Guardian για Ελλάδα: «Χρυσωρυχείο» που βλάπτει το περιβάλλον ο τουρισμός

Gazzetta team
Guardian για Ελλάδα: «Χρυσωρυχείο» που βλάπτει το περιβάλλον ο τουρισμός
Η Ελλάδα βρίσκεται προ των πυλών για μια ακόμη άκρως επιτυχημένη τουριστική σεζόν. Για κάθε έναν Έλληνα κάτοικο, τρεις τουρίστες πρόκειται να έρθουν αυτή τη χρονιά: 32 εκατ. στο σύνολό τους. Περισσότεροι από κάθε άλλη φορά.
Πρόκειται για ένα εξωπραγματικό ρεκόρ γι' αυτή τη χώρα που πάλεψε με τη χρεοκοπία και άλλοτε φημιζόταν για τις διαδηλώσεις και τις ταραχές και που μόλις πριν 3 χρόνια μόλις γλύτωσε την έξοδο από το ευρώ. Ο τουρισμός, όπως αναφέρει ο Guardian σε σχετικό δημοσίευμά του, είναι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας και ήταν αυτός που κράτησε υπό έλεγχο την καταστροφή. Πρόκειται όμως αυτή η τουριστική επιτυχία της Ελλάδας στον τουρισμό ν' αποδειχθεί σε καλό;

Οι αριθμοί των τουριστών έχουν αυξηθεί κατά 2 εκατ. κάθε χρόνο για τα 3 τελευταία χρόνια. Μόνο και μόνο οι αφίξεις από την Κίνα έχουν διπλασιαστεί από το 2017. Όμως οι προβλέψεις δείχνουν αριθμούς τουριστών ρεκόρ για την προσεχή δεκαετία και δεν είναι λίγοι εκείνοι που αναρωτιούνται αν η Ελλάδα θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στην τουριστική ζήτηση.

«Δε μπορούμε να συνεχίσουμε να δεχόμαστε διαρκώς και περισσότερους τουρίστες», τονίζει ο περιβαλλοντολόγος κ. Νίκος Χυσόγελος. «Δε μπορούμε να έχουμε μικρά νησιά, μικρές κοινότητες να φιλοξενούν 1 εκατ. τουρίστες σε διάστημα λίγων μηνών. Εάν οι κατάλληλες υποδομές δεν προετοιμαστούν, υπάρχει ο κίνδυνος ενός τεράστιου φαινομένου μπούμερανγκ, εάν προσανατολιστούμε μόνο στους αριθμούς και δε φροντίσουμε ν' αναπτύξουμε ένα μοντέλο πιο βιώσιμου τουρισμού».

Λίγοι είναι εκείνοι που θα συμφωνούσαν περισσότερο με τα λεγόμενα του κ. Χρυσόγελου από το δήμαρχο Σαντορίνης, Νίκο Ζώρζο. Πέρυσι, 2 εκατ. τουρίστες κατέκλυσαν το κυκλαδίτικο νησί, αναγκάζοντας το δήμαρχο της Σαντορίνης να περιορίσει τις αποβιβάσεις των επιβατών κρουαζιέρας στις 8.000 ημερησίως.

Ο αριθμός των τουριστών της νεόπλουτης ασιατικής μεσαίας τάξης διαρκώς αυξάνεται, και όλοι σπεύδουν στο νησί προκειμένου να παντρευτούν ή ν΄ανανεώσουν τους όρκους τους με φόντο το Αιγαίο και την καλντέρα.

Είναι τόση η αύξηση στις αφίξεις που οι ντόπιοι παράγοντες την αντιμετωπίζουν περισσότερο σαν κατάρα παρά σαν ευλογία. Η ανησυχία τους είναι κάτι παραπάνω από έκδηλη όσον αφορά στις πιθανές συνέπειες στο περιβάλλον, τους φυσικούς πόρους και τις υποδομές.

Χαρακτηριστικό είναι πως στα μόλις 76 τ.χλμ του νησιού πέρυσι πραγματοποιήθηκαν περισσότερες από 5,5 εκατ. διανυκτερεύσεις, με την κατανάλωση σε νερό και ενέργεια ν΄απογειώνονται.

«Πρόκειται για μια δραστική αύξηση και διαρκώς τρέχουμε και δεν φτάνουμε», σχολίασε ο κ. Ζώρζος. « Έχουμε κατασκευάσει πληθώρα εγκαταστάσεων αφαλάτωσης και είμαστε στη διαδικασία ανέγερσης του μεγαλύτερης μονάδας στην Ελλάδα, αλλά σε μόλις 5 χρόνια φοβάμαι ότι δε θα είναι αρκετές».

Η παγκόσμια γοητεία της Ελλάδας ως παγκόσμιος τουριστικός προορισμός αυξάνεται, συνεχίζει ο Guardian στο δημοσίευμά του, παρά την επιστροφή τους στη δημοφιλία για χώρες όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος που χτυπήθηκαν από ζητήματα ασφάλειας.

Από την άλλη πλευρά, η ωφέλεια της χώρας από τον τουρισμό είναι αδιαμφισβήτητη. Τουλάχιστον 1 στους 5 Έλληνες εργάζεται στον τουρισμό. Και καθώς το μέγεθος της ελληνικής οικονομίας έχασε περισσότερο από το 25% της δύναμής της, ο τουρισμός είναι ένα από τα λίγα success stories. O τουρισμός είναι η κύρια πηγή ξένου συναλλάγματος για την ελληνική οικονομία.

Εξάλλου, η ανάγκη για επιβίωση μετέτρεψε τον ελληνικό τουρισμό σε μια άκρως ευέλικτη και ευπροσάρμοστη βιομηχανία. Ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα νησιά έχουν αρχίσει να εμφανίζονται boutique hotels. Για αρκετούς, πρόκειται για το αντίδοτα στην αυξανόμενη λιτότητα που αποτέλεσε το τίμημα για τα προγράμματα διάσωσης της χώρας.

Όπως καταλήγει ο Guardian στο δημοσίευμά του, η εντυπωσιακή αύξηση στον ελληνικό τουρισμό είναι αποτέλεσμα και σκληρή δουλειάς. Οι έλληνες παράγοντες, μετά από δεκαετίες προσανατολισμού μόνο στον ήλιο, στην άμμο και στη θάλασσα, έκαναν σημαντικές προσπάθειες εξέλιξης του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η διευρυμένη τουριστική σεζόν πλέον επεκτείνεται εντός του χειμώνα και της άνοιξης.

Τέλος, η αγορά της Ασίας αποτελεί πλέον στρατηγικό στόχο, με τις κρατήσεις από την Κίνα να εκτοξεύονται, έπειτα από την έναρξη των απευθείας πτήσεων μεταξύ Αθήνας και Πεκίνου, τον περασμένο Σεπτέμβρη.


Πηγή: insider.gr