Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 92 (pics & vids)

Το Σινέ «Νοσταλγία» ήρθε στο Gazzetta Plus με σκοπό να σας ξεναγεί κάθε εβδομάδα στις πιο αγαπημένες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου! To ταξίδι στις πιο αγαπημένες ελληνικές ταινίες, που έχουν «ντύσει» όλες μας τις αναμνήσεις συνεχίζεται..  

Ιστορίες του παλιού κινηματογράφου vol. 92 (pics & vids)

ME THN EΥΓΕΝΙΚΗ ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΗΣ Bergmann Kord

Η Κατίνα, το σαλαμάκι και ο «θείος» από την Αμερική...

Πρόκειται για μια ταινία με τις λιγότερες «back to stage» πληροφορίες, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο tip, χωρίς «πιπεράτες» πληροφορίες που να προσφέρουν κάτι παραπάνω από τα όσα βλέπει ο θεατής στην οθόνη. Κι όμως αποτελεί μια απο τις πλέον αγαπημένες ελληνικές ταινίες, την οποία προβάλλουν πολύ συχνά τα κανάλια και η οποία βλέπεται ξανά και ξανά με το ίδιο ενδιαφέρον της πρώτης φοράς. Ο λόγος είναι ότι στο καστ της συμπεριλαμβάνονται τρεις σπουδαίοι ηθοποιοί, οι οποίοι στην ταινία αυτή καταθέτουν απτά δείγματα του σπουδαίου ταλέντου τους, αβίαστα και απλόχερα. Ο λόγος για τον Κώστα Βουτσά, τον Χρόνη Εξαρχάκο και τον Διονύση Παπαγιαννόπουλο, οι οποίοι στην ταινία «Ο γόης» - σε αυτήν η αναφορά -, κυριολεκτικά «δίνουν τα ρέστα τους». Κι αυτό συμβαίνει από την αρχή της ταινίας μέχρι το τέλος, χωρίς διακοπή, χωρίς «κοιλιά». Η ταινία γυρίστηκε από την Finos Film το 1969, σε μια ιδιαίτερα ταραγμένη περίοδο, τόσο πολιτικά, όσο και κοινωνικά. Μην ξεχνάμε ότι τα χρόνια εκείνα η χώρα στέναζε κάτω από τον ζυγό της χούντας των συνταγματαρχών και οι Έλληνες είχαν ανάγκη όσο ποτέ τον ελληνικό κινηματογράφο, ο οποίος διαχρονικά αποτελούσε αποκούμπι τους στα δύσκολα. Και η συγκεκριμένη ταινία έπαιξε τον ρόλο αυτό ιδανικά. Το σενάριό της ήταν βασισμένο στο θεατρικό έργο του Αλέκου Σακελλάριου, με τίτλο «Γαμπροί από το παράθυρο» και γυρίστηκε σε σενάριο-σκηνοθεσία του Γιάννη Δαλιανίδη.

«Δεν έχω θείο»

Ας δούμε όμως την υπόθεσή της: Ο Μπάμπης (Κώστας Βουτσάς) και ο Αρίστος (Χρόνης Εξαρχάκος) είναι δύο φτωχαδάκια που γνωρίζουν δύο νόστιμες και πλούσιες αδελφές, την Έλλη και τη Λίζα. Η γνωριμία τους γίνεται...εν αγνοία των κοριτσιών, όταν τα δύο αγόρια εισέρχονται μια νύχτα στο σπίτι τους τυχαία, θέλοντας να γλυτώσουν από τον αστυνομικό που τους κυνηγάει επειδή χάλασαν την τσόχα σε ένα μπιλιαρδάδικο όπου παίρναγαν την ώρα τους. Βλέποντάς τις γοητεύονται και σκέφτονται τρόπους ώστε να τις γνωρίσουν... κανονικά και να τις εντυπωσιάσουν. Έτσι, σκαρφίζονται την ύπαρξη ενός εκατομμυριούχου θείου στην Αμερική και βρίσκουν τρόπους ώστε να παίρνουν γράμματα και τηλεγραφήματα εκ μέρους του. Με τον τρόπο αυτό πείθουν τις κοπέλες ότι πράγματι ο Μπάμπης έχει έναν πλούσιο θείο στην Αμερική. Με τον καιρό, ο Μπάμπης ερωτεύεται την Έλλη (Νόρα Βαλσάμη), μάλιστα ορίζουν και την ημερομηνία των αρραβώνων τους. Εκείνο το βράδυ, όμως, παρουσιάζεται ο υποτιθέμενος θείος Τζων Κρίστιαν (Διονύσης Παπαγιαννόπουλος) ο οποίος προξενεί μεγάλη αναστάτωση, κυρίως στον Μπάμπη, που δεν μπορεί να καταλάβει από που έχει έρθει ο άνθρωπος αυτός και ποιος πραγματικά είναι. Ο Τζων Κρίστιαν ωστόσο είναι ένας ανοιχτόκαρδος και απλόχερος άνθρωπος που εντυπωσιάζει τους πάντες με την εξαιρετική συμπεριφορά του. Όλους εκτός από τον Μπάμπη, ο οποίος μην μπορώντας να καταλάβει ποιος είναι ο άνθρωπος αυτός, παθαίνει νευρικό κλονισμό. Είναι η στιγμή του έργου που ο ίδιος επαναλαμβάνει δεκάδες φορές την έκφραση «δεν έχω θείο, δεν έχω θείο», η οποία μέχρι σήμερα προκαλεί χαμόγελα. Μετά από δεκάδες παρεξηγήσεις και πολλές κωμικές καταστάσεις, ο Τζων Κρίστιαν αποκαλύπτεται ότι όντως δεν είναι πραγματικός θείος του Μπάμπη, αλλά απλά ήθελε να βοηθήσει το ερωτευμένο ζευγάρι, για να επανορθώσει το κακό που είχε κάνει σε κάποιον δικό του, πραγματικό ανηψιό, που επίσης τον έλεγαν Μπάμπη. Ο τελευταίος αυτοκτόνησε όταν παρά τις διαρκείς εκκλήσεις στον θείο του Τζων Κρίστιαν να τον βοηθήσει, αυτός δεν το έκανε ποτέ. Όταν το μετάνιωσε ήταν πια αργά.

Η δραματική κορύφωση της κωμωδίας από τον Παπαγιαννόπουλο

Η ταινία προβλήθηκε τη σεζόν 1969-1970, έκοψε 356.864 εισιτήρια και βρέθηκε από πλευράς εισπράξεων στην 12η θέση ανάμεσα στις 99 ταινίες της σεζόν εκείνης. Στον «Γόη» πρωταγωνιστούσαν ακόμα οι Γιώργος Γαβριηλίδης, Άννα Παϊτατζή, Έλσα Ρίζου, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Μιράντα Μόραλη, Θεόδωρος Κεφαλόπουλος, Νίκος Κυριακίδης, Αρετή Πιτσίκα, Χρήστος Στύπας. Η μουσική ήταν του Μίμη Πλέσσα, ενώ στο τραγούδι και στο χορό εμφανίζεται η σταρ της εποχής Κάση Τζάνετ. Η σκηνογραφία – όπως σχεδόν πάντα στην Finos Film – ήταν του Μάρκου Ζέρβα. Παρά την μη ύπαρξη «πιπεράτων παραπολιτικών», η ταινία έχει μείνει στην ιστορία του ελληνικού κινηματογράφου ως μια από τις ταινίες που έδωσαν μια από τις πλέον δημοφιλείς ατάκες, το «Κάααατίνα, σαλαμάκι», που έλεγε ο Βουτσάς στην Έλζα Ρίζου, που υποδύονταν την υπηρέτρια. Το οποίο μάλιστα ήθελε να το συνδυάζει με...ουίσκι! Στον αντίποδα, ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος καταθέτει στο τέλος της ταινίας ένα δείγμα των ερμηνευτικών δυνατοτήτων του στο δράμα, στη σκηνή που αποκαλύπτει στην ΄Ελλη και στον Αρίστο τους λόγους για τους οποίους θέλησε να παίξει οικιοθελώς τον ρόλο του θείου του Μπάμπη. Την ιστορία δηλαδή του πραγματικού του ανηψιού Μπάμπη, τον οποίο ο ίδιος με την άκαρδη συμπεριφορά του οδήγησε στην αυτοκτονία.

Δικαίωση Εξαρχάκου

Παρά τη μη ύπαρξη...παραπολιτικών για τον «Γόη», ο έμπειρος θεατής δεν μπορεί να μην διακρίνει την εξαιρετική ερμηνεία του Χρόνη Εξαρχάκου, ο οποίος παρά το γεγονός ότι δεν ήταν ο βασικός πρωταγωνιστής του έργου (κάτι που στην καριέρα του συνέβη μόνο σε δύο ταινίες, στον «Κατεργάρη» και στην «Γκαρσονιέρα για δέκα»), καταφέρνει πολλές φορές να ξεπεράσει ερμηνευτικά τον Βουτσά. Ίσως μάλιστα η ερμηνεία του αυτή να αποτέλεσε αργότερα μια ιστορική δικαίωση για τον ίδιο, ο οποίος συμμετείχε σε 20 μόλις κινηματογραφικές ταινίες, από τις οποίες στις 18 δεν ήταν πρωταγωνιστής, εξέλιξη που σίγουρα δεν ανταποκρίνεται στις πολύ μεγάλες ερμηνευτικές του δυνατότητες. Χωρίς καμία αμφιβολία, ο Χρόνης Εξαρχάκος ανήκει στην γενιά εκείνων των σπουδαίων ηθοποιών που δεν είχαν τις ευκαιρίες που άξιζαν στον ελληνικό κινηματογράφο. Και όσο κι αν το θέατρο είναι εκείνο που καταξιώνει τους ηθοποιούς, οι ταινίες είναι εκείνες που μένουν και συνθέτουν την ιστορική παρακαταθήκη αυτών.

 

Περιμένουμε σχόλια, απόψεις και παρατηρήσεις στο mail μας.

Best of internet