Πέθανε ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Νίκος Παναγιωτόπουλος

Gazzetta team
Πέθανε ο σκηνοθέτης-σεναριογράφος Νίκος Παναγιωτόπουλος
Τελευταίο αντίο στον στιλάτο σκηνοθέτη που παρότι δεν βρήκε ποτέ πλήρως την αποδοχή του κοινού, υπήρξε ένας από τους παραγωγικότερους Ελληνες δημιουργούς από την μεταπολίτευση ως τις ημέρες μας.

Σε ηλικία 74 χρονών πέθανε ο σκηνοθέτης Νίκος Παναγιωτόπουλος, του οποίου η τελευταία ταινία «Η κόρη του Ρέμπραντ» (17η) παίζεται αυτή την εποχή στις αίθουσες. Ο θάνατος του σκηνοθέτη οφείλεται σε καρδιακό επεισόδιο (τα τελευταία χρόνια ο Παναγιωτόπουλος ταλαιπωρούνταν συχνά από την καρδιά του).

Γεννημένος τον Νοέμβριο του 1941 στην Μυτιλήνη ο Νίκος Παναγιωτόπουλος σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου στην Αθήνα και ξεκίνησε την καριέρα του ως βοηθός σκηνοθέτη σε ελληνικές αλλά και ξένες παραγωγές. Μιλούσε συχνά για την μαθητεία του δίπλα σε σκηνοθέτες λαϊκών επιτυχιών όπως ο Στέλιος Τατασόπουλος, αν και ο δρόμος που ακολούθησε ως δημιουργός ήταν εντελώς διαφορετικός.

Από το 1960 ως 1973 έζησε στο Παρίσι παρακολουθώντας μαθήματα κινηματογράφου στο ινστιτούτο Φιλμολογίας της Σορβόνης (για ένα διάστημα υπήρξε μάλιστα συγκάτοικος του Θόδωρου Αγγελόπουλου). Επιστρέφοντας στην Αθήνα, ο Παναγιωτόπουλος άρχισε να σκηνοθετεί ταινίες με πρώτη «Τα χρώματα της ίριδας» (1974), ένα απροσδόκητο φλερτ του με τον σουρεαλισμό με πρωταγωνιστή τον Νικήτα Τσακίρογλου.

Λίγα χρόνια αργότερα ακολούθησαν οι «Τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας», μια πανέξυπνη αλληγορία για την περίοδο της δικτατορίας, που υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της καριέρας του.

Ως σκηνοθέτης ο Παναγιωτόπουλος ασχολήθηκε αποκλειστικά με το σινεμά και ταινίες του όπως «Ονειρεύομαι τους φίλους μου», «Η γυναίκα που έβλεπε τα όνειρα» και «Μελόδραμα» έκαναν αίσθηση για το ιδιαίτερο στιλ τους, όχι πάντοτε κατανοητό από όλους.

Μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες του ήταν η ταινία «Αυτή νύχτα μένει» (2000), η οποία βοηθήθηκε πολύ από την ομότιτλη επιτυχία του Σταμάτη Κραουνάκη, μουσικού που υπήρξε από τους στενότερους συνεργάτες του. Με το «Delivery», το 2005, ο Παναγιωτόπουλος συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ Βενετίας.

Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος υπήρξε επίσης πολύ ενδιαφέρων συγγραφέας. Με το αυτοβιογραφικό «Από το καλάθι των αχρήστων» ο σκηνοθέτης που δεν διεκδίκησε ποτέ κολακείες ή ακόμα και την αποδοχή του κοινού περιγράφει την διαδρομή του η οποία υπήρξε ίσως η παραγωγικότερη όλων των ομότεχνων της δικής του γενιάς στην Ελλάδα.

Στο πλευρό του παρέμενε πάντα η ενδυματολόγος σύζυγός του, Μαριάννα Σπανουδάκη.


Πηγή: tovima.gr