Η Williams έπρεπε να σεβαστεί περισσότερο τη μνήμη του Σένα

Πάνος Σεϊτανίδης Πάνος Σεϊτανίδης
Η Williams έπρεπε να σεβαστεί περισσότερο τη μνήμη του Σένα
Ο Πάνος Σεϊτανίδης σχολιάζει την κίνηση της βρετανικής ομάδας να αφαιρέσει από τα μονοθέσιά της το φόρο τιμής στον αδικοχαμένο Άιρτον.

Σε μία ημέρα όπου η Williams παρουσίασε το νέο μονοθέσιό της, την FW44, τους νέους χορηγούς, τα νέα της χρώματα, έκανε ακόμα και shakedown στην πίστα, κατάφερε -διότι περί κατορθώματος πρόκειται- να δημιουργήσει αρνητικές εντυπώσεις.

Χρειάστηκε μόνο μία μικρή κίνηση, η οποία όμως είχε τεράστιο αντίκτυπο στο κοινό της Formula 1. Η αφαίρεση του λογοτύπου “S” από το μονοθέσιο της. Λογότυπο που απέτιε φόρο τιμής στον σπουδαίο και αδικοχαμένο Άιρτον Σένα.

Να ξεκαθαρίσω πως δεν υπήρξα ποτέ fan του Βραζιλιάνου. Όταν πιτσιρικάς άρχισα να βλέπω τα Grand Prix της Formula 1, στα late 80s, αγαπημένος μου οδηγός ήταν ο Αλέν Προστ. Δεν μου άρεσε η εμφανής υπεροψία του Άιρτον, προτιμούσα τον οδηγό που έπρεπε να βάλει κάτι περισσότερο από ωμό ταλέντο στην οδηγική του συνταγή ώστε να μπορεί να νικήσει το φαινόμενο που άκουγε στο όνομα Σένα. Ίσως ενίοτε και εξωγενή βοήθεια αλλά αυτό δεν είναι το θέμα μας σήμερα.

Ο Προστ αποχώρησε το 1992 και καθώς πάντα μου κινούσαν το ενδιαφέρον τα αουτσάιντερ (κόντρα στον Άρη του Νίκου Γκάλη εγώ υποστήριζα πάντα τον ΠΑΟΚ του Τζον Κόρφα, έτσι για το γαμώτο), εστίασα σε ένα νεαρό Γερμανό που άκουγε στον όνομα Μίκαελ Σουμάχερ και έμελλε να γιγαντώσει τόσο το όνομά του, που να σταθεί εν τέλει δίπλα, αν όχι ψηλότερα, από τον Άιρτον.

Επίσης απογοητεύομαι κάθε φορά που διαβάζω σχόλια τύπου «Η Williams σκότωσε τον Σένα», «ο Έντριαν Νιούι είναι δολοφόνος», «ο Φρανκ Ουίλιαμς έπρεπε να μπει φυλακή». Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι επικίνδυνος, κάθε ένας από αυτούς τους οδηγούς ξέρει καλά που μπλέκει κάθε που πατάει το γκάζι. Όλα τα άλλα είναι για λαϊκή κατανάλωση. Ατυχία, αστοχία, κατασκευαστικό λάθος ή ό,τι κι αν ήταν αυτό που οδήγησε στο δυστύχημα της Ταμπουρέλο, τα πράγματα δεν αλλάζουν. Ο Άιρτον «έφυγε».

Αναφέρω όλα τα παραπάνω για να καταστήσω σαφές πως δεν υπάρχει κανένας συναισθηματισμός που να υποκινεί τούτα τα λόγια. Παρότι λοιπόν ποτέ δεν τον θεοποίησα, ποτέ δεν τον έβαλα σε απρόσιτη κορυφή στις all time λίστες μου, νιώθω πως η Williams έπρεπε να σεβαστεί περισσότερο τη μνήμη του.

Επί 27 χρόνια το «S» ήταν εκεί. Με μοναδική εξαίρεση το 2014 όταν στην επέτειο των 20 ετών από το θάνατο του, είχε επιλεχθεί το «Senna Sempre». Δεν ήταν μία φιοριτούρα, ήταν ένας φόρος τιμής. Έτσι το ένιωθε ο Σερ Φρανκ. Ένας από τους σπουδαιότερους οδηγούς στην ιστορία του σπορ, είχε χάσει τη ζωή του οδηγώντας δικό του μονοθέσιο. Ακόμα και να ήταν οι ενοχές που καθιστούσαν απαράβατο νόμο την παρουσία αυτού του αυτοκόλλητου πάνω στα βρετανικά μονοθέσια, ήταν εκεί. Επί 27 χρόνια.

«Θέλουμε να στραφούμε στο μέλλον», είπε ο επικεφαλής της Williams, Γιοστ Κάπιτο. «Δε θέλουμε να δείχνουμε το “S” στους οδηγούς μας κάθε φορά που μπαίνουν στο μονοθέσιο, θυμίζοντάς τους τι συνέβη».

Williams FW44 Shakedown

Αν ήμουν τόσο ταλαντούχος/τυχερός/πλούσιος για να είμαι στη θέση των Νίκολα Λατίφι και Άλεξ Άλμπον, θα ένιωθα τιμή και ανατριχίλα κάθε που θα αντίκριζα το “S” κύριε Κάπιτο. Θα ένιωθα πως σηκώνω στους ώμους μου μία ιερή υποχρέωση – να προσπαθήσω να οδηγήσω αυτό το μονοθέσιο όπως θα το οδηγούσε εκείνος. Δε θα σκιαζόμουν από ένα λογότυπο.

«Η ζωή προχωράει», θα μου πείτε και σε ένα βαθμό θα το δεχτώ. Νέα εποχή, νέοι ιδιοκτήτες, δεν είναι πια η Williams που ξέραμε, η Williams των ρομαντικών. Όμως αυτή η αλλαγή σελίδας θα μπορούσε να γίνει με μεγαλύτερο σεβασμό. Σε επικοινωνία με το Ayrton Senna Foundation, ανακοινώνοντας αλλαγή του τρόπου σύνδεσης με το παρελθόν, ενδεχομένως μέσω πιο στενής συνεργασίας με το ίδρυμα ή εστιάζοντας στην ενότητα για τον Άιρτον στο μουσείο της ομάδας. Όχι αυτά να προκύπτουν ως μισόλογα, τζούφιες δικαιολογίες όταν τα media εντόπισαν επί τόπου την απουσία του “S” από την FW44, ξεκινώντας τις ερωτήσεις.

Σερ Φρανκ Ουίλιαμς

Πείτε με ρομαντικό, πείτε με γραφικό, όμως αυτός ο χειρισμός ήταν λάθος. Κανένας δεν θα τολμούσε να αφαιρέσει το φόρο τιμής στον Άιρτον όσο η ομάδα ήταν στα χέρια του Σερ Φρανκ. Δεν είναι τυχαίο που αφαιρέθηκε στο πρώτο μονοθέσιο που γεννήθηκε στο Γκροβ μετά το θάνατό του.

Φωτογραφίες: Williams F1 Team

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!

Πάνος Σεϊτανίδης
Πάνος Σεϊτανίδης

Ο Πάνος Σεϊτανίδης ξεκίνησε από τα γήπεδα το 1996, αλλά η έλευση της νέας χιλιετίας τον βρήκε να επικεντρώνεται σε όσα συμβαίνουν στις ειδικές διαδρομές και τις πίστες του κόσμου. Από το 2000 έως και το 2015 ήταν ανελλιπώς μέλος της ομάδας σχολιασμού και παρουσίασης των Grand Prix της F1 σε Alpha, ΑΝΤ1 και ΝΕΡΙΤ ενώ παράλληλα είχε συμμετοχή σε πληθώρα άλλων τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών. Έχει θητεύσει σε κορυφαία περιοδικά ειδικού Τύπου (CAR, F1 Racing, Drive, Motorsport Magazine κ.α.) ενώ διαδικτυακά, «γράφει χιλιόμετρα» εδώ και δύο δεκαετίες. Είναι μέλος της οικογένειας της Liquid Media από το 2021, όταν και ανέλαβε το ρόλο του επικεφαλής περιεχομένου στο gMotion by Gazzetta.