Πάνω από τους Ολυμπιακούς αγώνες κόστισαν οι πέντε αυτοκινητόδρομοι

Gazzetta team
Πάνω από τους Ολυμπιακούς αγώνες κόστισαν οι πέντε αυτοκινητόδρομοι
Υπολογίζεται ότι τα έργα που σχεδιάστηκαν πριν από 18 χρόνια και κινδύνευσαν να τιναχθούν στον αέρα την περίοδο της κρίσης, απορρόφησαν συνολικούς πόρους που προσεγγίζουν 11 δισ. ευρώ.

Πάνω από το κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων διαμορφώνεται ο τελικός απολογισμός για τους πέντε αυτοκινητόδρομους που πέρα από τις γκρίνιες και τις πολιτικές μικροψυχίες, είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι αλλάζουν τον χάρτη της χώρας και παραδίδουν στους χρήστες ένα υπερσύγχρονο και ασφαλές δίκτυο, ευρωπαϊκών προδιαγραφών άνω των 600 χιλιομέτρων.

Με εξαίρεση το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης που θα κατασκευαστεί σε δεύτερο στάδιο για να «κουμπώσει» με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, υπολογίζεται ότι τα έργα που σχεδιάστηκαν πριν από 18 χρόνια και κινδύνευσαν να τιναχθούν στον αέρα την περίοδο της κρίσης, απορρόφησαν συνολικούς πόρους που προσεγγίζουν 11 δισ. ευρώ. Είναι όμως ενθαρρυντικό το γεγονός ότι εν αντιθέσει με τα κλασικά δημόσια έργα που ο πραγματικός λογαριασμός χανόταν τις περισσότερες φορές σε συμπληρωματικές συμβάσεις, συμβάσεις «σκούπα» και ατελείωτες «ουρές», είναι η πρώτη φορά που ξέρουμε τι πραγματικά κόστισαν.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Υποδομών, περίπου 8 δισ. είναι τα χρήματα που πλήρωσε το ελληνικό Δημόσιο, από τα οποία 2,5 δισ. είναι εθνικοί πόροι και τα υπόλοιπα η κοινοτική χρηματοδότηση.

Σε 2,8 δισ. ανέρχονται αντίστοιχα τα κεφάλαια ιδιωτών και τραπεζών που συμπληρώνουν το σύνθετο πάζλ του χρηματοοικονομικού μοντέλου των οδικών έργων. Μολονότι το κόστος των Ολυμπιακών Αγώνων παραμένει απροσδιόριστο, πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ έχει εκτιμήσει ότι ανήλθε στα 9,2 δισ. ευρώ. Στην αύξηση των δαπανών για τους αυτοκινητοδρόμους συνέβαλε τα μέγιστα η παράταση του χρόνου κατασκευής που λόγω της αναστολής των εργασιών πάγωσαν τα έργα το 2011, περίπου για 2,5 χρόνια και επιπλέον 6 μήνες την περίοδο των capital controls. Το κόστος ανέβασαν επίσης οι απαλλοτριώσεις που υπολογίζεται ότι διαμορφώθηκαν στα 600 εκ. ευρώ, με ακριβότερο κομμάτι εκείνο της Κοιλάδας των Τεμπών, όπου για 14 χιλιόμετρα πληρώθηκαν 80 εκ. ευρώ. Στον Μορέα, τον κεντρικό άξονα της Πελοποννήσου 110 εκ. ευρώ καταβλήθηκαν για 205 χιλιόμετρα και αντίστοιχα για την Κορίνθου-Πατρών για 120 χιλ. δόθηκαν 230 εκ. ευρώ μέσα στα οποία περιλαμβάνονται και οι απαλλοτριώσεις για το Πάτρα Πύργος (90 εκ ευρώ) που θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Περί τα 200 εκ. ευρώ υπολογίζεται ότι απορρόφησαν οι απαλλοτριώσεις στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο-Γιάννενα) μήκους 180 χιλ και αντίστοιχα στον Ε65 (Ξυνιάδα-Τρίκαλα) των 80 χιλ.

Στον μεγάλο λογαριασμό, θα πρέπει να προστεθούν οι αποζημιώσεις που δόθηκαν τμηματικά στους εργολάβους με την έναρξη των έργων (π.χ 68,7 εκατ. ευρώ εισέπραξε ο Μορέας και άλλα 90 εκατ. ευρώ η Ολυμπία Οδός) για καθυστέρηση στην έναρξη της παραχώρησης 2007-2008) και στη συνέχεια σε άλλες δύο δόσεις: για να αναστήσουν τα εργοτάξια στις αρχές του 2014 και πέρσι, για να τελειώσουν τα έργα. Υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος των αποζημιώσεων που έχουν διατεθεί σε παραχωρησιούχους και κατασκευαστές από την έναρξη των έργων, υπερβαίνει το 1,2 δισ. ευρώ αλλά ο λογαριασμός δεν έχει κλείσει ακόμη. Στην Ιόνια Οδό (Αντίρριο –Γιάννενα) το ελληνικό δημόσιο θα πρέπει να συνεχίσει να αποζημιώνει τον εργολάβο (ΓΕΚ-Τέρνα) για όσο διάστημα καθυστερεί η έναρξη της λειτουργίας των πλευρικών διοδίων σε Άγιο Στέφανο και Βαρυμπόμπη αλλά και στο μετωπικό σταθμό της Χαλκίδας που επίσης δεν λειτουργεί εξαιτίας τοπικών αντιδράσεων.


Πηγή: protothema.gr