Το 2017 ήταν η χρονιά δεκάδων ανακαλύψεων στη δομή του σύμπαντος (pics & vids)

Το 2017 ήταν η χρονιά δεκάδων ανακαλύψεων στη δομή του σύμπαντος (pics & vids)
H παρατήρηση και καταγραφή πολλών εξωπλανητών «σημάδεψε» το 2017.

Αν υπήρχε μία χρονιά που επιβεβαιώθηκε ότι το μέλλον της ανθρωπότητας είναι στα αστέρια, αυτή ήταν το 2017.

Και δεν ήταν μόνο η επίκληση του Στέφεν Χόκινγκ για τη μετοίκηση του ανθρώπινου είδους σε άλλον πλανήτη. Ούτε μόνο τα υπερ-φιλόδοξα σχέδια του Έλον Μασκ για την εποίκηση του Άρη. Ήταν κυρίως, η παρατήρηση και καταγραφή πολλών εξωπλανητών που βρίσκονται… εκεί έξω. Ακολουθεί μία λίστα με τις σημαντικότερες ανακαλύψεις του 2017.

Το πλανητικό σύστημα του TRAPPIST-1 με τις πολλές πιθανότητες ζωής

Στις 22 Φεβρουαρίου 2017 οι αστρονόμοι ανακοίνωσαν την ανακάλυψη επτά πλανητών που περιστρέφονται γύρω από το αστέρι TRAPPIST-1, που βρίσκεται 40 έτη φωτός μακριά. Παράλληλα, εξετάζουν το ενδεχόμενο ύπαρξης μεγάλων ποσοτήτων νερού σε τέσσερις από τους επτά μυστήριους εξωπλανήτες, οι οποίοι βρίσκονται στην περιοχή που ονομάζεται «Ζώνη της Ζωής».

KELT-9b: Ο πιο καυτός εξωπλανήτης

Είναι ο πιο θερμός γιγάντιος εξωπλανήτης που έχει βρεθεί μέχρι σήμερα. Οι θερμοκρασίες στην επιφάνειά του εκτιμάται ότι φθάνουν τους 4.327 βαθμούς Κελσίου, ξεπερνώντας τις αντίστοιχες πολλών άστρων, ενώ είναι μόνο 927 βαθμούς ψυχρότερος από τον Ήλιο μας.

Είναι ένας αέριος γίγαντας με σχεδόν τριπλάσια μάζα από τον Δία, αλλά με μόνο τη μισή πυκνότητα του τελευταίου. Περιφέρεται γύρω από το τεράστιο καυτό άστρο KELT-9, το οποίο είναι διπλάσιο σε μέγεθος από τον Ήλιο και έχει θερμοκρασίες κοντά στους 9.900 βαθμούς Κελσίου, δηλαδή σχεδόν διπλάσιες από τον Ήλιο.

Ross 128 b: Όμοιος με τη Γη

Ευρωπαίοι αστρονόμοι ανακάλυψαν έναν «γήινο» εξωπλανήτη σε απόσταση μόνο 11 ετών φωτός. Όχι μόνο έχει περίπου το μέγεθος της Γης, αλλά –το κυριότερο– οι θερμοκρασίες στην επιφάνειά του εκτιμάται ότι είναι παρόμοιες με του δικού μας πλανήτη, από μείον 60 έως 20 βαθμούς Κελσίου, γεγονός που αποτελεί μία από τις βασικές ευνοϊκές συνθήκες για την ανάπτυξη ζωής.

Ο εξωπλανήτης Ross 128 b περιφέρεται γύρω από το άστρο Ρος 128, έναν ήσυχο ερυθρό νάνο.

Ο νέος εξωπλανήτης είναι ο δεύτερος πιο κοντινός μετά τον Proxima b που βρίσκεται γύρω από τον Εγγύτατο του Κενταύρου σε απόσταση τεσσάρων ετών φωτός.

Θα αποτελέσει στόχο παρατήρησης των μελλοντικών τηλεσκοπίων, όπως του υπό κατασκευήν ευρωπαϊκού «Υπερβολικά Μεγάλου Τηλεσκοπίου» (ELT), τα οποία θα αναζητήσουν δυνητικά φιλόξενους εξωπλανήτες, ανιχνεύοντας τους κατάλληλους βιοδείκτες (π.χ. οξυγόνο) στην ατμόσφαιρά τους.

Η γειτονιά του Κέπλερ-90

Την ανακάλυψη εξωπλανητών με μεγάλες ομοιότητες με τη Γη ανακοίνωσε πρόσφατα η NASA. Οι υπεύθυνοι της διαστημικής υπηρεσίας μίλησαν για εντοπισμό ολόκληρου ηλιακού συστήματος, με ισάριθμους πλανήτες με το δικό μας, το οποίο παρατηρήθηκε από το τηλεσκόπιο Κέπλερ.

Το αστέρι και το σύστημα γύρω του ήταν ήδη γνωστά. Η NASA, όμως, με τη βοήθεια του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης της Google, κατάφερε να εντοπίσει δύο ακόμη εξωπλανήτες.

Γη καλεί εξωγήινους

Για να εορταστεί η επέτειος των 43 ετών τα στελέχη του METI, ενός διεθνούς οργανισμού που ασχολείται με την προσπάθεια επικοινωνίας με εξωγήινους αποφάσισαν να στείλουν ένα νέο μήνυμα επικοινωνίας με κάποιο νοήμονα πολιτισμό.

Ετσι τα στελέχη αποφάσισαν να στείλουν το μήνυμα τους στο άστρο GJ 273, γνωστό και ως άστρο Luyten, που βρίσκεται σε απόσταση περίπου 12 ετών φωτός στον αστερισμό του Μικρού Κύωνα.

Πρόκειται για ένα ερυθρό νάνο γύρω από τον οποίο πριν από λίγους μήνες οι αστρονόμοι εντόπισαν να κινούνται δύο πλανήτες. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι η θέση των πλανητών σε σχέση με το μητρικό τους άστρο είναι τέτοια που τους καθιστά πιθανώς φιλόξενους στην ζωή.

Εξωπλανήτης - χιονόμπαλα, δίδυμος με τη Γη

Επιστήμονες της NASA ανακάλυψαν έναν νέο εξωπλανήτη που έχει την ίδια μάζα με τη Γη και περιφέρεται γύρω από το άστρο του στην ίδια απόσταση που έχει η τροχιά της Γης από τον Ήλιο. Όμως, από την άλλη, πιθανότατα είναι μια «χιονόμπαλα», ένας τόσο παγωμένος κόσμος που θα είναι αδύνατο να φιλοξενεί ζωή -τουλάχιστον όπως την ξέρουμε- επειδή το μητρικό άστρο του είναι υπερβολικά αχνό.

Ο εξωπλανήτης OGLE-2016-BLG-1195Lb απέχει περίπου 13.000 έτη φωτός και το άστρο του μπορεί να μην είναι καν κανονικό άστρο, αλλά πιθανώς ένας καφέ νάνος, δηλαδή ένα παρ' ολίγον άστρο, που δεν έγινε ποτέ τόσο καυτό, ώστε να ενεργοποιήσει τη διαδικασία της πυρηνικής σύντηξης στο εσωτερικό του. Η μάζα του είναι μόνο το 7,8% του Ήλιου, στα όρια ακριβώς του να θεωρηθεί άστρο.

Επειδή το άστρο του έχει τόσο αχνή ακτινοβολία, ο νέος εξωπλανήτης εκτιμάται ότι είναι υπερβολικά κρύος.