Ανδρέας Λασκαράτος στο Gazzetta: «Οι 24 ώρες Λε Μαν δεν συγκρίνονται με άλλο αγώνα»

Ανδρέας Λασκαράτος στο Gazzetta: «Οι 24 ώρες Λε Μαν δεν συγκρίνονται με άλλο αγώνα»

Μπορεί η Ελλάδα να μην έχει να επιδείξει πολλές επιτυχίες στους αγώνες πίστας σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο τα τελευταία χρόνια έχουμε έναν οδηγό που τοποθετεί τη χώρα μας στο… χάρτη του μηχανοκίνητου αθλητισμού, συμμετέχοντας σε κορυφαίους θεσμούς αγώνων αντοχής.

Ο λόγος για τον Ανδρέα Λασκαράτο, που ήταν πέρυσι πρωταθλητής στην κατηγορία LMP2 Am του Asian Le Mans Series, δεύτερος στην LMP3 του ίδιου θεσμού μία χρονιά νωρίτερα, τις δύο τελευταίες σεζόν ήταν στο grid του European Le Mans Series ανεβαίνοντας μάλιστα το 2020 στο βάθρο του 4ωρου αγώνα του Σπα και ως… κερασάκι στην τούρτα, έτρεξε ακόμα και στο «ιερό δισκοπότηρο» των αγώνων αντοχής – τις 24 Ώρες Λε Μαν.

Με αφορμή αυτή τη σπάνια ευκαιρία, ο Έλληνας οδηγός μίλησε στον Πάνο Σεϊτανίδη για την εμπειρία στο σιρκουί του Σαρθ, τις απαιτήσεις μίας 24ωρης δοκιμασίας και όσα πρεσβεύει αυτός ο μοναδικός αγώνας.

image

Τι είναι για σένα ο 24ωρος αγώνας Λε Μαν;

Λόγω της εμπλοκής μου σε αγώνες αντοχής και αγώνες πρωτοτύπων αλλά και όντας μέλος της «οικογένειας» της Ferrari, δεν μπορώ παρά να τον χαρακτηρίσω ως δική μου κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μου αρέσει η Formula 1 αλλά θεωρώ πως ο συγκεκριμένος αγώνας δε συγκρίνεται με τίποτα άλλο. Είναι ο ένας αγώνας στον οποίο έχω και θα έχω πάντα το βλέμμα στραμμένο. Όχι μόνο με στόχο τη συμμετοχή αλλά και ως θεατής.

image

Σε ποιο σημείο της ζωής/καριέρας σου έθεσες ως στόχο να αγωνιστείς εκεί;

Δεν νομίζω πως υπήρξε κάποιο συγκεκριμένο σημείο. Όμως επειδή από πολύ μικρός ήξερα τι ήθελα να κάνω και είχα θέσει στόχους, πριν καν την εφηβική μου ηλικία είχα αποφασίσει πως θα κάνω ότι μπορώ, ώστε κάποτε να συμμετάσχω σε αυτόν τον αγώνα με τις δικές μου δυνάμεις.

image

Στόχος τον οποίο υλοποίησες πριν δύο χρόνια. Μπορείς να μας περιγράψεις την εμπειρία της συμμετοχής σου;

Η όλη εμπειρία είναι πολύ δύσκολο να αποτυπωθεί συνοπτικά. Όταν το 2020 με κάλεσαν από την Project1, την ομάδα με την οποία αγωνίστηκα σε αυτόν τον θρυλικό αγώνα, μέσα σε 48 μόλις ώρες είχα αφήσει ότι έκανα στην Ελλάδα και είχα βρεθεί στη Γαλλία, στο Παρίσι, κι έκανα δοκιμές στον προσομοιωτή. Κάθε οδηγός περνάει από συγκεκριμένα τεστ που πιστοποιούν πως γνωρίζει καλά όλα τα πρωτόκολλα ασφαλείας, έχει καλή νυχτερινή αντίληψη, ικανότητα στη διαχείριση κρίσεων αλλά και σε αγωνιστικές συνθήκες με πολύ «κίνηση» αφού στον 24ωρο αγώνα Λε Μαν μάχονται ταυτόχρονα πολλές κατηγορίες στην πίστα. Έπειτα κι εφόσον ο οδηγός περάσει επιτυχώς τα παραπάνω, πηγαίνει στην πίστα όπου αρχίζει η διαδικασία προετοιμασίας με την ομάδα. Το πρώτο βήμα ήταν το set-up, όπου για μία εβδομάδα, η πίστα μετατράπηκε σε «σπίτι» μας. Εκεί μέναμε, τρώγαμε, κάναμε προπόνηση, συσκέψεις, εκεί είχαμε τον εξοπλισμό μας, όλα.

image

Τι σου έχει μείνει περισσότερο από τη συμμετοχή σου σε αυτό το θρυλικό αγώνα;

Αναμφίβολα η στιγμή που περάσαμε τη γραμμή του τερματισμού. Καθώς και το stint που έκανα στην Ανατολή του ηλίου, όπου πραγματικά ένιωσα κάτι μαγικό. Ήταν απίθανο συναίσθημα.

image

Ποιες είναι οι σημαντικότερες απαιτήσεις αυτού του αγώνα;

Είναι ένα πραγματικό τεστ. Μία δοκιμασία με πολλές συνιστώσες. Η κούραση, το σκοτάδι, ο ανταγωνισμός, η ανάγκη άρτιας ομαδικής δουλειάς. Όπως ανέφερα, οι διαδικασίες ενόψει της στιγμής της εκκίνησης, ξεκινούν μία εβδομάδα νωρίτερα και το πρόγραμμα είναι βαρύ. Η κούραση λοιπόν ξεκινά πριν αρχίσει ο αγώνας. Έπειτα, η κούραση δεν είναι μόνο σωματική είναι και εγκεφαλική, με όλα όσα «τρέχουν» την ώρα του αγώνα. Αν προσθέσεις και την έλλειψη ύπνου, όλο αυτό είναι αρκετά απαιτητικό. Πρέπει να είναι πάντα όλα υπό έλεγχο και πάντα να προσέχεις τους ηλεκτρολύτες σου, τη διατροφή, τη φυσιοθεραπεία, να μελετάς τα δεδομένα της τηλεμετρίας, να εξετάζεις τι κάνει ο ανταγωνισμός, να κάνεις αλλαγές οδηγού, να προετοιμάζεσαι, να προπονείσαι για αυτή την αλλαγή που είναι κρίσιμη. Είναι πάρα πολλά πράγματα που καλείσαι να διαχειριστείς.

image

Και οι απαιτήσεις της αγωνιστικής διαδρομής; Ποια σημεία είναι τα κλειδιά για την επίτευξη ενός καλού γύρου και ποιες είναι οι παγίδες;

Το δυσκολότερο στοιχείο όλων, είναι πως έχουμε να κάνουμε με έναν αγώνα που πραγματοποιείται εν μέρει σε δημόσιο δρόμο κι εκεί δεν μπορείς να κάνεις δοκιμές. Έτσι, την εμπειρία, την πλήρη εμπειρία αυτής της φημισμένης αγωνιστικής διαδρομής, δεν μπορείς να την αποκομίσεις μέσω δοκιμών. Έρχεται μόνο όταν βρεθείς στην πίστα. Παγίδες μπορεί να υπάρξουν σε κάθε σημείο, σε κάθε στροφή. Ειδικά στις «Indianapolis» και «Porsche Curves».

image

Πόσο δύσκολο είναι για τους οδηγούς sportscars, εκτός από τον δικό τους αγώνα, να έχουν το νου στο πότε θα έρθει ένα ταχύτερο hypercar πρωτότυπο να γεμίσει τους καθρέφτες;

Δεν είναι δύσκολο αλλά επειδή στον 24ωρο αγώνα Λε Μαν υπάρχουν 60 συμμετοχές, δεν υπάρχει σχεδόν ποτέ κάποια στιγμή χωρίς «κίνηση» - είτε αφορά σε πιο αργά αυτοκίνητα είτε σε πιο γρήγορα. Συχνά, υπάρχει δυσκολία στην επικοινωνία με το pit wall και την ομάδα, ώστε να ξέρεις ποιος έρχεται ή ποιον πλησιάζεις. Να έχεις μία εικόνα του τι να περιμένεις, πότε πρέπει εσύ να ανοίξεις δρόμο και πότε πρέπει να περιμένεις να ανοίξουν για εσένα. Πάντα σίγουρα, υπάρχουν στιγμές που στην πίστα έχει πραγματικά πολλή κίνηση!

image

Νομίζω αυτή η είναι απορία πολλών αναγνωστών μας. Κοιμάσαι κατά τη διάρκεια του αγώνα; Κι αν ναι, σερί ή με μικρά… stint ύπνου;

Συνήθως η ομάδα στρατηγικού σχεδιασμού υποδεικνύει κάποια σενάρια σχετικά με το ποιος θα οδηγήσει πότε, ποιος θα ξεκουραστεί κτλ. Πάντα πρόκειται για μικρά stint, το πολύ 2-2.5 ωρών. Βέβαια υπάρχουν απρόοπτα, όπως στη δική μου περίπτωση, όπου ο οδηγός με τον οποίο θα μοιραζόμασταν τη νυχτερινή οδήγηση, έπαθε μυϊκή κράμπα από αφυδάτωση και τελικά έμεινα ξύπνιος σχεδόν όλο το βράδυ. Ένα ακόμα στοιχείο που δυσκολεύει το να βγεις από το αυτοκίνητο μετά από ένα δίωρο stint και να πας αμέσως για ύπνο, είναι η αδρεναλίνη. Παράλληλα, θυμάμαι πως είχα και αγωνία, να δω τι κάνουν οι συναθλητές μου. Ειδικά αν υπάρχει ησυχία για λίγο, πράγμα που συνεπάγεται αυτοκίνητο ασφαλείας ή slow zone, πεταγόμουν να δω αν είχε συμβεί κάτι στο δικό μας αυτοκίνητο! Τέλος, επειδή κοιμόμαστε μέσα στα pits, υπάρχει και ο παράγοντας θόρυβος. Είναι εκκωφαντικός άρα ο ύπνος δεν είναι εύκολη υπόθεση.

image

Τι βλέπεις για το φετινό αγώνα;

Δεν μπορώ να κάνω προβλέψεις, είναι 24 ώρες όπου όλα μπορούν να συμβούν. Βλέπω δυνατές τις Ferrari, στην LMP2 βλέπω 9-10 αυτοκίνητα να διεκδικούν νίκη (!) ενώ στη γενική κατάταξη περιμένω νίκη της Toyota. Όχι πια λόγω της ανωτερότητας στην ταχύτητα αλλά λόγω της εμπειρίας που έχουν, που θα τους επιτρέψει να κάνουν λιγότερα λάθη.

Φωτογραφίες: Toyota Gazoo Racing, 1AIM Villorba Corse, Era Motorsport, Alpine