Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 46 (pics & vids)

Σινέ Νοσταλγία Σινέ Νοσταλγία
Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 46 (pics & vids)
Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται...

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Ο «Γάμος αλά ελληνικά», ο Ρωμαίος με την καλόγρια και... το τρομπόνι του Χάρρυ Κλυν

«Γάμος αλά ελληνικά». Ίσως ο τίτλος να θυμίζει στους νεότερους την ομώνυμη αμερικανική ταινία που γυρίστηκε το 2002 με πρωταγωνίστρια τη Νία Βαρντάλος, ωστόσο, η «original» εκδοχή της είχε γυριστεί πολλά χρόνια νωρίτερα, το 1964, από την εταιρεία παραγωγής Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης, με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Κωνσταντίνου και την Ξένια Καλογεροπούλου. Η σκηνοθεσία ήταν του Βασίλη Γεωργιάδη, ενώ το σενάριο το είχαν γράψει τέσσερις (!) άνθρωποι: Μαρία Πολενάκη, Ναπολέων Ελευθερίου, Βασίλης Γεωργιάδης και Γιώργος Κωνσταντίνου. Η ταινία «Γάμος αλά ελληνικά» αποτελεί ίσως την πλέον χαρακτηριστική ηθογραφία της ελληνικής οικογένειας της εποχής εκείνης: Το ζευγάρι που παντρεύεται, αλλά δεν μπορεί να απαγκιστρωθεί από τον κλοιό της οικογένειας, οι πεθερές που εμπλέκονται στην καθημερινότητα του ζευγαριού, προκαλώντας μύρια όσα προβλήματα, η γυναίκα που δεν της επιτρέπεται να δουλέψει, αφού θα πρέπει να μένει σπίτι και να γίνει μια καλή νοικοκυρά, ο άνδρας που έχει την ευθύνη για τα έσοδα του σπιτιού και εάν δεν τα πάει καλά είναι κατακριτέος και πολλά άλλα, που σήμερα μοιάζουν τουλάχιστον γραφικά. Η υπόθεση της ταινίας ήταν η εξής: Σ’ ένα χορό μεταμφιεσμένων, μια νεαρή σπουδάστρια της Σχολής Καλών Τεχνών, η Μίνα, ντυμένη καλόγρια, συναντά τον άνδρα των ονείρων της. Αυτός είναι ντυμένος Ρωμαίος, ονομάζεται Πέτρος κι εργάζεται ως υπάλληλος σε κάποια εταιρεία. Ερωτεύονται κεραυνοβόλα και κανονίζουν νέο ραντεβού. Όταν πηγαίνουν όμως σε αυτό, μερικές ημέρες αργότερα, δεν φορούν τα γυαλιά τους και δεν αναγνωρίζουν ο ένας τον άλλο. Μάλιστα, χωρίς να συνειδητοποιούν ότι ο ένας έχει απέναντί του τον άλλο, τσακώνονται! Και οι μητέρες τους όμως δεν τα πηγαίνουν καλύτερα, αφού κι αυτές καυγαδίζουν διαρκώς. Ωστόσο, όταν το ζευγάρι αποφασίζει να παντρευτεί – χωρίς όμως να γνωρίζει ο καθένας ότι έχει απέναντί του τον άνθρωπο που είχε ερωτευθεί σε εκείνον τον χορό μεταμφιεσμένων -, οι μητέρες τους δεν φέρνουν αντίρρηση. Ωστόσο, δεν αφήνουν το ζευγάρι να ζήσει μόνο του στο μικρό του διαμέρισμα, αλλά πάνε κι εκείνες να μείνουν μαζί, προκαλώντας απλά...χάος! Η κατάσταση χειροτερεύει όταν μαζί τους πάει να μείνει και ο τρελούτσικος αδελφός της Μίνας, τον οποίο υποδύεται ο Χάρρυ Κλύν, στον πρώτο του κινηματογραφικό ρόλο. Όπως ήταν αναμενόμενο, οι διαρκείς καυγάδες φθείρουν τη σχέση του ζευγαριού και μοιραία έρχεται ο χωρισμός. Αφού χωρίζουν, αποφασίζει μόνος του ο καθένας να πάνε ξανά στον επόμενο χορό μεταμφιεσμένων, μασκαρεμένοι και πάλι με τα ίδια ρούχα, με στόχο να βρουν αυτή τη φορά τον άνθρωπο που είχαν ερωτευθεί. Πράγματι συναντιώνται και πάλι και αυτή τη φορά αποκαλύπτεται η αλήθεια. Καταλαβαίνουν δηλαδή ότι ο άνθρωπος που είχαν γνωρίσει και ερωτευθεί σε εκείνον τον πρώτο χορό, ήταν τελικά ο άνθρωπος με τον οποίο παντρεύτηκαν, χωρίς να το γνωρίζουν. Μετά τον αρχικό εκνευρισμό, με ωριμότερες σκέψεις θα οδηγηθούν και πάλι στην εκκλησία και σε ένα happy end. Πέρα από τις σπουδαίες ερμηνείες των Κωνσταντίνου-Καλογεροπούλου, ο Χάρρυ Κλυν αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη της ταινίας, με μια εκπληκτική ερμηνεία, που προσφέρει άφθονο, διαρκές και αβίαστο γέλιο. Μοναδική η σκηνή που ο ίδιος κάνει μπάνιο στο σπίτι της αδελφής του Μίνας, με μουσική υπόκρουση μια πολύ κωμική μελωδία, κάνοντας παράλληλα διάφορες «εξεζητημένες» κινήσεις που προκαλούν τρανταχτά γέλια στους θεατές. Ο ίδιος δε, ως...ατάλαντος τρομπονίστας, προκαλεί εκνευρισμό στους οικείους του όταν προσπαθεί να παίξει το τρομπόνι του στο σπίτι, παράγωντας....ηχορρύπανση, αλλά την ίδια στιγμή προκαλεί γέλιο στους θεατές. Mαζί με τους Κωνσταντίνου, Καλογεροπούλου και Χάρρυ Κλυν, στην ταινία πρωταγωνιστεί μια πλειάδα σπουδαίων ηθοποιών, όπως είναι οι Δέσπω Διαμαντίδου, Σμάρω Στεφανίδου, Κατερίνα Γώγου, Τάσος Γιαννόπουλος, Βύρων Σεραϊδάρης, Άρης Χρυσοχόου, Βάσος Σεϊτανίδης, Χριστόφορος Νέζερ, Βαγγέλης Καζάν κ.α. Η μουσική ήταν του Κώστα Καπνίση και η φωτογραφία των Νίκου Γαρδέλη, Παύλου Φιλίππου και Αριστείδη Καρύδη-Φουκς. Η εμπορική πορεία της ταινίας «Γάμος αλά ελληνικά» ήταν πολύ καλή, αφού έκοψε στην πρώτη της προβολή 301.254 εισιτήρια και βρέθηκε στη 12η θέση από πλευράς εισπράξεων, ανάμεσα στις 93 ταινίες της σεζόν 1964-1965. Πέρα όμως από την εμπορική της επιτυχία, η ταινία διακρίθηκε και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο οποίο η Ξένια Καλογεροπούλου απέσπασε βραβείο πρώτου γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της σε αυτή.

«Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός»: Ταινία που κρίθηκε...ακατάλληλη!

Είναι μια από τις πλέον λατρεμένες ταινίες του ελληνικού σινεμά, η οποία όσες φορές κι αν προβάλλεται από τα κανάλια, σημειώνει υψηλές τηλεθεάσεις. Η ταινία με τίτλο «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός», γυρίστηκε το 1961 από τη Finos Film, με πρωταγωνιστές ηθοποιούς-μύθους, όπως ο Βασίλης Αυλωνίτης, ο Νίκος Ρίζος και η Γεωργία Βασιλειάδου. Το σενάριο ήταν του Νίκου Τσιφόρου και του Πολύβιου Βασιλειάδη, ενώ η σκηνοθεσία του πρώτου. Όπως μας ενημερώνει η Finos Film, το σενάριο της ταινίας ήταν το εξής: «Η κόρη του Κλέαρχου (Βασίλης Αυλωνίτης) και της Μαρίνας (Γεωργία Βασιλειάδου) έχει παντρευτεί έναν καλόκαρδο αλλά κοντούλη νεαρό (Νίκος Ρίζος), τον οποίο η Μαρίνα περιφρονεί βαθύτατα και συνεχώς πιστεύει πως απατάει την κόρη της. Η αλήθεια είναι όμως ότι ο Κλέαρχος είναι αυτός που ξενοκοιτάει και μάλιστα την γοητευτική ζωντοχήρα γειτόνισσα (Πόπη Λάζου), η οποία του δίνει ελπίδες, χωρίς όμως να προχωράει σε κάτι ουσιαστικό. Ο Κλέαρχος κανονίζει να πάνε με τον γαμπρό του στα Καμένα Βούρλα, δήθεν για να τον προσέχει, αλλά στην πραγματικότητα πάει για να συναντήσει την γειτόνισσα. Εκεί όμως καταφτάνει η Μαρίνα με την κόρη της και αρχίζουν τα μπερδέματα». Αυτό που πολύ εύκολα διαπιστώνει κανείς στην ταινία είναι η καταπληκτική χημεία της τριάδας Βασιλειάδου-Αυλωνίτη-Ρίζου, η οποία αναδεικνύει το σενάριο με ένα απέραντα γοητευτικό τρόπο, προκαλώντας ευχάριστα συναισθήματα στον θεατή, ο οποίος απολαμβάνει υψηλής ποιότητας χιούμορ, με έναν μοναδικό τρόπο, που μέχρι και σήμερα παραμένει ζητούμενο: το να προκαλείς χαμόγελο και γέλιο στον θεατή χωρίς βωμολοχίες, αλλά με έναν ευρηματικά εύστοχο χειρισμό της γλώσσας. Είναι εξαιρετικά ευχάριστος ο ρόλος του ώριμου πενηντάρη οικογενειάρχη Κλέαρχου, ο οποίος φλερτάρει ασυστόλως την νεαρή γειτόνισσα, ενώ οι διάλογοι Βασιλειάδου-Ρίζου διεκδικούν θέση στο πάνθεον των κορυφαίων διαλόγων του ελληνικού κινηματογράφου. Όλα αυτά χωρίς καμία δόση υπερβολής. Εύκολα άλλωστε μπορεί να το καταλάβει κανείς αυτό, βλέποντας και ξαναβλέποντας την ταινία αυτή. Γιατί η τριάδα Ρίζου-Αυλωνίτη-Βασιλειάδου δεν παίζει μόνο με τους διαλόγους, αλλά και με τις εκφράσεις του προσώπου τους, τις κινήσεις του σώματός τους. Μοναδικοί! Ο Νίκος Ρίζος είχε αμέσως καταλάβει τη χημεία της τριάδας αυτής και έτσι το 1961 είχε την έξυπνη ιδέα να δημιουργήσει τον θίασο Αυλωνίτη – Βασιλειάδου – Ρίζου, ο οποίος διατηρήθηκε με μεγάλη επιτυχία έως το 1965. Το θεατρικό «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός» ήταν η πρώτη τους μεγάλη επιτυχία, και όπως φαίνεται και από τον τίτλο, ήταν γραμμένο ακριβώς πάνω στις δυνατότητες, αλλά και τον μύθο των συγκεκριμένων τριών ηθοποιών. Η μεγάλη επιτυχία του θεατρικού, το οδήγησε στο σινεμά με αυτούσιο το θίασο και με σκηνοθέτη τον Τσιφόρο. Το τρίο Αυλωνίτη, Βασιλειάδου και Ρίζου συμπρωταγωνίστησε συνολικά σε 11 κινηματογραφικές ταινίες κατά το διάστημα 1954-1964, με πιο καλές στιγμές τους εκτός από την εν λόγο ταινία, τις ταινίες «Ο Θησαυρός του μακαρίτη» (1959), «Οι Γαμπροί Της Ευτυχίας» (1962) και «Ο ανηψιός μου ο Μανώλης». Να επιστρέψουμε όμως στην ταινία μας: Μεγάλο μέρος της έχει γυριστεί στα Καμμένα Βούρλα, στο ξενοδοχείο Γαλήνη, το οποίο υπάρχει μέχρι σήμερα. Το πλέον καταπληκτικό στοιχείο της ταινίας όμως είναι κάτι που ελάχιστοι γνωρίζουν: Η ταινία αυτή κρίθηκε...ακατάλληλη εκείνη την εποχή, διότι θεωρήθηκε ότι έθιγε τα ήθη της ελληνικής οικογένειας, αφού παρουσίαζε έναν παντρεμένο να φλερτάρει με μια νεαρή και να κοροϊδεύει τη σύζυγό του, μαζί μάλιστα με τον ίδιο του τον γαμπρό! Η προσπάθεια που έγινε να μην κριθεί ακατάλληλη ήταν επίπονη και το μόνο που κατάφερε ήταν να οριστεί κατάλληλη για άνω των 13 ετών! Στην ταινία «Ο Κλέαρχος, η Μαρίνα κι ο κοντός» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Έλσα Ρίζου, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Άγγελος Μαυρόπουλος, Νέλλη Παππά, Γιάννης Βογιατζής, Γοργώ Χρέλια, Ζέτα Αποστόλου, Γιάννης Αυλωνίτης και Δημήτρης Νταρλάς. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στους κινηματογράφους στις 18 Δεκεμβρίου 1961 και στην πρώτη της κινηματογραφική προβολή έκοψε 25.617 εισιτήρια και έλαβε την 26η θέση σε σύνολο 68 ταινιών της σεζόν 1961-1962. Η μουσική ήταν του Γιώργου Μουζάκη.

«Ο τζίτζικας», «ο μέρμηγκας» και η χημεία Αυλωνίτη-Ρίζου τη δεκαετία του 1950

Η δεκαετία του 1950 ήταν η περίοδος που δοκιμάζονταν οι χημείες των ηθοποιών της εποχής. Τα τεχνικά μέσα ήταν ελάχιστα και αναπόφευκτα η δύναμη κάθε ταινίας εστιάζονταν στο σενάριό της, αλλά και στους ηθοποιούς. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα την ουσιαστική και εις βάθος συνεργασία των ηθοποιών, σε δύσκολες συνθήκες, αλλά και την ανάδειξη των χαρισματικών. Έτσι, οι ηθοποιοί που διαπιστωμένα μέσα από τις ταινίες της περιόδου δημιουργούσαν ένα καλό δίδυμο ή και τρίδυμο πρωταγωνιστών, ενίσχυαν περαιτέρω τη συνεργασία τους και την δεκαετία του 1960 συμμετείχαν μαζί σε ταινίες που οι περισσότερες άφησαν εποχή στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου. Με άλλα λόγια, η δεκαετία του 1950 λειτούργησε κατά κάποιο τρόπο ως «γέφυρα» για τη χρυσή εποχή της επόμενης δεκαετίας. Ως τέτοια «ταινία-γέφυρα» θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και η ταινία με τίτλο «Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας», η οποία γυρίστηκε το 1958, σε σκηνοθεσία Φίλιππου Φυλακτού και σε σενάριο Νίκου Τσιφόρου και Πολύβιου Βασιλειάδη. Πρωταγωνιστές της ήταν ο Βασίλης Αυλωνίτης και ο Νίκος Ρίζος, δύο ηθοποιοί που την δεκαετία του 1960 κυριάρχησαν στον ελληνικό κινηματογράφο. Η συμμετοχή τους στην ταινία αυτή ανάδειξε πέρα από το αναμφισβήτητο ταλέντο τους και την εξαιρετική χημεία τους, η οποία άλλωστε αποτέλεσε τη βάση της τεράστιας επιτυχίας των δυο τους τα χρόνια που ακολούθησαν, τόσο στον κινηματογράφο, όσο και στο θέατρο. Η υπόθεση της ταινίας ήταν η εξής: Δύο αδελφικοί φίλοι ο Ευδαίμων και ο Λούλης (Βασίλης Αυλωνίτης και Νίκος Ρίζος, αντίστοιχα) έχουν ανοίξει μαζί ένα ανθοπωλείο. Ωστόσο, ως χαρακτήρες είναι εντελώς διαφορετικοί. Ο ένας θέλει να γλεντάει και να χαίρεται ανέμελα την κάθε στιγμή, χωρίς να σκέφτεται το αύριο, ενώ ο άλλος εργάζεται σκληρά και φροντίζει για το μέλλον. Σε κάποια στιγμή της ζωής τους, ο «τζίτζικας» Ευδαίμων αποφασίζει να προσεγγίσει την αγαθή σπιτονοικοκυρά του, με σκοπό να εκμεταλλευθεί την περιουσία της και πιο συγκεκριμένα τα ελαιόδεντρα που έχει. Ο «μέρμηγκας» Λούλης ωστόσο, διαπιστώνοντας το άτοπον του πράγματος, προσπαθεί να τον συνεφέρει. Κι εδώ αρχίζει η ζωή να κάνει τα δικά της κόλπα: Ο «μέρμηγκας» για να βοηθήσει τον «τζίτζικα» να αφήσει τη σπιτονοικοκυρά του, του γνωρίζει μια άλλη κοπέλα, την οποία υποδύεται η ηθοποιός Καίτη Μπελίντα. Ωστόσο, τελικά θα την ερωτευθεί ο ίδιος! Το αποτέλεσμα είναι ο «τζίτζικας» να παντρευτεί τελικά τη σπιτονοικοκυρά του, ωστόσο πολύ σύντομα θα διαπιστώσει ότι δεν υπάρχουν ελαιόδεντρα και ότι η ίδια τον παραπλάνησε. Φυσικά θα την παρατήσει και θα επανέλθει στα ξέφρενα γλέντια του. Το σενάριο είναι σαφές ότι δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας. Ίσως μάλιστα να είναι και κάπως «αφελές» για τα σημερινά δεδομένα. Ωστόσο, μέσα στην αφέλειά του αναδεικνύει το μεγάλο ταλέντο του Αυλωνίτη και του Ρίζου, με αποτελέσματα οι κωμικές καταστάσεις που δημιουργούνται να προκαλούν άφθονο και αβίαστο γέλιο. Έτσι, η ταινία «Ο τζίτζικας κι ο μέρμηγκας» βλέπεται ευχάριστα και δεύτερη και τρίτη φορά. Για να αποδειχθεί ότι πάντα υπάρχει ένα απροσδιόριστο στοιχείο που μπορεί να κάνει μια ταινία ευχάριστη και επιτυχημένη. Κάτι που δεν αφορά στο σενάριο, τους ηθοποιούς, τη μουσική ή τη σκηνοθεσία, αλλά κάτι… «άλλο». Και ίσως εδώ να κρύβεται η μαγεία του ελληνικού κινηματογράφου. Η ταινία ήταν παραγωγή της Κρόνος Φίλμ, ενώ τα δικαιώματα διανομής της είχε η Καραγιάννης-Καρατζόπουλος. Πέρα από τους Αυλωνίτη-Ρίζο, στην ταινία πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι ηθοποιοί Ρένα Ντορ, Θόδωρος Μορίδης, Αγγέλικα Καπελλαρή, Γιάννης Φέρμης, Κώστας Μεντής, Γιάννης Βογιατζής, Καίτη Χειλά, Ευτυχία Παρθενιάδου, Τάσος Δαρίος, Γιώργος Λουκάκης, Φιλήμων Μεθυμάκης, Ταϋγέτη, Κώστας Λούσιας. Η μουσική ήταν του Μενέλαου Θεοφανίδη, ενώ στο τραγούδι εμφανίζεται και ο Γιώργος Ζαμπέτας. Η ταινία προβλήθηκε τη σεζόν 1958-1959, έκοψε 14.608 εισιτήρια και βρέθηκε στην 26η θέση στις 51 ταινίες της σεζόν.

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας

Σινέ Νοσταλγία
Σινέ Νοσταλγία