Formula 1: Εγκρίθηκαν οι νέες μονάδες ισχύος του 2026 και οι τεχνικοί κανονισμοί για τις σεζόν 2022-2023

Formula 1: Εγκρίθηκαν οι νέες μονάδες ισχύος του 2026 και οι τεχνικοί κανονισμοί για τις σεζόν 2022-2023
Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA ενέκρινε τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς που θα ισχύσουν από φέτος αλλά και τις νέες μονάδες ισχύος που θα κάνουν πρεμιέρα στα μονοθέσια το 2026.

Μία σειρά από αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς που θα εφαρμοστούν άμεσα ενέκρινε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA στη συνεδρίαση που πραγματοποίησε την Τρίτη 16 Αυγούστου. παράλληλα επιβεβαίωσε τους τεχνικούς, αγωνιστικούς και οικονομικούς κανονισμούς των νέων μονάδων ισχύος, που θα κάνουν πρεμιέρα το 2026.

Νέες μονάδες ισχύος (PU) από το 2026

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA ενέκρινε τους κανονισμούς που θα ισχύσουν στην μονάδα ισχύος (PU) της Formula 1 από το πρωτάθλημα του 2026 και μετά. Πρόκειται για τη νέα εποχή του θεσμού, στην οποία αναμένεται να εισέλθουν σημαντικοί κατασκευαστές.

Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, οι κανονισμοί είναι αποτέλεσμα εκτεταμένης έρευνας και ανάπτυξης (R&D) από τη FIA, καθώς και κοινής διαβούλευσης μεταξύ των τωρινών και πιθανών νέων κατασκευαστών PU. Είναι γνωστό ότι Porsche και Audi έχουν αποφασίσει να εισέλθουν στο θεσμό της Formula 1. Το πακέτο δεν περιορίζεται μόνο στους τεχνικούς κανονισμούς, αλλά επεκτείνεται επίσης στους αγωνιστικούς και τους οικονομικούς.

Στόχος της FIA είναι οι αλλαγές θα περιορίσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Formula 1 αλλά επίσης να αυξήσουν το ενδιαφέρον του κοινού και των κατασκευαστών.

«Η FIA συνεχίζει να πιέζει προς την καινοτομία και τη βιωσιμότητα, σε όλο το εύρος των αγωνιστικών δραστηριοτήτων. Οι κανονισμοί για τις μονάδες ισχύος της Formula 1 από το 2026 είναι το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα», δήλωσε ο Πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας, Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγιέμ.

Το πλαίσιο για το νέο πακέτο κανονισμών, σύμφωνα με τους οποίους δεν θα υπάρχει πλέον η MGU-H και το σπορ θα προχωρήσει σε πλήρως βιώσιμα καύσιμα, έχει συμφωνηθεί εδώ και αρκετές εβδομάδες.

Βασικός στόχος είναι η διατήρηση του θεάματος. Οι τρέχουσες προδιαγραφές του του κινητήρα V6 1,6 λίτρων εσωτερικής καύσης διατηρούνται σε μεγάλο βαθμό αλλά με μειωμένο ρυθμό ροής καυσίμου. Ωστόσο, η περίπλοκη και ακριβή Μονάδα Γεννήτριας-Θερμότητας (Motor Generator Unit-Heat, δηλαδή MGU-H) καταργήθηκε όπως αναμενόταν, κάτι που πιστεύεται ότι ήταν απαραίτητη προϋπόθεση για την Porsche και την Audi να κάνουν την είσοδό τους στη Formula 1. O στόχος είναι η απόδοση του κινητήρα εσωτερικής καύσης να περιοριστεί στα περίπου 400 kW (540 ίπποι).

To μήνυμα «περιβαλλοντικής βιωσιμότητας» ταιριάζει επίσης με τις απαιτήσεις του ομίλου VW καθώς η F1 θα στραφεί σε πλήρως βιώσιμο καύσιμο ενώ θα αυξήσει την ηλεκτρική απόδοση του υβριδικού συστήματος κίνησης, που πλέον θα μπορεί να φτάσει μέχρι και το 50% της συνολικής, ισοδύναμο με 350 kW (475 ίπποι).

Η οικονομική βιωσιμότητα θεωρητικά θα επιβληθεί μέσω της εισαγωγής ανώτατου ορίου προϋπολογισμού του συστήματος μετάδοσης κίνησης (budget cap). Αυτό τίθεται σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2023 για να επιφέρει μεγαλύτερη αθλητική και οικονομική ισοτιμία.

Για την περίοδο 2022-25, το ανώτατο όριο δαπανών θα είναι 95 εκατομμύρια δολάρια και στη συνέχεια θα ανέβει στα 130 εκατομμύρια δολ. από το 2026 και μετά, από τα οποία εξαιρούνται το μάρκετινγκ, τα έξοδα για τις μονάδες ισχύος τρέχουσας γενιάς και ο εφοδιασμός πελατειακών κινητήρων.

Μικρότερες παραβιάσεις του ορίου θα επιφέρουν οικονομικές κυρώσεις και «μικρές αθλητικές ποινές», ενώ πιο σοβαρές παραβιάσεις θα αντιμετωπίζονται με αφαίρεση βαθμών από το πρωτάθλημα.

Όσον αφορά τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς που θα έχουν άμεση ισχύ, αυτές αφορούν τα μέτρα για τον περιορισμό του porpoising και τις αλλαγές στα roll hoop για την αύξηση της ασφάλειας.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού ενέκρινε τις αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς της F1 για τη φετινή και την επόμενη σεζόν (2022-2023). Οι αλλαγές στοχεύουν στον περιορισμό του φαινομένου των αναπηδήσεων στα μονοθέσια (το λεγόμενο porpoising) αλλά και την αύξηση της ασφάλειας που παρέχει στους οδηγούς σε περίπτωση ανατροπής το roll hoop (το προστατευτικό πίσω από το κεφάλι τους), μετά και το πρόσφατο ατύχημα του Γκουανγιού Ζου στο Grand Prix του Σίλβερστον.

«Η ασφάλεια αποτελεί την μέγιστη προτεραιότητα για τη FIA. Έχουμε αφιερώσει σημαντικό χρόνο αλλά και πόρους για την ανάλυση και την επίλυση του φαινομένου του porpoising. Προσωπικά έχω συζητήσει το θέμα με όλες τις ομάδες και τους οδηγούς και αν και υπάρχουν φυσικά ορισμένες διαφορετικές απόψεις λόγω της ανταγωνιστικότητας κάθε ομάδας, είναι ξεκάθαρο ότι η FIA έχει το καθήκον να δράσει και να εξασφαλίσει ότι οι οδηγοί δεν θα υπόκεινται στον κίνδυνο τραυματισμού λόγω του φαινομένου», δήλωσε ο Μπεν Σουλαγιέμ. «Είναι προφανές ότι χρειάζεται ανανέωση στις απαιτήσεις των roll hoop μετά το ατύχημα του Γκουανγιού Ζου στο Σίλβερστον. Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο συμβάν παρουσίασε το πόσο εντυπωσιακά είναι τα συστήματα ασφαλείας στη Formula 1, απέδειξε για μία ακόμα φορά ότι πρέπει να συνεχίσουμε να καινοτομούμε και να εξελίσσουμε τα στάνταρ στην ασφάλεια χωρίς συμβιβασμούς».

Οι αλλαγές για τον περιορισμό του porpoising

Το φαινόμενο των αεροδυναμικών ταλαντώσεων (porpoising), σε συνδυασμό με τη χαμηλή απόσταση από το έδαφος και το μίνιμαλ «rake» (η διαφορά στην απόσταση του εμπρός μέρους του πατώματος από το έδαφος σε σχέση με αυτήν του πίσω μέρους από το έδαφος), είναι σαφή χαρακτηριστικά της νέας γενιάς μονοθεσίων της Formula 1 που εισήχθησαν σε αγώνες το 2022, και αποτέλεσαν αντικείμενο συζήτησης πολλές φορές στις συνεδριάσεις της Τεχνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής. Η εμφάνιση του φαινομένου αυτού δημιούργησε ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια και την υγεία των οδηγών.

Παρότι ο αντίκτυπος αυτού του φαινομένου είναι μειωμένος σε ορισμένους πρόσφατους αγώνες, η FIA θεωρεί ότι η ύπαρξή του και τα σχετικά θέματα ασφαλείας θα παραμείνουν και πιθανόν να χειροτερέψουν στο μέλλον. Η Διεθνής Ομοσπονδία συμβουλεύτηκε εκτενώς τις ομάδες και κατέληξε στην ακόλουθη τελική θέση:

Από το Grand Prix του Βελγίου (26-28 Αυγούστου) και μετά, η FIA θα καταγράφει το φαινόμενο και θα περιμένει από τις ομάδες να λειτουργήσουν κάτω από ένα συγκεκριμένο όριο, ώστε να θεωρείται ασφαλές το μονοθέσιό τους.

Επιπλέον, τα ακόλουθα μέτρα εγκρίθηκαν για τις σεζόν 2022 και 2023:

Τεχνικοί Κανονισμοί Formula 1 2022
Ελαστικότητα κέντρου πατώματος μονοθεσίων – αλλαγές που επανακαθορίζουν τις απαιτήσεις για την ακαμψία των μερών του πατώματος (plank and skids).

Τεχνικοί Κανονισμοί Formula 1 2023
Οι άκρες των πατωμάτων θα είναι ανυψωμένες κατά 15 χιλιοστά.
Θα ανέβει και το ύψος του διαχύτη, ενώ ελήφθη υπόψη και το να μην επηρεαστούν τα σχέδια των ομάδων για τα μηχανικά μέρη.
Η ακαμψία της άκρης του διαχύτη θα αυξηθεί.
Θα είναι υποχρεωτική η ύπαρξη ενός επιπλέον αισθητήρα που θα ελέγχει πιο αποτελεσματικά το φαινόμενο.

Η αλλαγή στη σχεδίαση του roll hoop

Μετά το σοβαρό ατύχημα στην εκκίνηση του φετινού βρετανικού Grand Prix, διενεργήθηκε λεπτομερής ανάλυση πάνω σε αρκετά θέματα: από την αρχή του συμβάντος έως την τελική επιχείρηση διάσωσης του Ζου και την απομάκρυνση του μονοθεσίου, όπως συμβαίνει σε κάθε σοβαρό ατύχημα.

Ένα σημείο που εξετάστηκε λεπτομερώς ήταν η απόδοση του roll hoop, το οποίο αποκολλήθηκε από το πλαίσιο του μονοθεσίου κατά τη διάρκεια του ατυχήματος.

Τα κυριότερα ευρήματα ήταν:

Η άνω άκρη του roll hoop «θάφτηκε» στο χαλίκι, το οποίο συνέβαλε στην υψηλή οριζόντια πίεση που οδήγηση στην αποκόλλησή του.

Ότι η ορολογία στους ισχύοντες κανονισμούς επιτρέπει στις ομάδες να ομολογκάρουν τα roll hoop τους με δυνάμεις που δρουν σε χαμηλότερο σημείο από το προβλεπόμενο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε δυνάμεις αντίστασης των roll hoop που είναι χαμηλότερες από τις αρχικές που ορίζουν οι κανονισμοί.

Ότι πρέπει να εφαρμοστεί σημαντική αύξηση στη δύναμη που αντέχουν τα roll hoop στη Formula 1.
Αυτά τα θέματα συζητήθηκαν εκτενώς σε τρεις συνεδριάσεις της Τεχνικής Συμβουλευτικής Επιτροπής, ειδικά για την ανάλυση του συμβάντος.

ατύχημα Ζου Σίλβερστον

Μετά από εξέταση των παραπάνω πληροφοριών, το Παγκόσμιο Συμβούλιο ενέκρινε τις παρακάτω αλλαγές στους Τεχνικούς Κανονισμούς της Φόρμουλα 1 του 2023:

- Μια αλλαγή που θα απαιτεί στρογγυλεμένη κορυφή στο roll hoop, που θα μειώσει την πιθανότητα να «σκάψει» το έδαφος κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος.
- Αλλαγή για την εξασφάλιση ελάχιστου ύψους για το σημείο εφαρμογής της δοκιμής έγκρισης τύπου (homologation).
- Δημιουργία μιας νέας δοκιμής έγκρισης τύπου όπου το φορτίο θα σπρώχνει το roll hoop προς την εμπρός κατεύθυνση.
- Ορισμός νέων δοκιμών που πρέπει να πραγματοποιηθούν με υπολογισμό.

Ως μεσοπρόθεσμος στόχος, για το 2024, η πρόθεση είναι να προχωρήσουμε σε μια σημαντική αναθεώρηση των δοκιμών του roll hoop για να διασφαλιστεί ότι τα αυτοκίνητα στο μέλλον θα αντιστέκονται σε σημαντικά πιο σοβαρά φορτία.

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, με επικεφαλής τον Πρόεδρο της FIA, και με την υποστήριξη του Αναπληρωτή Προέδρου της FIA αρμόδιο για αθλητικά θέματα, αποτελείται από 27 μέλη που εκπροσωπούν 24 χώρες σε όλο τον κόσμο. Το ΠΣΜΑ έχει ευθύνη για όλες τις πτυχές του διεθνούς μηχανοκίνητου αθλητισμού από το καρτ έως τη Formula 1, στους τομείς των κανόνων, των κανονισμών, της ασφάλειας και της ανάπτυξης.

Το ΠΣΜΑ εκπροσωπεί τα συμφέροντα των μελών του μηχανοκίνητου αθλητισμού σε 146 χώρες. Το ΠΣΜΑ δίνει προτεραιότητα στις βελτιώσεις στα πρότυπα ασφάλειας και περιβάλλοντος σε όλες τις μορφές του αθλήματος, υιοθετεί κοινούς κανονισμούς στις διάφορες σειρές και καλλιεργεί τις ρίζες του μηχανοκίνητου αθλητισμού ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες χώρες.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!