Η γκλίτσα και το μπαστούνι του γκολφ (vid)

Η γκλίτσα και το μπαστούνι του γκολφ (vid)
Το Gazzetta παρακολούθησε, στο θέατρο «104», την παράσταση «Golfω». Το γνωστό, βουκολικό, κωμειδύλλιο αλλιώς.

Ο συγγραφέας δεν μπορεί να γράψει «πού πήγε η αγάπη;». Όχι. Δεν θες να φυλακίσεις αυτό που προηγείται της ελευθερίας. Και τι να κάνει αυτός που θέλει να φτιάξει το ειδύλλιο; Ας διαβάσει τον «Ρωμαίο και την Ιουλιέτα» και μετά ας βγει στου κόσμου τη γιορτή, εκεί που η φύση χαίρεται και μ’ ένα χαμόγελο «πνίγει» το δάκρυ της. Στα ρουμάνια, κάτω από τα πλατάνια, μέσα στα γάργαρα νερά και στις μελωδίες τις τέλειες, αυτές των αηδονιών, εκεί να ψάξει ο επίδοξος δημιουργός. Και να το κάνει όταν οι αιώνες αλλάζουν και όταν οι χρόνοι στενάζουν. Τότε η ερώτηση αποκτά φτερά και πίσω δεν κοιτά. Γι’ αυτό συγγραφέα ψάξε για τα πεινασμένα βλέμματα, για τις καρδιές που γρήγορα χτυπάνε και για το βουνίσιο αεράκι καρτεράνε. Αναζήτησε το έαρ και μια Μαρία, μια Παναγιώτα και μια Γκόλφω, περδικόστηθη και με μαλλιά κατάμαυρα, ρίζες γερές, διαχρονικές. Περίμενε τον αντίλαλο και το άλλο μισό της παινεμένης και τότε κάτσει να ξαποστάσεις. Κι αν επιμένεις, βγάλε το χαρτί και γράψε τον μύθο, τον πλεγμένο στις φωλιές των πουλιών και στην ακινησία των φυτών. Όταν βάλεις τελεία, μην ξεχάσεις να χαμογελάσεις, να συνοδεύσεις τη συγκίνηση με το γέλιο και την γκλίτσα του τσοπάνη με το μπαστούνι του γκολφ. Και στον τίτλο του δημιουργήματος γράψε: «Golfω».

Πίσω από τα φυλλώματα της αγάπης


Το βουκολικό κωμειδύλλιο του Σπυρίδωνα Περεσιάδη συνεχίζει να εμπνέει, να μιλά στην καρδιά μας. Η «Γκόλφω» που όλοι ξέρουν και όσοι δεν γνωρίζουν, θα τη μάθουν. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου, το κοινό είδε πίσω από τα φυλλώματα της αγάπης και μέσα από τα κρυστάλλινα νερά της τραγωδίας. Το έργο έγινε αποδεκτό και παίχτηκε παντού! Έσωσε τους θιάσους της εποχής και αυτοί έκαναν το έργο του Περεσιάδη κτήμα της πολιτιστικής μας παράδοσης. Και κάπου εδώ έρχεται η Ηρώ Κισσανδράκη και ο Γρηγόρης Καραντινάκης. Η «Golfω» που παρουσιάζεται στο θέατρο «104», έχει μια λοξή ματιά κι ένα χιούμορ που συνδυάζει το βαλκανικό ταπεραμέντο και τη φλεγματική αντίδραση. Η διασκευή της Κισσανδράκη ισορροπεί μεταξύ τραγικού και κωμικού. Καθόλου εύκολη αποστολή. Το να εμπλουτίσεις κάτι τόσο γερά εδραιωμένο, μοιάζει με πρόκληση που θα σε πληγώσει. Και όμως! Αυτό που είδαμε στο «104» συνδυάζει το βουκολικό δράμα και τη λύτρωση της κωμωδίας. Η γλώσσα με τις ποιητικές της στιγμές, ακολουθεί την ευωχία και το ελαφρύ πείραγμα που θυμίζει κάτι από το «Monty Pynthon». Αυτό το καθαρά οριοθετημένο πλαίσιο, ανέδειξε η σκηνοθεσία του Καραντινάκη. Τα δημώδη ακολουθούν τα χαρούμενα και ενθουσιώδη, χωρίς να κρύβεται ο πυρήνας, το μήνυμα του έργου του Περεσιάδη.

Δύο Λόρδοι περιηγητές


Όπως διαβάζουμε στο σημείωμα της παράστασης: «Δημιουργώντας ένα μη προβλέψιμο εικαστικό και στυλιστικό περιβάλλον, η παράσταση προσγειώνει το κοινό σε μία άχρονη ανάγνωση της ιστορίας αγάπης του Τάσου και της Γκόλφως». Και λίγο πιο κάτω. «Εν μέσω πολλών παρτίδων γκολφ, δύο Λόρδοι περιηγητές προσπαθούν να καταλάβουν αν οι ψυχές συναντιόνται για κάποιο λόγο και αν όντως υπάρχει παντοτινή αγάπη». Το λιτό και αφαιρετικό σκηνικό (Γρηγόρης Καραντινάκης) δίνει ώθηση στην κίνηση και τονίζει τραγικό και κωμικό στοιχείο. Κορμοί δέντρων σκορπισμένοι και περιμετρικά τα κοστούμια (Ηρώ Κισσανδράκη) που αλλάζουν οι ηθοποιοί. Το εύρημα των Λόρδων περιηγητών που παίζουν γκολφ, προσφέρει την απαραίτητη απόσταση και το δικαίωμα να «συνομιλούν» μέλλον, παρόν, παρελθόν. Οι τέσσερις ηθοποιοί, Ηρώ Κισσανδράκη, Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Γιώργος Κοσκορέλος, ερμηνεύουν τα πολλά πρόσωπα του έργου, ακολουθούν με το σωστό ύφος και στον σωστό χρόνο τα κωμικά στιγμιότυπα, ενώ είναι απόλυτα παραδομένοι στη δοκιμασία, στην ομορφιά και στην τραγωδία της αγάπης. Το πιο σημαντικό; Έχουν «χτίσει» την αγνή, ειλικρινή, διάθεση για να δώσουν μια δεύτερη ευκαιρία στον Τάσο και την Γκόλφω. Και τα καταφέρνουν! Στο σκηνικό αποτέλεσμα συμβάλλει ουσιαστικά η κίνηση-χορογραφία της Βρισηίδας Σολωμού. Η μουσική του Ορέστη Μπενέκα ακολουθεί κίνηση και λόγο. Η «Golfω» διαθέτει ζωντάνια, καλές ερμηνείες και αληθινή έμπνευση.

Ταυτότητα παράστασης

«Golfω»

Στο θέατρο «104»

Μέχρι τις 28 Απριλίου

Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Γρηγόρης Καραντινάκης
Διασκευή κειμένου - Κοστούμια: Ηρώ Κισσανδράκη
Μουσική: Ορέστης Μπενέκας
Σχεδιασμός Κίνησης - Χορογραφία: Βρισηίδα Σολωμού
Σκηνικά: Γρηγόρης Καραντινάκης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ιάσονας Βροχίδης
Φωτογραφίες: Bill Patrick
Μακιγιάζ: Χρύσα Ράικου
Κατασκευή κοστουμιών: Atelier Tsiouni
Social Media: Social Wave
Σχεδιασμός αφίσας – τρέιλερ: Μαύρα Γίδια
Video Creator: Γιώργος Μπελεγκρής
Οργάνωση παραγωγής: Καίτη Αυγουστάκη
Παραγωγή: Urban Theatre

Ερμηνεύουν
Λευτέρης Βασιλάκης, Μαρία Δαμασιώτη, Ηρώ Κισσανδράκη, Γιώργος Κοσκορέλλος.

Διάρκεια: 90 λεπτά.

Εισιτήρια: από έξι ευρώ.

Ημέρες παραστάσεων: Σάββατο 21:15, Κυριακή 19:00

@Photo credits: Bill Patrick