Γεροβασίλη: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αλλάξει το Δημόσιο

H νέα υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Ολγα Γεροβασίλη, θεωρεί ότι η τοποθέτησή της στο κρίσιμο υπουργείο από τη θέση της κυβερνητικής εκπροσώπου την έβαλε κατευθείαν στα βαθιά. 

Γεροβασίλη: Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αλλάξει το Δημόσιο

Στην πρώτη της συνέντευξη από τη νέα της θέση, λίγες ώρες μετά την ψήφιση του νόμου για την κινητικότητα, η Ολγα Γεροβασίλη εξηγεί στο «Εθνος της Κυριακής» ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει σε πραγματικές μεταρρυθμίσεις στον κρατικό μηχανισμό ενώ προαναγγέλλει την αύξηση των προσλήψεων το 2017 και το 2018. Ξεκαθαρίζει δε ότι δεν πρόκειται να γίνουν απολύσεις και υποχρεωτικές μετακινήσεις προσωπικού.

Από τη θέση της κυβερνητικής εκπροσώπου μετακινηθήκατε στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης πριν από την ψήφιση ενός κρίσιμου νομοσχεδίου. Πώς νιώθετε αναλαμβάνοντας την ευθύνη λειτουργίας του δημόσιου τομέα καθώς μπαίνετε στην πρώτη γραμμή άσκησης κυβερνητικής πολιτικής;

Κατευθείαν στα βαθιά. Μετά την ανάληψη των καθηκόντων στο υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης ήταν η στιγμή να έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο για το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. Επομένως, από την πρώτη μέρα έπρεπε να δουλέψουμε σε πλήρεις ρυθμούς, ώστε η μεγάλη αυτή μεταρρυθμιστική πρωτοβουλία που ξεκίνησε η προηγούμενη διοίκηση του υπουργείου να ολοκληρωθεί, αλλά και να εμπεδωθεί από τους πολίτες και τους εργαζομένους στο Δημόσιο. Γνωρίζουμε πως αυτή είναι η αρχή και έχουμε πολλά να κάνουμε. Οι επόμενοι μήνες είναι μήνες εφαρμογής των μεταρρυθμίσεων για τη δημόσια διοίκηση. Στόχος μας είναι μια λειτουργική, αποτελεσματική και αξιοκρατική δημόσια διοίκηση, προκειμένου να συμβάλει στην ανασυγκρότηση της χώρας και στην ανασύνταξη της κοινωνίας.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο της κινητικότητας πόσο σημαντικό είναι για τη λειτουργία του δημόσιου τομέα;

Το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας είναι ένα σημαντικό «εργαλείο» για την ανακατανομή του προσωπικού των πολιτικών διοικητικών υπαλλήλων βάσει των πραγματικών αναγκών κάθε φορέα. Στο προηγούμενο καθεστώς υπήρχε ένα πλήθος διατάξεων, κανένα κριτήριο για την αξιολόγηση του προσωπικού των υπηρεσιών, καμία διαφάνεια στη διαδικασία επιλογής και, βεβαίως, χρονοβόρες διαδικασίες.

Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η διοίκηση να μη γνωρίζει επακριβώς και ανά πάσα στιγμή σε ποια θέση υπηρετεί ο κάθε υπάλληλος. Οι δε μετακινήσεις έγιναν το προνομιακό πεδίο αναπαραγωγής του πελατειακού κράτους.

Με το νέο σύστημα η μετάταξη γίνεται και πάλι η κύρια μορφή κινητικότητας και είναι εθελούσια. Η απόσπαση συνιστά πλέον μία κατ’ εξαίρεση μορφή κινητικότητας, πρέπει να συνδέεται με την ύπαρξη αποδεδειγμένων σοβαρών υπηρεσιακών αναγκών και να έχει περιορισμένη διάρκεια.

Το νέο σύστημα διασφαλίζει τη διαφάνεια και την ισότιμη πρόσβαση των υπαλλήλων στην κινητικότητα και έχει δεσμευτικές προθεσμίες για την έκδοση μίας απόφασης μετάταξης ή απόσπασης.

Οι συνδικαλιστές αναφέρουν ότι δεν υπάρχει προσωπικό για να μετακινηθεί, αφού παντού καταγράφονται ελλείψεις. Με βάση αυτό το δεδομένο το νέο σύστημα κινητικότητας μπορεί να είναι αποδοτικό;

Μα, ακριβώς σε αυτό το αίτημα απαντά το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας. Πώς θα στελεχώσουμε τις υπηρεσίες που έχουν έλλειψη προσωπικού, αν δεν υπάρχουν οργανογράμματα των φορέων, αν δεν υπάρχει πίνακας με τις διαθέσιμες θέσεις; Πώς θα αποτρέψουμε έναν νέο φαύλο κύκλο μετακινήσεων που δημιουργούν κενά, αν δεν προκηρύσσονται οι θέσεις και αν δεν υπάρχει διαφάνεια κατά την αξιολόγηση των υποψηφίων γι’ αυτές;

Με το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας ο υπάλληλος θα μετακινείται όπου υπάρχει ανάγκη, βάσει των δικών του επιλογών, και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε τρεις μήνες με μόνο μία υπογραφή, αυτή του φορέα υποδοχής.

Επιμένουν οι δανειστές στις αρχικές τους θέσεις για απολύσεις προσωπικού ύστερα από αξιολόγηση;

Ζήτημα απολύσεων δεν τέθηκε ποτέ. Αντίθετα, η αναλογία προσλήψεων-αποχωρήσεων έχει μεταβληθεί από το αρχικό 1 προς 5 στο 1 προς 4 για το 2017 και στο 1 προς 3 για το 2018.

Πολλές κυβερνήσεις προσπάθησαν να αλλάξουν το Δημόσιο. Εσείς γιατί πιστεύετε ότι θα τα καταφέρετε;

Τις τελευταίες δεκαετίες οι κυβερνήσεις δεν είχαν την πολιτική βούληση να μεταρρυθμίσουν τον δημόσιο τομέα ώστε να καταστεί λειτουργικός και αποτελεσματικός. Αντίθετα, ήταν αυτές που δομούσαν το κράτος με όση γραφειοκρατία και πολυνομία χρειαζόταν για να ικανοποιούνται πελατειακά και ρουσφετολογικά κριτήρια, διαμορφώνοντας έτσι έναν δημόσιο τομέα δυσκίνητο, αναποτελεσματικό και αδιαφανή.

Στα χρόνια δε των μνημονίων, χρησιμοποίησαν τις μεταρρυθμίσεις ως πρόσχημα για να απολύσουν υπαλλήλους και να μειώσουν μισθούς και συντάξεις, εκχωρώντας ταυτοχρόνως αρμοδιότητες του κράτους στον ιδιωτικό τομέα. Στην αντίθετη ακριβώς κατεύθυνση κινείται η δική μας μεταρρυθμιστική πολιτική και έχουμε την πολιτική βούληση να την υλοποιήσουμε.

Κυρία υπουργέ, εθελοντική ή υποχρεωτική κινητικότητα; Μήπως η εθελοντική μορφή της κινητικότητας τελικά δεν θα συμβάλει στην αντιμετώπιση της υποστελέχωσης και της υπολειτουργίας πολλών δημόσιων υπηρεσιών;

Στη Βουλή υπήρξε μία διεξοδική συζήτηση σχετικά με τον χαρακτήρα της κινητικότητας. Κάποιοι εκ των ομιλητών της αντιπολίτευσης εισηγήθηκαν ξεκάθαρα τον υποχρεωτικό χαρακτήρα της. Εμείς εισάγουμε την εθελούσια μετακίνηση των υπαλλήλων. Η διαφορά μας σε αυτό δεν είναι απλώς ιδεολογική απέναντι στον αυταρχισμό της υποχρεωτικότητας. Είναι και πρακτική. Η υποχρεωτική κινητικότητα είναι αποδεδειγμένα δυσλειτουργική και θα επαναφέρει το ίδιο καθεστώς πελατειακών σχέσεων στο Δημόσιο.

Με τα μέχρι σήμερα δεδομένα και από την εμπειρία σας ως κυβερνητική εκπρόσωπος, εκτιμάτε ότι θα κλείσει εγκαίρως η διαπραγμάτευση ανοίγοντας τη συζήτηση για το χρέος;

Εχει καταγραφεί η πρόοδος που έχει γίνει. Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται σε ζητήματα όπου υπήρχαν μεγαλύτερες αποστάσεις, προκειμένου στο Eurogroup της 5ης Δεκεμβρίου να έχουμε την απαιτούμενη πολιτική συμφωνία για το κλείσιμο της δεύτερης αξιολόγησης, χωρίς νέα μέτρα λιτότητας και υποχωρήσεις αρχών. Με την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης φτάνουμε κοντά σε έναν μεγαλύτερο στόχο, που είναι η συζήτηση για τη διευθέτηση του χρέους, ώστε αυτό να καταστεί βιώσιμο.

Εχουμε τηρήσει τις υποχρεώσεις μας με βάση τη συμφωνία του Μαΐου, το ίδιο καλούνται να κάνουν όλες οι πλευρές. Ετσι, η χώρα θα εκπέμψει σήμα ότι η οικονομία σταθεροποιείται και ανακάμπτει. Θα δοθεί το μήνυμα προς τους Ελληνες πολίτες ότι βγαίνουμε από την κρίση και τα μνημόνια με την κοινωνία όρθια.

Με το Ενιαίο Σύστημα Κινητικότητας ο υπάλληλος θα μετακινείται όπου υπάρχει ανάγκη, βάσει των δικών του επιλογών, και η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε τρεις μήνες
 
Δεν τίθεται ζήτημα απολύσεων. Αντίθετα, η αναλογία προσλήψεων-αποχωρήσεων έχει μεταβληθεί από το αρχικό 1 προς 5 στο 1 προς 4 για το 2017 και στο 1 προς 3 για το 2018.

Πηγή: ethnos.gr

Best of internet