Tαινίες: Ο πόλεμος, η επανάσταση και ο αυνανισμός της Νικόλ

Gazzetta team
Tαινίες: Ο πόλεμος, η επανάσταση και ο αυνανισμός της Νικόλ
Το «Μετά τον Μάη» του γάλλου Ολιβιέ Ασαγιάς και «Το πρόσωπο της ομίχλης» του ρώσου Σεργκέι Λόζνιτσα ανήκουν στα σημαντικότερα πράγματα που είδαμε στο σινεμά της τρέχουσας σεζόν, την ώρα που η Νικόλ Κίντμαν βγάζει μια τολμηρή ερμηνεία σε μια μέτρια ταινία, το «Paperbοy»


Ο άγιος, ο αγωνιστής και ο ασπόνδυλος
«Το πρόσωπο της ομίχλης» («V tumane», συμπαραγωγή Ρωσίας / Γερμανίας / Λευκορωσίας / Ολλανδίας / Λετονίας, 2012) του Σεργκέι Λόζνιτσα, με τους Βλαντίμιρ Σβιρσκίι, Βλάντισλαβ Αμπασίν, Σεργκέι Κολέσοφ.
Οταν οι Ρώσοι θέλουν, οι Ρώσοι πετυχαίνουν. Πριν από μία δεκαετία περίπου ο σκηνοθέτης Αντρέι Ζβάντζιτζεφ μάς κατέπληξε με την αριστουργηματική «Επιστροφή», μια ταινία που μας θύμισε ότι ο ρωσικός κινηματογράφος όχι μόνο υπάρχει ακόμη αλλά μπορεί να μεγαλουργήσει. Και σήμερα ένας άλλος σκηνοθέτης, ο Σεργκέι Λόζνιτσα, κάνει το ίδιο με «Το πρόσωπο της ομίχλης», μία από τις σημαντικότερες ταινίες της εφετινής σεζόν που δυστυχώς «θάβεται» τη λάθος περίοδο, κυκλοφορώντας μαζί με τόσο πολλές ταινίες, καταδικασμένη να περάσει απαρατήρητη, κάτι που απευχόμαστε ολόψυχα.

Το φιλμ ανοίγει με ένα καταπληκτικό μονοπλάνο που περιγράφει στιγμές καταπίεσης Λευκορώσων από τους γερμανούς κατακτητές. Η σύνθεση του πλάνου είναι μεγαλειώδης, μια απίστευτη σύνθεση προσώπων και καταστάσεων που σε αιχμαλωτίζει στο κάθισμά σου. Φωνές στα μεγάφωνα αναφέρουν την αναγκαιότητα συμμαχίας των Ρώσων με τους Γερμανούς, κάποιοι πρόκειται να κρεμαστούν. Ενας σβέρκος «καθοδηγεί» τον φακό και, όπως θα δούμε, ο σβέρκος ανήκει στον έναν από τους τρεις βασικούς ήρωες της σύνθετης αυτής ταινίας που έχει τη δομή θεατρικών πράξεων ενώ συνδυάζει την ιστορία τριών ανδρών εν καιρώ πολέμου.

Βαθμολογία: 5
Αίθουσες: ΠΤΙ ΠΑΛΑΙ - ΑΒΑΝΑ
--------------------------------------------------------------------
H επανάσταση ποτέ δεν πεθαίνει
«Μετά τον Μάη» («Apres Mais», Γαλλία, 2012) του Ολιβιέ Ασαγιάς, με τους Κλεμάν Μεταγέρ, Λόλα Κρετόν, Φελίξ Αρμάν.
Ορισμένες φορές το καλύτερο έργο ενός δημιουργού μπορεί να προέρχεται μέσα από την ιστορία του ιδίου. Τα «400 χτυπήματα», π.χ., ήταν μια επιστροφή του Φρανσουά Τρυφό στα δύσκολα παιδικά χρόνια του η οποία έμελλε να του χαρίσει παγκόσμια αναγνώριση. Και σήμερα με το «Μετά τον Μάη» ο Ολιβιέ Ασαγιάς, εμπνευσμένος από τη δική του επαναστατημένη εφηβεία στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του '70, μας έδωσε μια ταινία την οποία χρόνια πολλά από σήμερα θα θυμόμαστε και θα συζητάμε.

Μία από τις μεγάλες αρετές της ταινίας «Μετά τον Μάη» είναι ότι, αν και η ψυχή της είναι σαφώς φιλελεύθερη, δεν πέφτει ποτέ στην παγίδα της αριστερής, στρατευμένης δημιουργίας. Ο τίτλος φυσικά αναφέρεται στην αποτυχημένη επανάσταση του Μάη του '68 αλλά και στην κληρονομιά που άφησε στη νέα γενιά που πήρε αμέσως μετά τα σκήπτρα. Στην ουσία όμως όλα αυτά είναι το πρόσχημα αφού στην πραγματικότητα παρακολουθούμε το απολύτως ανθρώπινο και περιπετειώδες οδοιπορικό αυτογνωσίας ενός νεαρού - του alter ego του ιδίου του σκηνοθέτη - λίγο προτού βγει στην πραγματική ζωή.

Βαθμολογία: 5
Αίθουσες: ΑΣΤΥ - ΝΙΡΒΑΝΑ
--------------------------------------------------------------------
Προκλητική Κίντμαν, αποτυχημένη ταινία
«The paperboy» (ΗΠΑ, 2012), σε σκηνοθεσία Λι Ντάνιελς, με τους Νικόλ Κίντμαν, Μάθιου Μακ Κόναχι, Ζακ Εφρον, Ντέιβιντ Ογιελόβο, Σκοτ Γκλεν.

Σε ένα πρώτο επίπεδο η «αστυνομική» πλοκή αυτής της ταινίας περιστρέφεται γύρω από το ερώτημα της ενοχής ή της αθωότητας ενός θανατοποινίτη με φόντο την Κεντρική Φλόριδα των τελών της δεκαετίας του 1960. Η Νικόλ Κίντμαν υποδύεται τη Σάρλοτ, ένα σέξι ξανθό «τσόκαρο» που, βέβαιη για την αθωότητα του θανατοποινίτη, πείθει δύο δημοσιογράφους, έναν ντόπιο (Μάθιου Μακ Κόναχι) και έναν Αγγλο (Ντέιβιντ Ογιελόβο), να αναλάβουν την έρευνα. Στην έρευνα μετέχει και ο μικρότερος αδελφός (Ζακ Εφρον) του ντόπιου δημοσιογράφου, τον οποίο φλερτάρει ασυστόλως η Σάρλοτ.

Αυτά είναι τα πρόσωπα της ιστορίας και το ερώτημα που τίθεται είναι πώς ο σκηνοθέτης Λι Ντάνιελς θα τα σκιαγραφήσει αφηγούμενος συγχρόνως τις καταστάσεις που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια της έρευνας. Ο δημιουργός της υπερτιμημένης (οριακά ανυπόφορης) «Μονάκριβης» («Precious») μοιάζει χαμένος μέσα σε ένα σενάριο όπου κλωθογυρίζουν καυτά ζητήματα τα οποία νιώθεις ότι βρίσκονται εκεί απλώς και μόνο για να υπάρχουν. Ο ρατσισμός και η μισαλλοδοξία, η σεξουαλική απελευθέρωση και η κρυφή ομοφυλοφιλία είναι μερικά από αυτά τα θέματα που αγκομαχούν για να βρουν θέση σε μια ιστορία της οποίας η υλοποίηση προσωπικά μου έδωσε την εντύπωση κακόγουστου καρνάβαλου.

Βαθμολογία: 1
Αίθουσες: ODEON ΟΠΕΡΑ - ΔΑΝΑΟΣ - ΑΤΛΑΝΤΙΔΑ - ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STARCITY - STER ΙΛΙΟΝ - VILLAGE MALL - VILLAGE ΡΕΝΤΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
--------------------------------------------------------------------
Υπόκλιση στον Χίτσκοκ
«Παρενέργειες» («Side effects», 2012, ΗΠΑ) του Στίβεν Σόντερμπεργκ, με τους Τζουντ Λο, Ρούνεϊ Μάρα, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς.

Αν ο Αλφρεντ Χίτσκοκ μπορούσε να δει τις «Παρενέργειες» του Στίβεν Σόντερμπεργκ, έχω την εντύπωση ότι το αποτέλεσμα θα τον άφηνε τουλάχιστον ικανοποιημένο. Από το πρώτο κιόλας πλάνο όταν υπό τους «γαργαλιστικούς» ήχους του Τζέιμς Νιούτον ο φακός πλησιάζει σιγά-σιγά ένα κτίριο, νιώθεις να περιφέρεται το φάντασμα του μετρ της αγωνίας. Πραγματικά δεν θα περνούσε πολλή ώρα και στο μυαλό μου άρχισαν να στροβιλίζουν ταινίες όπως ο «Δεσμώτης του ιλίγγου» και η «Μάρνι». Μαζί τους ένα άλλο στοιχείο που συνέβαλε στη φήμη του Χίτσκοκ: ένας άνθρωπος κατηγορείται παρ' ότι ο θεατής γνωρίζει ότι είναι αθώος.

Ο αθώος που εν προκειμένω θα βρεθεί στο χείλος της καταστροφής είναι ο Τζουντ Λο, ο ψυχίατρος που αναλαμβάνει την περίπτωση μιας προβληματικής γυναίκας (Ρούνεϊ Μάρα), παντρεμένης με έναν πρώην κατάδικο (Τσάνινγκ Τέιτουμ). Αθελά της η γυναίκα συμπεριφέρεται βίαια, ικανή να φτάσει σε απίστευτα άκρα. Ολα δείχνουν ότι πρόκειται για άτομο κλινικά καταθλιπτικό, που παλεύει διαρκώς με τους εσωτερικούς δαίμονές του, ενώ υπάρχει επίσης το ενδεχόμενο ο γιατρός να της χορήγησε λάθος φάρμακα. Το τι συμβαίνει στ' αλήθεια όμως βρίσκεται καλά κρυμμένο στο σενάριο του Σκοτ Μπερνς, στο οποίο μάλιστα συνεργάστηκε ο ψυχίατρος δρ Σάσα Μπαρντέ, που είναι και συμπαραγωγός.

Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: ΑΕΛΛΩ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - VILLAGE MALL - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - VILLAGE METRO MALL - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - ODEON KOSMOPOLIS - ODEON STARCITY - STER ΙΛΙΟΝ -ΝΑΝΑ - ΓΑΛΑΞΙΑΣ - ΚΗΦΙΣΙΑ - ΧΟΛΑΡΓΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS - STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - ΟΛΥΜΠΙΟΝ
--------------------------------------------------------------------
Επιστροφή στη μαγεία
«Οζ μέγας και παντοδύναμος» («Oz the great and powerful», ΗΠΑ, 2013) του Σαμ Ράιμι, με τους Τζέιμς Φράνκο, Μισέλ Γουίλιαμς, Μίλα Κούνις, Ρέιτσελ Βάιζ.
Αφού άφησε ευπρόσωπα το στίγμα του στον «Spider-Man» και τη Marvel Comics, ο Σαμ Ράιμι εισχώρησε πέρυσι στον ευφάνταστο κόσμο του συγγραφέα Λ. Φρανκ Μπάουμ, δημιουργού της σειράς μυθιστορημάτων του «Μάγου του Οζ» (γραμμένα ανάμεσα στα 1900 και στα 1920).

Ο «Οζ μέγας και παντοδύναμος» λοιπόν επιστρέφει στη χώρα της μαγείας, την οποία είχε ανιχνεύσει 74 χρόνια πριν ο θρυλικός «Μάγος του Οζ» με την Τζούντι Γκάρλαντ (ταινία που παραμένει αξεπέραστο κομμάτι της αμερικανικής ποπ κουλτούρας) και για μία ακόμη φορά μας οδηγεί στη μαγική Χώρα του Οζ. Εκεί όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν και εκεί όπου τυχαία θα βρεθεί ένας κομπογιαννίτης μάγος με το ίδιο όνομα (τον υποδύεται με τρομερή άνεση ο Τζέιμς Φράνκο σε μια ευχάριστη στροφή του προς την κωμική ερμηνεία).

Βαθμολογία: 3
Αίθουσες ΑΘΗΝΑΣ 3D: ΑΘΗΝΑΙΟΝ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - ΑΙΓΛΗ - ΒΑΡΚΙΖΑ - CINE CAPITOL - ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STARCITY - STER ESCAPE IΛION - VILLAGE MALL - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - VILLAGE ATHENS METRO MALL ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ - ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ
Αίθουσες ΑΘΗΝΑΣ 2D: ΑΕΛΛΩ - ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ - ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ - ODEON STARCITY - STER ESCAPE IΛION - VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ - VILLAGE ΡΕΝΤΗ - VILLAGE MALL - VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ - VILLAGE ATHENS METRO MALL ΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ - ΝΑΝΑ - ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ
Αίθουσες ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 3D: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER CENTURY ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - VILLAGE COSMOS
Αίθουσες ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ 2D: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ - STER CENTURY ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ - VILLAGE COSMOS - ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ

Τέσσερις ελληνικές ταινίες
Τρία ελληνικά ντοκυμαντέρ αναζητούν κοινό στις αίθουσες λίγες μόλις ημέρες προτού αρχίσει το Φεστιβάλ Ντοκυμαντέρ στη Θεσσαλονίκη. Ακούγεται κάπως υπερβολικό αλλά στην Ελλάδα βρισκόμαστε, επομένως τα πάντα μπορούν να συμβούν.

Μούσα του περιθωρίου

«Κατερίνα Γώγου, για την αποκατάσταση του μαύρου» (2012, Ελλάδα) του Αντώνη Μποσκοΐτη.
Από τα τρία ντοκυμαντέρ το «Κατερίνα Γώγου, για την αποκατάσταση του μαύρου» που γύρισε ο δημοσιογράφος Αντώνης Μποσκοΐτης προκαλεί το μεγαλύτερο ενδιαφέρον λόγω του προσώπου το οποίο βρίσκεται εδώ σε πρώτο πλάνο. Ασπρόμαυρος φόρος τιμής στην ποιήτρια και ηθοποιό Κατερίνα Γώγου (1950 - 1953) το ντοκυμαντέρ (που επίσης περιέρχει μυθοπλαστικά στοιχεία με την ηθοποιό Λουκία Μιχαλοπούλου στον ρόλο μιας γυναίκας που παραπέμπει στην Γώγου) είναι μια κατάθεση απόψεων από πολλούς επωνύμους που την είχαν γνωρίσει και που περιέργως ο σκηνοθέτης επέλεξε να μην αναφέρει κατά τη διάρκεια της ταινίας, πράγμα που ενδεχομένως κάποιους θα ξενίσει (αναφέρονται βεβαίως όλα τα ονόματα στους τίτλους του τέλους).

Ενα μεγάλο μέρος του φιλμ καλύπτει την περίοδο της Γώγου στον εμπορικό ελληνικό κινηματογράφο της δεκαετίας του '60 («Η δε γυνή να φοβήται τον άντρα», «Το ξύλο βγήκε απ'τον παράδεισο» κ.α.), όπου βρισκόταν πάντα «στην άκρη του πλάνου», έτοιμη να πεταχτεί έξω από αυτό, την ώρα που, όπως επίσης ακούγεται, είχε το ταλέντο για να αξιοποιηθεί σε κάτι καλύτερο. Κάποια σχόλια είναι ιδιαιτέρως εύστοχα, όπως η άποψη ότι η Γώγου θα ήταν η ιδανική κλόουν του ελληνικού κινηματογράφου, κάτι που δεν έγινε ποτέ επειδή οι κλόουν είναι ένα είδος ψυχαγωγίας που δεν άνθησε ποτέ στην Ελλάδα (η σύγκριση βέβαια της Γώγου με την Τζουλιέτα Μασίνα είναι μάλλον υπερβολική).

Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΔΑΝΑΟΣ

--------------------------------------------------------------------
>> Ευαισθησία αναδίδει το ντοκυμαντέρ «Black Βox» του Γεράσιμου Ρήγα, ο οποίος είναι ένας από τους ξεχωριστούς νέους ντοκυμαντερίστες της Ελλάδας κρίνοντας από προηγούμενες δουλειές του όπως ο «Πάρβας: Αγονη γραμμή» και το «100». Θέμα του «Black Βox» είναι η αφοσίωση των σπουδαστών της Πειραματικής Σκηνής της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (που λέγεται Black Box) προς τον χορό. Αφοσίωση η οποία, όπως ακούμε από τους ίδιους τους σπουδαστές, μπορεί να έχει ως και ψυχοθεραπευτικά αποτελέσματα. Γίνεσαι καλός σε κάτι μόνο όταν πραγματικά το αγαπάς και αυτά τα παιδιά πραγματικά αγαπούν την τέχνη τους, που για κάποιους μοιάζει επίσης με «διέξοδο μπροστά στην υπερφόρτωση πληροφοριών» που μαστίζει πλέον τη ζωή μας. Παρακολουθώντας αυτή την ταινία ένιωσα κι εγώ να γαληνεύω για λίγο παρασυρμένος από την πλαστικότητα των αέρινων σωμάτων ενώ κινούνται σε έναν εντελώς δικό τους κόσμο όπου νιώθουν υπέροχα.
Βαθμολογία: 2

Αίθουσα: ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
>>Προβάλλεται επίσης το ντοκυμαντέρ «Spitfire: Back to Zero» που γύρισε ένας άλλος Ρήγας, ο Βαγγέλης Ρήγας, με θέμα την ιστορία του συγκροτήματος της ελληνικής heavy metal μουσικής Σπίτφαϊρ.
Βαθμολογία: _
Αίθουσα: ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ

>> Τέλος, μια ταινία μυθοπλασίας του Δημήτρη Αρβανίτη, το «Μια νύχτα στην Αθήνα», που, όπως αναφέρει το δελτίο Τύπου, είναι μια ταινία «για την Αθήνα, μια πόλη με τις ατελείωτες διαδρομές, όπου το φως αγκαλιάζει τη μέρα με ρουτίνα, η νύχτα όμως τινάζει από τη φούστα της χιλιάδες μυστικά». Ο,τι καταλαβαίνετε καταλαβαίνουμε, γιατί δεν γνωρίζουμε τίποτε απολύτως για την ταινία εφόσον δεν παρουσιάστηκε στους δημοσιογράφους. Παίζουν οι: Κλέων Γρηγοριάδης, Κάτια Δανδουλάκη, Μαρία Γεωργιάδου κ.ά.
Βαθμολογία: _
Αίθουσα: ΟDEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ ODEON STARCITY ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ

Πηγή: http://tovima.gr