Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 83 (pics & vids)

Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται..           

Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 83 (pics & vids)

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Η Βασιλειάδου ως «Ωραία των Αθηνών», ο μαεστρικός Τσιφόρος και η «τριπλέτα-φωτιά» Αυλωνίτη-Φωτόπουλου-Σταυρίδη

Τη φράση «πνεύμα και ηθική» σίγουρα θα την έχουν ακούσει πολλές φορές στην καθημερινότητά τους ακόμα και οι νεότεροι. Ελάχιστοι όμως από αυτούς θα γνωρίζουν το πως προέκυψε αυτή η «ιστορική» ατάκα και από ποιον. Μια ατάκα που από μόνη της δεν λέει και πολλά, όταν όμως την...ξεστομίζει ο «μύθος» που λέγεται Βασίλης Αυλωνίτης, με τον δικό του μοναδικό και αξεπέραστο ερμηνευτικά τρόπο – ποιος θα ξεχάσει τον τρόπο που...φούσκωνε τα μάγουλά του όταν την έλεγε! –, τότε αποκτά μια εντελώς διαφορετική δυναμική, η οποία στην περίπτωσή του ήταν τόσο επιτυχημένη και ισχυρή που παρέμεινε ζωντανή 60 και πλέον χρόνια αφότου πρωτοειπώθηκε. Την περίφημη αυτή ατάκα λοιπόν την είπε Αυλωνίτης στην θρυλική ελληνική ταινία «Η ωραία των Αθηνών», η οποία γυρίστηκε το 1954 από την Finos Film, με πρωταγωνίστρια την μοναδική Γεωργία Βασιλειάδου. Με την ταινία αυτή ουσιαστικά ξεκίνησε η μεγάλη μεταπολεμική καριέρα της Βασιλειάδου, την οποία είχε ανακαλύψει νωρίτερα ο Αλέκος Σακελλάριος και την είχε προτρέψει να ασχοληθεί με το θέατρο. Όπως λένε οι πληροφορίες, την είχε εντοπίσει να κάθεται μόνη της σε μια γωνιά ενός ιστορικού καφέ της Αθήνας, την πλησίασε και της είπε ότι με την τόσο χαρακτηριστική της φυσιογνωμία, μπορούσε να κάνει μεγάλη καριέρα. Η ίδια – που μέχρι εκείνη την περίοδο έπαιζε μόνο σε «μπουλούκια» - δεν τον πίστεψε στην αρχή, αλλά ο Σακελλάριος είχε τον μαεστρικό τρόπο να πείθει, κάτι που κατάφερε να κάνει και με την Βασιλειάδου, με τις γνωστές...συνέπειες, που όλοι σήμερα γνωρίζουμε. Mετά την τεράστια επιτυχία της ταινίας «Η ωραία των Αθηνών», όπου η Βασιλειάδου ξεπερνάει ακόμα και το εαυτό της ερμηνευτικά, η ίδια γίνεται το τέταρτο πιο αγαπητό πρόσωπο του μεταπολεμικού ελληνικού σινεμά, μετά την Σμαρούλα Γιούλη, τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τον Μίμη Φωτόπουλο – ο οποίος επίσης πρωταγωνιστεί στην εν λόγο ταινία. «Ήταν η περίοδος που δεν είχε ξεκινήσει ακόμα η περίοδος λατρείας των νεαρών και λαμπερών σταρ προς το τέλος της δεκαετίας του 50’», όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η Finos Film, στην επίσημη ιστοσελίδα της. 

«Λύκεια», λούκια και...σουλήνες....

Το σενάριο και η σκηνοθεσία της ταινίας ήταν του Νίκου Τσιφόρου, ο οποίος κατάφερε με έναν μαεστρικό τρόπο να αντλήσει το 100% των δυνατοτήτων όλων των σπουδαίων ηθοποιών του καστ, όπως ήταν οι Σπεράντζα Βρανά, Νίκος Σταυρίδης, Γκέλυ Μαυροπούλου, Σταύρος Ξενίδης, Ράλλης Αγγελίδης, Αρτέμης Μάτσας, Βελισσάριος Κοντογιάννης, Χρυσάνθη Λιάπη, Γ. Μελίδης και άλλοι πολλοί. Μεταξύ των «ανακαλύψεών» του ήταν η εκπληκτική χημεία του Μίμη Φωτόπουλου και του Νίκου Σταυρίδη, οι οποίοι συνεπικουρούμενοι από τον Βασίλη Αυλωνίτη, συνέθεσαν μια τριπλέτα που προσέφερε αβίαστο και διαρκές γέλιο, μέσα από δεκάδες χιουμοριστικές ατάκες, με τις οποίες είναι πλημμυρισμένη η ταινία. Σύμφωνα με τους ειδικούς του κινηματογράφου, η ταινία αυτή θεωρείται ως μια από τις πιο πλούσιες σε ατάκες στην ιστορία του ελληνικού σινεμά. («”-Και τι κάλλος....ε;”, “ε, από... κάλους πια, άλλο τίποτις!”», «”Mόνο που στάζουν τα ...λύκεια όταν βρέχει”, “Ποια λύκεια, των Ελληνίδων;”, “Όχι καλέ, οι σουλήνες!”», «”Ντύσου, γκραν!”, “Γκραν κάσα;;;” –“Όχι γκραν πρι!”», «Κοντά μου οι νεαροί θα έχουν όλα τα...ροκφόρ!», «Θα γίνει το ολοκαύτωμα του...ζαρκαδίου!», «”Ξέρω ένα μικρό ξενοδοχείο στο Γαλάτσι”, “Και να κλειστώ σε δωμάτιο με έναν άνδρα;”, “Μη φοβάσαι, θα σβήσω τα φώτα”, “Και θα 'σαι φρόνιμος;”, “Χάρακας!”», «”Κάτσε δω, να κλείσω κάμαρη και περίμενε”, “Και θα μείνω εδώ, μόνη μου με το σωφέρ;”, “Δε φοβάται. Σε συνήθισε!”»). 

«Πνεύμα και ηθική»

Aς δούμε όμως την υπόθεση της ταινίας: Ο Ζάχος (Βασίλης Αυλωνίτης), Πρόεδρος του συλλόγου «Πνεύμα και Ηθική», προκειμένου να κληρονομήσει έναν πλούσιο συγγενή του που πέθανε, πρέπει να παντρευτεί την Αριστέα (Γεωργία Βασιλειάδου), σπιτονοικοκυρά του συγκεκριμένου συγγενή, η οποία τον πρόσεχε μέχρι το τέλος της ζωής του. Η Αριστέα όμως είναι άσχημη και αρκετά μεγάλη σε ηλικία, οπότε ο Ζάχος προσπαθεί να την παντρέψει με έναν από τους δύο νοικάρηδές του (Μίμης Φωτόπουλος και Νίκος Σταυρίδης). Οι τελευταίοι του χρωστούν πολλά νοίκια και έτσι του έχουν μεγάλη υποχρέωση και δεν μπορούν να του πουν όχι. Και από εδώ ξεκινούν τα κωμικοτραγικά μπλεξίματα. Ο Ζάχος τους εγκαθιστά στο ξενοίκιαστο πλέον δωμάτιο της Αριστέας και οι δύο φίλοι, που δεν έχουν εναλλακτική λύση, δέχονται. Ωστόσο θα πρέπει να αποφασίσουν ποιος από τους δύο θα την παντρευτεί κάτι που μόνο εύκολο δεν είναι. Εξαιρετική είναι δε, η σκηνή που Σταυρίδης και Φωτόπουλος παίζουν «μονά-ζυγά» για το ποιος θα την πάρει, και όταν την «κερδίζει» ο Φωτόπουλος, η πλάκα που του κάνει ο Σταυρίδης είναι άνευ προηγουμένου και προσφέρει απίθανο γέλιο! Στο μεταξύ όμως, οι δύο φίλοι γνωρίζουν δύο νέες κοπέλες (Γκέλυ Μαυροπούλου και Σπεράντζα Βρανά) και τις ερωτεύονται. Αυτό θα τους δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα, το οποίο θα πρέπει να προλάβουν. Έτσι θα σκαρφιστούν μαζί με τις κοπέλες τους έναν τρόπο να αναγκάσουν τον Ζάχο να τηρήσει τους όρους της διαθήκης κατά γράμμα.

Πρώτη εμφάνιση της Γκέλυς Μαυροπούλου

Στην ταινία «Η ωραία των Αθηνών», η Γκέλυ Μαυροπούλου κάνει την πρώτη της κινηματογραφική εμφάνιση, η οποία στέφεται με απόλυτη επιτυχία, δίνοντάς της την ώθηση για μια μεγάλη καριέρα στη συνέχεια, τόσο στο θέατρο, όσο και στον κινηματογράφο. Ας μην ξεχνάμε ότι ήταν κόρη του σπουδαίου ηθοποιού Άγγελου Μαυρόπουλου, ο οποίος την βοήθησε πολύ στα πρώτα της βήματα, αλλά και της Μαρίκας Κρεββατά, επίσης πολύ καλής ηθοποιού. Πολύ καλή η παρουσία στην ταινία και της Σπεράντζας Βρανά, η οποία ξεχωρίζει με το γνωστό της, δυναμικό στυλ. Στην ταινία αυτή αναδεικνύει και ένα ακόμα μεγάλο ταλέντο της, αυτό της τραγουδίστριας. Έτσι, εμφανίζεται να τραγουδάει τα κομμάτια "Αυτό το Μάμπο, το Μπραζιλιέρο" και "Βαλίτσα", τραγούδια τα οποία στη συνέχεια ηχογραφήθηκαν και έγιναν μεγάλες επιτυχίες απο την Μάγια Μελάγια. Είναι δε εξαιρετικά ενδιαφέρον να γνωρίζει κανείς ότι ο τίτλος της ταινίας "Η Ωραία των Αθηνών" προήλθε από τα καλλιστεία που είχαν διοργανωθεί εκείνη την χρονιά για πρώτη φορά απο τον δημοσιογράφο Αχιλλέα Μαμάκη. Κι όσο κι ακούγεται κάπως «κλισέ» σήμερα, ο θεσμός των καλλιστείων εκείνη την εποχή συνιστούσε πραγματική επανάσταση στα ήθη της τόσο συντηρητικής ελληνικής κοινωνίας και η διοργάνωσή τους ήταν μέγα γεγονός, ικανό να εμπνεύσει προς διάφορες κατευθύνσεις. Η ταινία ήταν διάρκειας 81 λεπτών και έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 13 Μαρτίου του 1954, κόβοντας 80.420 εισιτήρια. Η φωτογραφία ήταν του Αριστείδη Καρύδη-Φουκς, η σκηνογραφία του Μάρκου Ζέρβα, το μοντάζ του Ντίνου Κατσουρίδη, ενώ η πολύ καλή μουσική ήταν του Γιώργου Μουζάκη. Στο τραγούδι εκτός από την Σπεράντζα Βρανά ακούγεται το Τρίο Κιτάρα, σε στίχους τραγουδιών που έγραψαν οι Οικονομίδης, Πρετεντέρης και Γ. Γιαννακόπουλος. 

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας.

Best of internet