Επικίνδυνο το σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί (;)

Συνολικά 14 θάνατοι στις ΗΠΑ αποδίδονται στο σύστημα εκκίνησης των αυτοκινήτων χωρίς κλειδί. Διαβάστε γιατί.

Επικίνδυνο το σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί (;)

Ένα κατά τα άλλα πολύ χρήσιμο στοιχείο εξοπλισμού, όπως το σύστημα εισόδου/εξόδου και λειτουργίας του κινητήρα χωρίς κλειδί, μπορεί να αποδειχτεί θανατηφόρο υπό προϋποθέσεις.

Σύμφωνα με στοιχεία της αμερικανικής NHTSA, του εθνικού οργανισμού οδικής ασφάλειας, από το 2009 έως και σήμερα έχουν αναφερθεί 14 θάνατοι από εισπνοή μονοξειδίου του άνθρακα, λόγω της συνέχισης της λειτουργίας του κινητήρα αυτοκινήτων που είχαν το σύστημα εκκίνησης χωρίς κλειδί.

Οι άτυχοι ιδιοκτήτες που έχασαν τη ζωή τους πάρκαραν το αυτοκίνητό τους σε χώρο στάθμευσης παρακείμενο του σπιτιού τους, ξεχνώντας, φεύγοντας, να πατήσουν το σχετικό πιεστικό διακόπτη στο ταμπλό για το σβήσιμο του κινητήρα. Το αποτέλεσμα ήταν αυτός να συνεχίσει να λειτουργεί και οι οδηγοί αλλά και μέλη της οικογένειάς τους να καταλήξουν τη νύχτα από εισπνοή μονοξειδίου του άνθρακα.

Το μονοξείδιο του άνθρακα είναι ένα εξαιρετικά επικίνδυνο αέριο που παράγεται κατά την καύση και είναι άοσμο, άχρωμο και θανατηφόρο. Σύμφωνα με τους ειδικούς επιφέρει «γλυκό θάνατο», καθώς όταν εισπνέεται οδηγεί σε σταδιακή απώλεια αισθήσεων και δεν γίνεται αντιληπτό από τον άνθρωπο.

Με αυτά τα δεδομένα ο αμερικανικός οργανισμός οδικής ασφάλειας ερευνά νέες προδιαγραφές λειτουργίας για τα σχετικά συστήματα «χωρίς κλειδί». Δεν αρκεί μόνο η ηχητική ένδειξη όταν κανείς απομακρύνεται από το αυτοκίνητο με το κλειδί στην τσέπη ή στην τσάντα και τον κινητήρα σε λειτουργία. Θα πρέπει μετά από εύλογο χρονικό διάστημα ο κινητήρας να σβήνει, κάτι που δεν ισχύει στα σημερινά συστήματα για λόγους ασφάλειας κατά την κίνηση του αυτοκινήτου.

Για παράδειγμα, αν το σύστημα για οποιοδήποτε λόγο δεν αντιλαμβάνεται τη λειτουργία του πομπού που δίνει το σήμα –λόγω χαμηλής τάσης της μπαταρίας του πομπού- διατηρεί τον κινητήρα σε λειτουργία για να δώσει τη δυνατότητα στον οδηγό να φτάσει στον προορισμό του. Φυσικά η λύση αυτού του προβλήματος είναι απλή, καθώς ένας αισθητήρας κίνησης των τροχών ή του τιμονιού δίνει την απαραίτητη πληροφορία για να δοθεί αντίστοιχα η κατάλληλη εντολή συνέχισης της λειτουργίας του κινητήρα ή παύσης του.

Αρκετοί κατασκευαστές, σε ακροάσεις που έχουν γίνει από την NHTSA στις ΗΠΑ, υποστήριζαν μέχρι σήμερα ότι τα συστήματα χωρίς κλειδί δεν είναι πιο επικίνδυνα από τα αντίστοιχα με κλειδί. Ωστόσο αποδεικνύεται ότι με το κλειδί στην τσέπη, ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου που έχει το σύστημα δεν μπορεί να αντιληφθεί εύκολα την πιθανότητα να άφησε τον κινητήρα σε λειτουργία, ενώ με το συμβατικό κλειδί η κατοχή του σημαίνει αυτόματα και σβήσιμο του κινητήρα.

Πλέον αναμένονται από τη σχετική επιτροπή οι νέες προδιαγραφές ασφάλειας για τα σχετικά συστήματα, ώστε να αποκλειστεί και η πολύ σπάνια, αλλά τελικά πιθανή και θανατηφόρα αμέλεια του οδηγού να αφήσει τον κινητήρα του αυτοκινήτου σε λειτουργία, εν αγνοία του.