Οι κάτοικοι του Βερολίνου θέλουν να διώξουν τα αυτοκίνητα

Κώστας Παστρίμας
Οι κάτοικοι του Βερολίνου θέλουν να διώξουν τα αυτοκίνητα
Μια πρωτοβουλία πολιτών προωθεί την απαγόρευση των Ι.Χ. αυτοκινήτων από το κέντρο του Βερολίνου και έχει ήδη μαζέψει πάνω από 50.000 υπογραφές.

Η πρωτοβουλία κατοίκων της πόλης του Βερολίνου με την ονομασία Berlin Autofrei έχει βάλει έναν πολύ μεγάλο στόχο: να δημιουργήσει στο κέντρο της γερμανικής πρωτεύουσας τη μεγαλύτερη αστική περιοχή στην οποία δεν θα κυκλοφορούν ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα. Η περιοχή που θέλουν να «αποκλείσουν» οι κάτοικοι περικλείεται από τη σιδοροδρομική γραμμή S-Bahn Ring και έχει έκταση 88 τετραγωνικά χιλιόμετρα, δηλαδή είναι παραπάνω από διπλάσια από τον Δήμο Αθηναίων, που εκτείνεται σε επιφάνεια 39 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Η απαγόρευση που προωθούν τα μέλη της Berlin Autofrei δεν αφορούν όλα τα αυτοκίνητα. Τα επαγγελματικά οχήματα και τα αυτοκίνητα των ανθρώπων που έχουν προβλήματα κινητικότητας θα εξαιρούνται. Επίσης, σύμφωνα με το σχέδιο της πρωτοβουλίας, κάθε κάτοικος θα δικαιούται 12 διαδρομές το χρόνο με ενοικιασμένο όχημα, όταν για παράδειγμα χρειάζεται να κάνει μετακόμιση.

Οι λόγοι της απαγόρευσης δεν είναι μόνο η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν τα αυτοκίνητα αλλά και ο ζωτικός χώρος που καταλαμβάνουν μέσα στον αστικό ιστό. Μια έρευνα του 2014 έδειξε ότι τα αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 58% του διαθέσιμου για κυκλοφορία δρόμο στο Βερολίνο ενώ χρησιμοποιούνται μόνο για το 1/3 των διαδρομών που πραγματοποιούνται. Ιδιαίτερα μέσα στο δακτύλιο του S-Bahn Ring με αυτοκίνητο γίνονται μόνο το 17% των διαδρομών. Εκτός αυτού, τα 3/4 των θανάτων από τροχαία ατυχήματα αφορούν πεζούς ή ποδηλάτες.

Αυτός είναι ο λόγος που ο αποκλεισμός που προτείνεται περιλαμβάνει και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Εκτός από το ότι αποτελούν μόνο το 1,3% των οχημάτων που υπάρχουν σήμερα στη Γερμανία, ρυπαίνουν κι αυτά μέσω των ελαστικών τους και όπως δηλώνει ο Μάνουελ Βίσμαν, εκπρόσωπος της πρωτοβουλίας, «Καταλαμβάνουν πολύ ζωτικό χώρο και αποτελούν αχρείαστο κίνδυνο για τους ανθρώπους, είτε είναι ηλεκτρικά είτε είναι πετρελαιοκίνητα».

Η Νίνα Νόμπλε, μία από τις ιδρύτριες της πρωτοβουλίας, δήλωσε: «Αφορά τόσο το άμεσο περιβάλλον μας όσο και το περιβάλλον γενικότερα. Έχει να κάνει με το πώς όλοι θέλουμε να ζούμε, να αναπνέουμε και να παίζουμε μαζί. Θέλουμε οι άνθρωποι να μπορούν να κοιμούνται με τα παράθυρα ανοιχτά και τα παιδιά να μπορούν να παίζουν ξανά στο δρόμο. Και οι παππούδες και οι γιαγιάδες θα πρέπει να μπορούν να οδηγούν τα ποδήλατά τους με ασφάλεια και να έχουν πολλά παγκάκια για να πάρουν μιαν ανάσα».

Οι 50.333 υπογραφές είναι υπερ-αρκετές για να περάσει η πρόταση στο δεύτερο στάδιο (για το πρώτο στάδιο χρειάζονται 20.000 υπογραφές). Αν οι διοργανωτές μαζέψουν τώρα 170.000 υπογραφές, η τοπική κυβέρνηση θα είναι υποχρεωμένη να περάσει τις αλλαγές αυτές στη νομοθεσία. Αν δεν το κάνει, θα είναι αναγκασμένη να προκηρύξει δημοψήφισμα.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!