MotoGP - Κατά τον δαίμονα εαυτού: Ο Μαρκ Μάρκεθ επιστρέφει στο θρόνο, στην πορεία του προς την αθανασία
Στην πίστα του Μοτέγκι στην Ιαπωνία, ο Μαρκ Μάρκεθ στέφθηκε Παγκόσμιος Πρωταθλητής MotoGP 2025, κλείνει έναν κύκλο και ετοιμάζεται να ανοίξει έναν καινούριο. Με την κατάκτηση αυτού του τίτλου, φτάνει στους επτά στη μεγάλη κατηγορία και στους εννέα συνολικά (μαζί με 125 cc και Moto2), μπαίνοντας οριστικά στο πάνθεον δίπλα στον Βαλεντίνο Ρόσι και στον Τζιακομό Άγκοστίνι. Σε ηλικία μόλις 32 ετών, μετρώντας ήδη 73 νίκες και 94 pole positions στο MotoGP, ο Ισπανός δείχνει ότι η καριέρα του μόνο στο τελείωμά της δεν βρίσκεται.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
» Ο Μαρκ Μάρκεθ είναι ξανά Παγκόσμιος Πρωταθλητής MotoGP
Αυτός ο τίτλος, όμως, δεν είναι απλώς άλλο ένα τρόπαιο σε μια ήδη πλούσια συλλογή. Είναι η δικαίωση ενός αθλητή που βρέθηκε στο χείλος της αβύσσου, που χρειάστηκε τέσσερις χειρουργικές επεμβάσεις για να ξαναχρησιμοποιήσει σωστά το χέρι του, που έφυγε από την ομάδα με την οποία μεγαλούργησε για να ξεκινήσει από το μηδέν. Είναι η ιστορία ενός πρωταθλητή που δεν λύγισε όταν όλα έδειχναν εναντίον του και που τώρα, πέντε χρόνια μετά τον καταστροφικό τραυματισμό του στη Χερέθ, ανεβαίνει ξανά στην κορυφή.
👑 @marcmarquez93 is the 2025 MotoGP WORLD CHAMPION! 👑
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) September 28, 2025
The COMEBACK is complete as he rises back to the top with his 7th #MotoGP title! 📈#MoreThanANumber pic.twitter.com/FCl5loqDCt
Η φράση «Κατά τον δαίμονα εαυτού» είναι η επιγραφή στον τάφο του Τζιμ Μόρισον. Σημαίνει να ζεις πιστός στον εσωτερικό σου δαίμονα, να πορεύεσαι με αφοσίωση στις δικές σου αρχές και στο δικό σου πάθος, όποιες κι αν είναι οι συνέπειες. Και λίγοι αθλητές ενσαρκώνουν αυτή τη φιλοσοφία όσο ο Μαρκ Μάρκεθ: ένας αναβάτης που δεν έζησε ποτέ με ημίμετρα, που ρίσκαρε, πόνεσε, έπεσε, αλλά ξανασηκώθηκε - πάντα για να οδηγήσει όπως του υπαγόρευε η φύση του.
Το ξεκίνημα
Ο Μαρκ Μάρκεθ γεννήθηκε το 1993 στη Σερβέρα της Καταλονίας, μια μικρή πόλη που σύντομα έγινε γνωστή σε όλο τον κόσμο χάρη στον πιο διάσημο «γιο» της. Από παιδί βρέθηκε πάνω σε δύο τροχούς και γρήγορα έδειξε το ένστικτο που ξεχωρίζει τους πρωταθλητές από τους απλούς καλούς οδηγούς: αίσθηση ισορροπίας, θάρρος στα όρια και μια ασυνήθιστη ικανότητα να ελέγχει τη μοτοσικλέτα σε καταστάσεις που για άλλους θα σήμαιναν πτώση.
Το 2008, σε ηλικία μόλις 15 ετών, έκανε το ντεμπούτο του στο παγκόσμιο πρωτάθλημα 125cc. Δύο χρόνια αργότερα, το 2010, κατέκτησε το πρωτάθλημα της κατηγορίας, πετυχαίνοντας δέκα νίκες και αφήνοντας πίσω του πολύ πιο έμπειρους αντιπάλους. Ήταν το πρώτο του παγκόσμιο στέμμα και η απόδειξη ότι η Ισπανία είχε βρει τον διάδοχο του Ντάνι Πεδρόσα και του Χόρχε Λορένθο.

Η άνοδος συνεχίστηκε χωρίς καθυστέρηση. Το 2011 ανέβηκε στη Moto2 και παρότι τραυματισμός στο μάτι τον άφησε εκτός μάχης στο τέλος της σεζόν, επανήλθε το 2012 πιο αποφασισμένος από ποτέ. Με 9 νίκες και 14 βάθρα σε 17 αγώνες, κατέκτησε τον τίτλο με κυριαρχικό τρόπο. Εκείνη τη χρονιά δεν άφησε αμφιβολίες: ήταν ήδη έτοιμος για τη μεγάλη κατηγορία.
Δύο τίτλοι σε τρία χρόνια, σε δύο διαφορετικές κατηγορίες. Ο Μάρκεθ δεν σκαρφάλωνε απλώς τα σκαλιά της ιεραρχίας - τα ανέβαινε τρέχοντας.
Η εκρηκτική είσοδος στο MotoGP
Το 2013, σε ηλικία μόλις 20 ετών, ο Μαρκ Μάρκεθ έκανε το μεγάλο άλμα στη Repsol Honda. Ήταν ήδη πρωταθλητής σε δύο κατηγορίες, αλλά κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί πόσο εκρηκτική θα ήταν η είσοδός του στη μεγάλη σκηνή. Από τον πρώτο κιόλας αγώνα στο Κατάρ ανέβηκε στο βάθρο, ενώ στον δεύτερο γύρο, στο Όστιν του Τέξας, έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία του MotoGP.
Η σεζόν εξελίχθηκε σε ένα αριστούργημα θράσους και ταλέντου. Με έξι νίκες, 16 βάθρα και 9 pole positions, ο Μάρκεθ κατέκτησε το πρωτάθλημα στην πρώτη του χρονιά, επίτευγμα που μόνο ο Κένι Ρόμπερτς είχε καταφέρει πριν από αυτόν, το 1978. Κι όμως, εκείνος δεν ήταν απλώς ένας πρωταθλητής-έκπληξη. Ήταν ένας οδηγός που άλλαξε τον τρόπο που βλέπαμε τις μοτοσικλέτες στην πίστα.

Η ικανότητά του να φρενάρει πιο αργά από όλους, να πλαγιάζει σε γωνίες που έμοιαζαν αδύνατες και να σώζει πτώσεις που φάνταζαν αναπόφευκτες, δημιούργησε έναν νέο «κανόνα» στο MotoGP. Από το 2013 και για τα επόμενα χρόνια, ο Μάρκεθ δεν ήταν απλώς ένας ακόμη διεκδικητής· ήταν το μέτρο σύγκρισης για όλους.
Το 2014 ήρθε να το επιβεβαιώσει. Με δέκα συνεχόμενες νίκες στο ξεκίνημα της σεζόν, κατέκτησε τον δεύτερο συνεχόμενο τίτλο του και έδειξε πως η Honda είχε βρει έναν αναβάτη που μπορούσε να κυριαρχήσει με τρόπο που είχαμε να δούμε από την εποχή του Μικ Ντούχαν. Η άφιξη του Μάρκεθ στη μεγάλη κατηγορία δεν ήταν μια απλή συνέχεια - ήταν μια επανάσταση.
Η μεγάλη αντιπαλότητα με τον Ρόσι
Κάθε θρύλος του MotoGP χρειάζεται έναν αντίπαλο που θα τον σημαδέψει. Για τον Μαρκ Μάρκεθ, αυτός ο αντίπαλος ήταν ο Βαλεντίνο Ρόσι. Ο Ιταλός «Γιατρός», με ήδη εννέα παγκόσμιους τίτλους, ήταν το πρόσωπο που ενσάρκωνε το σπορ για πάνω από μία δεκαετία. Ο νεαρός Ισπανός, με την ορμή και την αφέλεια της νιότης, ήρθε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του και να ανοίξει μια νέα εποχή.
Η ένταση κορυφώθηκε το 2015, σε μια χρονιά που έμεινε στην ιστορία. Ο Ρόσι κατηγορούσε ανοιχτά τον Μάρκεθ ότι έπαιζε «παιχνίδια» υπέρ του Χόρχε Λορένθο, με τον οποίο πάλευε για τον τίτλο. Το αποκορύφωμα ήρθε στη Μαλαισία, στο περίφημο επεισόδιο της Σεπάνγκ, όταν ο Ρόσι και ο Μάρκεθ συγκρούστηκαν στην πίστα. Ο Ρόσι δέχτηκε ποινή που τον έριξε στο τέλος της εκκίνησης στον τελικό αγώνα στη Βαλένθια, χάνοντας ουσιαστικά την ευκαιρία για το δέκατο στέμμα.

Το περιστατικό δίχασε τον κόσμο του MotoGP. Οι οπαδοί του Ρόσι είδαν τον Μάρκεθ σαν «σαμποτέρ», ενώ οι υποστηρικτές του Ισπανού μίλησαν για ακραίο ανταγωνισμό που ξεπέρασε τα όρια. Από τότε, η σχέση των δύο δεν αποκαταστάθηκε ποτέ. Ο Ρόσι είχε ήδη γράψει τον δικό του μύθο. Ο Μάρκεθ, με αυτή την αντιπαλότητα, άρχισε να γράφει τον δικό του.
Για τον Μάρκεθ, αυτή η αντιπαλότητα ήταν κάτι παραπάνω από μια σειρά αγώνων. Ήταν η «βάπτιση του πυρός» του στη διαχείριση της δημοσιότητας, της πίεσης και της αμφισβήτησης. Ανέδειξε τον χαρακτήρα του και τον έσπρωξε να ωριμάσει. Για το MotoGP, ήταν ένα κεφάλαιο που αύξησε τη δημοτικότητα του σπορ, προσφέροντας δράμα και πάθος που ξεπερνούσαν τα όρια της πίστας.
Ο τραυματισμός του 2020
Η καριέρα του Μαρκ Μάρκεθ θα μπορούσε να είχε τελειώσει απότομα τον Ιούλιο του 2020. Στον πρώτο αγώνα της χρονιάς, στη Χερέθ, μετά από μια εντυπωσιακή αντεπίθεση που τον είχε φέρει από την τελευταία θέση μέσα στην πρώτη τριάδα, είχε μια άτσαλη πτώση που έμελλε να αλλάξει τα πάντα. Το δεξί του χέρι υπέστη σοβαρό κάταγμα.
Η βιασύνη να επιστρέψει στη δράση τον οδήγησε σε νέα επιδείνωση του τραυματισμού. Ακολούθησαν τέσσερις χειρουργικές επεμβάσεις μέσα σε δύο χρόνια, με σοβαρές επιπλοκές, μολύνσεις και απίστευτο πόνο. Για πολλούς, αυτό ήταν το τέλος: ένας αναβάτης που χτίστηκε πάνω στη σωματική του υπεροχή, ξαφνικά έμοιαζε εύθραυστος.

Οι εικόνες του Μάρκεθ να παλεύει να επιστρέψει, να προσπαθεί να οδηγήσει με εμφανή δυσκολία, έκαναν τον γύρο του κόσμου. Ο ίδιος μίλησε ανοιχτά για τον φόβο ότι δεν θα μπορούσε ποτέ να ξαναγίνει ο ίδιος. Το 2021 και το 2022 είχε κάποιες αναλαμπές, ακόμη και νίκες, αλλά ποτέ δεν θύμιζε τον αναβάτη που είχε κυριαρχήσει προηγουμένως.
Ήταν η πιο σκοτεινή περίοδος της καριέρας του. Μια στιγμή που θα μπορούσε να τον σπάσει οριστικά. Αλλά για τον Μάρκεθ, ήταν το σημείο που άρχισε να χτίζεται η μεγαλύτερη επιστροφή στην ιστορία του MotoGP.
Η μεγάλη απόφαση να πάει στην Ducati
Μετά από τρία χρόνια γεμάτα πτώσεις, τραυματισμούς και απογοητεύσεις στη Honda, ο Μαρκ Μάρκεθ βρέθηκε μπροστά σε ένα δίλημμα που έμοιαζε αδιανόητο: να αφήσει την ομάδα με την οποία είχε χτίσει την αυτοκρατορία του ή να ρισκάρει να βυθιστεί μαζί της στην παρακμή. Η Repsol Honda ήταν το σπίτι του, η ομάδα που του είχε δώσει όλα τα εργαλεία για να κατακτήσει έξι τίτλους MotoGP. Όμως πλέον δεν είχε ούτε την ταχύτητα ούτε την αξιοπιστία για να τον φέρει ξανά στην κορυφή.
Η απόφαση δεν ήταν απλή. Ο Μάρκεθ έλυσε το συμβόλαιό του με τεράστιο προσωπικό κόστος, αφήνοντας πίσω του μία από τις μεγαλύτερες αμοιβές στο MotoGP. Διάλεξε να πάει στην Gresini Ducati, μια δορυφορική ομάδα, χωρίς τα προνόμια που είχε συνηθίσει στην εργοστασιακή Honda. Ουσιαστικά ξεκίνησε από την αρχή: με λιγότερα χρήματα (δεν πληρωνόταν καν από την Gresini αλλά μόνο από τους προσωπικούς χορηγούς του), μικρότερη ομάδα, αλλά με τη θέληση να αποδείξει ότι δεν είχε τελειώσει.

Για πολλούς, αυτή η κίνηση έμοιαζε με πισωγύρισμα. Για τον ίδιο, ήταν η μοναδική διέξοδος. Η Ducati είχε το καλύτερο πακέτο στην κατηγορία και, ακόμη κι αν δεν έμπαινε απευθείας στην εργοστασιακή ομάδα, ήξερε ότι με τη σωστή μοτοσικλέτα μπορούσε να ξαναγίνει διεκδικητής. Το 2024 ήταν η χρονιά της προσαρμογής. Το 2025, ήρθε η επιβεβαίωση.
Η απόφαση του να αφήσει πίσω του τα χρήματα και την ασφάλεια για χάρη της πιθανότητας να επιστρέψει στην κορυφή ήταν το απόλυτο restart. Ένα ρίσκο που λίγοι πρωταθλητές στο σημείο αυτό της καριέρας τους θα έπαιρναν. Ο Μάρκεθ, όμως, δεν ήταν ποτέ «λίγοι».
Η πορεία προς τον τίτλο του 2025
Η σεζόν του 2025 για τον Μαρκ Μάρκεθ με την εργοστασιακή Ducati Lenovo ήταν ένα ταξίδι σταθερότητας και αποφασιστικότητας. Από τον πρώτο κιόλας αγώνα στην Ταϊλάνδη, έδειξε ότι δεν ήρθε απλώς να δοκιμάσει τις δυνάμεις του με τη νέα ομάδα, αλλά να διεκδικήσει τα πάντα: pole position, νίκη στο Sprint και επικράτηση στον αγώνα της Κυριακής. Ήταν η τέλεια εκκίνηση, που έστειλε μήνυμα σε όλους τους αντιπάλους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
» Οι βαθμολογίες του MotoGP μετά το GP Ιαπωνίας
Στη συνέχεια, ο Μάρκεθ απέδειξε ότι μπορεί να διαχειρίζεται κάθε είδους συνθήκη. Παράλληλα, σε αγώνες όπου η νίκη δεν ήταν εφικτή, ο Μάρκεθ έβρισκε πάντα τρόπο να βρεθεί στο βάθρο. Στο Μοτέγκι, στην Ιαπωνία, τερμάτισε δεύτερος στο Sprint πίσω από τον Μπανιάια, εξασφαλίζοντας κρίσιμους βαθμούς. Και στον αγώνα της Κυριακής, με μια μεστή εμφάνιση, άνοιξε τη διαφορά που τον φέρνει στο κατώφλι της μαθηματικής κατάκτησης του τίτλου, κι ενώ απομένουν πέντε ακόμα αγώνες για το τέλος της σεζόν.

Με συνεχόμενες παρουσίες στο βάθρο, νίκες τόσο σε Sprint όσο και σε Grand Prix και, κυρίως, χωρίς τα λάθη που στο παρελθόν τον είχαν στοιχίσει, ο Μάρκεθ έχτισε βήμα-βήμα μια σεζόν πρωταθλητή. Το φετινό του πρόσωπο δεν είναι εκείνο του εκρηκτικού νεαρού που έπαιρνε ρίσκα χωρίς αύριο, αλλά ενός ώριμου οδηγού που ξέρει πότε να επιτεθεί και πότε να περιμένει. Και αυτό ακριβώς είναι που τον οδήγησε ξανά στην κορυφή.
Η κληρονομιά και το μέλλον
Με τον τίτλο του 2025, ο Μαρκ Μάρκεθ δεν πρόσθεσε απλώς έναν ακόμη αριθμό στο ήδη εντυπωσιακό βιογραφικό του. Έγραψε ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία ενός αθλητή που αρνήθηκε να παραδοθεί, ακόμα κι όταν το σώμα του τον πρόδωσε, όταν οι συνθήκες τον ανάγκασαν να ξεκινήσει σχεδόν από την αρχή. Το όνομά του πλέον στέκεται δίπλα σε εκείνα των μεγαλύτερων θρύλων, όχι μόνο για τις νίκες και τα ρεκόρ του, αλλά για το πείσμα, την αντοχή και τη θέληση να ξαναβρεί τον δρόμο της κορυφής.
Η κληρονομιά του Μάρκεθ είναι διπλή. Από τη μια, αγωνιστική: οδήγησε όπως λίγοι, με ένα μείγμα επιθετικότητας και δεξιοτεχνίας που άλλαξε τα δεδομένα στο MotoGP. Από την άλλη, ανθρώπινη: έδειξε ότι ακόμα και όταν όλα μοιάζουν χαμένα, η επιστροφή είναι εφικτή, αρκεί να μην εγκαταλείψεις το όνειρο.

Το μέλλον παραμένει ανοιχτό. Στα 32 του, με ένα ακόμα πρωτάθλημα στην τσέπη και με την Ducati Lenovo να του προσφέρει το καλύτερο πακέτο της εποχής, ο Μάρκεθ δεν δείχνει σημάδια κόπωσης. Το αντίθετο: μοιάζει να ξαναβρίσκει τη χαρά της οδήγησης που τον έκανε παιδί-θαύμα πριν από δέκα και πλέον χρόνια.
Όταν, σε μερικές δεκαετίες, θα κοιτάμε πίσω στην εποχή του, θα λέμε πως ζήσαμε τη θητεία ενός από τους μεγαλύτερους όλων των εποχών. Γιατί ο Μαρκ Μάρκεθ δεν είναι απλώς ένας ακόμη πρωταθλητής. Είναι το ζωντανό παράδειγμα ότι οι θρύλοι δεν γεννιούνται, αλλά φτιάχνονται, με ιδρώτα, πόνο, πτώσεις και επιστροφές. Και στο τέλος, μένουν για πάντα.