«Give me a paw»: Τα παιδιά αγαπούν το διάβασμα, με συντροφιά έναν σκύλο!

Παναγιώτης Δαλαταριώφ
«Give me a paw»: Τα παιδιά αγαπούν το διάβασμα, με συντροφιά έναν σκύλο!

bet365

Η κτηνίατρος Βασιλική Σταθοπούλου, πάνω στο τρίπτυχο παιδί- βιβλίο-σκύλος έχει χτίσει το όραμά της για ένα αύριο με περισσότερα διαβασμένα μυαλά. Το Give me a Paw είναι εδώ και φέτος, μέσω του G- Weekend για να γεμίσει τις βιβλιοθήκες με βιβλία και αγνά συναισθήματα.

Ενας κόσμος που αλλάζει. Δύο παιδικά μάτια που... διαβάζουν τον κόσμο και τον αλλάζουν. Η κτηνίατρος και ιδιοκτήτρια της Vetmedica, κα Βασιλική Σταθοπούλου, οραματίστηκε έναν κόσμο με παιδιά που αγαπούν το διάβασμα. Εναν κόσμο με παιδιά και σκυλάκια παρέα να διαγράφουν το αύριο μέσα από τα συναισθήματά τους. Μέσα από τη «βουβή» επικοινωνία που μόνο αυτά μπορούν να δημιουργήσουν μέσα από μια ξεχωριστή σχέση που χτίζουν μέρα με τη μέρα... σελίδα με τη σελίδα. Γι' αυτό κι η κυρία Βασιλική Σταθοπούλου, μέσω του Give me a Paw σκοπεύει να βοηθήσει ώστε στον κόσμο μας να μην κυριαρχεί η αφιλομάθεια.

Η Πασχαλινή δράση του Give me a paw αποσκοπεί στη διάθεση βιβλίων για την ενίσχυση βιβλιοθηκών δημόσιων δημοτικών σχολείων σε όλη την Ελλάδα. Αρωγός σ' αυτήν μας την προσπάθεια είναι η εταιρία DimiJo Fashion. H DimiJo Fashion προσεγγίζοντας με ευαισθησία το τρίπτυχο παιδί-βιβλίο-σκύλος διαθέτει όλα τα έσοδα των πωλήσεων (www.dimijo.gr) από 15-30 Απριλίου για την αγορά παιδικών βιβλίων. Ενα βιβλίο περισσότερο, ένα πιο ευτυχισμένο παιδί, ένας πιο ασφαλής σκύλος.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Τι είναι το Give me a paw;

Το πρόγραμμα «Give me a paw» αποσκοπεί στη βελτίωση της επικοινωνιακής και αναγνωστικής ικανότητας παιδιών σχολικής και προσχολικής ηλικίας 5-12 ετών, χρησιμοποιώντας σαν κίνητρο την επαφή με το σκύλο. Η εμπειρία της παρουσίας του σκύλου στην τάξη καταγράφεται από παιδιά, γονείς και δασκάλους ως συναρπαστική! Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή και χωρίς, αισθάνονται ασφαλή και μη κρινόμενα καθώς διαβάζουν βιβλία σε ειδικά εκπαιδευμένους σκύλους «ακροατές». Η θετική εμπειρία δημιουργεί δεσμούς αγάπης με το λογοτεχνικό κείμενο και οδηγεί στη δημιουργία ανθρώπων με ενσυναίσθηση και περιβαλλοντικό προσανατολισμό. Χτίζει μια δεξαμενή νέων που δεν θα εκφοβίσουν ποτέ τον συμμαθητή τους, δεν θα βασανίσουν ένα ζώο, δεν θα υποτιμήσουν έναν άνθρωπο με διαφορετικό κοινωνικό προφίλ και δεν θα κακοποιήσουν ως ενήλικες τον σύντροφο, τον συνεργάτη ή τα παιδιά τους.

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Η αμφίδρομη σχέση του παιδιού με το σκύλο φαίνεται πως ενισχύει την αυτοπεποίθηση, την προσωπική υγιεινή, την υπευθυνότητα στη διεκπεραίωση των σχολικών καθηκόντων, όλων δηλαδή αυτών των κοινωνικών δεξιοτήτων που δεν διδάσκονται με θεωρία, παρά μόνο με μίμηση πράξης. Η ικανότητα ενός παιδιού να εκφράζεται, να αρθρώνει την άποψή του, να μην φοβάται να τολμάει κι ας κάνει "λάθος", να θέτει τα όρια της ανοχής που δεν πλήττουν τον αυτοσεβασμό του, να λέει τα ''ναι", κυρίως όμως τα "οχι" του, φαίνεται ότι διευκολύνεται από την παρουσία του σκύλου.

Ο σκύλος αγαπάει, επικεντρώνεται και προσέχει το παιδί ανεξάρτητα από τα ελλείματα που μπορεί να πιστεύει το ίδιο ότι έχει. Το παιδί είτε κάνει ανάγνωση με τη σωστή εκφορά και τον σωστό τονισμό, είτε όχι, είναι το κέντρο του κόσμου για έναν σκύλο. Με αυτόν τον τρόπο, περιοριστικές πεποιθήσεις όπως δεν είμαι αρκετά όμορφος, έξυπνος, καλός στα αθλήματα, δεν έχω μαθηματική σκέψη, δεν με θέλουν οι άλλοι στην παρέα τους, καταλύονται σε δευτερόλεπτα από ένα χάδι και μια αγκαλιά. Για τον σκύλο-ακροατή το παιδί είναι πάντα υπερ-επαρκές και ίσως αυτό να είναι και ένα μάθημα ορθής γονεϊκής συμπεριφοράς. Για τον σκύλο δεν υπάρχει "λάθος", παρά μια παραπάνω εμπειρία, μια περιπέτεια, ένα παιχνίδι διάδρασης- αυτό που οι ειδικοί ορίζουν ως βιωματική μάθηση.

Πώς εμπνευστήκατε αυτό το πρόγραμμα και ποιος είναι ο σκοπός του;

Το φλέγον όμως και καίριο πρόβλημα της σύγχρονης εποχής, που πλήττει τα παιδιά όλων των κοινωνικών ομάδων, δεν είναι πλέον τόσο ο αναλφαβητισμός (illiteracy) όσο η αφιλομάθεια (aliteracy).

Η αφιλομάθεια είναι ένας νεοσύστατος όρος που περιγράφει την απροθυμία ή την μη εύρεση ικανοποίησης στην ανάγνωση βιβλίων.

Το να διδάσκουμε στα σχολεία τα παιδιά ορθή ανάγνωση, δεν διαφωνώ ότι είναι πρωταρχική και σπουδαία στόχευση. Το να δημιουργούμε, όμως, τη δεξαμενή των αυριανού αναγνωστικού κοινού, χτίζοντας νοοτροπία φιλαναγνωσίας είναι ακόμη σπουδαιότερο. Με βάση τις στατιστικές καταγραφές η ανάγνωση λογοτεχνίας σε πληθυσμούς νεαρών ατόμων ηλικίας 14-19 ετών συρρικνώθηκε από το 1982 ως το 2002 από 62,1% σε 47,4% (BruceWeber, FewerNosesStuckinBooks, SurveyFinds, www.NYTimes.com). Οι ειδικοί αποκαλύπτουν ότι τα παιδιά που δηλώνουν «Μισώ το διάβασμα!» είναι εκείνα που αργότερα στη ζωή είναι πιθανότερο να μην αγοράσουν, να μη δανειστούν και να μη διαβάσουν βιβλία, ενώ ταυτόχρονα έχουν χαμηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις.

Στόχος του Give Me a Paw ήταν να δώσει ένα ισχυρό κίνητρο σε κάθε παιδί να διαβάσει ένα βιβλίο περισσότερο, έχοντας ως διαμεσολαβητή το πιο τρυφερό κομμάτι της καρδιάς μας, που ακουμπάει στην ανυστερόβουλη αγάπη που επιδεικνύει ο σκύλος. Δεν είναι τυχαίο ότι τα παιδιά που εκτίθενται σε λιγότερα χρώματα, λιγότερες αγκαλιές και αγγίγματα, λιγότερο διάλογο, εικόνες και ήχους ή έχουν μικρότερη επαφή με ενήλικες και ζώα, έχουν μικρότερο εγκέφαλο! Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι οι σχολικές επιδόσεις ενός παιδιού ηλικίας 10 ετών είναι απότοκος των συζητήσεων και των διαλόγων που άκουσε από τη γέννηση του ως την ηλικία των 3 ετών!

Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή.

Πότε ξεκίνησε και πώς έχει εξελιχθεί αυτό το εγχείρημα;

Το Give me a Paw ξεκίνησε πριν από 10 χρόνια με δειλά βήματα στην αρχή σε ιδιωτικά σχολεία όπου η συναίνεση γονέων και δασκάλων παρέκαμπτε τους γραφειοκρατικούς μηχανισμούς των επισκέψεων σε εκπαιδευτικά ιδρύματα. 'Εκτοτε οι σκύλοι ακροατές έχουν κρατήσει συντροφιά σε περισσότερους από 1500 μαθητές, έχουν μπει σε 119 τάξεις δημοτικών σχολείων και έχουν ακούσει πάνω από 2500 τίτλους βιβλίων. Οι σκύλοι βοηθούν τα παιδιά και τα παιδιά όμως με τη σειρά τους βοηθούν τους σκύλους. Μέσω του προγράμματος υιοθετήθηκαν 87 αδέσποτα ζωάκια, που συμμετείχαν στην αρχή ως σκύλοι ακροατές και εν συνεχεία τους δόθηκε ο ρόλος του σκύλου οικογένειας. Κάποια ιδιωτικά σχολεία υιοθέτησαν σκύλους που μπαίνουν σε τάξεις, ενισχύουν την αυτοπεποίθηση των παιδιών και συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία!

Το πρόγραμμα αγαπήθηκε και πλαισιώθηκε από ένα δίκτυο εκπαιδευτών, συγγραφέων παιδικών βιβλίων, ψυχολόγων και εθελοντών φοιτητών που προσέφεραν από το απόθεμα ψυχής τους, από το απόθεμα χρόνου τους και κυρίως από το πολύτιμο απόθεμα αγάπης που διέθεταν και διαθέτουν.

«Εμαθα να ακούω τις σιωπές»

Τί σας έμαθε η επαφή σου με τα ζώα και τα παιδιά;

Η επαφή μου με τα ζώα και τα παιδιά με έκανε να ακούω τις σιωπές, να αντιλαμβάνομαι την επικοινωνία χωρίς λόγια, να συγχωρώ με ειλικρίνεια και να μην κρατάω θυμό. Τα πιο αγνά κομμάτια μιας κοινωνίας όπως είναι τα παιδιά και τα ζώα, σου θυμίζουν ότι ο μόνος ανταγωνισμός σου είσαι εσύ, ότι κάθε μέρα πρέπει να κάνεις τον χθεσινό σου εαυτό λίγο καλύτερο από τον σημερινό, να δίνεις κομμάτια αυτής της καλύτερης εκδοχής σου χωρίς να αναμονή ανταπόδοσης. Μου έμαθαν ότι υπάρχει με βεβαιότητα ένας άλλος κόσμος εκεί έξω. Μόνο που βρίσκεται μέσα σε αυτόν εδώ.

Μέσα από το Give me a paw που αποσκοπείτε να φτάσετε;

Οι έρευνες καταδεικνύουν την μεγάλη ανάγκη αναδιαμόρφωσης του εκπαιδευτικού συστήματος με τέτοιο τρόπο που να είναι φιλικό και όχι αποτρεπτικό μάθησης. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η ένταξη των σκύλων αρωγών στην ανάγνωση στα δημόσια σχολεία, οι δράσεις για την ενίσχυση των βιβλιοθηκών σε δημόσια σχολεία, σε ιδρύματα, σε νοσοκομεία που νοσηλεύονται παιδιά, σε στέγες ασυνόδευτων παιδιών είναι, στην μετά COVID εποχή, επιβεβλημένες.

Ο κόσμος όπως τον γνωρίζαμε, αλλάζει. Βγαίνοντας από όλη αυτήν την περιπέτεια είναι σίγουρο ότι ποτέ δεν θα είμαστε οι ίδιοι. Θα μεταβληθεί ο πυρήνας μας, ο τρόπος που εκφραζόμαστε συναισθηματικά, που αγγίζουμε, που αγκαλιάζουμε, που φιλάμε. Θα υπάρξει ενδεχομένως ένα καινούριο εκπαιδευτικό, οικονομικό και διαπολιτισμικό έδαφος και υπέδαφος.

Ο Φρόιντ αναφέρει ότι οι άνθρωποι δεν θέλουν πραγματικά την ελευθερία, γιατί η ελευθερία προϋποθέτει την ανάληψη της ευθύνης και οι περισσότεροι άνθρωποι τρέμουν την ανάληψη της ευθύνης. Το Give me a paw οραματίζεται να δημιουργήσει νοοτροπία συναισθηματικά ευφυών και ακέραιων παιδιών, με κοινωνικές δεξιότητες επιβίωσης και προσφοράς. Που να απολαμβάνουν την ελευθερία τους και να αναλαμβάνουν την ευθύνη της ζωής τους.

Η αξία του καθενός μας στη ζωή αποτιμάται και καθορίζεται όχι από τις πράξεις απέναντι στον εαυτό μας. Η εσωτερική μας αξία αναδεικνύεται από τις πράξεις, τη στάση και τον σεβασμό μας απέναντι στους άλλους.

Δεν μπορούμε να γίνουμε αυτό που θα επιθυμούσαμε, παραμένοντας αυτό που είμαστε.

*Φωτογραφίες: Ιωάννα Χατζηανδρέου (shooterio)

** Τα σκυλάκια που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και στη φωτογράφιση ήταν από το Athens Dog Training Club του κ. Κώστα Μαρτίνη

Μπες στο Fantasy του Gazzetta για το ελληνικό πρωτάθλημα, εντελώς δωρεάν. Φτιάξε την δική σου ομάδα, αγόρασε τους κατάλληλους παίκτες και κέρδισε μεγάλα δώρα. Κάνε τις μεταγραφές που πιστεύεις, δημιούργησε το δικό σου πρωτάθλημα και ταυτόχρονα μπορείς να συμμετέχεις στη συνολική βαθμολογία για τα έπαθλα. 

 

Στο Transfer Center του Gazzetta θα μάθεις για όλες τις μεταγραφές που έχουν γίνει το καλοκαίρι για να μην πιαστείς αδιάβαστος στο νέο Fantasy.

NEWS FEED