Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 12 (pics & vids)

Σινέ Νοσταλγία Σινέ Νοσταλγία
Iστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 12 (pics & vids)
Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται...

«Η Επιστοφή» και η Φωτίου... χωρίς τον Ληναίο

Το 1965, τρεις από τις κορυφαίες εταιρείες κινηματογραφικών παραγωγών, η Καραγιάννης-Καρατζόπουλος, η Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης και ο Κλέαρχος Κονιτσιώτης συμπράττουν για να δημιουργήσουν την «Επιστροφή», μια ταινία, η οποία πρώτα απ’ όλα ξεχώρισε για το ξεχωριστό της σενάριο και κατά δεύτερον για τις εξαιρετικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών της. Όπως αυτή της Έλλης Φωτίου (από τις σπάνιες περιπτώσεις που εμφανίστηκε σε ελληνική ταινία χωρίς τον Στέφανο Ληναίο), η οποία με την ερμηνεία της στην ταινία «Η Επιστροφή», απέσπασε το Α’ βραβείο γυναικείου ρόλου στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην ταινία εκτός από την Έλλη Φωτίου πρωταγωνιστούσαν οι Αλέκος Αλεξανδράκης, Μέμα Σταθοπούλου, Λάμπρος Κωνσταντάρας και Γιώργος Μπάρτης. Η ιστορία ήταν η εξής: Ο εφοπλιστής Δημήτρης Βαλέντης (Αλέκος Αλεξανδράκης) αφήνει για λίγο την κόρη του και τους καλεσμένους του και καταφεύγει σε ένα κοντινό ταβερνάκι, στο οποίο στο παρελθόν είχε ζήσει πολλές ευχάριστες στιγμές. Οι μνήμες τον κατακλύζουν και η ζωή του ξετυλίγεται μέσα από οδυνηρές εικόνες. Η κήρυξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου ήταν η αιτία αναβολής του γάμου του με την Άννα (Έλλη Φωτίου). Τότε υπηρετούσε στη βασιλική αεροπορία και με το αεροπλάνο του έπεσε στη θάλασσα, όπου σώθηκε μεν από τους Άγγλους οι οποίοι τον μετέφεραν στο Κάιρο, στην Αθήνα όμως τον θεωρούσαν νεκρό.Η αναπάντεχη επιστροφή του, μετά την απελευθέρωση, προκάλεσε μεγάλη ταραχή σε πολλούς. Η ίδια η αγαπημένη του είχε γίνει πόρνη και, μολονότι εξακολουθούσε να τον αγαπά, δεν μπορούσε να τον αντικρίσει. Έτσι, επειδή δεν μπορούσε να του πει την αλήθεια, οδηγήθηκε στην αυτοκτονία. Μια ιστορία που σήμερα μπορεί να φαντάζει «τραβηγμένη», ωστόσο ο πόλεμος και η ανέχεια εκείνης της εποχής πολλές φορές οδηγούσαν τους ανθρώπους στα άκρα, για να καταφέρουν να επιβιώσουν. Κι αυτό δυστυχώς, ισχύει διαχρονικά. Απλά οι καταστάσεις του σήμερα δεν είναι τόσο δύσκολες όσο τότε. Η σκηνοθεσία ήταν του Ερρίκου Ανδρέου και το σενάριο των Αντώνη Σαμαράκη και Πάνου Κοντέλη.

«Επιχείρηση Απόλλων», Επιχείρηση Ελλάδα

Ήλιος, θάλασσα, υπέροχη ελληνική μουσική, ανάλαφρη ατμόσφαιρα, όμορφα και χαρούμενα πρόσωπα. Είναι η μαγιά της ταινίας «Επιχείριση Απόλλων», η οποία γυρίστηκε το 1968, σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκαλενάκη και σενάριο των Γιάννη Τζιώτη και Volodja Semitjov. Δεν επρόκειτο για αμιγώς ελληνική παραγωγή, αφού στη δημιουργία της είχαν συμπράξει – εκτός από την Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης -, και οι σουηδικές κινηματογραφικές εταιρείες Film AB TVS και Inge Ivarson Filmproductions, οι οποίες βοήθησαν στην διεθνή πορεία της ταινίας. Αναμφίβολα το πρώτο και ισχυρότερο «όπλο» της ήταν η μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου, η οποία πλημμυρίζει την οθόνη, δημιουργώντας υπέροχα συναισθήματα. Θα ήταν ωστόσο άδικο να μην αποδοθεί μερίδιο στην επιτυχία και στην Έλενα Ναθαναήλ, η οποία πρωταγωνιστούσε στην ταινία, ακτινοβολώντας και μαγεύοντας με την ομορφιά της. Μαζί της, άξιος «συμπαραστάτης», πρωταγωνιστούσε ο γερμανός ηθοποιός Thomas Fritsch, μια ευχάριστη παρουσία τόσο ως εμφάνιση, όσο και ως κινηματογραφικός χαρακτήρας. Τους συνέδραμαν και άλλοι σπουδαίοι Έλληνες ηθοποιοί, όπως ο Αθηνόδωρος Προύσαλης, ο Χρήστος Τσαγανέας, ο Γιώργος Μεσσάλας, ο Ζαννίνο κ.α. Η υπόθεση της ταινίας δεν είχε κάποια εξαιρετική πλοκή, αλλά σαφώς δεν ήταν αυτός ο στόχος της: Ένας νεαρός Γερμανός πρίγκιπας που επισκέπτεται την Ελλάδα, ερωτεύεται μία Ελληνίδα ξεναγό και το σκάει από την θαλαμηγό του, για να μπορέσει να ζήσει ελεύθερος τον έρωτά του, έστω και για δυο μέρες. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η ταινία λειτούργησε σαν μια εξαιρετική διαφήμιση της Ελλάδας και του τουρισμού της, αφού είναι πλημμυρισμένη από εξαιρετικά ελληνικά τοπία από το Ναύπλιο και την Αθήνα, ενώ η υπέροχη μουσική του Γιάννη Μαρκόπουλου ενισχύει το όλο αισθητικό αποτέλεσμα. Η ταινία «Επιχείριση Απόλλων» κυκλοφόρησε στην Αγγλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες με τον τίτλο "Apollo Goes on Holiday", ενώ στην Γαλλία με τον τίτλο "Apollo part en vacances". Στην πρώτη προβολή της σε Αθήνα-Πειραιά, η ταινία έκοψε 316.511 εισιτήρια.

Η Ευτυχία, οι γαμπροί της και ο αυτοσαρκασμός...

To πόσο σπουδαίος είναι ένας ηθοποιός αποτυπώνεται ξεκάθαρα στο εάν δεν διστάζει να «τσαλαπατήσει» την εικόνα του, ακόμα και αυτοσαρκαζόμενος. Πρόκειται για μια άποψη στην οποία συμφωνούν όλοι οι άνθρωποι που έχουν ασχοληθεί με την ηθοποιία, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς. Στην Ελλάδα, εάν αναζητήσουμε το κορυφαίο δείγμα Έλληνα ηθοποιού που στήριξε την καριέρα του ακριβώς σε αυτόν τον αυτοσαρκασμό, σίγουρα θα φθάναμε σε ένα όνομα: Γεωργία Βασιλειάδου. Η σπουδαία αυτή ηθοποιός στήριξε σε μεγάλο βαθμό την πορεία της στον ελληνικό κινηματογράφο στον αυτοσαρκασμό της εμφάνισής της κι αυτό την ανέδειξε σε τεράστιο μέγεθος καλλιτέχνη. Μια από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες που αυτός ο αυτοσαρκασμός αποτυπώνεται ξεκάθαρα είναι και η ταινία «Οι Γαμπροί της Ευτυχίας», η οποία γυρίστηκε το 1962 σε παραγωγή Κλέαρχου Κονιτσιώτη. Μαζί με την Γεωργία Βασιλειάδου, στην ταινία αυτή πρωταγωνιστούσαν και οι Βασίλης Αυλωνίτης, Νίκος Ρίζος, Έλσα Ρίζου, Πόπη Λάζου, Γιώργος Τσιτσόπουλος, Κατερίνα Γιουλάκη, Κώστας Μεντής, Ευάγγελος Σάκαινας, Έφη Μελλά και Ζέτα Αποστόλου. Η υπόθεση της ταινίας ήθελε τον κρεατέμπορο Βαγγέλη Ταρνιάτη (Βασίλης Αυλωνίτης) για να παντρευτεί την εδώ και 8 χρόνια αρραβωνιαστικιά του Λίνα (Πόπη Λάζου), να πρέπει πρώτα να αποκαταστήσει την κακάσχημη γεροντοκόρη αδελφή του Ευτυχία (Γεωργία Βασιλειάδου). Το προξενιό με τον Κλεομένη (Νίκο Ρίζο) προχωρεί, αλλά αυτός ερωτεύεται την ανιψιά, Γιούλα Ταρνιάτη (Έλσα Ρίζου). Η δεσποινίς Γιούλα Ταρνιάτη κερδίζει πολλά χρήματα από κάποιες λαχειοφόρες μετοχές στο Σουέζ, ωστόσο κάποιοι νομίζουν ότι τα χρήματα αυτά τα έχει κερδίσει η Ευτυχία, με αποτέλεσμα να επιχειρούν να την προσεγγίσουν για να την παντρευτούν! Και ακριβώς σε αυτή την παρεξήγηση δημιουργούνται σκηνές απείρου κάλους, που προσφέρουν άφθονο γέλιο. Το σενάριο ήταν του Νίκου Τσιφόρου και του Πολύβιου Βασιλειάδη. Η ταινία αποτέλεσε την τρίτη κατά σειρά κινηματογραφική συνεργασία των Ρίζου, Αυλωνίτη, Βασιλειάδου, οι οποίοι είχαν αναπτύξει μια εξαιρετική χημεία μεταξύ τους, με αποτέλεσμα η επιτυχία κάθε συνεργασίας τους να είναι σχεδόν εξασφαλισμένη. Η ταινία στην πρώτη προβολή της, στις 17 Οκτωβρίου του 1964 έκοψε σε Αθήνα-Πειραιώ 170.234 εισιτήρια.

«Η αμαρτία της ομορφιάς» και η τριπλάσια αμοιβή της Τασσώς Καββαδία

Το 1971 ο Γιάννης Δαλιανίδης και ο Φίνος αποφασίζουν να γυρίσουν μια ταινία εμπνευσμένη από την μόδα της εποχής που ήταν τα καλλιστεία, αλλά και από τον «μύθο» των Ελλήνων εφοπλιστών που ήταν στη μεγάλη τους ακμή. Τίτλος της «Η αμαρτία της ομορφιάς». Ήταν η χρονιά που ο Φίνος ανακάλυψε μια νέα ηθοποιό, την Μπέτυ Λιβανού, στην οποία εμπιστεύθηκε τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Η όμορφη ηθοποιός μάλιστα, έμεινε στην Finos Film μέχρι το τέλος της ζωής του Φίνου, το 1977. Μαζί της στην ταινία ο Νίκος Γαλανός, ζεν πρεμιέ της εποχής, αλλά και η σπουδαία Τασσώ Καββαδία, σε έναν ακόμα ρόλο κακιάς, που αυτή τη φορά όμως ξεπερνούσε κάθε προηγούμενο. Όπως λένε τα στοιχεία της Finos Film, η Τασσώ Καββαδία, αν και είχε αποφασίσει να μην ξαναπαίξει το ρόλο της κακιάς που συνήθιζε να ερμηνεύει μέχρι τότε, δέχτηκε να γίνει κακιά πεθερά εισπράττοντας την τριπλάσια αμοιβή από αυτή που συνήθως έπαιρνε. Στην «Αμαρτία της ομορφιάς» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Νίκος Δαδινόπουλος, Λευτέρης Βουρνάς, Λουίζα Ποδηματά, Γιάννης Κανδήλας, Περικλής Χριστοφορίδης, Κώστας Τσιάνος, Ελπίδα Μπραουδάκη, Μάνος Βενιέρης, Βάσω Βενιέρη, Κόκκα Στυλιανού, Θόδωρος Ντόβας, Γιώργος Αρμαδώρος, Κώστας Δάρρας, Γιώργος Μαραμένος, Γιώργος Σκούρας. Όσον αφορά στην υπόθεση, μια κοπέλα που έχει εκλεγεί Σταρ Ελλάς (Μπέτυ Λιβανού) παντρεύεται έναν νεαρό εφοπλιστή (Νίκος Γαλανός), αλλά συναντά την εχθρική αντίδραση της αυταρχικής μητέρας του (Τασσώ Καββαδία). Η αντιμετώπιση της μητέρας αλλάζει όταν η κοπέλα μένει έγκυος, αλλά ξαναγίνεται εχθρική όταν αυτή αποβάλλει. Στο μεταξύ η μητέρα βρίσκεται μπλεγμένη σε ατύχημα που έχει προκαλέσει η ίδια σε κάποιο πλοίο της με σκοπό να εισπράξει την ασφάλεια και στο οποίο υπάρχουν πολλά θύματα. Όμως στο πλοίο ταξιδεύει κι ο αδελφός της κοπέλας (Νίκος Δαδινόπουλος), η σκευωρία αποκαλύπτεται και η μητέρα τρελαίνεται μπροστά στον κίνδυνο να δικαστεί. Μέσα στην τρέλα της όμως, «βγάζει» μια απίστευτη αγάπη για την νύφη της, την οποία μέχρι πρότινος δεν ήθελε ούτε να βλέπει. Η ταινία στην πρώτη της προβολή, στις 11 Δεκεμβρίου του 1972, έκοψε 126.930 εισιτήρια και ήλθε 13η σε 64 ταινίες της περιόδου. Το σενάριο και η σκηνοθεσία ήταν του Γιάννη Δαλιανίδη και η μουσική του Μίμη Πλέσσα.

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας!

ΜE THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Σινέ Νοσταλγία
Σινέ Νοσταλγία