Η Uber μπαίνει στο στόχαστρο του υπουργείου Μεταφορών

Gazzetta team
Η Uber μπαίνει στο στόχαστρο του υπουργείου Μεταφορών
O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Σπίρτζης ετοιμάζει ρυθμίσεις για τις εταιρείες, όπως η Uber και βαρύτατα πρόστιμα.

Η Uber είναι η μεγαλύτερη ιδιωτική τεχνολογική εταιρεία του κόσμου και όχι άδικα. Στα περίπου εννέα χρόνια ζωής της έχει καταφέρει να διαταράξει παγκοσμίως τις υπηρεσίες μεταφορών σε όλο τον κόσμο, αποκτώντας όπου δραστηριοποιείται πιστούς υποστηρικτές αλλά και φανατικούς πολέμιους. Αυτό συμβαίνει και στην Ελλάδα, όπου στα δύο χρόνια παρουσίας της Uber στη χώρα μας έχουν σημειωθεί διαδηλώσεις ιδιοκτητών ταξί, ξυλοδαρμοί οδηγών της υπηρεσίας και ακόμη έντονες πολιτικές αντιπαραθέσεις. Τώρα η εταιρεία μπαίνει στο «στόχαστρο» του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο θέλει να βάλει φρένο στις υπηρεσίες εκμίσθωσης αυτοκινήτων με οδηγό.

O υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Σπίρτζης έχει προαναγγείλει ρυθμίσεις για τις εταιρείες, όπως η Uber. Οι συγκεκριμένες εταιρείες «δεν φορολογούνται, δεν έχουν υπεύθυνους, δεν τηρούν το νόμο, δηλαδή έχουν στήσει κενά νόμων, με την συνεργασία των προηγούμενων κυβερνήσεων και άρα αντί να νοικιάζουν αυτοκίνητα με οδηγό, χωρίς καμία προδιαγραφή, επί της ουσίας ασκούν συγκοινωνιακό έργο, όπως τα ταξί, άρα πρέπει αν μη τι άλλο να έχουνε τους ίδιους όρους που έχουνε και οι αυτοκινητιστές οι επαγγελματίες», δήλωσε πρόσφατα ο κ. Σπίρτζης.

Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το νομοσχέδιο Σπίρτζη που θα επιβάλει βαρύτατα πρόστιμα στην Uber και σε αντίστοιχες υπηρεσίες έχει λάβει την έγκριση του υπουργικού συμβουλίου και θα κατατεθεί προς ψήφιση στην Βουλή τον Σεπτέμβριο. Συνοπτικά η βασική πρόβλεψη του νομοσχεδίου θα αναφέρει ότι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών μπορούν να παρέχουν μόνο αδειοδοτημένες εταιρείες και μόνο με ταξί.

Σημειώνεται ότι η Uber λειτουργεί με δύο υπηρεσίες στη χώρα μας. Από την μια με την Uber Taxi από την οποία ο χρήστης μπορεί να καλέσει ταξί και από την άλλη με την UberX όπου ο χρήστης της υπηρεσίας καλεί ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο με οδηγό, ο οποίος είναι υπάλληλος ενός από τα τουριστικά γραφεία με τα οποία συνεργάζεται η Uber. Το νομοσχέδιο δεν αφορά μόνο την Uber αλλά και τις υπηρεσίες ταξί μέσω εφαρμογών όπως η Beat (πρώην Taxibeat) και η Taxiplon που θα πρέπει να υπογράφουν τριετή σύμβαση με τους ιδιοκτήτες ταξί.

Ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα

Η αλήθεια είναι ότι το θέμα Uber δεν είναι Ελληνικό, αλλά απασχολεί και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως και την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό μάλιστα που φαίνεται ότι «οπλίζει» το χέρι του κ. Σπίρτζη είναι μια γνωμοδότηση εισαγγελέα του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο ασχολείται με το θέμα της εταιρείας και των αδειών που χρειάζεται λόγω μιας υπόθεσης στην Ισπανία.

Το 2014 μια ένωση επαγγελματιών οδηγών ταξί στη Βαρκελώνη ζήτησε την επιβολή προστίμων στην Uber λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού, ότι δηλαδή λένε και οι Έλληνες συνάδελφοι τους. Το θέμα έφτασε στο ευρωπαϊκό δικαστήριο και εκεί ο Γενικός Εισαγγελέας γνωμοδότησε υπέρ του αιτήματος των οδηγών ταξί κρίνοντας ότι η Uber δεν είναι απλά «μεσολαβητής» μεταξύ οδηγών και πελατών αλλά μια εταιρεία υπηρεσιών μεταφορών. Οπότε η εταιρεία πρέπει να λάβει τις απαραίτητες από την εκάστοτε εθνική νομοθεσία άδειες λειτουργίας αλλά και να πληρώνει φόρους και ασφαλιστικές εισφορές.

«Είναι ένα λεπτό σημείο», εξηγούν στο insider.gr νομικές πηγές που γνωρίζουν την υπόθεση. «Η εισήγηση του εισαγγελέα βασίζεται σε δύο σημεία: Πρώτον ότι η ίδια η Uber θέτει τις τιμές μεταφοράς και δεύτερον ότι δεν είναι απλά μια υπηρεσία που λειτουργεί ως μεσάζοντας αλλά αντίθετα δημιουργεί μια αγορά, η οποία χωρίς την εφαρμογή της δεν θα υπήρχε». Η εισήγηση του Γενικού Εισαγγελέα δεν είναι δεσμευτική, αλλά συνήθως γίνεται δεκτή από τους δικαστές.

Αυτή δεν είναι η μοναδική περιπέτεια που έχει περάσει η Uber στα πέντε χρόνια παρουσίας που μετράει στην Ευρώπη, όπου οι κανονισμοί είναι πολύ πιο αυστηροί από αυτούς που επικρατούν στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Για παράδειγμα στο Λονδίνο, η εταιρεία έχασε μια δικαστική μάχη που την υποχρεώνει να υποβάλει τους οδηγούς της σε αυστηρό έλεγχο επάρκειας της αγγλικής γλώσσας. Ένα δικαστήριο στη Ρώμη αποφάσισε να σταματήσει την λειτουργία της εφαρμογής, αν και η επιβολή της απόφασης έχει αναβληθεί λόγω έφεσης. Η Uber ανακοίνωσε ότι θα διακόψει την λειτουργία της στην Δανία λόγω νέων κανονισμών που τέθηκαν σε ισχύ.

Έτοιμα να συζητήσουν τα στελέχη της εταιρείας

Πάντως, η Uber έχει δείξει ότι μπορεί να έρχεται σε συμβιβασμό με τις κατά τόπους Αρχές. Για παράδειγμα πέρσι ξεκίνησε και πάλι να λειτουργεί η υπηρεσία UberX τόσο στο Βερολίνο όσο και στη Μαδρίτη, μετά από την απαγόρευση της και αφού η εταιρεία συμβιβάστηκε με τους τοπικούς κανονισμούς. Πρόθυμα να δουλέψουν με τις ελληνικές Αρχές εμφανίζονται και τα τοπικά στελέχη της εταιρείας. Το που θα οδηγήσει αυτό θα φανεί μετά τον Αύγουστο, όταν και το σχετικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.

Πηγή: insider.gr