H επανάσταση του τηλεκοντρόλ, η ξενομανία στο κόκκινο και το Μινιόν στις δόξες του… (pics & vids)

Διαφημί-ζωντας Διαφημί-ζωντας
H επανάσταση του τηλεκοντρόλ, η ξενομανία στο κόκκινο και το Μινιόν στις δόξες του… (pics & vids)
Διαφημίσεις που αγαπήσαμε, διαφημίσεις ιστορικές, διαφημίσεις που άλλαξαν τα δεδομένα, διαφημίσεις που δεν γνωρίζαμε καν ότι υπήρξαν. Ένα οδοιπορικό στην ελληνική διαφήμιση, που ξεκινά από τις αρχές του 20ου αιώνα και φθάνει μέχρι τη δεκαετία του 1980. Συνοδοιπόρος μας η Bergmann Kord (www.kord.gr), η κορυφαία κλινική μαλλιών στην Ευρώπη και όχι μόνο. Φώτα.., κλακέτα.., πάμε!

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

1962: Πρώτη διαφήμιση της Ζωής Λάσκαρη, για το brandy Καμπά

Το 1962 η Ζωή Λάσκαρη κάνει την πρώτη της εμφάνιση σε διαφήμιση. Είναι η εποχή που η δημοφιλής ηθοποιός βρίσκεται στο απόγειο της καριέρας της και είναι περιζήτητη. Ιδιαίτερα μετά την πολύ μεγάλη επιτυχία που σημείωσε η ταινία «Κατήφορος», στην οποία πρωταγωνιστούσε με τον Νίκο Κούρκουλο, οι προτάσεις για την ίδια ήταν πάρα πολλές. Λίγο πριν ξεκινήσουν τα γυρίσματα της νέας της ταινίας «Νόμος 4000», η Λάσκαρη δέχεται πρόταση για να διαφημίσει το brandy Καμπά, καθώς και το ομώνυμο κρασί. «Καμπά! Brandy Καμπά, για την πιο ζεστή, την πιο όμορφη ατμόσφαιρα» ήταν το μήνυμα της πρώτης καταχώρισης, που εμφάνιζε την πανέμορφη Ζωή σε πρώτο πλάνο να κρατά ένα μπουκάλι brandy Καμπά. «Μαντίνεια Καμπά! Το πιο φίνο ελληνικό κρασί! Καμπά, πείρα 80 ετών!» ήταν το μήνυμα της δεύτερης διαφημιστικής καταχώρισης. Την διαφημιστική καμπάνια του Καμπά εκείνη την εποχή επιμελούνταν η ιστορική διαφημιστική εταιρεία Γκρέκα.

1964: Το φρέσκο γάλα σε πλαστική φιάλη, από την ΕΒΓΑ

Το φρέσκο γάλα δεν πωλούνταν πάντα σε χάρτινες συσκευασίες ή πλαστικές φιάλες. Μέχρι το 1964 το διένειμε ο γαλατάς σε γυάλινα μπουκάλια που ανήκαν στους αγοραστές. Περνούσε το πρωί, έπαιρνε τις γυάλινες φιάλες που άφηναν άδειες οι νοικοκυρές έξω από τις πόρτες των σπιτιών τους και τις επέστρεφε μετά από λίγο γεμάτες. Οι νοικοκυρές αφού κατανάλωναν το γάλα, έπλεναν την φιάλη και την τοποθετούσαν και πάλι έξω από την πόρτα του σπιτιού τους, για την επόμενη ημέρα. Το 1964 ωστόσο η ΕΒΓΑ φέρνει την επανάσταση καταργώντας τις γυάλινες φιάλες και λανσάροντας φρέσκο γάλα σε πλαστική φιάλη μιας χρήσης, η οποία ήταν και μη επιστρεφόμενη. Ήταν μια κίνηση που όσο απλή φαίνεται σήμερα, τόσο «ντόρο» έκανε την εποχή εκείνη, αφού άλλαζε τα δεδομένα στην κατανάλωση γάλακτος και έθετε τις βάσεις για την περαιτέρω βιομηχανοποίηση της παραγωγής γάλακτος, με ότι αυτό μπορούσε να σημαίνει. Η καμπάνια λανσαρίσματος του νέου γάλακτος είχε το εξής μήνυμα «Νέα προσφορά πολιτισμού της ΕΒΓΑ! Πρώτη η ΕΒΓΑ χρησιμοποιεί για το γάλα πλαστικές φιάλες». Κεντρικό μήνυμα της διαφημιστικής εκστρατείας ήταν το «ΕΒΓΑ. Ο πολιτισμός στην διατροφή». Την διαφημιστική επικοινωνία της ΕΒΓΑ χειρίζονταν η διαφημιστική εταιρεία Αλέκτωρ.

1965: Το Μινιόν διαφημίζει τις κυλιόμενες σκάλες του

Θα μπορούσε ένα κατάστημα να εστίαζε την επικοινωνία του μόνο στο γεγονός ότι στο εσωτερικό του υπήρχαν κυλιόμενες σκάλες; Εάν ήταν το Μινιόν και εάν μιλάμε για το 1965, ναι, θα μπορούσε. Εκείνη την εποχή κυλιόμενες σκάλες υπήρχαν μόνο στην Ομόνοια, στον ηλεκτρικό, αλλά το να υπάρχουν και σε εσωτερικό χώρο έμοιαζε απίστευτο! Και ειδικά όταν αυτές υπήρχαν στο Μινιόν, ένα υπερκατάστημα στην καρδιά της Αθήνας, που ξεκίνησε από ένα απλό περίπτερο στα Χαυτεία! Η σχετική διαφημιστική καταχώριση του Μινιόν, ανέφερε μεταξύ άλλων τα εξής: «8 όροφοι, 300 πεπειραμένες πωλήτριες, 50 σύγχρονα τμήματα και 4 κυλιόμενες κλίμακες, που μεταφέρουν ωριαίως 6000 άτομα!». Την σχετική καμπάνια επιμελούνταν η διαφημιστική εταιρεία Interpress και ξεκίνησε πριν τις γιορτές των Χριστουγέννων, υπό το κεντρικό μήνυμα «Οι αγορές σας των εορτών, με όλες τις ανέσεις!».

1970: Η ξενομανία «χτυπάει κόκκινο»

H ξενομανία των Ελλήνων αποτελούσε διαχρονικό ζήτημα, εδώ και αρκετές δεκαετίες. Το πρόβλημα ήταν ότι η κατανάλωση ξένων προϊόντων δημιουργούσε αυξανόμενες ανάγκες εισαγωγών, ενώ την ίδια στιγμή οι πωλήσεις των ελληνικών προϊόντων ήταν διαρκώς μειωμένες. Η διαφήμιση προσπαθούσε να ενισχύσει την εμπιστοσύνη των Ελλήνων στα ελληνικά προϊόντα, ήδη από το 1970. Εκείνη την χρονιά 3 διαφημιστικές εταιρείες της εποχής, οι Δέλτα-Δέλτα Δήμου, η Γνώμη και η Interad δημιούργησαν απο κοινού ευρύτατη καμπάνια, με κεντρικό μήνυμα «Σκέψου πριν αγοράσεις». «Αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα τα λεφτά ξαναγυρίζουν σε εσένα» ανέφερε το κείμενο μιας καταχώρισης, προσπαθώντας να δείξει στους Έλληνες ότι η ξενομανία δεν στοίχιζε μόνο στο πορτοφόλι τους, αλλά και στην ελληνική οικονομία ευρύτερα. «Έχε εμπιστοσύνη στα ελληνικά χέρια, έχε εμπιστοσύνη στον εαυτό σου» ανέφερε το κείμενο μιας άλλης έντυπης διαφημιστικής καταχώρισης. Ήταν μια αρχή, αλλά έπρεπε να περάσουν αρκετά χρόνια ακόμα ώστε οι Έλληνες να καταλάβουν το μέγεθος του προβλήματος.

Η επανάσταση του τηλεκοντρόλ!

«Και μετά θα κάαααθεσαι» ήταν η θρυλική κινηματογραφική ατάκα του Μίμη Φωτόπουλου, η οποία έμελε να αξιοποιηθεί και σε διαφήμιση, το 1971. ΄Ηταν η εποχή που έκαναν την εμφάνισή τους στη χώρα μας οι πρώτες ασπρόμαυρες τηλεοράσεις. Και ήταν η εποχή που η Loewe Opta λάνσαρε ένα αξεσουάρ τηλεόρασης που θα έκανε πάταγο στα χρόνια που θα ακολουθούσαν και θα γίνονταν...δυνάστης των Ελλήνων: Το τηλεκοντρόλ! Έτσι η σουηδική εταιρεία λανσάρει διαφήμιση όχι μόνο για την ποιότητα των τηλεοράσεών της, αλλά και για την δική της εφεύρεση, το τηλεκοντρόλ, το οποίο βέβαια εκείνη την εποχή ήταν ενσύρματο, με καλώδιο. Δεν έπαυε όμως να αποτελούσε μια ιστορική καινοτομία για το τηλεοπτικό γίγνεσθαι. Εκείνη την εποχή υπήρχαν δύο μόνο κανάλια στην ελληνική τηλεόραση και για να αλλάξεις κανάλι έπρεπε να σηκωθείς από την καρέκλα σου. Με το τηλεκοντρόλ της Loewe Opta αυτό το ξεχνούσες! Γι’ αυτό και η ατάκα του Φωτόπουλου κυριαρχούσε στην διαφήμιση «Και συ θα κάαααθεσαι!». Την διαφημιστική καμπάνια επιμελούνταν η διαφημιστική εταιρεία Γνώμη.


Διαφημί-ζωντας
Διαφημί-ζωντας