Φεγγαράκι μου λαμπρό φέξε και γλίστρησα

Ο Αντώνης Πανούτσος σκέφτεται ότι στην ιστορία κάποιος δεν ψάχνει να βρει την αλήθεια αλλά την αλήθεια που τον βολεύει και καταγράφει τρία πρόσωπα που φόρεσαν μαντήλα.  

Κάθε 25η Μαρτίου κάποιος που ξέχασε να κάνει την δική του επανάσταση πριν 40 χρόνια φέρνει το θέμα εάν ο Παλαιών Πατρών Γερμανός σήκωσε το λάβαρο την συγκεκριμένη ημερομηνία. Εκτός αν νοιώθει τολμηρός και πει ότι δεν υπήρχε κρυφό σχολειό. Ή πολύ τολμηρός και πει ότι ο πατριάρχης Γρηγόριος ο Ε’ αφόρισε την επανάσταση. Επειδή όλες αυτές οι παρτίδες έχουν παιχτεί περισσότερες φορές από την σικελική άμυνα να προσθέσω ότι όλα αυτά κανένα ρόλο δεν παίζουν στην μεγάλη εικόνα. Καμία σημασία δεν παίζει αν το λάβαρο σηκώθηκε στις 23 ή τις 25, στην Αγία Λαύρα, την Καλαμάτα ή την Μάνη. Ακόμα λιγότερη αν στην διάρκεια της τουρκικής κατοχής τα ελληνόπουλα πήγαιναν πρωί στο σχολείο ή έπρεπε να πηγαίνουν στην ζούλα το βράδυ.

Για τον Πατριάρχη Γρηγόριο τον Ε’ πρέπει να ξέρει κάποιος καλή οθωμανική ιστορία για να καταλάβει γιατί αποκήρυξε την επανάσταση και αργότερα τον κρέμασαν. Στην οθωμανική αυτοκρατορία οι θρησκευτικοί ηγέτες ήταν υπόλογοι για τις πράξεις του ποιμνίου τους. Είναι και ο λόγος που οι Τούρκοι μπορούσαν να αποδεχτούν κάθε θρήσκευμα αλλά όχι κάποιον που δήλωνε άθεος αφού δεν θα υπήρχε θρησκευτικός αρχηγός για να είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του. Για τους ορθόδοξους χριστιανούς υπεύθυνος ήταν ο πατριάρχης. Εκ της θέσεως του έπρεπε να αποκηρύξει την επανάσταση και όταν η επανάσταση συνεχίστηκε οι Τούρκοι τον κρέμασαν. Σαν ηγέτη που απέτυχε να κρατήσει την τάξη στους  πιστούς και όχι για όποιον άλλον λόγο. Η ημερομηνία έναρξης του αγώνα είναι καθαρά τεχνικό θέμα χωρίς μεγάλο για μένα ενδιαφέρον. Οσο για τα κρυφά σχολειά είναι περισσότερο θέμα λαϊκής παράδοσης παρά ιστορικό. Υπάρχουν αναφορές σε φιρμάνια για άδειες ίδρυσης ελληνικών σχολείων αλλά όχι για απαγόρευση ή κατάργηση παλαιών. Η ύπαρξη του κρυφού σχολειού είναι αποτέλεσμα του παιδικού τραγουδιού «Φεγγαράκι μου λαμπρό φέξε μου να περπατώ», του ομώνυμου πίνακα του Γκύζη και κάποιων γραμμάτων που γράφτηκαν στην διάρκεια της επανάστασης για να συγκινήσουν το φιλελληνικό κίνημα.

Η ιστορία είναι ένα μπουρδέλο που ο κανένας δεν ψάχνει την πραγματική αλήθεια αλλά την γνώμη που θα τον ικανοποιήσει. Αν θέλει τους έλληνες να ορμάνε με το που ακούνε Τούρκο διαβάζει Παπαρρηγόπουλο. Αν τους  θέλει να τακιμιάζουν με τους Τούρκους διαβάζει Τα Καπάκια του Κωστή Παπαγιώργη. Το πιο σπάνιο πουλί είναι που θα διαβάσει και τα δύο.

Υ.Γ Η μαντήλα που φόρεσε η μαθήτρια στην παρέλαση παρέλαση περισσότερο από ότι άλλο ήταν μια σουρεαλιστική χειρονομία. Να αποδίδεται φόρος τιμής σε έναν αγώνα που είχε ξεκάθαρες θρησκευτικές παραμέτρους με το φόρεμα μουσουλμανικής μαντήλας ήταν μια πρωτότυπη επιλογή. Ιδιαίτερα όταν ο μεγαλύτερος αντίπαλος του αγώνα ήταν ο Ιμπραήμ της Αιγύπτου χώρας καταγωγής της μαθήτριας που φόρεσε την μαντήλα. Κάτι σαν να γιορτάζεται από μουσουλμανικό σχολείο η απελευθέρωση της Ιερουσαλήμ από τους σταυροφόρους και ένας χριστιανός μαθητής να παρελάσει με το πουκάμισο ανοιχτό να φαίνεται ο σταυρός.

Υ.Γ 1 Τέλος άλλο μία γυναίκα να φοράει μαντήλα επειδή έχει άλουστα μαλλιά και άλλο επειδή είναι μουσουλμάνα. Και αν η μαντήλα της μαθήτριας δεν πρέπει να κάνει εντύπωση επειδή  φόραγε και η Μπουμπουλίνα, το παράδειγμα δένει τόσο με το ότι μαντήλα φοράει και ο Hulk Hogan