Ποιες μάρκες ποντάρουν στο ντίζελ και ποιες του κουνάνε μαντήλι

Gazzetta team
Ποιες μάρκες ποντάρουν στο ντίζελ και ποιες του κουνάνε μαντήλι
Πώς αντιμετωπίζουν οι μεγάλες εταιρείες αυτοκινήτων το μέλλον των ντιζελοκινητήρων και σε ποιες τεχνολογίες ποντάρουν πλέον προκειμένου να μην χάσουν το τρένο των εξελίξεων;

Αβεβαιότητα και ανασφάλεια διακατέχει τους αγοραστές αυτοκινήτων σχετικά με την προοπτική του ντίζελ ως καύσιμο και στο μέλλον. Τα ερωτήματα που έχουν ανακύψει το τελευταίο διάστημα – και ιδιαίτερα μετά το σκάνδαλο Dieselgate του ομίλου VW- είναι πολλά και εύλογα, καθώς πλανώνται στην ατμόσφαιρα διάφορες ειδήσεις και φήμες. Θα απαγορευθεί η κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων οχημάτων στις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις; Θα καταργηθούν οι συγκεκριμένες εκδόσεις από τη γκάμα των σημαντικών αυτοκινητοκατασκευαστών; Θα επιβαρυνθούν οι κάτοχοι των ντιζελοκίνητων μοντέλων με πρόσθετους φόρους και με αυξημένες τιμές στις αντλίες καυσίμων, επειδή μολύνουν το περιβάλλον με τα Ι.Χ. τους;

Η Ευρώπη παραμένει προπύργιο της συγκεκριμένης τεχνολογίας, αν και η τάση είναι πλέον σαφώς πτωτική. Σύμφωνα με στοιχεία της Jato Dynamics, το 2017 αφορούσε το 44% των ταξινομήσεων καινούριων Ι.Χ. στην Ευρωπαϊκή Ενωση πετρελαιοκίνητα μοντέλα, ενώ ένα χρόνο νωρίτερα κυμαινόταν το ποσοστό τους στο 49%. Από την άλλη πλευρά, οι αυτοκινητοκατασκευαστές βλέπουν σαν μονόδρομο την ηλεκτροκίνηση προκειμένου να πιάσουν τα χαμηλά μελλοντικά όρια εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα, που έχει θεσπίσει η ΕΕ.

Ας δούμε λοιπόν, ποιες μάρκες βάζουν οριστικά στο χρονοντούλαπο τους πετρελαιοκινητήρες και ποιες εξακολουθούν να πιστεύουν, ότι έχει ακόμη μέλλον.

Όμιλος BMW (ΒΜW, MINI, Rolls-Royce)

Το 67% των πωλήσεων της BMW πέρυσι στην Ευρώπη αφορούσε ντιζελοκίνητα μοντέλα, ενώ το 2016 ήταν το αντίστοιχο ποσοστό 73%. Σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της βαυαρικής μάρκας, Χάραλντ Κρίγκερ, «οι κινητήρες ντίζελ της BMW έχουν μέλλον», καθώς θεωρεί ότι είναι περιβαλλοντικά καθαρότεροι στον κόσμο. Αυτό σημαίνει, ότι ο γερμανικός όμιλος θα συνεχίσει να στηρίζει στο μέλλον τους πετρελαιοκινητήρες και να επενδύει στην εξέλιξή τους.

Τοyota

Το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων Toyota επί των συνολικών της ευρωπαϊκών πωλήσεων ήταν μόλις 6% πέρυσι από 13% το 2016. Eίναι λοιπόν προφανές, ότι οι Ιάπωνες δεν θα είχαν πρόβλημα να εγκαταλείψουν εντελώς τους κινητήρες ντίζελ και να στραφούν με ακόμη μεγαλύτερη ένταση στην ηλεκτροκίνηση και στην υβριδική τεχνολογία. Η απόφασή τους να μην λανσάρουν το νέο SUV C-HR με κινητήρες πετρελαίου σηματοδοτεί ακριβώς αυτή τη σταδιακή απαγκίστρωση από το πετρέλαιο.

Όμιλος Daimler (Mercedes, Smart)

Το 66% των περυσινών ταξινομήσεων καινούριων Mercedes στην Ευρώπη αναλογούσε σε πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. Επόμενο είναι να βλέπει η μάρκα με σήμα το αστέρι μεγάλες προοπτικές για τη συγκεκριμένη τεχνολογία. Τον Οκτώβριο είχε δηλώσει το Νούμερο Ένα της Daimler, Ντίτερ Τσέτσε, ότι «υπάρχει καθαρός κινητήρας ντίζελ και μέλλον για τον ντίζελ», ενώ είχε προσθέσει ότι αξίζει τον κόπο η αναβάθμισή τους. Μάλιστα η Daimler εξέλιξε πρόσφατα έναν εντελώς καινούριο πετρελαιοκινητήρα για τη νέα σειρά E-class, ο οποίος εκπέμπει ελάχιστα οξείδια του αζώτου σε συνθήκες πραγματικής χρήσης.

Όμιλος PSA (Peugeot, Citroen, DS και εδώ και μερικούς μήνες Opel)

Περίπου 40% των πωλήσεων του γαλλικού ομίλου στις 26 χώρες της ΕΕ αφορούσε πέρυσι πετρελαιοκίνητα Ι.Χ. Οι ντιζελοκινητήρες της PSA θεωρούνται ιδιαίτερα καθαροί και με υπερσύγχρονη αντιρρυπαντική τεχνολογία, ενώ οι καταναλώσεις και οι εκπομπές ρύπων των γαλλικών μοντέλων μετριούνται πλέον σε πραγματικές συνθήκες από ανεξάρτητο περιβαλλοντικό οργανισμό, ώστε να είναι ρεαλιστικές. Ο πρόεδρος της PSA, Κάρλος Ταβάρες, δεν έχει πάρει ακόμη επίσημη θέση για το ντίζελ, ωστόσο έχει ανακοινώσει ότι σε πέντε χρόνια θα προσφέρει το 80% των μοντέλων του με υβριδική τεχνολογία ή ως αμιγώς ηλεκτροκίνητα. Πάντως ο Ταβάρες είναι εναντίον κάθε υπαγόρευσης από την ΕΕ και τα κράτη – μέλη της για τον δρόμο, που πρέπει να ακολουθήσει κάθε εταιρεία αυτοκινήτων σχετικά με τους κινητήρες της.

Όμιλος VW (VW, Audi, Seat, Skoda και άλλες 8 μάρκες)

Περίπου μία στις δύο πωλήσεις καινούριων αυτοκινήτων από τις 12 μάρκες του γερμανικού ομίλου αναλογούσε σε πετρελαιοκίνητο μοντέλο. Η VW έχει μεγάλη παράδοση στη συγκεκριμένη τεχνολογία, σύμφωνα όμως με τον Διευθύνοντα Σύμβουλό της, Ντις, οι κινητήρες ντίζελ θα συνεχίσουν να έχουν σημασία στα μεγαλύτερα αυτοκίνητα που διανύουν πολλά χιλιόμετρα σε ετήσια βάση. Με άλλα λόγια στα μικρά και στα μικρομεσαία μοντέλα δεν βλέπουν οι άνθρωποι της VW ότι θα έχει μέλλον ο πετρελαιοκινητήρας, γι αυτό και στρέφονται στις συγκεκριμένες κατηγορίες κυρίως στην ηλεκτροκίνηση.

Volvo

H σουηδική μάρκα εμφανίζει ένα τρομερά υψηλό ποσοστό σε πωλήσεις ντιζελοκίνητων μοντέλων στην Ευρώπη με 77% το 2017 και 83% το 2016. Παρόλα αυτά δεν βλέπει μέλλον στους πετρελαιοκινητήρες και δεν σκοπεύει να εξελίξει νέους, επειδή η αναβάθμισή τους είναι περίπλοκη και δαπανηρή. Από το 2019 και μετά θα λανσάρει η Volvo αποκλειστικά μοντέλα υβριδικά και ηλεκτρικά, όμως θα διατηρήσει την πρόσφατα λανσαρισμένη γενιά ντιζελοκινητήρων της τουλάχιστον για τα επόμενα έξι – επτά χρόνια στη γκάμα της. Σύμφωνα με ανεπιβεβαίωτες πληροφορίες, η Volvo έχει συζητήσει με τις BMW και VW το ενδεχόμενο να προμηθεύεται στο μέλλον από αυτές κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Όμιλος Renault/Nissan (τώρα και Mitsubishi)

Ο γαλλοϊαπωνικός όμιλος είχε πέρυσι ένα ποσοστό πωλήσεων πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Ευρώπη της τάξης του 48% για τη Renault και του 46% για τη Nissan. Φαίνεται όμως ότι προβλέπει τη συρρίκνωση της συγκεκριμένης τεχνολογίας, αφού θα μειώσει έως το 2022 κατά 50% την προσφορά ντιζελοκίνητων μοντέλων στη γκάμα της. Μεγαλύτερος σκεπτικιστής απέναντι στους κινητήρες ντίζελ φέρεται ότι είναι το Νούμερο Δύο της Renault, Τιερί Μπολόρ, που δεν βλέπει κάποιο μέλλον γι αυτούς. H Mitsubishi, που εντάχθηκε πρόσφατα στον όμιλο της Renault/Nissan, θα ακολουθήσει παρόμοια πολιτική με τις άλλες δύο μάρκες.

Honda

Η ιαπωνική εταιρεία θεωρεί, ότι το ποσοστό των πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. στην Ευρώπη θα κυμανθεί την επόμενη πενταετία γύρω στο 30%, γι αυτό και συνεχίζει να τους εξελίσσει. Για το απώτερο μέλλον πάντως, ποντάρει η Honda κυρίως στην ηλεκτροκίνηση και μάλιστα από ενεργειακές κυψέλες υδρογόνου.

Όμιλος Land Rover, Jaguar

Οι πετρελαιοκινητήρες θεωρούνται ζωτικής σημασίας για τα ογκώδη οχήματα εκτός δρόμου της Land Rover, αλλά και για τη Jaguar. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό, ότι οι περυσινές ταξινομήσεις ντιζελοκίνητων μοντέλων με το σηματάκι των δύο εταιρειών κατείχαν στην Ευρώπη ένα ποσοστό γύρω στο 91%. Παρόλα αυτά, ο όμιλος JLR, που ανήκει πλέον στην ινδική Τata, θα λανσάρει από το 2020 και μετά κάθε νέο μοντέλο του και με υβριδική ή αμιγώς ηλεκτρική εκδοχή. Ωστόσο ο τεχνικός διευθυντής του ομίλου, Χάνο Κίρνερ, διευκρίνισε τον περασμένο Ιούνιο, ότι ο πετρελαιοκινητήρας θα συνεχίσει να παίζει κομβικό ρόλο στη γκάμα των δύο εταιρειών και στο μέλλον.

Όμιλος FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler)

Το ποσοστό των ντιζελοκίνητων μοντέλων στο σύνολο των πωλήσεων της FCA ανήλθε πέρυσι στην Ευρώπη στο 40%, ενώ στην Ιταλία άγγιξε το 56%. Σύμφωνα όμως με δημοσίευμα των Financial Times, που δεν διαψεύσθηκε από τον ιταλοαμερικανικό όμιλο, η FCA θα καταργήσει έως το 2022 όλες τις εκδόσεις ντίζελ από τη γκάμα των Ι.Χ. της και θα διατηρήσει ορισμένες μόνον για κάποια pick up και επαγγελματικά μοντέλα της. Πάντως, η FCA έχει μείνει πίσω στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και καλείται πλέον να...φορτσάρει, ώστε να καλύψει το χαμένο έδαφος.

Ακολουθήστε την σελίδα του gMotion στο Facebook!