Ανάλυση: Το «Moneyball» της Πόρτο (graphs)

Ανάλυση: Το «Moneyball» της Πόρτο (graphs)

Δημήτρης Ρούσσος
Ανάλυση: Το «Moneyball» της Πόρτο (graphs)
Μελετώντας την έρευνα του Statathlon, το gazzetta.gr παρουσιάζει την πολιτική του «Moneyball» στη διαχείριση της Πόρτο, που πουλάει πολύ ακριβότερα απ’ ότι πουλάει, σε μια πρωτοπόρα πορεία σχεδόν 15 χρόνων με γεμάτα ταμεία.

Χόφενχαϊμ - Αννόβερο με αξεπέραστο Live Στοίχημα και 190+ ειδικά στοιχήματα! (21+)

Πριν το Financial Fair Play, τον εντατικό έλεγχο της UEFA, αλλά και των κρατικών αρχών και την προσοχή στην οικονομική διαχείριση των συλλόγων, υπήρχε ένας άνθρωπος που οραματίστηκε την κερδοφορία μιας ποδοσφαιρικής επιχείρησης σε μια αγορά περιορισμένη και χωρίς πλήθος παραδειγμάτων για να κοπιάρει. Εδώ και περίπου 15 χρόνια, ο Πίντο Ντα Κόστα δημιούργησε τις συνθήκες για τη διεξαγωγή ενός «Moneyball», πριν αυτό γίνει κανόνας. Ο στόχος ήταν πάντα ένας: να κάνει ακριβότερες πωλήσεις από αγορές. Για κακή τύχη των αντιπάλων του, τα κατάφερνε καλά. Για καλή τους τύχη, τους έδειξε το δρόμο.

Ντέκο, Καρβάλιο, Άντερσον, Ροντρίγκες, Μανγκαλά, Φαλκάο, Χουλκ, Φερέιρα, Πέπε, Λούτσο Γκονζάλες. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ονόματα παικτών, που από το 2004 μέχρι σήμερα έχουν φέρει στα ταμεία του συλλόγου περίπου 300 εκατ. ευρώ κι αποτελούν απλώς ένα κομμάτι της λίστας της επιτυχίας.

Σκοπός αυτής της έρευνας είναι να περιγράψει και να αναλύσει το παράδειγμα της στρατηγικής των «δράκων» του πορτογαλικού ποδοσφαίρου και το modus operandi μιας διοίκησης που εντοπίζει παίκτες με προοπτική, αφοσιώνεται στην ανάπτυξή τους και βρίσκει τον κατάλληλο αγοραστή στο σωστό τάιμινγκ, ούτως ώστε να μένουν όλοι ικανοποιημένοι: ο παίκτης από τη μεταγραφή και ο σύλλογος από τα «χαρτιά» που εισπράττει.

Στη συνέχεια, ο επιχειρείται μια ανάλυση των επιτευγμάτων του Πόρτο τα τελευταία χρόνια, ακολουθούμενη από ανάλυση των καλύτερων και ακριβότερων πωλήσεών της μέχρι σήμερα. Το τελευταίο μέρος της έρευνας θα αφορά μια προσεκτική ματιά στα επερχόμενα ταλέντα του Πόρτο.

Αρχικά, ένα γράφημα με τις θέσεις που έχει καταλάβει στην Primeira Liga η ομάδα του Οπόρτο στο διάστημα 2003-2017, απ’ όπου και προέρχονται τα στοιχεία της έρευνας.

(Πηγή: Statathlon)

Σε βάθος 15ετίας, παρατηρεί κανείς πως δεν έχει τερματίσει ποτέ κάτω από την 3η θέση, μένοντας πάντα στον «αφρό». Φυσικά, δεσπόζει το 9/15 που μετράει σε κατακτήσεις τίτλων, καταφέρνοντας ως επί το πλείστον να θριαμβεύει εις βάρος των εγχώριων ανταγωνιστών της.

Παρακάτω, οι βαθμοί που συγκέντρωσε ο σύλλογος στο πρωτάθλημα ανά σεζόν.

(Πηγή: Statathlon)

Οι πρώτες δυο σεζόν του πίνακα (2002/03, 2003/04) δεσπόζουν, όχι μόνο για τους 86 και 82 πόντους αντίστοιχα, που κατέκτησε στο δρόμο για την κούπα η ομάδα του Ζοζέ Μουρίνιο, αλλά και για τη συνεχόμενη κατάκτηση ευρωπαϊκών τροπαίων, με το Κύπελλο UEFA και το Champions League να προσαράζουν στο λιμάνι του Οπόρτο και να απογειώνουν τον σύλλογο. Άλλωστε αυτές οι επιτυχίες που έδωσαν το έναυσμα για τις απίθανες πωλήσεις των Καρβάλιο-Φερέιρα-Ντέκο, που έφεραν 71 εκατ. ευρώ και διαμόρφωσαν το κέρδος από τις αγορές τους στα 61!

«ΝΕΑΡΟΙ, ΕΛΑΤΕ ΣΤΗΝ ΠΟΡΤΟ ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ ΠΑΙΚΤΕΣ»

Το ένα έφερε το άλλο και αντίστροφα. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, ο Πίντο Ντα Κόστα κατάλαβε πως, αν θέλει να παραμείνει ανταγωνιστικός απέναντι σε συλλόγους με δεδομένα μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη, όπως τους αγγλικούς, τους ισπανικούς, τους ιταλικούς και τους γερμανικούς, πρέπει να αγοράζει φτηνά και να πουλάει ακριβά, ώστε να έχει χρήματα να επενδύει, να υπάρχει ροή χρημάτων και πιστωτική σταθερότητα.

Ως εκ τούτου, η Πόρτο επιδίωξε να επενδύσει σε νέους, ταλαντούχους και «διψασμένους» παίκτες. Φέρνοντας φουρνιές Βραζιλιάνων, Αργεντινών, Κολομβιανών, Πορτογάλων και άλλων στο Ντραγκάο, μετά από ενδελεχές σκάουτινγκ, τους έδωσε την ευκαιρία να παίξουν κάτω από δυνατούς προβολείς, να κατακτήσουν τίτλους, να μπουν στο «μάτι» ευρωπαϊκών συλλόγων και να δουν το μέλλον τους στην ελίτ. Η ιδέα ήταν απλή και με τους κατάλληλους ανθρώπους να εκτελούν τη στρατηγική, απέδωσε. Από το 2002, το Πόρτο έχει κερδίσει 16 τρόπαια και πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ από τις πωλήσεις.

Ο πρόεδρος Pinto da Costa υποστηρίζει ότι «πρέπει να μελετάμε μόνιμα την αγορά νέων. Αυτό μας επιτρέπει να συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε, παρά το γεγονός ότι έχουμε προϋπολογισμό 20 φορές μικρότερο σε σχέση με το εισόδημά μας και αντίθετα με τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς συλλόγους. Κάθε χρόνο χάνουμε σπουδαίους παίκτες και στη συνέχεια εμπιστευόμαστε άλλους, με μεγάλες δυνατότητες. Σε μερικές περιπτώσεις έχουμε έναν νεαρό παίκτη που μετακομίζει σε μια νέα ήπειρο, μια νέα πόλη, μια νέα ομάδα. Αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να είναι ένα σοβαρό πρόβλημα, αλλά αυτό δεν συμβαίνει στην Πόρτο. Οι παίκτες έρχονται εδώ και νιώθουν αμέσως σαν στο σπίτι τους. Καταλαβαίνουν αμέσως ότι έχουν υπογράψει σε έναν μεγάλο σύλλογο με κουλτούρα νικητή».

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ «MONEYBALL» ΣΤΟ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΟ

H ταινία του Μπένετ Μίλερ, με πρωταγωνιστή τον Μπραντ Πιτ, παρουσίαζε τον τρόπο με τον οποίο λειτούργησε μια ομάδα μπέιζμπολ, στο δρόμο προς τη δόξα με λίγα χρήματα, «ψαγμένες» επιλογές και ανάλυση εις βάρος στα χαρακτηριστικά του κάθε παίκτη που αποκτούσε. Στον πραγματικό αθλητισμό, πιονέρος ήταν ο Μπίλι Μπιν, πρώην παίκτης του MLB, που ανέλαβε γενικός διευθυντής στους Όκλαντ Αθλέτις και ξεκίνησε να χρησιμοποιεί στατιστικά στοιχεία και την επεξεργασία δεδομένων, ώστε να φτιάξει την ομάδα που ήθελε, ξοδεύοντας κατά το δυνατόν ελάχιστα χρήματα.

Στην Ευρώπη, το μοντέλο αξιοποιήθηκε από την Άρσεναλ, τη Ντόρτμουντ, την Ουντινέζε και άλλες ομάδες, άλλες φορές πετυχημένα, άλλες όχι. Σημείο αναφοράς στο ποδόσφαιρο της Γηραιάς Ηπείρου είναι η Πόρτο και τα παραδείγματα επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές.

(Πηγή: Statathlon)

Τα 45 εκατ. ευρώ που έφερε ο Χάμες Ροντρίγκες, όταν τον αγόρασε η Μονακό, ενώ είχε αγοραστεί 7,4 εκατ. από τη Μπάνφιλντ, είναι το μεγαλύτερο ποσό της λίστας. Ο Χουλκ και ο Φαλκάο μοιράζονται τη 2η θέση (40 εκατ.) κι ακολουθούν: Τζάκσον Μαρίνες (35), Άντερσον-Ντανίλο (31.5), Μανγκαλά (30.5), Πέπε-Καρβάλιο (30) και Άλεξ Σάντρο (26). Το συνολικό κέρδος απ’ αυτό το Top-10 υπολογίζεται σε 339,5 εκατομμύρια.

Κατά συνέπεια, η οικονομική κατάσταση της Πόρτο κατά τα τελευταία 15 χρόνια βελτιώνεται σταθερά. Ακολουθώντας το «Moneyball», έχουν επιτύχει να δημιουργήσουν ένα ισχυρό οικονομικό προφίλ. Το παρακάτω γράφημα απεικονίζει τα χρήματα που ξόδεψαν οι «Δράκοι» για μεταγραφές κι αντίστοιχα αυτά που εισέπραξαν.

(Πηγή: Statathlon)

Τα αποτελέσματα που προκύπτουν είναι εντυπωσιακά: η Πόρτο έχει βγάλειν από τα ταμεία της σχεδόν 441 εκατομμύρια ευρώ για τις αγορές νέων παικτών, ενώ εισέπραξεν αντίστοιχα περίπου 890 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή, καθαρό κέρδος, 410 εκατομμύρια ευρώ!

ΤΑ ΤΑΛΕΝΤΑ ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ

Σε κάθε περίπτωση, το παρελθόν ανήκει στο παρελθόν. Γι’ αυτό αξίζει να δει κανείς τα απότοκα της όλης προσπάθειας, ώστε να διαπιστώσει αν οι Πορτογάλοι, που απέχουν τα τελευταία 4 χρόνια από τα πρωταθλήματα, είναι σε θέση να συνεχίσουν στον ίδιο δρόμο.

Η μέση ηλικία του τρέχοντος ρόστερ είναι σχεδόν 25,8 έτη. Πολλοί από τους παίκτες της ομάδας είναι στην αρχή της καριέρας τους, 23 ετών ή και μικρότεροι. Η ανάλυση που ακολουθεί παρουσιάζει τα μελλοντικά ταλέντα και την τρέχουσα αξία τους στο ποδοσφαιρικό χρηματιστήριο.

(Πηγή: Statathlon)

Ο Άλεξ Τέγιες (25 ετών) και ο Όλιβερ Τόρες (23 χρονών) είναι οι παίκτες με τη μεγαλύτερη αξία από το ρόστερ των «δράκων», με αξία 16 και 12 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Αυτοί είναι που θα πάρουν τη «σκυτάλη» και θα γεμίσουν τα ταμεία της ομάδας του Οπόρτο, που, όπως φαίνεται, δεν έχει μείνει πίσω στην εφαρμογή του δικού της «Moneyball». Τη λίστα συμπληρώνει ο 17χρονος Αφόνσο Σόουζα, που αποτελεί «προϊόν» της ακαδημίας και θεωρείται το επόμενο next-big-thing του πορτογαλικού ποδοσφαίρου, φτάνοντας να κοστίζει 2 εκατ. ευρώ, ενώ έχει παίξει μόνο στο UEFA Youth League και καθόλου στην πρώτη ομάδα της Πόρτο!

Η ΠΟΡΤΟ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ

Το ενδελεχές «ψάξιμο» κάθε μεταγραφής, σε κάθε γωνία του πλανήτη και η ανάλυση της προοπτικής ενός παίκτη, ήταν ημι-άγνωστες λέξεις ακόμα και το 2004, όταν η Πόρτο ξεκίνησε να διαβαίνει έναν δρόμο, που σήμερα είναι πολυσύχναστος. Τα έσοδα και οι αγωνιστικές επιτυχίες των «δράκων» μιλούν από μόνα τους, σε μια από τις αποτελεσματικότερες τακτικές που εφαρμόστηκαν από έναν σύλλογο τέτοιου μεγέθους.

Μπορείτε να διαβάσετε την πρωτότυπη έρευνα εδώ: FC Porto: The world’s most efficient “Moneyball” football club

To Statathlon είναι η πρώτη ελληνική startup που ασχολείται με την πρωτογενή επιστημονική έρευνα στο χώρο του αθλητισμού. Περισσότερα στο http://statathlon.com/

 

Τελευταία Νέα