Μεγάλο σκάνδαλο σε δοκιμές ελαστικών!

Γνωστός κατασκευαστής ελαστικών παραδέχθηκε, ότι προμήθευε με ειδικά φτιαγμένα λάστιχα τον Ειδικό Τύπο, για να βαθμολογούνται με άριστα στις συγκριτικές δοκιμές.

Μεγάλο σκάνδαλο σε δοκιμές ελαστικών!

Ένα νέο σκάνδαλο συνταράσσει τον χώρο της αυτοκίνησης, αν και δεν αφορά τις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με ρεπορτάζ του ειδησεογραφικού πρακτορείου Reuters, ο κατασκευαστής ελαστικών Nokian Tyres παραδέχθηκε, ότι παρέδιδε ειδικά φτιαγμένα λάστιχα για τεστ σε περιοδικά αυτοκινήτου. Όπως αναφέρει ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της φινλανδικής εταιρείας, Αρι Λεχτοράντα, «τα συγκεκριμένα ελαστικά κατασκευάζονταν ειδικά για τις δοκιμές και διέθεταν καλύτερες ιδιότητες από τα ελαστικά του ελεύθερου εμπορίου». Αυτές οι ενέργειες εξαπάτησης των δοκιμαστών -και κατ΄ επέκταση και των καταναλωτών-, σταμάτησαν το 2015.

Φινλανδική εφημερίδα υποστηρίζει, ότι τέτοιου είδους ελαστικά έχουν χρησιμοποιηθεί σε περίπου δέκα συγκριτικά τεστ, όπου πέτυχαν πολύ καλά αποτελέσματα. Η Nokian τα αξιοποίησε για τη διαφήμιση των προϊόντων της, που είχαν λάβει άριστα το 2014 σε δοκιμές γνωστών ξένων –και κυρίως γερμανικών- περιοδικών, όπως το ‘’Auto Bild’’ και το ‘’SUV Magazin’’. Όμως και το 2012 τα είχε πάει πολύ καλά το ελαστικό της Nokian σε ανάλογη δοκιμή της γερμανικής λέσχης αυτοκινήτου ADAC.

Ένα ενδεχόμενο ‘’Tyregate’’ θα έπληττε σίγουρα όχι μόνον την αξιοπιστία των κατασκευαστών ελαστικών, αλλά και των εξειδικευμένων περιοδικών αυτοκινήτου, όπως επίσης των οργανισμών, που δοκιμάζουν και αξιολογούν διάφορα προϊόντα. Μην ξεχνάμε, ότι πολλοί καταναλωτές αγοράζουν καινούρια ελαστικά με βασικό κριτήριο την αξιολόγησή τους από τους ειδικούς.

Δεν πρέπει πάντως να αποκλειστεί η πιθανότητα, να υπάρχουν και άλλες εταιρείες ελαστικών εκτός της Nokian, που παρέδιδαν διαφορετικών προδιαγραφών λάστιχα για τις ανάγκες των τεστ. Ο πειρασμός είναι μεγάλος, επειδή ένα καλό αποτέλεσμα στα τεστ αποτελεί – κυρίως στο εξωτερικό- το διαβατήριο της επιτυχίας για ένα λάστιχο. Μάλιστα το εξειδικευμένο γερμανικό περιοδικό ‘’Neue Reifenpresse’’ δημοσίευσε, ότι προβλέπονταν και μπόνους για τα στελέχη των εταιρειών ελαστικών, που συνέβαλαν με επιτυχία στην εξαπάτηση των δοκιμαστών και στην θετική αξιολόγηση των προϊόντων της μάρκας τους.

Τα περιοδικά, οι λέσχες αυτοκινήτων και οι οργανισμοί αξιολόγησης έχουν γίνει την τελευταία διετία πιο προσεκτικοί, όσον αφορά στην επιλογή ελαστικών, που προορίζονται για τεστ. Για παράδειγμα η λέσχη ADAC αγοράζει πλέον 28 ελαστικά ανά κατασκευαστή από διάφορους εμπόρους, τα οποία συγκρίνονται ποιοτικά μεταξύ τους, ώστε να γνωρίζουν οι δοκιμαστές, ότι δεν έχουν γίνει «πονηρές» παρεμβάσεις κατά την παραγωγή τους και ότι διαθέτουν ίδιες προδιαγραφές με αυτά που κυκλοφορούν στην αγορά.