Γραμμή βοήθειας με ψυχολόγους για αστυνομικούς με προβλήματα

Gazzetta team
Γραμμή βοήθειας με ψυχολόγους για αστυνομικούς με προβλήματα
Τηλεφωνική γραμμή - "σανίδα σωτηρίας" για αστυνομικούς που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν σε προσωπικές δύσκολες στιγμες.

210 3410900. Αυτή είναι η τηλεφωνική γραμμή που θα σώζει ζωές, θα επιχειρεί να επουλώσει τις πληγές της ψυχής ενός ένοπλου αστυνομικού, να προλάβει εκείνον που έχει πάρει απόφαση να προβεί στο απονενοημένο διάβημα ή να κάνει κακό στους «αόρατους εχθρούς» του.

Στην άλλη άκρη του τηλεφώνου θα απαντούν 10 ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν και πήραν την πιστοποίηση να ανταποκριθούν σε αυτή την μεγάλη πρόκληση να γίνουν η «σανίδα σωτηρίας» των αστυνομικών που δεν μπορούν μόνοι τους να ανταπεξέλθουν σε μία δύσκολη στιγμή τους. Οι ψυχολόγοι παρακολούθησαν εξειδικευμένα προγράμματα εκπαίδευσης στο εξωτερικό σε αντίστοιχες γραμμές βοηθείας, που λειτουργούν για χρόνια.

Από την περασμένη Παρασκευή 17 Μαρτίου, σε χώρο του Κεντρικού Ιατρείου Αθηνών, λειτουργεί και επίσημα η τηλεφωνική γραμμή ψυχοκοινωνικής υποστήριξης των αστυνομικών και των οικογενειών τους. Εξειδικευμένοι αστυνομικοί, διαπίστωσαν ότι οι ένστολοι που έχουν πυροβολήσει ή έχουν πυροβοληθεί, έχουν σημαντικά προβλήματα διαχείρισης της συμπεριφοράς τους σε επαγγελματικό και οικογενειακό περιβάλλον. Μια τέτοια περίπτωση θεωρούν ότι είναι ο 30χρονος Ειδικός Φρουρός, ο οποίος από βραβευμένος ένστολος που πυροβόλησε και συνέλαβε τον Νίκο Μαζιώτη, έγινε ο δολοφόνος ενός 52χρονου οδηγού ταξί. «Υπάρχει έλλειμμα της πολιτείας στην άμεση προσέγγιση περιπτώσεων αστυνομικών που κατά τη διάρκεια εκτέλεσης της υπηρεσίας τους, έχουν γίνει ‘θύτες’ ή ‘θύματα’» αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Τα προβλήματα ψυχής ενός ένοπλου αστυνομικού θα λύνονται ή θα προλαμβάνονται με ένα... ανώνυμο τηλεφώνημα, από τη σύζυγο, τα παιδιά, τους φίλους, τους συναδέλφους, ακόμη και από τον ίδιο που αντιλαμβάνεται ότι βρίσκεται σε μια κορύφωση προσωπικής κρίσης με ακαθόριστες ίσως και θανατηφόρες συνέπειες.

«Ο αστυνομικός δεν αποδεσμεύεται από τα προβλήματα και την πίεση, που δέχεται ο οποιοσδήποτε εργαζόμενος αυτή την εποχή. Υπάρχει όμως η ουσιαστική διαφορά ότι είναι ένοπλος, έρχεται σε επαφή με πολίτες και εφαρμόζει τον Νόμο. Σε μια κατάσταση ψυχολογικής πίεσης ή διαταραχών μπορεί να κάνει κακό σε άλλους αλλά και στον εαυτό του» εξηγούν οι ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι ανέλαβαν και ολοκλήρωσαν τη δημιουργία τηλεφωνικής γραμμής για την ψυχολογική υποστήριξη αστυνομικών, εν ενεργεία, αποστράτων και πολιτικών υπαλλήλων, όλο το 24ωρο από κάθε γωνιά της Ελλάδας, όπως είχε εξαγγελθεί από την πολιτική και αστυνομική ηγεσία το φθινόπωρο του 2016. Αν και αρχικά υπήρχε η πρόταση δημιουργίας τετραψήφιας τηλεφωνικής γραμμής, το κόστος των 60.000 ευρώ ήταν αποτρεπτικό για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα.

Στην περίπτωση ακραίων ψυχικών διαταραχών ή στιγμιαίας ψυχικής φόρτισης, ο ένστολος και κάθε άλλος πολίτης που είναι στα πρόθυρα ή έχει πάρει απόφαση να προβεί στο απονενοημένο διάβημα ή να κάνει κακό σε άλλους ανθρώπους αναζητά μια βοήθεια, ένα τηλεφώνημα της τελευταίας στιγμής που θα του δώσει την ελπίδα να μην πραγματοποιήσει τα αυτοκαταστροφικά σχέδιά του, εξηγούν εξειδικευμένοι αστυνομικοί. Αυτό το ρόλο αισιοδοξεί η πολιτική και αστυνομική ηγεσία να παίξει η τηλεφωνική γραμμή επικοινωνίας αστυνομικών αλλά και μελών του περιβάλλοντός του, που αντιλαμβάνονται κάποια δείγματα ασταθούς ψυχικής υγείας του δικού τους ανθρώπου και μέχρι σήμερα δεν τολμούσαν να «χτυπήσουν το καμπανάκι» φοβούμενοι τις αντιδράσεις, ενώ τώρα μπορούν να το κάνουν ανώνυμα και με απόλυτη εχεμύθεια στην τηλεφωνική γραμμή. «Είναι ευκολότερο να μιλούν σε κάποιον που δεν βλέπουν» δηλώνουν χαρακτηριστικά οι ψυχολόγοι της ΕΛ.ΑΣ.

Από τα μέσα Οκτωβρίου σε χώρο του Κεντρικού Ιατρείου Αθηνών του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., λειτούργησε πιλοτικά σε 24ωρη βάση με πανελλαδική κάλυψη, τηλεφωνική γραμμή, ο αριθμός της οποίας και η παρουσίασή της θα ανακοινωθεί σήμερα. Σε πρώτο στάδιο υπήρξε, με κάποια εμπόδια και επιφυλάξεις, μια εκδήλωση ενδιαφέροντος από στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν πτυχία ψυχολογίας ή άλλων ανθρωπιστικών επιστημών.

Αρχικά τρεις ειδικευμένοι αστυνομικοί ανά βάρδια θα απαντούν τις κλήσεις εκείνων που χρειάζονται την βοήθειά τους. Οι ψυχολόγοι θα έχουν μία ενεργητική απόκριση στην κλήση του ενδιαφερόμενου, θα έχουν μια ουδετερότητα, χωρίς αυστηρούς παρεμβατισμούς και θα διατηρούν τον έλεγχο της συνομιλίας προκειμένου να την οδηγήσουν στο σημείο ασφαλών συμπερασμάτων και το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Επισημαίνουν ότι στη διεθνή βιβλιογραφία παρατηρείται ότι το 1/3 από εκείνους που χρειάζονται βοήθεια την ζητούν και από αυτούς μόλις το 10% απευθύνεται σε ειδικούς για την επίλυση του προβλήματος. Τονίζεται ότι πολλές φορές το άτομο που έχει άμεσο πρόβλημα προβαίνει σε πληθώρα «μουγκών» κλήσεων ή σε φάρσες έως ότου ο ειδικός κερδίσει την εμπιστοσύνη του προκειμένου να «ανοιχθεί» και να δεχθεί την βοήθεια. Την ίδια ώρα σε τηλεδιασκέψεις, στελεχών της ΕΛ.ΑΣ. με αστυνομικούς διευθυντές της περιφέρειας τους τονίζεται να έχουν τα «μάτια τους ανοιχτά» προκειμένου να εντοπίζουν μικρά ή μεγάλα προβλήματα του προσωπικού, από τα οποία μπορεί να προέλθει μία «ανεπανόρθωτη κρίση» και να την προλαμβάνουν.

Σε εισηγητικό σημείωμα της η Διεύθυνση Υγειονομικού του Αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ. επισημαίνει: «Η ψυχική ενδυνάμωση του αστυνομικού είναι απαραίτητη για να εκπληρώσει με επιτυχία την πολύπλευρη και επικίνδυνη αποστολή του. Η φύση της εργασίας του είναι τέτοια που πολύ συχνά οι ανθρώπινες αντοχές δοκιμάζονται. Ο αστυνομικός χρειάζεται να μπορεί να αναγνωρίζει σε πρώιμο στάδιο τυχόν δυσλειτουργικά σημάδια (σε επίπεδο σκέψης, συναισθηματικής κατάστασης, σωματοποιήσεων και συμπεριφοράς), όπως π.χ. αυτά που οφείλονται σε μετατραυματική διαταραχή και με πρωτοβουλία του να απευθύνεται στις υπηρεσιακές δομές ψυχικής υγείας για ψυχοεκπαίδευση και καθοδήγηση. Η προστιθέμενη αξία της 24-ωρης τηλεφωνικής γραμμής, έγκειται στην ανωνυμία, στη δυνατότητα χωρίς μετακίνηση πανελλαδικής κάλυψης, στην ευκολία χρήσης, ότι δεν υπόκειται στην υπηρεσιακή ευχέρεια και δύναται να πραγματοποιηθεί όλες τις ώρες που βολεύουν ή το πιο σημαντικό, που κορυφώνεται η κατάσταση προσωπικής κρίσης (Μηχανισμός Παρέμβασης στην ΚΡΙΣΗ)».

Στελέχη της ΕΛ.ΑΣ. που έχουν αναλάβει αυτή την σημαντική πρωτοβουλία τονίζουν: «Η πίεση του δρόμου σε συνδυασμό με προσωπικά, οικογενειακά, οικονομικά προβλήματα, επιφέρουν ψυχολογικές μεταπτώσεις και κακές αντιδράσεις. Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν τέτοια υπηρεσία εδώ και 15 χρόνια. Ένας πιλότος όταν διαπιστώνεται ότι είναι ψυχικά ‘πιεσμένος’, δεν πετάει, γιατί ένας αστυνομικός με αντίστοιχη πίεση να περιπολεί και μάλιστα ένοπλος».

Σε συνέντευξή του στον «Ελεύθερο Τύπο», ο Γενικός Γραμματέας Δημόσιας Τάξης Δημήτρης Αναγνωστάκης, είχε μιλήσει για την μελλοντική προμήθεια 10.000 ψυχομετρικών τεστ συνέντευξης, τα οποία θα χρησιμοποιούνται στις περιπτώσεις που μπορεί να αναφέρονται στην τηλεφωνική γραμμή.

Πηγή: thetoc.gr