Leena Gade
04/07/2022

Λίνα Γκέιντ: Μία ζωή σε 24 ώρες

Ως η πρώτη γυναίκα μηχανολόγος αγώνων που κέρδισε στις 24 Ώρες Λε Μαν, η Λίνα Γκέιντ αποτελεί ακόμα και σήμερα σημείο αναφοράς στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

«Με εκπλήσσει το πόσοι άνθρωποι μού λένε ότι αυτό που έχω πετύχει είναι εντυπωσιακό για μια γυναίκα. Εγώ το βλέπω ως κάτι φυσιολογικό, μέρος της δουλειάς».

Παρά το πλούσιό της βιογραφικό, η Λίνα Γκέιντ παραμένει προσγειωμένη και συγκεντρωμένη σε αυτό που κάνει. Όπως όταν βρισκόταν στο pit wall της πίστας Λε Μαν, όπου έγινε η πρώτη γυναίκα μηχανολόγος αγώνων που κέρδισε – όχι μία, αλλά τρεις φορές – στο θρυλικό 24ωρο αγώνα αντοχής.

«Και να υπήρχαν εμπόδια στο δρόμο, εγώ τα έβλεπα ως προκλήσεις»

Γεννημένη στην Αγγλία το 1976, μία από τις τρεις κόρες μεταναστών από την Ινδία, η Λίνα λάτρευε από μικρή τoν μηχανοκίνητο αθλητισμό. «Παρακολουθούσα τους αγώνες της Formula 1 και παρατηρούσα τους μηχανολόγους και μηχανικούς των ομάδων κατά τις δεκαετίες του 1990 και του 2000. Την εποχή που κυριαρχούσε ο Μίκαελ Σουμάχερ», θυμάται η Λίνα.

«Εγώ από την ηλικία των 13 ετών και η μικρότερη αδελφή μου από τα 10, είχαμε αποφασίσει ότι θέλαμε να ασχοληθούμε με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό». Τα κατάφεραν και οι δύο, καθώς και η αδελφή της, Τίνα Γκέιντ, είναι σήμερα μία πετυχημένη μηχανολόγος αγώνων. «Η προσέγγισή μας ήταν κοινή: τίποτα δεν είναι αδύνατο να γίνει», αναφέρει η Λίνα. «Πιστεύαμε ότι μπορούσαμε να πετύχουμε τα πάντα, ό,τι και αν λένε οι άλλοι. Και να υπήρχαν εμπόδια στο δρόμο μας, εγώ δεν τα έβλεπα έτσι. Τα έβλεπα ως προκλήσεις».

image

«Πάντα όλοι με αντιμετώπιζαν ως ένα σημαντικό μέλος της ομάδας»

Αφού σπούδασε μηχανολογία στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, η Λίνα Γκέιντ πήρε μεταπτυχιακό δίπλωμα στην αεροδιαστημική. Ήταν μία από τις μόλις 5 γυναίκες στη σχολή της και η μοναδική που αποφοίτησε. Προσελήφθη ως μηχανολόγος στην Jaguar για περισσότερα από 6 χρόνια, ενώ παράλληλα εργάστηκε και σε ομάδες, σε διάφορες μορφές αγώνων αυτοκινήτου: Formula BMW, A1 Grand Prix, GT. Δεν συνάντησε πάντα ανοικτές πόρτες, όμως δεν σταμάτησε να προσπαθεί. «Όταν μου απαντούσαν “δεν έχω διαθέσιμη θέση για σένα”, τους ρωτούσα: “Πότε μπορώ να ξανάρθω, πότε θα υπάρξει κενή θέση;” Ήμουν επίμονη».

Όσον αφορά τη στάση των ανδρών απέναντί της, η Λίνα είναι απόλυτη: Ούτε η ίδια ούτε η αδελφή της δέχτηκαν αρνητικά σχόλια οποιασδήποτε μορφής. «Η μοναδική φορά που ήρθε στην επιφάνεια το ότι είμαι γυναίκα, ήταν όταν επρόκειτο να γίνω μηχανολόγος αγώνων. Να είμαι εγώ υπεύθυνη για ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο. Ήμουν πεπεισμένη τότε ότι σε περίπτωση που έπαιρνα λάθος αποφάσεις, όλοι στην ομάδα θα έλεγαν ότι ευθύνεται το γεγονός ότι είμαι γυναίκα. Το μόνο άτομο όμως που σκεφτόταν έτσι, ήμουν εγώ! Πάντα όλοι με αντιμετώπιζαν ως ένα σημαντικό μέλος της ομάδας. Και για μένα ισχύει ό,τι για όλους: πρέπει να είσαι ανάμεσα στους καλύτερους για να βρίσκεσαι στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού».

image

«Μετά την πρώτη νίκη στο Λε Μαν, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να τηλεφωνήσω στην μητέρα μου»

Η πρώτη της επαφή με τις 24 Ώρες Λε Μαν, το διασημότερο αγώνα αντοχής παγκοσμίως, ήταν το 2006 με την Chamberlain Synergy Motorsport. Την επόμενη χρονιά μεταπήδησε στην Audi Sport Team Joest, βάζοντας τα θεμέλια για τις επιτυχίες που θα έρχονταν τα επόμενα έτη. Ως μηχανολόγος μηχανικός σε ένα από τα εργοστασιακά R18 της Audi Sport, είχε την πλήρη ευθύνη κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας αλλά και του αγώνα. «Δεν ένιωθα επιπλέον πίεση στις 24 ώρες Λε Μαν σε σχέση με τους υπόλοιπους αγώνες. Έπρεπε να παραμείνω συγκεντρωμένη και να κάνω τη δουλειά μου στο pit wall».

Με πλήρωμα τους Αντρέ Λότερερ, Μπενουά Τρελιγιέ και Μάρσελ Φάσλερ και με την Λίνα Γκέιντ να καθορίζει τη στρατηγική και να λαμβάνει τις κρίσιμες αποφάσεις, το αγωνιστικό Audi R18 #2 τερμάτισε πρώτο, 24 ώρες μετά την εκκίνηση. Η Λίνα θυμάται τις πρώτες στιγμές μετά τον τερματισμό και τη σπουδαία νίκη. «Χρειάστηκα περίπου 45 λεπτά για να περάσω από το pit wall απέναντι στο γκαράζ της ομάδας, τόσος πολύ ήταν ο κόσμος που με σταματούσε για να με συγχαρεί. Όταν τα πράγματα ηρέμησαν και έμεινα μόνη μου στο γραφείο, το πρώτο πράγμα που έκανα ήταν να τηλεφωνήσω στην μητέρα μου. Όμως το τηλέφωνό μου είχε κλείσει από μπαταρία και προσπαθούσα να το φορτίσω για να μιλήσω μαζί της. Οι πανηγυρισμοί δεν κράτησαν πολύ, ίσως να ήπια 1-2 ποτήρια σαμπάνια. Την άλλη κιόλας μέρα ήμασταν πίσω στη βάση μας, ώστε να προετοιμαστούμε για τον επόμενο αγώνα».

Ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει και η Γκέιντ πανηγύρισε μαζί με την τριάδα των οδηγών Λότερερ-Τρελιγιέ-Φάσλερ άλλες δύο νίκες στις 24 Ώρες Λε Μαν, το 2012 και το 2014. Λίγο πριν η Audi αποχωρήσει από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Αγώνων Αντοχής (WEC) το 2016, η Γκέιντ είχε αποφασίσει να κυνηγήσει κάτι διαφορετικό. Μεταξύ άλλων εργάστηκε στην Bentley Motorsport και την Schmidt Peterson Motorsports, ενώ διετέλεσε για δύο έτη Πρόεδρος της Επιτροπής GT της FIA.

image

«Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το πιο δίκαιο σπορ»

Ως πρέσβειρα της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου για τη συμμετοχή γυναικών στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, εργάστηκε για να υπάρχουν ίσες ευκαιρίες σε όλους. Η κατάσταση έχει βελτιωθεί τα τελευταία χρόνια, όμως – όπως λέει η ίδια – «το ποσοστό των γυναικών στο σπορ πρέπει να αυξηθεί. Είτε μιλάμε για οδηγούς ή μηχανικούς, είτε για στελέχη των ομάδων».

«Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το πιο δίκαιο σπορ. Είναι το μοναδικό όπου μπορείς να λάβεις μέρος είτε είσαι άνδρας είτε γυναίκα, αρτιμελής ή όχι. Όλοι έχουν στη διάθεσή τους τον ίδιο εξοπλισμό. Πλέον συναντώ όλο και συχνότερα γυναίκες μηχανολόγους σε διάφορες μορφές αγώνων αυτοκινήτων. Φαντάζομαι ότι είναι κάτι που το ήθελαν από παλιά, απλά όταν υπάρχουν πετυχημένες γυναίκες στο χώρο, αυτό το κάνει λίγο πιο εύκολο για τις επόμενες».

@Photo credits: Audi Sport

Ακολούθησε το GWomen στο instagram

Στείλε μας νέα, ιδέες, προτάσεις, απορίες για τον γυναικείο αθλητισμό στο [email protected]