές Μαρτίου ανάλογα με την περιοχή.

9 .ΕΣΘΟΝΙΑ: Γενικά στη μέση ή το τέλος της σαιζόν.

10. ΦΙΛΑΝΔΙΑ: Από τα μέσα Ιουνίου έως την αρχή του Αυγούστου και πριν από τα Χριστούγεννα έως τις αρχές του Φεβρουαρίου.

11. ΓΑΛΛΙΑ: Από τα τέλη Ιουνίου έως τα τέλη Ιουλίου, με διάρκεια πέντε εβδομάδες. Από την αρχή Ιανουαρίου έως τα μέσα Φεβρουαρίου με διάρκεια πέντε εβδομάδες.

12. ΕΛΛΑΔΑ: Άνοιξη: 1-10 Μαΐου. Καλοκαίρι: Από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου έως το τέλος Αυγούστου. Φθινόπωρο: Από 1η έως 10 Νοεμβρίου. Χειμώνας: Από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιανουαρίου έως το τέλος Φεβρουάριου.

13. ΟΥΓΓΑΡΙΑ: Δεν ρυθμίζεται νομικά η περίοδος των εκπτώσεων.

14. ΙΡΛΑΝΔΙΑ: Γενικά από τον Ιούνιο έως τον Ιούλιο και μετά τα Χριστούγεννα έως το τέλος Ιανουαρίου.

15. ΙΣΛΑΝΔΙΑ: Γενικά τον Ιούλιο και τον Ιανουάριο.

16. ΙΤΑΛΙΑ: Ανάλογα την περιοχή, γενικά από 7 Ιουλίου για 30 ημέρες και από 7 Ιανουαρίου για 30 ημέρες.

17. ΛΕΤΟΝΙΑ: Γενικά στη μέση ή το τέλος της σαιζόν.

18. ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ: Γενικά στο τέλος του καλοκαιριού. Γενικά μετά τα Χριστούγεννα, στην αρχή του Ιανουαρίου.

19. ΛΟΥΞΕΜΒΟΥΡΓΟ: Με έναρξη ανάμεσα στα μέσα Ιουλίου και το τέλος Ιουλίου και για διάστημα έως έναν μήνα και από την αρχή του Ιανουαρίου και για διάστημα έως έναν μήνα.

20. ΜΑΛΤΑ: Με σχετική άδεια όλο τον χρόνο.

21. ΝΟΡΒΗΓΙΑ: Το καλοκαίρι δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων. Γενικά από 27/12 ή τον Ιανουάριο.

22. ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ: Γενικά τον Αύγουστο και τον Ιανουάριο.

23. ΠΟΛΩΝΙΑ: Από 1/7 έως 12/8 και από 2/1 έως 13/2.

24. ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ: Από 15/7 έως 15/9 και από 28/12 έως 28/2.

25. ΤΣΕΧΙΑ: Το καλοκαίρι δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων. Τον χειμώνα δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων, αλλά γενικά μετά τα Χριστούγεννα.

26. ΡΟΥΜΑΝΙΑ: Από 1/8 έως 15/10 και από 15/1 έως 15/4.

27. ΗΝΩΜΕΝΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟ: Δεν υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος εκπτώσεων.

28. ΣΛΟΒΑΚΙΑ: Γενικά μετά το καλοκαίρι και αμέσως μετά τα Χριστούγεννα.

29. ΣΛΟΒΕΝΙΑ: Από τη δεύτερη Δευτέρα του Ιουλίου για διάστημα έως 60 ημερών και από την πρώτη Δευτέρα του Ιανουαρίου για διάστημα έως 60 ημερών.

30. ΣΟΥΗΔΙΑ: Γενικά τον Ιούλιο και αμέσως μετά τα Χριστούγεννα.

Πηγή: newsbeast.gr

Best of internet