To Instagram έκανε το αυγό, ή το αυγό το Instagram;

Βασίλης Σαμπράκος Βασίλης Σαμπράκος
To Instagram έκανε το αυγό, ή το αυγό το Instagram;

bet365

Με αφορμή το νέο παγκόσμιο ρεκόρ, των 41+ εκατομμυρίων likes που κάνει η φωτογραφία ενός αυγού, ο Βασίλης Σαμπράκος γράφει για τα αυγά και τα μπαλόνια, αλλά και για ένα σωρό αξιόλογα θέματα που έχουν παρουσιαστεί μέσα από το Instagram στα 9 χρόνια της ζωής του.

Αυτό που συμβαίνει στη διάρκεια του τελευταίου δεκαημέρου στο Instagram, με την εικόνα ενός αυγού να γίνεται η πιο δημοφιλής που υπήρξε ποτέ, μετρώντας ήδη περισσότερα από 41 εκατομμύρια likes λειτουργεί ως ακόμη μια απόδειξη που τεκμηριώνει τον ισχυρισμό ότι μια ακριβή, σε κόστος, και επιστημονικά συντονισμένη προσπάθεια - καμπάνια είναι αρκετή για να ταράξει το σύμπαν των social media, ειδικά σε ένα μέσο επικοινωνίας σαν αυτό, στο οποίο κυκλοφορούν, πλειοψηφικά, νέοι οι οποίοι βρίσκουν νόημα να “χαζεύουν” φωτογραφίες και videos.

Είναι τέτοια η φύση του Instagram, όπως εύκολα μπορεί να αντιληφθεί και ο πλέον αμύητος στον κόσμο του αν ρίξει μια ματιά στο top 20 των φωτογραφιών με την μεγαλύτερη απήχηση. Μέχρι τις 4 Ιανουαρίου 2019 το ρεκόρ κατείχε η Kylie Jenner με την πρώτη φωτογραφία της κόρης της, που είχε αποσπάσει περί τα 18,5 εκατομμύρια likes, με επόμενη μια φωτογραφία του Justin Bieber με την Hailey Baldwin. Ακόμη και αν δεν ξέρεις περί ποιων πρόκειται, γκουγκλάρεις και αντιλαμβάνεσαι εύκολα ποιο είναι το βάθος των φωτογραφιών και – κυρίως - των προσωπικοτήτων που τις πόσταραν. Και βγάζεις συμπέρασμα.

Ευτυχώς όμως το Instagram δεν είναι μόνο αυτό. Πιθανότατα να μην είναι κυρίως αυτό. Εκτός από τα ρηχά και τα εμπορικά, έχει ήδη να δείξει στη διάρκεια των 9 ετών της ζωής του και ειδικά την τελευταία 7ετία, δηλαδή από τότε που ανήκει στο Facebook μια σειρά από σημαντικά επιτεύγματα στην επικοινωνία ανθρώπινων, κοινωνικών και ουσιαστικών μηνυμάτων. Οπως όλα τα μέσα επικοινωνίας, η χρήση εξαρτάται από τον χρήστη. Και τον “παραγωγό” αλλά και τον “καταναλωτή”. Μετρά περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο χρήστες, έχει περισσότερους από 500 εκατομμύρια καθημερινούς χρήστες, προβάλει περισσότερα από 100 εκατομμύρια φωτογραφίες και videos ημερησίως. Δεν είναι όλα ... αυγά. Εκτός από αυγά και ... μπαλόνια, το Instagram έχει μεταδώσει, μέσω των χρηστών του, αμέτρητα ουσιαστικά ανθρώπινα και κοινωνικά μηνύματα. Εχει ήδη γίνει μέρος της ιστορίας και έχει βοηθήσει να γραφτεί και να καταγραφεί ιστορία. Ναι, πάντοτε τα αυγά και οτιδήποτε άλλο στρογγυλό θα κερδίζει likes και followers, αλλά το instagram δίνει και αφήνει χώρο για όλους και όλα τα υπόλοιπα. Αν αμφιβάλλεις, κάνε μια πρόχειρη αναζήτηση στην καμπάνια #MeToo για να δεις το ρεύμα που δημιούργησε στη διάρκεια της τελευταίας περίπου διετίας. Βλέποντας τη δουλειά του charitywater λογαριασμού, ή των γιατρών χωρίς σύνορα (doctorswithoutborders), ή των pencilsofpromise, ή των mercycorps, πολύ εύκολα καταλήγεις μπροστά στην διαπίστωση ότι το instagram έχει ανεκτίμητη αξία ως πλατφόρμα επικοινωνίας των ανθρώπων αυτού του πλανήτη όταν χρησιμοποιείται “σωστά”.

Μελετώντας τη συμπεριφορά ομάδων και προσωπικοτήτων του αθλητισμού, είναι πάρα πολλές οι φορές που συνειδητοποιώ ότι οι σημερινοί, μικροί και μεγάλοι φίλαθλοι είμαστε παραπάνω από τυχεροί που ζούμε στην εποχή που μειώνονται οι αποστάσεις και αποκτάμε το προνόμιο της επικοινωνίας με ανθρώπους και συλλόγους, οργανώσεις και θεσμούς οι οποίοι μερικές δεκαετίες πίσω ήταν φύσει αδύνατον να γίνουν προσβάσιμοι λόγω απόστασης και όχι μόνο. Είναι μιας άλλης στιγμής η συζήτηση σχετικά με τις αλλαγές που έχει φέρει στη συμπεριφορά των προσωπικοτήτων των σπορ και ειδικά του ποδοσφαίρου η έκρηξη των social media. Αυτό που εδώ προσπαθώ να πω είναι ότι το Instagram έχει δώσει στον κόσμο του ποδοσφαίρου και γενικότερα του αθλητισμού ένα παραπάνω από χρήσιμο εργαλείο επικοινωνίας, και ότι είναι πολλοί οι σύλλογοι, οι θεσμοί, αλλά και τα πρόσωπα που αξιοποιούν το εργαλείο για να κάνουν χρήσιμη και ωφέλιμη άμεση επικοινωνία.

Οχι, δεν θα ψάξεις ανάμεσα στους πρώτους 10 του ποδοσφαίρου (Κριστιάνο, Νέιμαρ, Μέσι, Μπέκαμ, Χάμες Ροντρίγκες, Ροναλντίνιο, Μπέιλ, Ζλάταν, Μαρσέλο, Σουάρες) αν θέλεις να βρεις πλήθος από αξιόλογα και ουσιαστικά μηνύματα. Κι είναι λιγάκι απογοητευτική η πραγματικότητα του top 50 των δημοφιλέστερων λογαριασμών στον πλανήτη, διότι τα ποδοσφαιρικά πρόσωπα που βρίσκονται εντός της δεν αξιοποιούν ιδιαίτερα το instagram για κάτι άλλο εκτός από την εμπορική εκμετάλλευση της εικόνας τους και “ελαφριά” μηνύματα (Ρονάλντο, Νέιμαρ, Μέσι, Μπέκαμ, Χάμες, Ροναλντίνιο, Μπέιλ, Ζλάταν). Ομως τόσο οι σύλλογοι όσο και μια σειρά από οργανώσεις και προσωπικότητες του ποδοσφαίρου επιδεικνύουν παραπάνω από ουσιαστική δράση, με παραπάνω από θετική επιρροή. Μια τέτοια υπόθεση είναι η #Thisgirlcan καμπάνια, που έσπρωξε περίπου 3 εκατομμύρια γυναίκες να δοκιμάσουν να αθληθούν και ενθάρρυνε ακόμη 1,6 εκατομμύρια γυναίκες για να αρχίσουν να αθλούνται.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Η πραγματικότητα δομείται πάνω στην συνθήκη που δημιουργούν τα στατιστικά: το 26,3% των χρηστών είναι ηλικίας 18-24 ετών, και το 28,6% είναι ηλικίας 25-34 ετών. Δεδομένου ότι μετρά ήδη περισσότερους από 3 εκατομμύρια χρήστες στην Ελλάδα (περίπου το 27% του πληθυσμού), το Instagram κάνει θόρυβο. Και ναι, όπως παντού έτσι κι εδώ τον μεγαλύτερο χώρο του προσκηνίου τον καταλαμβάνουν αυγά και μπαλόνια, αλλά και εδώ, στο ελληνικό κομμάτι του Instagram κυκλοφορούν ορισμένοι παραπάνω από αξιόλογοι λογαριασμοί.

Το αυγό έκανε το Instagram ή το Instagram έκανε το αυγό δημοφιλές; Είναι πώς αποφασίζεις να το προσεγγίσεις, να το αντιμετωπίσεις και τελικά να το χρησιμοποιήσεις. Ο κόσμος του ελληνικού αθλητισμού, δηλαδή οι ομάδες, οι θεσμοί και οι προσωπικότητές του κάνουν, κυρίως στη διάρκεια της τελευταίας διετίας, κάποια βήματα, τα οποία θα παρουσιάσω σε ένα επόμενο σημείωμα. Οπως σε όλα τα social media, εσύ αποφασίζεις. Δικά σου τα likes και τα follow, όπως και τα unfollow.

Διάβασε όλα τα τελευταία νέα της αθλητικής επικαιρότητας. Μάθε για όλους τους live αγώνες σήμερα και δες τις αθλητικές μεταδόσεις της ημέρας και της εβδομάδας μέσα από το υπερπλήρες Πρόγραμμα TV του Gazzetta.

Βασίλης Σαμπράκος
Βασίλης Σαμπράκος

Έχει συμπληρώσει 3 δεκαετίες στην αθλητική δημοσιογραφία. Μετά από τόσα χρόνια και τόσα διαφορετικά έργα, δεν λειτουργεί στην δημοσιογραφία για να εκφράζει οπαδικά αισθήματα ή συλλογικές προτιμήσεις. Γράφει και μιλάει για όλους, απευθυνόμενος προς όλους. Και τρελαίνεται στην ιδέα ότι υπάρχει κάπου ένας άνθρωπος, μια μέθοδος ή ένα εργαλείο που θα τον βοηθήσει να κατανοήσει καλύτερα και βαθύτερα το ποδόσφαιρο. Πάνω από όλα, ο Βασίλης Σαμπράκος συστήνεται ως ο συγγραφέας του “Εξηγώντας το θαύμα” ή “The Miracle 2004”, ενός βιβλίου που έφτασε να σταθεί ανάμεσα στα καλύτερα ποδοσφαιρικά βιβλία του 2022 στην Αγγλία.