Οι «μεγάλοι της Ευρώπης» και τα social media

Η ένταση του ανταγωνισμού στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο έχει μια αμφίδρομη σχέση με το ρόλο των νέων μέσων και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, που αποτελούν καθοριστικό πυλώνα της εμπορικής ανάπτυξης και του μάρκετινγκ. Ο Δημήτρης Ρούσσος παρουσιάζει την απήχηση των ισχυρών δυνάμεων των μεγάλων πρωταθλημάτων στα social media και τη σχέση τους με τα οικονομικά δεδομένα των ομάδων.

Κάθε χρόνο και πιο διακριτή γίνεται η σημασία του μάρκετινγκ στην πολυποίκιλη μεγέθυνση των ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών συλλόγων. Τα τεράστια συμβόλαια για τα τηλεοπτικά δικαιώματα των διεθνών και των εγχώριων διοργανώσεων των ανεπτυγμένων πρωταθλημάτων της «Γηραιάς Ηπείρου» έρχονται σε συνάρτηση με την ολοένα και μεγαλύτερη απήχηση που έχουν οι σύλλογοι στα νέα μέσα, αφού αποτελούν προνομιακό πεδίο διαφήμισης και προβολής, τόσο των αγωνιστικών επιτυχιών τους, όσο και των εξωαγωνιστικών.

Ουκ ολίγες φορές οπαδοί και δημοσιογράφοι ενημερώνονται για τις εξελίξεις σε κάθε σύλλογο μέσα απ' τους λογαριασμούς τους στο Facebook και στο Twitter (κυρίως). Η δραστηριότητα αυτή αποκτά ακόμα μεγαλύτερη αξία, αν σκεφτεί κανείς πως η είδηση «απλώνεται» σε ένα παγκόσμιο φάσμα, πολύ μακρύτερα από κει που φτάνει η απήχηση των εγχώριων media που καλύπτουν το ρεπορτάζ μιας ομάδας. Για παράδειγμα, η ενημέρωση για το νέο γήπεδο της Ατλέτικο Μαδρίτης και την πρόοδο στα έργα κατασκευής του ξεπερνά την ακτίνα στην οποία μπορεί να φτάσει ένα ρεπορτάζ ενός ισπανικού ΜΜΕ. Ο χρήστης του Twitter που «ακολουθεί» τους «ροχιμπλάνκος» μπορεί να δει σε «χρόνο-μηδέν» εικόνες και στοιχεία σε ποστ του επίσημου λογαριασμού τους, πριν η είδηση καλυφθεί και αναπαραχθεί από εφημερίδες και site, ακόμα κι αν δεν γνωρίζει ούτε λέξη στα ισπανικά!

Δυναμικά λοιπόν, όπως ακριβώς και μεταβάλλονται τα στοιχεία, αναπτύσσονται οι αριθμοί των «πιστών» των ομάδων στα social media και επηρεάζουν την εμπορική τους δραστηριότητα. Η απήχηση τους συμβαδίζει με την αγωνιστική δυναμική, που συνεπάγεται δημοφιλία σε όλο τον κόσμο. Διόλου τυχαία, Μπαρτσελόνα και Ρεάλ Μαδρίτης προηγούνται σε νούμερα, ενώ την 20άδα κλείνουν ομάδες με πολλές επιτυχίες σε Τσάμπιονς Λιγκ, Γιουρόπα Λιγκ και τα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα της Ευρώπης.

Στη λίστα της Deloitte για το Money League, εκτός των οικονομικών στοιχείων που παραθέσαμε σε προηγούμενο σημείωμα, υπάρχουν στοιχεία για τους αριθμούς των ομάδων στο Twitter. Συγκεκριμένα, η 20άδα των συλλόγων διαμορφώνεται ως εξής:

  Ομάδες Followers (σε εκατομμύρια)
1.

Ρεάλ Μαδρίτης

18

2.

Μπαρτσελόνα

16.6

3.

Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ

6.8

4.

Άρσεναλ

6.8

5.

Τσέλσι

6.4

6.

Λίβερπουλ

5.2

7.

Μίλαν

3.1

8.

Παρί Σεν Ζερμέν

3
9.

Μπάγερν Μονάχου

2.5

10.

Μάντσεστερ Σίτι

2.9
11.

Γιουβέντους

2.4
12.

Ατλέτικο Μαδρίτης

1.9
13.

Ντόρτμουντ

1.9
14.

Τότεναμ

1.3
15.

Ίντερ

1
16.

Ρόμα

0.9
17.

Νιούκαστλ

0.7
18.

Έβερτον

0.7
19.

Γουέστ Χαμ

0.6
20.

Σάλκε

0.4

 

Με «είδωλα» σαν τον Ρονάλντο, τον Μέσι και τον Ιμπραϊμοβιτς, όπως και παλαιότερα τον Μπέκαμ, τον πρώτο ενδεχομένως της εποχής των «superstars» με την έννοια που έχει σήμερα, που έχουν από μόνοι τους τεράστια απήχηση σε ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, ανεξάρτητα του αν παρακολουθούν ποδόσφαιρο ή όχι, οι ομάδες επωφελούνται.

 

Η κατάσταση ανεξαρτήτως αθλήματος

Στη λίστα με τις επαγγελματικές αθλητικές ομάδες με τους περισσότερους φαν, ανεξαρτήτως αθλήματος, χαρακτηριστικό είναι πως απ' την πρώτη 14άδα οι πρώτες 8 είναι ποδοσφαιρικές. Οι ισπανικοί «κολοσσοί» είναι ξανά στην κορυφή, ενώ τις ακολουθούν σύλλογοι απ' το ΝΒΑ.  

  Ομάδα Facebook Twitter
1.

Μπαρτσελόνα 

85.5 16.6
2.

Ρεάλ Μαδρίτης 

83.3  18
3.

Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ 

70.9  6.8
4.

Τσέλσι  

42.9 6.4
5.

Άρσεναλ 

33  6.8
6.

Μπάγερν Μονάχου  

30.7 2.5
7.

Λίβερπουλ

25.7 

5.2
8.

Μίλαν  

24.4 3.1
9.

Λος Άντζελες Λέικερς  

21.2 4.4
10.

Παρί Σεν Ζερμέν  

19.1 3
11.

Μάντσεστερ Σίτι  

19.2 2.9
12.

Γιουβέντους  

19.1 2.4
13.

Σικάγο Μπουλς 

17.9 2.3
14.

Μαϊάμι Χιτ

16  3.1

Αξίζει να τονιστεί η σημασία του σπορ και η δημοφιλία του ποδοσφαίρου σ' όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, σε ό,τι αφορά την κατάσταση των ομάδων του NFL, σε μια ομολογουμένως μεγάλη και τεχνολογικά «μορφωμένη» πάνω απ' το μέσο όρο «δεξαμενή» οπαδών, όπως αυτή των ΗΠΑ, οι 32 ομάδες που συγκροτούν τη λίγκα έχουν συνολικά σε Facebook και Twitter 98 εκατομμύρια followers, δηλαδή λιγότερους απ' όσους συγκεντρώνουν από μόνες τους Ρεάλ Μαδρίτης και Μπαρτσελόνα. Οι Dallas Cowboys βρίσκονται στην πρώτη θέση με 9.3 εκατομμύρια. Αντίστοιχα, στη λίγκα του MLB, της κατηγορίας μπέιζμπολ, οι 30 ομάδες μαζεύουν συνολικά 66 εκατ ακόλουθους, με τους New York Yankees να προηγούνται με 9.8 εκατομμύρια.

Εμπορικά έσοδα

Όλες οι ομάδες προσμετρούν τεράστια κέρδη απ' την εκμετάλλευση των εμπορικών τους δικαιωμάτων. Ενδεικτικά, είχαμε αναφέρει στην κατάταξη τους βάσει των εσόδων στo Money League ότι η Παρί Σεν Ζερμέν κερδίζει 297 εκατ λίρες (62% των συνολικών εσόδων), η Μπαρτσελόνα 244 εκατ (43%) και η Ρεάλ 247 (43%). Δεδομένων των νέων δυνατοτήτων που προσφέρεται στις εταιρίες που είναι χορηγοί των ομάδων να διαφημιστούν μέσω των social media, «δυνατές» σελίδες με εκατομμύρια followers συνεπικουρούν στην προσέλκυση πολλών υποψηφίων, που θέλουν να επωφεληθούν, προς τέρψιν των συλλόγων!

Τι προσφέρουν τα social media;

Αριθμοί, εκατομμύρια, θαυμαστές ομάδων σε κάθε άκρη της γης. Τι προσφέρει όμως η ταχύτητα μετάδοσης της καθεμιάς πληροφορίας μέσα απ' τα νέα μέσα σε οπαδούς και ομάδες;

Αρχικά, ερωτήσεις προς τους παίκτες, σε μορφή live chat ή αφιερωματικών συζητήσεων για θέματα των ομάδων. Ουκ ολίγες ομάδες διοργανώνουν συνομιλίες με Q&A (ερωτήσεις – απαντήσεις), σαν συνεντεύξεις απ' τους οπαδούς προς τους παίκτες. Έτσι, καταφέρνουν να φέρνουν ανθρώπους απ' όλο τον κόσμο κοντά στην ομάδα, ειδικά όσους μπορεί να κατοικούν σε άλλη χώρα ή ήπειρο και δεν γίνεται εκ των πραγμάτων να παρακολουθούν από κοντά τη δραστηριότητα του αγαπημένου τους συλλόγου.

Δεύτερον, παρατηρεί κανείς μια αυξανόμενη μόδα με κανάλια οπαδών, που λειτουργούν με λιτές (ή και όχι) παραγωγές στο Youtube και γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλή. Ερωτήσεις πριν από έναν αγώνα, ατμόσφαιρα έξω απ' το γήπεδο, αφιερώματα σε παίκτες ή ματς του παρελθόντος και άλλες μικρές εκπομπές, δίνουν άλλη μια δυνατότητα διάδρασης μεταξύ των οπαδών. Τέτοιο κανάλι διατηρεί με μεγάλη δημοφιλία και παραγωγή η Άρσεναλ, ανεπίσημα, απ' τους οπαδούς, για τους οπαδούς.

Εξάλλου, οι ομάδες μπορούν να ενημερώνουν τους οπαδούς τους ακόμα και πριν τους δημοσιογράφους. Χαρακτηριστικά, παρατηρεί κανείς πως πριν τους αγώνες, οι σελίδες κοινωνικής δικτύωσης των συλλόγων δημοσιεύουν τις 11άδες πριν από αγώνες. Κάποιος που χρησιμοποιεί τακτικά το Facebook στην Ελλάδα, μπορεί να δει τη σύνθεση της Τσέλσι, της Μίλαν ή της Μπαρτσελόνα πριν μπει σε αθλητικό σάιτ κι αρκετά νωρίτερα φυσικά απ' τη μετάδοση του αγώνα.

Συνολικά, σε μια δυναμικά μεταβαλόμενη κοινωνία, όπου η πληροφορία μεταδίδεται με ρυθμούς... πολυβόλου, οι ομάδες εκμεταλλεύονται τη νέα εποχή. Τόσο εμπορικά, όσο και έτσι ώστε να καλύψουν το κενό μεταξύ αυτών και των οπαδών. Ειδικά στην εποχή που μια αγγλική ομάδα μπορεί να μετρά εκατομμύρια οπαδούς στη Σιγκαπούρη ή στο Χονγκ Κονγκ, που θα πληρώσουν για να αγοράσουν τη φανέλα της NIKE, της ADIDAS ή άλλης εταιρίας που είναι χορηγός της, κατανοεί κανείς εύκολα το ρόλο των social media στην αύξηση των διαφημιστικών εσόδων και των πλεονεκτημάτων για τις συμφωνίες χορηγίας....

 

Πηγές στοιχείων: deloitte.com, Forbes