O Φραγκίσκος Μανέλης, οι καλμαλίνες και ο χρυσός που μας φέρνει πιο κοντά… (pics & vids)

Διαφημί-ζωντας Διαφημί-ζωντας
O Φραγκίσκος Μανέλης, οι καλμαλίνες και ο χρυσός που μας φέρνει πιο κοντά… (pics & vids)
Διαφημίσεις που αγαπήσαμε, διαφημίσεις ιστορικές, διαφημίσεις που άλλαξαν τα δεδομένα, διαφημίσεις που δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρξαν. Ένα οδοιπορικό στην ελληνική διαφήμιση, που ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τη δεκαετία του 1980. Συνοδοιπόρος μας η Bergmann Kord (www.kord.gr), η κορυφαία κλινική μαλλιών στην Ευρώπη και όχι μόνο. Φώτα.., κλακέτα.., πάμε!

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

1968: Οι υπέροχοι 8 κατασκευαστές πλυντηρίων που έγιναν 29

To 1968 ήταν η χρονιά που εμφανίστηκε στο ευρύ κοινό ένα διαφημιστικό slogan που έγραψε και συνεχίζει να γράφει ιστορία μέχρι τις μέρες μας. Η αναφορά, στο slogan του απορρυπαντικού Skip που λέει «29 κατασκευαστές πλυντηρίων συνιστούν Skip, αυτοί ξέρουν». Ένα slogan που όχι απλά παραμένει ζωντανό μέχρι τις μέρες μας και αποτελεί κεντρικό μήνυμα της διαφήμισης του διάσημου απορρυπαντικού, αλλά έχει αξιοποιηθεί πολλές φορές στην καθημερινότητά μας, είτε ως τίτλος επιθεώρησης, είτε ως παράφραση σε κάποιο γεγονός, είτε απλώς και ως χιουμοριστική ατάκα σε συζητήσεις της καθημερινότητας. Το slogan αποτελεί δημιουργία της διαφημιστικής εταιρείας Γνώμη και η πρώτη εμφάνισή του ήταν στις εφημερίδες και τα περιοδικά του 1968, υπό το εξαιρετικά εύστοχο και δυνατό μήνυμα που ανέφερε «Το SKIΠ (σσ: και όχι Skip, όπως λέγεται σήμερα) είναι το μόνο που φροντίζει το πλυντήριό σας, όσο και τα ρούχα σας». Η διαφημιστική καταχώριση εμφάνιζε 8 κατασκευαστές πλυντηρίων να συνιστούν το SKIΠ, oι οποίοι κάθονταν σε καρέκλες δίπλα-δίπλα και κρατούσαν στο χέρι τους από ένα κουτί απορρυπαντικό SKIΠ. Οι πρώτοι κατασκευαστές λοιπόν που συνιστούσαν το διάσημο απορρυπαντικό ήταν 8 και στην πορεία έγιναν 29.

1970: Τσιγάρα που το πρωί… καταλαβαίνεις τη διαφορά τους

«Το πρωί καταλαβαίνεις την διαφορά». Όχι δεν είναι κάποιο μήνυμα που κρύβει κάποιο ερωτικό υπονοούμενο. Θα μπορούσε να σκεφθεί κανείς ότι αποτελεί μήνυμα διαφήμισης κάποιου αλκοολούχου ποτού, που μπορείς να το πιεις το βράδυ και το πρωί να μην αισθάνεσαι το κεφάλι σου να γυρίζει. Αλλά ούτε αυτό είναι. Είναι ίσως το πλέον ισχυρό διαφημιστικό slogan του θρυλικού τσιγάρου του Παπαστράτου, Aσσος Export, το οποίο εμφανίστηκε το 1970 στις διαφημίσεις του συγκεκριμένου τσιγάρου. Θυμιζουμε ότι εκείνη την εποχή οι διαφημίσεις τσιγάρων επιτρέπονταν παντού, ακόμα και στην τηλεόραση. Το συγκεκριμένο τσιγάρο, αλλά και τo Rex του Καρέλια, ήταν τα μόνα εκείνη την εποχή που είχαν στο φίλτρο τους καρβουνάκια, με τα οποία εξασφάλιζαν ελαφρύ κάπνισμα. Το μήνυμα «το πρωί καταλαβαίνεις την διαφορά» εννοούσε ότι όσα τσιγάρα και να καπνίσεις το βράδυ, το πρωί δεν θα αισθάνεσαι χάλια τον λαιμό σου. Το μήνυμα αυτό συνιστούσε αντίδοτο σε όσους συνέχιζαν να καπνίζουν αρειμανίως και αισθάνονταν τύψεις. Την διαφημιστική καμπάνια του Ασσος Export εκείνη την εποχή επιμελούνταν η διαφημιστική εταιρεία Γνώμη.

1972: Ο Φραγκίσκος Μανέλης το ρίχνει στις καλμαλίνες…

Aν γνωρίζετε την Καλμαλίνη σίγουρα θα είστε πάνω από 55 χρόνων και το πασίγνωστο παυσίπονο της δεκαετίας του 1940 και του 1950 πιθανόν να σας φέρνει στο μυαλό νοσταλγικές εικόνες. Το 1972 το ευρύτατα διαδεδομένο στην Ελλάδα παυσίπονο επανέρχεται με νέα συσκευασία ταχείας χρήσεως και δράσεως. Το λανσάρισμα του ανανεωμένου προϊόντος αναλαμβάνει η διαφημιστική εταιρεία της εποχής Δυάς και ως πρόσωπο της καμπάνιας επιλέγει έναν ιδιαίτερα αγαπητό εκείνη την εποχή κωμικό ηθοποιό, τον Φραγκίσκο Μανέλη. Ναι, τον θρυλικο παρτενέρ του Θανάση Βέγγου στη σειρά ταινιών «Μήτρος και Μητρούσης», ρόλο που τον καθιέρωσε στα ελληνικά κινηματογραφικά δρώμενα ως τον Έλληνα Φερναντέλ! Ο Μανέλης, έχοντας μερικά χρόνια μακρυά από τις ταινίες, αποδέχεται την πρόσκληση και επανέρχεται στην επικαιρότητα, ως το πρόσωπο της Καλμαλίνης. Πέρα από την έντυπη διαφήμιση, η καμπάνια είχε και ραδιοφωνικό σποτ, όπου ακούγονταν ένα χαρούμενο τραγουδάκι που έλεγε «Ααααψού! Κρυολόγησα και ο πυρετός με ψήνει»! Το βασικό μήνυμα της καμπάνιας έλεγε το εξής: «Κρυολογήσατε; Έχετε πυρετό; Πονάει το κεφάλι σας; Το δόντι σας; Όπως όλος ο κόσμος, πάρτε μια καλμαλίνη».

1982: Ο χρυσός μας φέρνει πιο κοντά

«Πίσω από τον χρυσό κρύβεται η αγάπη» ανέφερε το κείμενο διαφήμισης του 1982 για γνωστό οίκο κοσμημάτων, από το οποίο γεννήθηκε ένα ακόμα διαχρονικό διαφημιστικό slogan που μέχρι σήμερα παραμένει ζωντανό και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας των Ελλήνων ως έκφραση. «Ο χρυσός μας φέρνει πιο κοντά». Το slogan αυτό εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1982 σε διαφήμιση του οίκου κοσμημάτων Μαραμένου & Πατέρα και αμέσως έκανε την διαφορά, όχι μόνο στον ίδιο τον οίκο, αλλά στο σύνολο της αγοράς χρυσού, αφού η καθολική του αποδοχή οδήγησε σε συνολικότερη αύξηση αγορών κοσμημάτων. Η διαφημιστική καμπάνια ήταν δημιουργία της διαφημιστικής εταιρείας Ted Bates και κρίθηκε απόλυτα επιτυχημένη διότι κατάφερε πολύ έξυπνα να υλοποιήσει μια αδιαμφισβήτητη πραγματικότητα, εκείνη που λέει ότι οι πιο πολύτιμες ανθρώπινες στιγμές πάντα «δένουν» με πολύτιμες αξίες, όπως αυτές που εκφράζει διαχρονικά ο χρυσός. Το μήνυμα στη συνέχεια αποτέλεσε βασικό slogan ανάλογης καμπάνιας των κοσμημάτων fa.ca.d’oro.

1971: Μακαρόνια… il gusto perfetto!

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970, η ελληνική αγορά τροφίμων έχει κατακλυστεί από ιταλικά ζυμαρικά και οι Έλληνες αρχίζουν να νιώθουν «in» καταναλώνοντάς τα. Οι ελληνικές βιομηχανίες ζυμαρικών βρίσκονται αντιμέτωπες με μια σημαντική πρόκληση, ωστόσο καταφέρνουν να ανταποκριθούν εξαιρετικά. Όπως η Mίσκο, που μπορεί ο Ακάκιος να αποτελούσε για δεκαετίες το σήμα κατατεθέν της, ωστόσο αποδείχθηκε ευέλικτη και το 1971 μετατρέπει το Μίσκο σε Misko και βάζει ιταλούς σεφ να διαφημίζουν τα μακαρόνια της. Κάπως έτσι εμφανίστηκε ο συμπαθέστατος μάγειρας, με το αξέχαστο μήνυμα «Ι μιλιόρι αουγκούρι από Misko… kronia polla» και slogan το «Μisko, il gusto perfetto». Η έξυπνη αυτή καμπάνια, το μήνυμα της οποίας παραμένει ζωντανό μέχρι σήμερα, ήταν δημιουργία της διαφημιστικής εταιρείας Λάμδα-Άλφα.

Διαφημί-ζωντας
Διαφημί-ζωντας