+slo-gun

Φρούτα και λαχανικά μπορούν να μας βοηθήσουν να μειώσουμε το στρες

Φρούτα και λαχανικά μπορούν να μας βοηθήσουν να μειώσουμε το στρες

Φρούτα και λαχανικά μπορούν να μας βοηθήσουν να μειώσουμε το στρες

Τρία φρούτα και δύο σαλάτες την ημέρα μπορεί να είναι ό,τι χρειαζόμαστε για να θέσουμε υπό έλεγχο το στρες, αναφέρουν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Σύδνεϋ.

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν με περισσότερους από 60.000 εθελοντές κατέληξαν στο συμπέρασμα πως όσο περισσότερα φρούτα, λαχανικά ή και τα δύο έτρωγαν, τόσο πιο προστατευμένοι ήταν από το στρες και την καταθλιπτική διάθεση.

Τα νέα ευρήματα, που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση BMJ Open, επιβεβαιώνουν εκείνα προγενέστερων μελετών που είχαν δείξει ότι οι κάθε είδους σαλάτες κάνουν καλό στην ψυχική υγεία.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το όφελος αυτό οφείλεται στις βιταμίνες, τα ιχνοστοιχεία και τα διάφορα φυτοχημικά συστατικά που επιδρούν ευεργετικά στον εγκέφαλο.

Όπως εξηγούν οι επιστήμονες στο άρθρο τους, η μελέτη τους πραγματοποιήθηκε σε 60.404 άνδρες και γυναίκες από την Αυστραλία, οι οποίοι είχαν ηλικία άνω των 45 ετών κατά την έναρξή της.

Οι ερευνητές αξιολόγησαν την κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, τον τρόπο ζωής και την ψυχολογική διάθεσή τους δύο φορές (την περίοδο 2006-2008 και το 2010).

Όπως διαπίστωσαν, όσοι εθελοντές έτρωγαν καθημερινά 3-4 μικρομερίδες λαχανικών είχαν 12% λιγότερες πιθανότητες να αναφέρουν έντονο στρες, σε σύγκριση με όσους δεν έτρωγαν καθόλου ή έτρωγαν ελάχιστα λαχανικά.

Αντίστοιχα, όσοι έτρωγαν 5-7 μικρομερίδες φρούτων και λαχανικών είχαν 14% μικρότερο κίνδυνο στρες, σε σύγκριση με όσους έτρωγαν λιγότερες από 4 μικρομερίδες ημερησίως.

Μία μικρομερίδα λαχανικών αντιστοιχεί σε 100 γραμμάρια τροφίμου, ενώ μία μικρομερίδα φρούτων μπορεί να αντιστοιχεί σε ένα μικρό μήλο ή σε ένα μικρό πορτοκάλι ή σε ένα αχλάδι ή σε μισή μπανάνα ή σε ένα μανταρίνι ή σε ένα ροδάκινο κ.λπ.

Η ευεργετική δράση των φρούτων και των λαχανικών ήταν πιο ισχυρή στις γυναίκες. Όσες εθελόντριες έτρωγαν 3-4 μικρομερίδες λαχανικών την ημέρα είχαν 18% μικρότερο κίνδυνο έντονου στρες, όσες έτρωγαν 2 μικρομερίδες φρούτων είχαν 16% μικρότερο κίνδυνο στρες και όσες έτρωγαν 5-7 μικρομερίδες φρούτων και λαχανικών είχαν 23% λιγότερες πιθανότητες στρες.

«Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν ότι η μέτρια αλλά καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών σχετίζεται με χαμηλότερα ποσοστό ψυχολογικού στρες», δήλωσε η δρ Μέλοντι Ντινγκ, από τη Σχολή Δημοσίας Υγείας του Πανεπιστημίου του Σίδνεϊ.

«Άχρηστο» το 75% του ανθρώπινου DNA;

Το γενετικό υλικό του ανθρώπου είναι ως επί το πλείστον ανενεργό και δεν έχει λειτουργική αξία για τον οργανισμό, υποστηρίζει ένας αμερικανός βιολόγος.

Ο δρ Dan Graur, καθηγητής στο Τμήμα Βιολογίας & Βιοχημείας του Πανεπιστημίου του Χιούστον, υπολόγισε ότι το πολύ το 25% του DNAμας έχει λειτουργική σημασία, δηλαδή είναι χρήσιμο σε κάτι.

Ο υπολογισμός αυτός, που βασίζεται στα ποσοστά γονιμότητας και την αναμενόμενη συχνότητα μεταλλάξεων, αντικρούει εκείνον που είχε κάνει το 2012 η διεθνής ομάδα επιστημόνων ENCODE, η οποία είχε υπολογίσει ότι το 80% του γονιδιώματός μας έχει βιοχημική σημασία, επομένως είναι λειτουργικό.

Ο δρ Graur, όμως, σε άρθρο του που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση Genome Biology and Evolution, αντιτείνει ότι «για να είναι λειτουργικό το 80% του ανθρώπινου γονιδιώματος, κάθε ζευγάρι στον κόσμο πρέπει να κάνει κατά μέσον όρο 15 παιδιά, εκ των οποίων μόνο τα δύο δεν θα αποκτήσουν δικά τους παιδιά ή θα χάσουν τη ζωή τους».

Οι απόψεις του δρος Graur βασίζονται στην άποψη ότι τα ποσοστά γονιμότητας αντανακλούν το ποσοστό του ανθρώπινου γονιδιώματος που είναι λειτουργικό και κατ’ επέκτασιν ευάλωτο σεεπιβλαβείς μεταλλάξεις.

Αν το μεγαλύτερο τμήμα του DNA μας ήταν λειτουργικό, οι άνθρωποι θα έπρεπε να αποκτούν πολλά μωρά για να αντισταθμίσουν τις αυξημένες πιθανότητες θανάτου λόγω των πολλαπλών μεταλλάξεων και να εξασφαλίσουν τη διαιώνιση του είδους τους.

Αν, όμως, είναι λειτουργικό μόνο ένα μικρό τμήμα του DNA, τότε οι πιθανότητες σοβαρής μετάλλαξης μειώνονται και επομένως τα ποσοστά γονιμότητας μπορούν επίσης να μειωθούν.

Δεδομένου λοιπόν ότι τα ποσοστά γονιμότητας παγκοσμίως βρίσκονται εδώ και αιώνες στα 2-3 παιδιά ανά ζευγάρι, ο δρ Graur εξέτασε τι ποσοστό του γονιδιώματος πρέπει να είναι λειτουργικό. Έτσι, κατέληξε στο συμπέρασμα πως το ανώτατο όριο λειτουργικότητας είναι το 25%, με πιθανότερο ποσοστό κάτι ανάμεσα στο 10% και 15%.

Αμφιβολίες για apps, ποδόμετρα που συνιστούν 10.000 βήματα

Οι συσκευές και τα apps που μετρούν τα βήματα που κάνουμε κάθε μέρα, μπορεί να βλάπτουν αντί να ωφελούν την υγεία, υποστηρίζει ένας κορυφαίος ειδικός στην Πληροφορική.

Σε ομιλία του στο ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Εταιρείας για την Πρόοδο της Επιστήμης (AAAS 2017) που διεξήχθη στη Βοστώνη, ο δρ Γκρεγκ Χάγκερ, καθηγητής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο Τζωνς Χόπκινς, στη Βαλτιμόρη, είπε ότι το πρόβλημα αφορά τα βοηθήματα της φυσικής κατάστασης που συνιστούν στους χρήστες τους να κάνουν 10.000 βήματα την ημέρα.

Όπως εξήγησε, η σύσταση αυτή δεν έχει επιστημονική τεκμηρίωση και θα μπορούσε να είναι επιβλαβής για μεγάλες ομάδες του πληθυσμού, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων και των πασχόντων από χρόνια νοσήματα.

«Μερικοί από εσάς μπορεί αυτή τη στιγμή να φοράτε ένα ρολόι, το οποίο σας προειδοποιεί όταν φτάσετε στα 10.000 βήματα, αλλά γιατί είναι σημαντικά τα 10.000 βήματα; Και γιατί να είναι 10.000;» είπε, απευθυνόμενος στους συνέδρους.

Όπως εξήγησε, ο αριθμός αυτός εμφανίσθηκε για πρώτη φορά σε ιαπωνική μελέτη του 1960, η οποία έδειξε ότι εκείνη την εποχή ο μέσος άνδρας στη χώρα έκανε καθημερινά 10.000 βήματα και έκαιγε σχεδόν 3.000 θερμίδες.

«Σε αυτή τη μελέτη βασίζονται όσοι συνιστούν 10.000 βήματα την ημέρα. Είναι, όμως, αυτός ο σωστός αριθμός για όλους εμάς, μέσα σε αυτό το δωμάτιο; Ουδείς γνωρίζει. Είναι απλώς ένας αριθμός που τοποθετήθηκε στα activity trackers (σ.σ. είναι επίσης γνωστά ως ποδόμετρα ή βηματομετρητές) και στα apps», είπε.

«Ο κόσμος όμως που χρησιμοποιεί αυτά τα βοηθήματα δεν κατανοεί κατ’ ανάγκην τι ακριβώς του λένε, ενώ αν κάποιος δεν είναι σωματικά ικανός να φτάσει στα 10.000 βήματα και παρ’ όλα αυτά επιμένει να το κάνει, μπορεί τελικά να βλάψει την υγεία του.

»Όλοι ξέρουμε πως όσο πιο πολύ γυμναζόμαστε, τόσο το καλύτερο. Αν όμως είσαι ηλικιωμένος ή ασθενής, τότε μπορεί να πάθεις ζημιά».

Σύμφωνα με το βρετανικό Εθνικό Φόρουμ Παχυσαρκίας, ένας άνθρωπος που κάνει 7.000 έως 10.000 βήματα την ημέρα, είναι «μετρίως δραστήριος».

Δεν είναι η πρώτη φορά που επιστήμονες εκφράζουν αμφιβολίες για τα apps Υγείας.

Το 2013, το βρετανικό Εθνικό Σύστημα Υγείας (NHS) ίδρυσε μία βιβλιοθήκη (Health Apps Library) μέσω της οποίας συνιστά διάφορα λογισμικά στους ασθενείς με στόχο να τους βοηθήσει να βελτιώσουν την υγεία τους, ενώ ενθαρρύνει τους γιατρούς του να τα προτείνουν.

Ωστόσο όταν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ εξέτασαν όσα από αυτά αφορούσαν την αντιμετώπιση της κατάθλιψης, με μεγάλη τους έκπληξη ανακάλυψαν πως μόνο το 15% απέδιδαν.

Οι δρες Σάιμον Λη και Στηβ Φλατ, που συνυπογράφουν τη μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε το 2015 στην Βρετανική Ιατρική Επιθεώρηση (BMJ), εκτιμούν ότι έχουν βάση οι απόψεις του δρος Χάγκερ.

«Το πιθανότερο είναι ότι ένας γιατρός, ενδοκρινολόγος ή ειδικός στην φυσική κατάσταση θα απέφευγε να συστήσει στους περισσότερους ασθενείς του να κάνουν 10.000 βήματα την ημέρα», είπε ο δρ Λη.

«Και αυτό, διότι κατ’ αρχήν οι περισσότεροι είναι αγύμναστοι άνθρωποι που πρέπεινα βελτιώσουν σταδιακά την φυσική τους κατάσταση. Και επιπλέον, υπάρχουν δυνητικοί κίνδυνοι για τους ασθενείς.

»Αν, λ.χ., ζητηθεί από έναν πάσχοντα από διαβήτη τύπου 1 να κάνει 10.000 βήματα, υπάρχει κίνδυνος να μειωθούν σημαντικά και για πολλή ώρα μετά το τέλος της άσκησης τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα του».

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτού του είδους τα βοηθήματα θα αποδειχθούν τελικά πολύ χρήσιμα για τη διαχείριση κάθε είδους νοσήματος, σωματικού και ψυχικού, αλλά δυστυχώς αυτή τη στιγμή ο σχεδιασμός και οι μελέτες με αυτά παραγκωνίζονται στον βωμό του κέρδους», είπε από την πλευρά του ο δρ Φλατ.

Πηγή: reader.gr

Best of internet